Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Velkommen hit Haley, og gratulerer med spiren! :hallo:

Jeg skulle på tidlig UL i dag, men når vi kom fram oppdaget de at timen min var flytta uten at jeg hadde fått beskjed. Jordmora som var der kunne ikke (!) ta ultralyd, men hun prøvde likevel. Så ingenting, kjedelig. Da hadde jeg kjørt en time, og mannen stressa på jobb hele dagen for å rekke det. :snurt:

Jeg er så utålmodig, dette kommer til å bli en lang vinter...

Kvalmen holdes i sjakk ved å følge kroppens signaler, heldigvis funker det, og jeg har stort sett anledning til å gjøre det.

Har kjøpt to lammeullsbodyer og sengesett som var på salg, artig å handle litt! Har lovt meg selv å ikke ta av for tidlig, men når det er på salg må det jo være lov.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Pandalakris er kjempedeilig!! Og all salt lakris også. Hvis det hjelper har jeg endelig en lovlig grunn til å hive innpå.. :fnise:

Joyce: Hun kommer til å bli en stolt og flink storesøster. :jepp:

Til ingefærte pleier jeg bare å kutte opp ingefæren i skiver og ha oppi litt honning, mmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Dorey og Stinelin :)

Har lest at ingefær skal hjelpe mot kvalme, men nå liker jeg ikke ingefær fra før, så jeg tror ikke det blir det første jeg skal prøve meg på. Men lakris er jeg helt med på - bortsett fra at lysten på noe søtt er så godt som borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen som gav meg ny termindato, 6 mai. Ble altså satt litt tilbake, men det regnet jeg med. Skal på UL om 3 uker for å sjekke størrelsen på fosteret. Alle prøver var normale og blodtrykket var som det skulle. I tillegg har jeg fått søkt fødeplass på Ahus. :jepp:

Ble rent overasket over at jeg bare har gått opp 2 kg, for jeg synes jeg bare spiser drit om dagen. Men det meste kommer jo opp igjen, så det er vel derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Haley :)

Har fått omgangssyken og syns fryktelig synd på meg selv.. :(

Har hatt litt kvalme fra før, men har vært overkommelig og gått over om jeg har spist litt..

Men nå har jeg liggi rett ut et par dager og begynner å bli lei :gjeiper:

Var hos legen idag, trenger visst ikke å ta jern og hadde høy blodprosent.

Hva har deres tall liggi på?

Vet liksom ikke helt hva som er normalt, må se om jeg finner helsekortet fra forrige gang og sammenligne..

Jern lå på 85 og blodprosenten på 14,4 trur jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Har man helsekortet fra forrige gang? Sykehuset tok det fra meg, og jeg fikk det aldri igjen i alle fall. Og så lurer jeg på til dere som har født før: Hvordan ser journalen som dere fikk etter fødselen ut? Og hva står på den? Jeg kan ikke huske å ha fått noe som helst fra sykehuset..

I morgen er det legebesøk for min del. Gleder meg til å få komt i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man helsekortet fra forrige gang? Sykehuset tok det fra meg, og jeg fikk det aldri igjen i alle fall. Og så lurer jeg på til dere som har født før: Hvordan ser journalen som dere fikk etter fødselen ut? Og hva står på den? Jeg kan ikke huske å ha fått noe som helst fra sykehuset..

I morgen er det legebesøk for min del. Gleder meg til å få komt i gang :)

Jeg fikk igjen en av sidene fra helsekortet da jeg dro hjem fra sykehuset, sammen med rapport fra operasjonen (uplanlagt KS, står om hvordan snittet gikk for seg og sånt), masse info om amming, noen brosjyrer om stell av spedbarn m.m. Om du ikke har fått det skal det være mulig å kontakte sykehuset for å få det, har jeg hørt.

