Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown

Turnerose hadde også HD, og vi fikk faktisk tillatelse fra sykehuset til å bære i et par timer daglig uten pute. :tommelsmil: I Tyskland brukes bæretøy aktivt i behandlingen av HD, faktisk, så siden vi hadde tysk ortoped er det kanskje ikke så rart? ;) Han mente ihvertfall at både bæring og tøybleier hadde hatt mye å si for at hoftene hennes ble så fine til slutt. På siste etterkontroll sa han at hadde det ikke vært for at han visste at hun hadde hatt HD, så hadde han aldri sett det. Det er jo heller ikke tilfeldig at HD er nesten ikke-eksisterende i deler av verden der det bæres mye, som i store deler av Afrika og Asia. :jepp:

Vi bar hovedsaklig i elastisk sjal (Tricot-slen) uten pute, der er det lett å få rett beinstilling samtidig som hele barnet er godt støttet, samt at vi bar litt i en hjemmesydd meitai med puta på. Viktig at beina er ut og knærne høyere enn rumpa, såkalt sprikestilling. Froskestilling kan gi for mye press på hoftene og gir ikke rett beinstilling. Her ligger det instruksjoner, både på stillinger og knyting. Tror muligens vi kommer til å bruke mer vevd sjal fra starten av denne gangen, har blitt venner med vevd etterhvert og det gir enda bedre støtte enn elastisk når man kan det.

Hehe, jeg kjenner at jeg mer eller mindre antar at det kommer en HD-baby til. :ler:

WOW, det visste jeg ikke! flere argumtent til meg mot mannen :) Må virkelig google å se om jeg finner mer å lese om det.

Vi antar også at vi får HD-baby, bedre å være forberedt på det og heller bli positivt overrasket :) Kommer i alle fall ikke til å kjøpe annet en bodyer og strømpebukse under str 68. Ubrukt alt i hop omtrent!

Unormalt å ikke være kvalm når jeg nå hvert øyeblikk går inn i min 9.uke? (8 uker fullgått)

Jeg har mye vondt nederst i mage og korsrygg,samt ømme og voksende bryster..

Jeg har omtrent ikke vært kvalm. Bare en dag eller to, også enn gang i blandt kanskje..Noen dager lurer jeg på om jeg faktisk er gravid og angrer på at vi ikke bestilte tildlig UL, bare for å være helt sikker!

Det meste er vel normalt når en er gravid. Jeg har forresten spist grillpølser i alle fasonger til både frokost, middag og kvelds siste dagene... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stinelin, til bæring av nyfødt er det veldig mange som anbefaler elastisk sjal. Jeg tror det er en veldig grei ting å begynne med, det er lettere å få til enn f.eks. vevd sjal (mindre fare for presspunkter, for løs knyting m.m.), og det er greit å få babyen på plass oppi. En stor fordel med elastisk er at du kan knyte det på deg først for så å putte babyen oppi, dvs at du slipper å holde babyen samtidig som du knyter. Til vår-/forsommer-baby ville jeg satset på noe litt tynnere enn f.eks. Moby, gode alternativer kan være Binana eller Anjanu bambus. Sjekk Finn.no! Vi begynte med elastisk, og var godt fornøyde med det. Kan godt tenke meg at jeg vil bruke mer vevd denne gangen, men hadde overhodet ikke erfaringen til å tørre det med Turnerose da hun var helt fersk. Og elastisk sjal er på ingen måte så knotete som de får det til å se ut som i den VG-reklamen! :ler:

Meitai er også veldig greit til små, men det må være en meitai som er tilpasset knøtter - dvs liten nok. Panelstoffet skal dekke fra knehase til knehase når de har beina ut samt gi god støtte til ryggen og hodet. Sovehette kan også være lurt til de små, for å kunne skjerme mot inntrykk og dekke til når de sovner. Av formsydde bæreseler er det ikke alle som egner seg like godt til nyfødte. Manduca vet jeg at frarådet frem til de er litt større, Ergo kan vel brukes med nyfødtinnlegg, Angelpack er fin som den er. Jeg er nysgjerrig på den nye Concerti Carrier, men vet ikke helt hvordan den vil være til bittesmå. Den har akkurat kommet på markedet, så det kommer nok litt mer info på det fremover.

