Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så herlig, Eirie! :rodmer:

Jeg har vært hos legen i dag, søkt fødeplass og fylt ut helseskjema og sånt. Blodprøver trengte jeg visst ikke å ta på nytt, de hadde resultatene liggende fra før MAen i vinter, så det var jo greit. :) Tok bare blodprosent og sjekket urinprøve. Og var innom hos legen, fikk svar på et par spørsmål jeg hadde og skravlet litt. Blodtrykket ble (som alltid) målt til å være altfor høyt, jeg har lege-/sykehusskrekk og har alltid helt vanvittige målinger der. :ler: Siste måling var brukbar, men pulsen lå fortsatt på 115 (ned fra 145 på første måling!), så heeelt korrekt ble det nok ikke. ;) Det var akkurat det samme i forrige svangerskap - om jeg måler hjemme har jeg helt normalt bt, så det er ikke noe jeg bekymrer meg for. Gikk hos en annen lege sist, så hun jeg går til nå var litt bekymret et øyeblikk, men fortalte hvordan det var fatt og hun så jo også at det kom seg raskt.

Har søkt plass på Riksen og håper jeg får der. Fødte der sist, og nevnte lege-/sykehusskrekk gjør at det føles lettere å skulle føde på et "kjent" sted. Spennende å se om jeg får brev i posten i løpet av en uke eller to. Fikk beskjed fra legen om at jeg måtte ringe helsestasjonen for å få satt opp time der umiddelbart, det er dårlig dekning i bydelen her, så det var visst viktig å få kommet seg inn i systemet tidlig. Uvant, i bydelen der vi bodde da jeg var gravid med Turnerose var det super dekning og ikke noe problem å få time. Rart at det skal være så store forskjeller innad i Oslo, egentlig.

Ellers er kvalmen evig tilstedeværende, men fortsatt ikke altfor ille. Matlysten er det så som så med, men det går jo på et vis. Fortsatt mye trøtt, men sover veldig dårlig om nettene... Kjip kombinasjon! Men det kommer seg, jeg vet jo det. Etterhvert, ihvertfall. ;)

Håper det er bra med dere andre mai-juni-jentene! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da, *Joyce*! Du får sikkert plass på Riksen, du er jo kjempetidlig ute :)

Jeg skal til legen om to uker og det blir spennende. Tenkte jeg skulle søke Ahus. Hører så mye om Ullevåll som er full, og jeg er redd for å bli avvist eller måtte ligge på gangen. Tror dessuten jeg ville følt meg veldig i veien når de er så pressa på kapasitet :sjenert:

Kvalmen min kommer og går, og hadde den værste dagen sålangt i går. Æsj, jeg hater å kaste opp. Matlysten min er helt på tur, og jeg har bare lyst på dumme usunne ting. Som potetgull og grillet kylling. Kommer til å se ut som en bolle tilslutt :fnise:

Ellers lå jeg våken i natt og var redd for at fosteret kanskje ikke lever og alt som kan gå galt. Jeg har ikke vært på UL enda, er redd for å bestille time og om å se at det kanskje ikke er noe liv der. Dumme tanker.

Jeg er en hormombombe av dimensjoner om dagen, så det er vel derfor jeg bekymrer meg så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlie: Så hærlig! :)

Jeg har også kontroll om to uker. Gleder meg litt til å "komme igang". I dag er jeg 8 uker på veg. Bare 4 uker igjen til magiske 12 er overstått!

Og i går fortalte mannen det til svigers, uten meg. De ble visstnok "sikkert glad, men mest paff". Akkurat den responsen jeg ønsket meg.. :ironi: Uff, skulle ønske jeg var der og fikk sett på ansiktsutrykkene hvordan de tok det. Burde jo ikke være en så stor overraskelse. Snuppa har bikket 2år, så med tanke på henne er det jo passelig og det er igrunn ingenting som tilsier at vi ikke skulle prøve på flere...Så...jeg er litt skuffet, faktisk!

Nå kommer snuppa og sier ho vil legge seg. Første gang i historien ho gjør det frivillig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eirie: Så flott!

Jeg skal til jordmor i morgen. Prøvde å bestille legetime, men de vil ikke ha meg dit før nærmere uke 18. Det synes jeg er vel lenge, så da fikk jeg time til en prat hos jordmor.

Og så har jeg bestilt time for tidlig UL i uke 9. Noen andre som skal ha det uten noen "spesiell grunn"?

Jeg synes uke 9 høres tidlig ut, men jordmor sa det gikk greit.

Ellers er mine eneste symptomer ømme pupper og oppblåst mage. *touch wood*

Dere som er kvalme har min fulle sympati :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Gyn i stad og fikk surt beskjed om at det måtte være medisinsk grunnlag for tidlig UL. Har dere andre fått henvisning fra lege da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få UL med refusjon må du ha henvisning fra lege, men det er mange som gjør såkalt privat UL, og det kan du få gjort flere steder. Men det koster - her i Oslo ligger vel prisen på i overkant av 1000 kr, har jeg inntrykk av.