Lykke til hos legen i morgen! :)

evil eve, jeg hadde blodprosent på 12,4 da jeg var hos legen for et par uker siden, jernlager ble ikke sjekket da. 12,4 er ok, jeg har fått beskjed om at det skal ligge på 12+. I forrige svangerskap hadde jeg tre plutselige dropp i blodprosent og jernlager, så jeg skal følges litt bedre på det denne gangen. Etter KS var blodprosenten på 4, selv om det ikke var noe unormalt blodtap under operasjonen eller annet som skulle tilsi lav blodprosent. Det er bokstavelig talt umulig å stå på beina når man har så lav blodprosent, erfarte jeg. ;) Måtte ha fire poser blod for å få det opp på 9, da fikk jeg dra hjem, men måtte ta jernpiller i et halvår etter fødsel for å komme meg opp på og bli liggende på over 12. Men jeg er nok litt sensibel på det området, må ta jern når jeg har mensen også for ikke å få lav blodprosent.

---

Jeg har vært hjemme med Turnerose de siste to dagene; det er i grunnen ganske så koselig! Hun har klaget over vondt i øret og har vært forkjøla, men ikke særlig redusert allmenntilstand, så vi har kost oss sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tok ikke fra meg helsekortet mitt iallefall, har det et eller annet sted oppe..

De så knapt nok på det når jeg tenker meg om..

Men jeg kom inn med full åpning, var iallefall det da jeg endelig ble sjekka..

Ikke fått noe fra sykehuset, bare fått epikrisen på helsestasjon da jeg spurte..

Men tenkte jeg skulle høre med legen/jordmor om jeg kan få papirene fra forrige fødsel, se hva som står.

Endret av evil eve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Da får jeg spør jordmor når jeg skal dit engang. Morsomt å kunne sammenligne :)

I går var jeg hos legen og fylte ut alle papir, tok prøver og alt det der. Alt var fint og flott - ennå..Min blodprosent var også på 12 tror jeg, så det er vel normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på UL, og fikk se en minibaby som sprella, turna og boksa, og raske hjerteslag. :duskedame:

Veldig koselig å se at den trives der inne, og alt ble med ett mer virkelig. :rodmer:

Sist jeg prøvde på UL så ikke jordmora noe, og i dag skjønte jeg hvorfor. Hun beskrev den som en celleklump som lå laangt nede, og egentlig ikke var noe å se på, og hun prøvde nærmest å komme innenfor symfysebeinet (?).

Men knøttet ligger jo mye lengre opp, og var slett ingen celleklump, så jo at det var en baby jo! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt Stinelin! :rodmer: Etter at jeg var på tidlig UL, skjedde det en ganske stor forandring i mitt forhold til knøttet, og hvordan jeg følte meg som gravid. Herlig følelse!

Celleklumpen vokser FORT!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL her i dag også. Jeg gruet meg voldsomt, siden det var omtrent på denne tiden at MAen i vinter ble oppdaget. Men alt var bra! :rodmer: Vi fikk se en særdeles aktiv liten krabat som veivet med armer og bein og knapt lå stille nok til at gyn fikk målt og sånt. Hehe! En enorm lettelse, og nå kjenner jeg at jeg klarer å slippe redselen litt. Det blir nok baby på oss i mai! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi *Joyce*!! :hoppendeglad:

Deilig følelse å se den sprellende saken, og jeg presterte å si at den var søt, noe mannen måtte korrigere meg på.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jippi *Joyce*!! :hoppendeglad:

Deilig følelse å se den sprellende saken, og jeg presterte å si at den var søt, noe mannen måtte korrigere meg på.. :fnise:

:ler: Men det er jo ihvertfall søtt! Selv om det kanskje er litt tidlig å si noe særlig om babyen som sådan. :fnise: Og utrolig godt å se. :) Bra dere fikk en skikkelig titt til slutt, selv om det ble litt senere enn planlagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, etter UL i dag har jeg gått inn i utstyrs-overdrive. :ler: Altså, vi har jo det meste av det vi trenger, men litt nytt har man jo alltids lyst på, og det er noe med at årstiden blir litt feil i forhold til en del klær og sånt. Og jeg har lyst til å strikke! Har funnet ut at jeg vil strikke av dette garnet, men hva det skal bli er jeg litt mer usikker på.

