Gå til innhold

Spennende tider!


Selma_

Anbefalte innlegg

Takk for fine tips dere! Skal teste ut både det ene og det andre :) vi har jo ganske jevngamle barn (pusilus, schadenfreude, Angel-A), så kanskje dette er typisk når de blir rundt 3 uker..? Føles hvertfall litt tryggere å tenke at dette er vanlig, slippe tankene om at jeg gjør noe feil..

Kjøpte ammete i går, spent på hvordan det virker. Lillemor har faktisk vært mye roligere i dag, hun har fått ut en del luft, og sovet forholdsvis godt og lenge på dagen :) kanskje teen har hjulpet alt? Varmt å drikke masse te i varmen, men heller det enn at lille skal ha det vondt! Blir det ille igjen får jeg prøve å gi henne en ts te, eller sukkervann. Noen som vet blandingsforholdene til sukkervann?

I dag kom bæresjal i hus! Så etterpå skal jeg og lille teste om i får det til.. Spent på det! Hadde vært kjekt å få til bæringa så jeg får hendene litt fri innimellom :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En strøken spiseskje til en desiliter vann, mener jeg å huske.

En annen ting, ikke drikk mer enn et par kopper ammete om dagen. Jeg fikk beskjed om at to kopper var nok, men i ammetåka (haha) husker jeg ikke begrunnelsen. Var noe med at for mye ville hemme melkeproduksjonen, kanskje?

Lykke til med sjalet! Vi hadde nok en suksessfull utflukt med sjal i dag. Fikk handlet litt småting til småen, og ikke minst gjort unna ukeshandlingen i ro og fred. Mens småen lå i sjalet og sov som en stein... hvordan han kan slokne så fullstendig av å bli gynget frem og tilbake sånn lurer jeg litt på, men det funker som bare rakkern. I dag var jeg ekstra lur og bandt på meg sjalet før vi dro, sånn at det bare var å plukke småen ut av bilstolen og få dytta ham nedi. Jeg DIGGER virkelig det sjalet, og vi har ennå til overs å ta med oss vogna ut på handletur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki! På tepakka står det 3-4 kopper om dagen, men kan gjerne klare meg med to jeg. Teen er god, men ville heller drukket noe iskaldt ;) kanskje jeg kunne kjølt ned teen så det ble iste? Vet ikke om effekten kanskje forsvinner litt da..

Så bra at du synes sjalet fungerer! :) vi testet nå, og tror jeg fikk plassert henne riktig oppi der ;) er bare redd det skal bli for mye press på føttene.. Men kjente at det var rumpa som fikk hovedtyngden. Om hun sovner oppi der vet jeg ikke enda. Tok det av ganske raskt, ble varmt å gå rundt inne i stua med det (jeg er så utrolig varm om dagen at det er ikke mulig!). Hun var nok også litt for våken når vi prøvde. Ville hele tiden ta hodet ut av sjalet og titte :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftsmerter begynnr ofte i 2-3 ukers alder, og det gjorde den hos frøkna vår også. Var noen fortvilende kvelder en periode, men jeg synes hun er bedre nå som hun har passert 6 uker. Sukker vann (1 strøken ss per dl vann) hjalp et par ganger, men amme-te har ikke hatt den helt store effekten føler jeg. Minifom hjalp litt, men jeg sluttet med det etter noen dager fordi hun ble litt "slimete" og det hørtes så dramatisk ut når hun skulle få det opp, stakkar. Det som har hjulpet her er at hun ligger på armen med magen sin inn mot kroppene våre mens vi bysser. Og så roer hun seg når hun hører vaskemaskinen eller kjøkkenvifta som durer i vei :fnise:

Mage-/tarmsystemet bruker litt tid på å modnes, men det blir bedre etterhvert (frøkna er mye flinkere til å rape og prompe nå enn når hun var 2-3 uker), og selv om vi kanskje ikke føler det sånn når det står på som verst med skrikingen, så kommer vi til å savne tiden hvor vi gikk og bysset på disse små byltene (som vokser så altfor fort!) :)

Masse god bedring til lillefrøkna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sikkert helt fint å lage iste også! :) Hvilken te har du, forresten? På min, fra Helios, står det 1-2 kopper. På den fra apoteket, som jeg drakk på sykehuset, tror jeg ikke det sto noe..

