Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 7.11.2018 den 18.22, Thyroidea skrev:

Begynte for 9 dager siden. Har slitt med akne siden tenårene, og er snart 30 år. Skulle begynt før! Prøvd alt uten langvarige resultat. Nå er huden min værre enn før, men vet at dette er normalt.

I tillegg til at kvisene blir borte:

- Vil hudormene forsvinne?

- Får man fet hud igjen etter kuren?

- Eller blir dette borte da det stopper talg produksjon?

Det står på pakken "tas ved mat" og jeg vet jo at det bør taes med fett. Men nå føler jeg ikke at jeg spiser noe annet enn fett for at denne medisinen skal taes opp, ligger her med magesmerter. 

- Hva tar du ISO sammen med? Er det greit med to brødskiver med smør og ost f.eks? Eller må man go all in og spise egg og bacon?

Vil hudormene forsvinne: For meg forsvinner de under kur, kommer tilbake en stund etterpå.

Får man fet hud igjen etter kuren: Jeg har alltid fått det (går på kur 4 nå). Du har hørt om hud som overproduserer talg fordi den er så tørr? Sånn har det vært for meg :)

Smør og ost holder. Smør og salami holder også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 8.11.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Er det noen måte hudlegen kan finne ut om man faktisk tar p-pillene? Må ta jevnlige blodprøver, kan de sjekke det da? 

Hudlegen min krevde at jeg måtte begynne på p-piller da jeg startet på kuren, og jeg har hentet p-pillene på apoteket men jeg har ikke lyst å begynne på de. 

Jeg er ikke seksuelt aktiv, og kommer ikke til å være det under kuren heller. 

Anonymkode: f4e66...b3f

Nei, de tar ikke serumkonsentrasjon for å sjekke om du tar p-pillene. De måler HCG for å se om du er gravid eller ikke. 

Jeg går heller ikke på p-piller under kuren. Jeg er på min fjerde iso-kur, og har fått tilbake kvisene hver gang jeg har begynt/sluttet på hormonprevansjon. Mao tør jeg rett og slett ikke begynne på hormon-prevansjon, ettersom jeg uansett ikke skal gå på det etter kur. 

Skrevet
På 10.11.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Dere som har gått eller går på isotretionin blir man ikke fortere rynkete når man blir eldre? Siden den setter ned talgproduksjonen veldig så må det jo gjøre at en blir ker rynkete?

Anonymkode: f73bf...003

Det kan godt hende, men jeg vil heller bli litt raskere rynkete enn å leve med masse akne som voksen :)

Skrevet
Akkurat nå, Nuttery skrev:

Det kan godt hende, men jeg vil heller bli litt raskere rynkete enn å leve med masse akne som voksen :)

Ditto.

Synd at kvisene kommer tilbake etter hvert. Jeg håper mine blir permanent borte. Har liksom ikke hatt det noe voldsomt, har hatt 10 kviser på det meste, men det er alltid 1 der. Har hatt det siden jeg var 13, med unntak av da jeg gikk på antibiotika. 

Fått en diger lymfeknute på halsen, håper det er lymfeknute og ikke en kreftkul. Har ikke fått voldsomme bivirkninger som er ubehagelige enda, litt tørrere lepper, men huden er like ille om ikke værre. Merket at det ikke var bra å ta de uten mat, kjentes ut som jeg hadde svelgt en bit metall som spredde seg ut over i knoklene.

Skrevet
1 minutt siden, Thyroidea skrev:

Ditto.

Synd at kvisene kommer tilbake etter hvert. Jeg håper mine blir permanent borte. Har liksom ikke hatt det noe voldsomt, har hatt 10 kviser på det meste, men det er alltid 1 der. Har hatt det siden jeg var 13, med unntak av da jeg gikk på antibiotika. 

Fått en diger lymfeknute på halsen, håper det er lymfeknute og ikke en kreftkul. Har ikke fått voldsomme bivirkninger som er ubehagelige enda, litt tørrere lepper, men huden er like ille om ikke værre. Merket at det ikke var bra å ta de uten mat, kjentes ut som jeg hadde svelgt en bit metall som spredde seg ut over i knoklene.

Ja, jeg har vært fryktelig uheldig sånn sett. Men det har blitt bedre og bedre for hver gang, så jeg antar dette blir siste kur :) 

Det er nok en lymfeknute, jeg har også vært borti det samme. 