Også er det bæretøyet og tøybleiene, da. :nigo: Ønsker meg et tynnere/svalere elastisk sjal enn det vi hadde til Turnerose (Tricot-slen fra Babylonia), det funket knall til en februarbaby, men kan nok bli litt i tetteste laget i mai. Mulig jeg kan få kjøpt drømmesjalet brukt, Sino, det er ikke å få tak i lenger nytt, men jeg kjenner en som har det til sin nyfødte nå og håper at jeg kan få kjøpe det eller låne det av henne. Ellers må jeg vel sy en ny meitai, helst med sjalstropper, og i lin, tenker jeg. Tøybleiene er jeg alt i gang med, sydde noen i vinter før MAen og har funnet ut at det blir å sy en del slike. Har kjøpt to brukt som jeg skal kopierer. Mannen vil helst ikke ha så mye brettiser denne gangen, nemlig.

Vi ønsker oss også en bedside crib, og et lammeskinn. Ellers kommer jeg ikke på så mye vi ikke har... Jeg tror jeg skal finne frem utstyrslista jeg hadde til Turnerose igjen. Greit med en liste der mesteparten er klart alt. :fnise:

Har dere andre begynt å tenke på utstyr? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, er dere klare? Utstyrslista jeg hadde da Turnerose skulle komme er l-a-n-g!

UTSTYRSLISTE

Grønt = kjøpt, rødt = mangler, sort = "trenger vi egentlig dette?", lilla = arves/strikkes/sys/lages selv, orange = venter til etter fødsel (ser an om vi trenger og/eller trenger ikke før senere).

Ut i verden - vogn og turutstyr

Vogn: Bugaboo Chameleon (inkl. myggnetting, parasoll, regntrekk)

Stelleveske x2...

Dyne til vogn (65x80)

Vinterdekk til vogn

Skinnpose

2 sengesett

Laken til vogn

Soveskinn til vogn

Vognteppe fra Røros-Tweed

Vognleke

Bilsete: Maxi Cosi CabrioFix (inkl. Isofix-base)

"Foot muff"/sovepose til bilsete

Sparkeplate/setebeskytter til å ha under barnesetet

Baksetespeil så vi kan se babyen fra førersetet

Svigermor har sydd "voksipose" - og den er så fin!

Søvn og hvile

Seng: arve min gamle

Madrass til seng - Ullkorga

"Rede" til å sette i stor sprinkelseng (DRY)

Dyne til seng (80x100)

3 sengesett

Sengehimmel

Evt. soveskinn - kanskje ikke nødvendig over ullmadrass? Dropper det foreløpig, mistenker dessuten at vi får et.

Laken til seng

Sprinkelbeskytter x2

Tisselaken (skal ikke brukes på ullmadrass, men kanskje til kurv/vogn? Var uansett ikke dyrt.)

Kurv til å ha i stua de første månedene

Madrass til kurv

Uro

Reiseseng

Nattlys

Til stelling

Stellebord: BRIO

Stellematte + sydd to trekk til selv

Stelleunderlag i ull til å ha i stellebagen

Badebalje med stativ

5 hettehåndkler

Gaskluter

Flanellkluter

Små, myke håndklær

Babyneglsaks

Øretermometer

Stelleprodukter: Badeolje, kremer, talk (vel, uten talkum...) etc.