Småen ligger som en frosk når han ligger på magen/brystet hos oss uansett, så der er føttene på høyde med rumpa når han ligger i sjalet. Merker at det krever litt øvelse å få til knytingen slik at støtten kommer på rett sted (rumpe, hode). :ler: Men utrolig kos når jeg først får det til! :)

I går hadde vi faktisk en kveld helt uten mageknip, det er ikke verst! Da var småen også mer villig til å sove litt, så vi fikk mekket både middag og gjort litt småting i huset. Ikke verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte mageproblemene allerede i uke 2.. Verst i uke 2 faktisk! Nå er ting litt bedre, og det er nok pga minifom. :) Hjelper han å få opp lufta etter mat. Også tar jeg alltid rapepause midt under matingen.

Drikker ammete jeg også, men vet ikke om det hjelper noe særlig da jeg har drukket dette siden jeg kom hjem fra sykehuset. Tenker å kjøpe meg ren fennikelte jeg, for det skal visst være enda mer effektivt enn ammete. Er verdt å prøve!

Ammete'en jeg har smaker ok når den er avkjølt også. Grunnen til at jeg vet det er fordi jeg ofte ikke rekker å drikke te'en min da lillegutt plutselig skal ha mat, bæsjer på seg eller rett og slett har vondt.

Har ergo her, prøvde den for første gang i dag. Og gjett hva.. Han sovnet med en gang! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luftsmerter begynnr ofte i 2-3 ukers alder, og det gjorde den hos frøkna vår også. Var noen fortvilende kvelder en periode, men jeg synes hun er bedre nå som hun har passert 6 uker. Sukker vann (1 strøken ss per dl vann) hjalp et par ganger, men amme-te har ikke hatt den helt store effekten føler jeg. Minifom hjalp litt, men jeg sluttet med det etter noen dager fordi hun ble litt "slimete" og det hørtes så dramatisk ut når hun skulle få det opp, stakkar. Det som har hjulpet her er at hun ligger på armen med magen sin inn mot kroppene våre mens vi bysser. Og så roer hun seg når hun hører vaskemaskinen eller kjøkkenvifta som durer i vei :fnise:

Mage-/tarmsystemet bruker litt tid på å modnes, men det blir bedre etterhvert (frøkna er mye flinkere til å rape og prompe nå enn når hun var 2-3 uker), og selv om vi kanskje ikke føler det sånn når det står på som verst med skrikingen, så kommer vi til å savne tiden hvor vi gikk og bysset på disse små byltene (som vokser så altfor fort!) :)

Masse god bedring til lillefrøkna!

Godt å høre at vesla di har blitt bedre. Får håpe hun blir det her også! Nå er jeg litt usikker på om det er luftsmerter eller om hun bare er overtrøtt de gangene hun gråter som værst.. For hun raper og promper/bæsjer mye..

Går sikkert helt fint å lage iste også! :) Hvilken te har du, forresten? På min, fra Helios, står det 1-2 kopper. På den fra apoteket, som jeg drakk på sykehuset, tror jeg ikke det sto noe..

Småen ligger som en frosk når han ligger på magen/brystet hos oss uansett, så der er føttene på høyde med rumpa når han ligger i sjalet. Merker at det krever litt øvelse å få til knytingen slik at støtten kommer på rett sted (rumpe, hode). :ler: Men utrolig kos når jeg først får det til! :)

I går hadde vi faktisk en kveld helt uten mageknip, det er ikke verst! Da var småen også mer villig til å sove litt, så vi fikk mekket både middag og gjort litt småting i huset. Ikke verst!

Jeg har Kloster Ammete, fra helsekostbutikk.

Så deilig med en kveld uten mageknip! Man merker at man setter ekstra pris på ting man får gjort i huset, middag uten avbrytelser osv :fnise:

Her begynte mageproblemene allerede i uke 2.. Verst i uke 2 faktisk! Nå er ting litt bedre, og det er nok pga minifom. :) Hjelper han å få opp lufta etter mat. Også tar jeg alltid rapepause midt under matingen.

Drikker ammete jeg også, men vet ikke om det hjelper noe særlig da jeg har drukket dette siden jeg kom hjem fra sykehuset. Tenker å kjøpe meg ren fennikelte jeg, for det skal visst være enda mer effektivt enn ammete. Er verdt å prøve!