Skrevet
På 12.11.2018 den 15.07, Thyroidea skrev:

Ditto.

Hva mener du med det? Er de kspslene vanskelig å svelge? Er det de rosa på 10mg du tar? 

Vurderer å begynne men jeg har aldri klart å svelge piller, men kanskje kapsler er enklere å svelge enn tabletter?

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Er de kspslene vanskelig å svelge? Er det de rosa på 10mg du tar? 

Vurderer å begynne men jeg har aldri klart å svelge piller, men kanskje kapsler er enklere å svelge enn tabletter?

Nei, de er veldig enkle å svelge, de er ovale og knall rød, 20 mg.

På tom mage (tok de sammen med kun melk den dagen) kjentes det ut som om magen min hadde bly i seg etter 30 min og at det la seg et lag med metall rundt skuldrene mine og bekkenet. Tror det bare viser hvor sterkt dette er og hvor forsiktig man skal være. Har ikke merket noe lignende i etterkant. 

Føler det er så verdt det. Bare å tenke på at kvisene vil forsvinne gjør det mye enklere å gå ute og være blandt folk. Var værre før da jeg hele tiden gikk å bekymret meg for resten av mitt liv.

Skrevet

Kjenner at huden har blitt bedre, mye mindre fet og sminke holder seg på plass gjennom dagen. Men ser for litt tørr og ekkel ut uansett. Begynte å blø neseblod her om dagen (aldri blødd neseblod sånn som det her, bare kom ut av det blå), ellers litt tørre lepper og slimhinner. Håret blir veldig tørt, litt mindre energi og ellers ikke noe smerter. Noen lymfeknuter på hals.

Tror det blir hardt å øke dosen, men om jeg ikke øker er jeg nødt til å bruke 9 måneder på kuren, ikke så interessert i det.

Skrevet
På 20.11.2018 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Noen som har prøvd denne kremen? Er så redd den er "oljete" og ødelegger alt igjen, den skal jo fukte huden men ikke tette porene eller grise den til med oljer. 

https://www.komplettapotek.no/product/982417/ansiktspleie/nattkrem/avene-cleanance-hydra?gclid=EAIaIQobChMI15bri8rg3gIVzR0YCh0guQ0PEAQYASABEgIpRfD_BwE#productinfo

Anonymkode: fca1d...8af

Fikk anbefalt den fra La Roche Posay, men liker den fra Avene bedre :) Både konsistens, fuktighet og lukt :) 

Anonymkode: 8b2fe...323

• Liker 2
Skrevet

Vært på oppfølging hos hudlegen i dag, og fått forskrevet for to måneder istedenfor en da det ble høytid "neste" gang jeg skulle hatt resept. Blir fastlegen som skal forskrive fra nå av. Hun mener jeg kan teste ut å ta to kapsler å se om det går greit. Er 46 kg, og går på 20. Hun mente vel egentlig jeg burde fortsette på 20 pga vekt, men kunne prøve. Litt usikker, vet ikke om jeg vil gå på kuren i 9 måneder.

Kjenner huden er mer sensitiv, men er blitt en del bedre, håper det er pga iso og ikke p pillene. Får tørt hår og trenger ikke vaske det så ofte. Kjenner kroppen er mer sliten, men hjelper ikke noe på søvn det da.

• 4 uker senere...
Skrevet

Har bestemt meg for å begynne på denne kuren jeg og, så jeg henger meg på. Har slitt med byllete, vonde, betente kviser lenge. Gått noen kurer med tetracycliner, men kvisene kommer bare tilbake. 

Jeg har flyttet, så har ikke samme lege lenger, men uansett hva legen sier skal jeg ha resept på denne kuren! Jeg er så dritt lei. Det gjør vondt og er stygt!!

Problemet er bare at jeg har leiden, så jeg kan ikke gå på prevensjon. 

Skal ringe etter nyttår.

Har vært skeptisk til kuren pga bivirkningene, men nå orker jeg ikke mer. Får bare leve med de!

Gjest BabyBlue
Skrevet
17 timer siden, Kjempeliten skrev:

Har bestemt meg for å begynne på denne kuren jeg og, så jeg henger meg på. Har slitt med byllete, vonde, betente kviser lenge. Gått noen kurer med tetracycliner, men kvisene kommer bare tilbake. 