Lommeslynge/ringslynge er knall! Jeg foretrekker ringslynge, men det er smak og behag. Lommeslynge er jo i større grad størrelsetilpasset, så det er f.eks. ikke så lett å bruke samme for meg og mannen. Jeg har en hjemmesydd dobbel silkeslynge (ringslynge) som jeg rett og slett elsker. Vi bruker den fortsatt til småbæring av Turnerose, super å ha med i butikker og sånt. Og veldig fin å amme i! :jepp: Elastisk sjal er også fint til amming; jeg får det ikke helt til i meitai, men det kan godt være at jeg bare er rar. ;)

Unknown, ja, det er skikkelig interessant å lese om! Jeg googlet en hel masse da vi fikk HD-diagnosen på Turnerose, så jeg har ikke linkene jeg leste på lenger, men det finnes litt info på det, ihvertfall.

Alabama, kan ikke se at jeg har fått noen PM fra deg... Ikke at det er så farlig, altså, men om du har sendt så er det kanskje greit å finne ut av hvor den ble av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Joyce: :klo: Ja, hvor ble den av? Får skrive en ny..

Stinelin: :hakeslepp: Bare å stikke innom når du vil? Nå kjenner jeg at jeg ble misunnelig. Og skal jammen si det er forskjell fra by til bygd! Da jeg trengte innvendig UL i sommer pga mistanke om ufullstendig abort, fikk jeg beskjed fra fastlege at de ikke hadde kapasistet på sykehuset og at jeg nok ikke kom til å få time hos gyn før etter sommerferien, så ble rådet til å dra til privat gyn og betale selv!! Hadde ikke akkurat noe valg! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: :hakeslepp: Bare å stikke innom når du vil? Nå kjenner jeg at jeg ble misunnelig. Og skal jammen si det er forskjell fra by til bygd! Da jeg trengte innvendig UL i sommer pga mistanke om ufullstendig abort, fikk jeg beskjed fra fastlege at de ikke hadde kapasistet på sykehuset og at jeg nok ikke kom til å få time hos gyn før etter sommerferien, så ble rådet til å dra til privat gyn og betale selv!! Hadde ikke akkurat noe valg! :kjefte:

Ja det er stor forskjell! Kan tro jeg ble glad når jeg skjønte at det bare er å droppe innom og ta en sjekk :)

Har ikke benyttet meg av det, men det kan jo være fint om det skjer noe slik at man blir i tvil. Men så har dere som bor mer sentralt flere fordeler som vi ikke har da ;) Kafe, butikk, treningssenter, veier og sånn, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er stor forskjell! Kan tro jeg ble glad når jeg skjønte at det bare er å droppe innom og ta en sjekk :)

Har ikke benyttet meg av det, men det kan jo være fint om det skjer noe slik at man blir i tvil. Men så har dere som bor mer sentralt flere fordeler som vi ikke har da ;) Kafe, butikk, treningssenter, veier og sånn, hehe..

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen, Selma_! :velkommen:

Jeg sitter og garnshopper, jeg... :sjenert: Silke/merino til hentesett og bambusgarn til diverse. :nigo: Også er jeg alt et godt stykke på vei med et teppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Det var fint teppe! Har tenkt på at jeg bør komme igang med å strikke teppe jeg også. Føler det er sånn som alle må gjøre.. :fnise:

Har forresten en spørsmål til dere. Leste i "På vei" at det er OK å spise spekemat så lenge den har vært fryst først. Er det ikke sånn at frysing bare tar knekken på listeria, mens toxoplasmose må drepes med oppvarming? Er det bare risiko for listeria i spekemat, da? :klo: Og er det sånn at man også kan spise bløte pasteuriserte oster dersom de har vært fryst?

Edit: Google, fant det selv...

"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat."

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst

Og listeria drepes bare ved oppvarming, mens toxoplasmose drepes med både oppvarming og frysing..

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Velkommen, Selma_! :velkommen:

Jeg sitter og garnshopper, jeg... :sjenert: Silke/merino til hentesett og bambusgarn til diverse. :nigo: Også er jeg alt et godt stykke på vei med et teppe.

Det var utrolig nydelig teppe. Og disse to også! :jepp:

http://www.pickles.no/fullmne-pledd-til-liv/

http://www.pickles.no/lun-bris-sommerbabyteppe/

Jeg er blitt så inspirert av deg og Pusilus med strikkingen at nå må jeg bare komme igang selv også. Tenker jeg går for et enkelt med dobbel perlestrikk først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig nydelig teppe. Og disse to også! :jepp:

http://www.pickles.no/fullmne-pledd-til-liv/

http://www.pickles.no/lun-bris-sommerbabyteppe/

Jeg er blitt så inspirert av deg og Pusilus med strikkingen at nå må jeg bare komme igang selv også. Tenker jeg går for et enkelt med dobbel perlestrikk først.