Ammete'en jeg har smaker ok når den er avkjølt også. Grunnen til at jeg vet det er fordi jeg ofte ikke rekker å drikke te'en min da lillegutt plutselig skal ha mat, bæsjer på seg eller rett og slett har vondt.

Har ergo her, prøvde den for første gang i dag. Og gjett hva.. Han sovnet med en gang! Hurra!

Ja, har blitt lunken ammete en del ganger her også. Jeg lager meg det, og så glemmer jeg at jeg har lagd det! Eller så skal vesla ha pupp eller ny bleie ;)

Så bra at ergoen funka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemma..

Vi er bedt i bryllup om et par uker. Lillemor vil da være 6 uker gammel. Jeg har ei venninne som kan tenke seg å være barnevakt (hun er mye på besøk og kjenner lillemor ganske godt, er flink og rolig). Bryllupet (kirken + middag) er ca 40-45 min fra her jeg bor.

Spørsmålet er da hva som blir best for vesla:

1. At hun blir hjemme i rolige omgivelser sammen med barnevakt. Jeg har da pumpet nok morsmelk til at hun kan få måltidene på flaske (hun tar flaske, men har ikke testet ut om det funker med kun flaske til måltid enda, da hun har fått både flaske og pupp noen ganger).

2. At vesla + barnevakt blir med til selskapslokalet og oppholder seg i et annet rom under middagen. Da kan barnevakt skifte bleier, kose med henne, trille tur, passe på når hun sover, og bare gi beskjed til meg når vesla vil ha pupp (det er greit for brueparet). Tør ikke å ha vesla med oss under middagen, i frykt for at hun skal gråte mye og forstyrre taler osv..

Vil jo at vesla skal ha det best mulig denne dagen! Og da er jeg usikker på om hun vil "foretrekke" fred og ro hjemme, eller at det er litt mer folk/fortyrrelser men at hun får pupp/nærkontakt med mamman sin innimellom.

Synes det er vanskelig å velge, noen som har noen innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør jo knapt forlate huset for mer enn en times tid ennå, så jeg er vel ikke rett person til å svare.. men jeg syns det høres lenge ut for frøkna å være uten mammaen, dersom hun blir hjemme. Dvs, kanskje mer lenge for deg å være uten baby? Er det såpass tid mellom vielse og middag at du kan dra hjem en tur? Hvis ikke ville jeg nok tatt med ungen.

Hadde det vært bare noen timer på ettermiddag/kveld ville jeg ikke hatt problemer med å la ungen være hjemme med barnevakt.

Småen får forresten innimellom måltid bare på flaske og er strålende fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ville hatt henne med, hvis det var greit for brudeparet! Lille er 6 uker nå, og jeg reiser nesten ikke lenger enn til nærbutikken uten han! Så lenge hun har vogna hun er vant med, barnepasser hun kjenner og du stikker innom av og til, tenker jeg at det er det beste for både henne og deg! :) Flott at brudeparet er så fleksible som det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg ville også hatt henne med. Ikke sikkert det er så lett for deg å forlate henne selv om hun er med en du kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt barn helt enda, og det er noen uker igjen ;)

Men jeg synes at det å ta henne med sammen med barnevakten høres ut som en veldig fin plan.

Da får morshjertet ditt litt pusterom, samtidig som du får fulgt med på at hun har det fint og får puppen sin :)

Ps. Så herlig venninne du har!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre; ta lillmor og venninnen din med deg (kjempeflott at brudeparet gir anledning til det!) :jepp: Det er nok godt både for mor og barn å ha muligheten til å være nær. Blir nok mer stress hvis du plutselig må komme deg hjem og det tar 45 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill! Føler nok mest for å ta henne med ja, og mannen føler også mest for det ;)

Med tanke på at lillemor nå har noen dager hvor hun er veldig urolig og gråter utrøstelig er det sikkert litt greiere for barnevakten at jeg er i nærheten også :)

Har vært på butikken en gang alene, og ble jo helt på gråten fordi jeg syntes synd på lillemor som var hjemme uten mamma (pappa var hjemme, og hun hadde nettopp fått mat :P) Så ja, er nok best for mammahjertet å ha henne med også ;)

Jeg hadde ikke rukket hjem for amming mellom vielse og middag..