Jeg har flyttet, så har ikke samme lege lenger, men uansett hva legen sier skal jeg ha resept på denne kuren! Jeg er så dritt lei. Det gjør vondt og er stygt!!

Problemet er bare at jeg har leiden, så jeg kan ikke gå på prevensjon. 

Skal ringe etter nyttår.

Har vært skeptisk til kuren pga bivirkningene, men nå orker jeg ikke mer. Får bare leve med de!

Jeg var også skeptisk, men det var så verdt det. Kjenner ikke igjen det kvisete ansiktet mitt fra flere år tilbake på bilder, og får vondt inni meg når jeg tenker på hvor hardt det var for meg å slite med det i mange år. Har fortsatt noen arr i kinnene som sikkert kommer til å koste flere tusen å fjerne og jeg er sikkert dum som har ventet så lenge da eldre arr er vanskeligere å fjerne, men utenom det får jeg per i dag komplimenter på hvor ren og klar hud jeg har. Tror jeg var 16/17 i begynnelsen av denne tråden, er nå 24 :) 

Masse lykke til, jeg håper virkelig fastlegen din tar til vett istedenfor å anbefale endeløse runder med antibiotika hvor man risikerer forstoppelse og mye dritt uten at det nytter. Vet ikke helt hvordan de tar det med å ikke gå på prevensjon, kanskje du må skrive under på at du tar abort om du ender opp gravid? 

Om det er til noen trøst så virker det som isotretinoin er mer utbredt nå enn for noen år siden, men det er alltids noen leger der ute som skal være gammeldagse og sette foten ned selv om man har prøvd alt mellom himmel og jord. Håper virkelig ikke du får en av de! 

Skrevet

Dere som sliter med kviser, kutt ut melkeprodukter og egg og begrens antibiotikabruken. Kviser forårsakes av streptokokker som nærer seg av blant annet disse tre tingene.

Anonymkode: fc6e6...14e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sliter med kviser, kutt ut melkeprodukter og egg og begrens antibiotikabruken. Kviser forårsakes av streptokokker som nærer seg av blant annet disse tre tingene.

Tull.

Anonymkode: c1a9f...d75

• Liker 3
Skrevet

Opplevde dere hårtap? 

Hvordan produkter anvendte dere eventuelt for å unngå det? 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 25.12.2018 den 4.06, AnonymBruker skrev:

Streptokokker er ikke årsak til kviser. Forskning tyder på at bakterien propionbacterium acnes er å finne i huden til mennesker med kviser, men den finnes også hos mennesker uten kviser. Det er en ubalanse mellom variasjoner i bakteriefloraen, noen har for mye av en type bakterie, og andre har for lite, dette kan gi opphav til økt talgproduksjon på grunn av at talget er med i å drepe bakterier på huden, grunnet lav pH i talget. Har du ubalanse i normalflora vil det øke talgproduksjon.. Samt mange andre årsaker øker også talgproduksjon, hormoner osv. Det er som regel ikke bakteriene som gir økt talgproduksjon, men det kan bidra til det ja. 

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Har noen tips mot det forferdelige tørkeutslettet?

Har gått på iso tre ganger før, og alltid fått det, men i mye mindre grad. Da har det holdt å smøre det noen dager, også er det vekk.

Nå har jeg hatt det i snart en mnd, og det sprer seg stadig. Hele armene er dekket, bakover på skuldrene, og noe på lårene/rumpa. 

Smører som en galing, holder meg varm og dusjer lite.

Hjelp?:)

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har et tips til en bra foundation man kan bruke når man går på kuren? Trenger ikke å være så dyr. Er et hav der ute og jeg har ikke peiling.

Hva med cc eller bb creme?

Er nå på min 6 måned med iso, har bra resultat, men har enda ikke funnet en perfekt foundation eller hatt tid til å lete.

Takk for svar 😊

Anonymkode: 76652...76f

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaringer med å være ute i sola i Norge nå når det er vår?

Ble ikke brent i går når uv stråling var på 2.3 og jeg ikke hadde solkrem i 20 minutter. Gikk å hadde på meg solfaktor 15 og satt meg ut i 1,5 (fra kl 15.30 til 17) og ble bare litt gylden brun. 

Anonymkode: 76652...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...