De to teppene er også knallfine! Jeg liker særlig Lun bris. Jeg ser ikke bort fra at det blir et sånt også. :fnise: Pluss at vi jo har tre tepper som jeg strikket til Turnerose. :ler: Det er sånne Mor Signe-tepper, da, i alpakka. Så de er herlig myke, men jeg tror de vil være litt vel varme for en maibaby.

Strikking er en sånn greie som "alle" begynner med når de blir gravide. :lol: Jeg kunne jo strikke fra før, men interesserte meg ikke for det før jeg ble gravid med Turnerose!

Bra du fant ut av det med kjøtt! Men det kan stekes, da. Godt med både ost og spekemat på pizza, f.eks. :nigo: Jeg har hatt toxo tidligere, så jeg trenger ikke bekymre meg for det, men det hjelper jo fint lite. :gjeiper:

Dorey, så kjedelig med senebetennelse! Det er så vondt. Kanskje du har noen som kan strikke for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg har ikke peiling på strikking jeg. Kan strikke skjerf, og det er det. Men moren min og søsteren min har allerede sagt at de skal strikke noe til babyen :)

De teppene Alabama linket til var kjempefine, men så ikke ut som noe en nybegynner som meg burde prøve på engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke peiling på strikking jeg. Kan strikke skjerf, og det er det. Men moren min og søsteren min har allerede sagt at de skal strikke noe til babyen :)

De teppene Alabama linket til var kjempefine, men så ikke ut som noe en nybegynner som meg burde prøve på engang ;)

Mor Signe-tepper er jo mer eller mindre et enormt bredt skjerf... Kanskje det kunne vært noe? :) Kan jo strikkes i annet garn enn alpakka! Silkeull, f.eks., eller merino... Bare google "mor signe", maaange som strikker sånne, og mange som har det som nybegynnerprosjekt. :) Så lenge du kan legge opp, strikke rett og felle av, så er du der. Kan strikkes enten "rett" (legge opp rundt 160 masker på pinne 6, og så strikke til du synes størrelsen er passe), eller på skrå (legge opp 3 masker, øke med en maske per pinne til du har 6 masker, deretter strikke 3 rette, lage et kast, og så strikke pinnen ut til du har strikket opp halvparten av garnet. Så snur du og feller til du har 6 masker igjen, feller en per pinne til det er tre og feller av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg er ikke akkurat flink til å strikke jeg heller, ofte blir det ganske enkelt når jeg strikker. Men om man bruker perlestrikk eller en annen type mønster, så blir det veldig fint uansett. På garnstudio.com finnes det masse videoer av hvordan du strikker. Veldig enkelt å lære nye teknikker.

Jeg har nettopp kommet hjem fra garnbutikken nå. Har kjøpt Drops Baby Merino i fargen lavendel. Tror det funker til sommerbaby. Garnet er ikke så veldig tykt.

http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=BabyMerino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babymerinoen fra Drops/Garnstudio er veldig god å strikke med! :jepp: Har strikket litt til Turnerose av den. Teppet jeg holder på med er i Pickles Extra Fine Merino, og veldig tilsvarende Drops sin babymerino i tykkelse og kvalitet. :)

Nå har jeg bestilt silke/merino. Endte med lys turkis og hvitt, tenker at det blir bra farger til vårbaby. Så får jeg heller strikke noe til Turnerose eller mageboeren av det nydelige petrolfargede garnet senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorey, så kjedelig med senebetennelse! Det er så vondt. Kanskje du har noen som kan strikke for deg?

Jada, både den kommende mormor og farmor strikker for harde livet :fnise: Jeg kan heldigvis sy da, så noe får jeg produsert. Må bare få igjen energien. I dag har jeg i det minste ikke spydd :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her strikker heldigvis min mor! Jeg har ikke tolmodighet rett og slett. M har fått mye strikk, for håpentligvis får nestemann også bruke endel av det (ikke det rosa visst det blir en gutt da...) Vi fikk ett flott teppe til M vart fødd, og det har vi brukt sommer og vinter hele tiden. Så nå har jeg ønsket meg ett i nøytrale farger også, i tilfelle mageboeren er en gutt (noe jeg tror, nemmelig) :)

I lille bygda vår blir det tydeligvis babyboom neste vår, kjempemorsomt at så mange jeg kjenner tydeligvis skal ha små. Blir en tøff gjeng :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...