Nå har lillemor sovet en hel halvtime! Og hun sover fremdeles :) så jeg burde vel benytte anledningen til å ta meg en blund..

Håper alle har en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også tatt med babyen i bryllupet. Hadde ikke greid å være borte fra lillemann i så mange timer enda...

Jeg har ikke vært på butikken enda heller :fnise: Litt pysete jeg..men det har ikke latt seg gjøre heller pga kragebeinsbruddet til kjære.

Så deilig når de små sover lenge om gangen. Lurt å ta seg en hvil selv da også, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde definitivt tatt med vesla og barnevakten :) Jeg har ikke vært så lenge uten Lita jeg heller, en tur på butikken som da tok ti min og noen trilleturer foretatt av div besteforeldre når jeg har sovet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir til at vi tar med lillemor i bryllup ja :) Føles tryggest for alle parter, og ikke minst tror jeg lillemor har godt av å ha mamma i nærheten :rodmer:

Ellers går dagene av gårde til stort og smått. Pusler mest hjemme med berta, får litt besøk i ny og ne, og har begynt å tenke på dåp.

Rydde får jeg også gjort, takket være Angelpacken! Takk til Joyce for tips om den! Det elastiske sjalet mitt fikk jeg ikke helt til, men denne bæreselen bruker jeg nå hele tiden! Avlaster en del når jeg ellers har måttet gå rundt og rundt og bysse i søvn etc. Nå roer hun seg med en gang hun kommer i selen. Føler også at den passer henne bra, den er ikke for stor nå når jeg har knytet sammen panelet litt.

Skal på 6-ukerskontroll til uka, både mor og barn ;) Er spent på hvor stor hun har blitt nå! Hun veide 4 kg da hun var 4 uker. Store lille jenta mi :rodmer: Ser at hun vokser for hver uke som går! Litt leit at man ikke kan sette tiden på pause innimellom.. Så må bare nyyyte hvert øyeblikk, de vokser så fort det første året!

Ellers gleder jeg meg til å begynne å trene ordentlig igjen! Tør ikke før legen har gitt klarsignal :sjenert: Er spent på hvordan den første joggeturen blir! Har 3-4 kg igjen til startvekt, men regner med at noe av det er puppe-/melkevekt :fnise:

Har gått noen powerwalks med vogn, og blir jo veldig sliten av det (i lysken, bekkenet ++). Tydelig at kroppen jobber med å hente seg inn igjen etter fødselen fremdeles, og godt å ha vogna å støtte seg til ;)

Vesla er ikke så glad i å sove i vogna da, så blir mye hyling nedi der :( Hun våkner ofte midt i trilleturen og vil bare opp og kose.. Vet ikke helt hva jeg kan få gjort med det :vetikke: Prøver jo å time slik at hun er mett, tørr bleie og trøtt når vi legger ut på tur. Men hun sover veldig lett, så hun våkner vel også lett av alle de rare lydene ute.. Jaja, øvelse gjør mester! Hun blir nok en vognjente etterhvert! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at Angelpacken fungerer så godt! Gleder meg til vår Beco kommer i posten (forhåpentligvis før helga), for her har heller ikke sjalet fungert så godt. Ikke fordi jeg ikke fikk tatt det på riktig, men fordi frøkna kavet og skrek så fort hun våknet (hvis jeg puttet henne oppi like før jeg skulle vekke henne) eller hun roet seg ikke når hun ble plassert der i våken tilstand. Bedre lykke med neste baby, kan vi håpe på :)

Powewalks er foreløpig den eneste treningen jeg får også, men det gjør godt! Gleder meg til jeg kan overlate frøkna til pappa mens jeg tar meg en joggetur. Treningssenter derimot tror jeg at jeg venter litt lenger med (når det blir for kaldt å jogge ute) - selv om jeg gleder meg veldig til det går an. Minner meg på at jeg skal sjekke når mor&barn-treningen begynner :jepp:

Jeg har også prøvd at frøkna er mest mulig fornøyd (mett, tørr bleie og klar for å sove) når vi legger ut på tur, men allikevel våkner hun opp etter 30-40 minutter. Hun ligger riktignok en liten stund og kikker og snur litt på seg, men det ender som regel opp med sutring. Men 5 minutter med kos har man jo alltids tid til, selv på trilletur, og så blir de kanskje vognsovere etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...