Jeg havnet tilfeldigvis hos gyn den dagen jeg testet positivt, ifbm at jeg skulle utredes etter flere aborter det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Hilser på her inne, mitt første KG-innlegg på mange år tror jeg :)

Igår fikk vi positiv test, og termin er sånn ca 6. juni, så da hører jeg vel hjemme her tenker jeg.

Foreløpig er vi både skremte og glade, men det er vel slik det skal være? :) Jeg er ennå ganske avslappa, men får en god og varm følelse i kroppen av å tenke på det :blush: Samboeren er veldig glad og har lyst å rope det ut til hele verden. Vi skal vente litt med det, og jeg starter sånn litt i det stille her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Gyn i stad og fikk surt beskjed om at det måtte være medisinsk grunnlag for tidlig UL. Har dere andre fått henvisning fra lege da eller?

Jeg ringte fødestua på vårt lokale sykehus, og fikk time etter å ha forklart at jeg tenkte mye på om alt var i orden og at vi gjerne vil sjekke det. Litt skeptisk skjønte jeg at hun var.

I dag var jeg hos jordmor, og det var faktisk samme dama som jobber begge steder. Hun spurte meg ut enda mer, og prøvde å overbevise meg om å ta UL kun i uke 18. Jeg stod på mitt og ville ha den sjekken, så da var det greit.

Hun spurte hva jeg ville gjøre om noe var galt, og jeg svarte som sant er at vi da vil vurdere abort. Hun ble litt snurt og tok opp den etiske siden ved dette, men det er greit, vi har snakka gjennom det hjemme og ønsker undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk tidlig ul fordi jeg har litt vel sensitive slimhinner. Begynte å blø som bare rakker'n etter en :sengekos: ... Da sendte legen meg til tidlig ul for å sjekke at alt var i orden.

Og den superhyggelige gynekologen vi var hos viste oss et lite hjerte som banket, vi fikk høre det slå, bilde av klumpen. + Rutinekontroll om 3 uker.

Vi gleder oss stort til rutinekontroll, da nærmer klumpen seg 3 cm og det blir skikkelig morsomt å se :rodmer:

Ellers er det godt å høre dere andre jenter holder ut dette "slitet" :P Er jo veldig fint å være gravid, men at det skulle likestilles med å være et murmeldyr visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tenkt å ha tidlig ul tror jeg. Det er vel opp til meg, men jeg tror det vil holde å høre hjertelyd hos legen.

Jeg har hatt første legetime i forrige uke jeg, da var jeg 4+4. Skal også ha denne uka, når jeg er 5+4. Det er fordi jeg har svært forhøyet blodproppfare og må på medisiner.

Til nå har jeg hatt lite plager. Litt trøtthet, økt apetitt, og litt kvalme. Har også vært litt surrete i det siste, men om det er graviditetens skyld vites ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, i dag er jeg dårlig. Har kastet opp to ganger, og klarer knapt å få i meg mat. Presset i meg en brødskive med tunfisk og majones i sted (har helt dilla på tunfisk - hermetisk, så klart), men ble bare dårlig. Vann smaker blæh, juice likeså. Har fått i meg et glass sjokomelk nå, men ellers har det vært heller tynt på matfronten i dag. Så nå gruer jeg meg nesten til middag. :ler: Vi prøver å få toåringen i huset til å tørre å smake på nye matvarer, så middagen er litt viktig om dagen... Passer litt dårlig at mamma plutselig ikke vil smake på noe som helst, heller. :eeeh: Jaja, det får gå som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

Lenge siden jeg var inne her..i dag var jeg på tidlig ultralyd, er åtte uker på vei...fant et lite nurk som var så stor som den skulle,men legen kunne IKKE se hjerte som banket. Han ble bekymret...sa at det kunne være dødt...men han sa det gikk også an å ta feil...huff. Dette var ikke noe kjekt i det hele tatt. Noen som vet er eller har erfaring med å ikke se hjertet før litt seinere...kanskje det er en MA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ingenting om dette, men vil bare si at jeg har lest om flere som har fått samme beskjed, men som senere får vite at alt er i orden.

Må være forferdelig. Klem til deg, og kryssede fingre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta tidlig UL pga at jeg hadde en MA i mai i år. Må forsikre meg om at det er liv før jeg begynner å glede meg. Tror ikke jeg får henvisning av lege for å ta tidlig UL, men kanskje det kan være greit å spørre likevel? Skal til lege når jeg er 6+4. Kommer til å søke fødeplass på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lenge siden jeg var inne her..i dag var jeg på tidlig ultralyd, er åtte uker på vei...fant et lite nurk som var så stor som den skulle,men legen kunne IKKE se hjerte som banket. Han ble bekymret...sa at det kunne være dødt...men han sa det gikk også an å ta feil...huff. Dette var ikke noe kjekt i det hele tatt. Noen som vet er eller har erfaring med å ikke se hjertet før litt seinere...kanskje det er en MA....

Har du tatt HCG-prøve eller skal du tilbake for ny UL-sjekk? Uff, håper du bare er kortere på vei enn antatt. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...