Brettebleier x 24

Brillebukser x 10

Sperrelag til tøybleier (4 dagbukser og 3 nattbukser)

2 ekstra innlegg til brettebleiene i bambus

Wetbags - 3 ulike størrelser, 5 poser totalt

BumGenius lommebleier x12 eller andre lommebleier (heller mot Swaddlebees Econappi, egentlig)

BumGenius formsydde bleier x3 eller 4 eller andre formsydde (nattbleier når babyen blir større - heller mot BabyBeeHinds bambus)

Evt flere sperrelag til nattbleier

2 helsetepper

Bomullsteppe (ikke helseteppe)

Strikketeppe i alpakka + Har begynt på et teppe til

Hårbørste - Mason Pearson barnebørste

Nasal aspirator

BumGenius bottom cleaner

Magic Stick

Mating/spising

Ammepute

Tåteflasker

Gulpekluter

Siklesmekker + et par vanlige/store

Sett med skålsmekke, kopp og tallerken/skje (Ikea)

Bok med oppskrifter på babymat

Oppbevarings-/frysebokser til babymat

En boks med MME (Hipp)

Annet

Smokk(er) (Ortodent) + at vi fikk i Apotekets babypakke (MAM)

Kosebamse

Rangler x3

Spilledåse

Bitering - Sophie la girafe (bitegiraff!)

To tøybøker

Babygym (Fisher-Price)

Vippestol

Krabbe-/leketeppe (Ikea)

Til meg/oss

Ammeinnlegg i ull (4 par)

Ammeinnlegg i bomull (6 par)

Et sjal som dekker puppene - har begynt å strikke

Amme-BH x2 (3?) - de to jeg har får funke den første tiden, så kan jeg heller få målt riktig størrelse etter et par uker med amming.

Elastisk bæresjal

Purelan salve

Brystskjold/melkeoppsamler (Boots)

Medela Swing brystpumpe

Tøybind - lange (natt) og korte (dag)

Flere tøy-truseinnlegg

Diverse sikkerhetsprodukter - skaplåser, klemmebeskyttelse etc.

Må nok oppdateres litt med ting vi har kjøpt/laget etterhvert, men i det store og hele - puh! Den lista er lang! Til mitt forsvar - jeg er glad i lister. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gosh.. :hakeslepp:

Jeg har kjøpt to bodyer og et sengesett, og vet at vi arver to bilseter, to voksiposer og en vugge. Da tenkte jeg å kjøpe ei barnevogn, og vips -ferdig! :fnise:

Skjønner at jeg bare må forberede meg på shopping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig synes jeg det er litt tidlig for min del å begynne å tenke på så mye utstyr, men det er kjempeflott å ha en liste å bruke som inspirasjon :jepp:

Det jeg derimot har tenkt litt på er at jeg vil ha et bæresjal (Mobywrap?) og etterhvert en bæresele (Angelpack?). Men jeg har jo ikke noe erfaring med noe sånt, så jeg får bruke litt tid på å finne ut av hva som er bra, og hva som kan passe både meg og pappa'n - og Lille baby.

Utstyr til bilen er ihvertfall den vordende pappa'n gira på å finne ut av :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh.. :hakeslepp:

Jeg har kjøpt to bodyer og et sengesett, og vet at vi arver to bilseter, to voksiposer og en vugge. Da tenkte jeg å kjøpe ei barnevogn, og vips -ferdig! :fnise:

Skjønner at jeg bare må forberede meg på shopping ;)

:ler: Man må nok ikke ha alt på lista mi, altså, og vi kjørte jo tøybleier, jeg brukte gjenbruksting til meg selv (tøybind, tøyammeinnlegg etc), og en del sånt som tar opp mye plass på lista. Pluss at vi måtte ha stellebord, f.eks. - har man vaskemaskin på badet kan man jo bare slenge en stellematte oppå der. Vi hadde lite bad der vi bodde da Turnerose ble født, og vi har lite bad nå, så her må stelleplassen være andre steder. Enkelte ting ble heller ikke brukt noe særlig, men hva det ender opp med å være tror jeg kan variere veldig fra familie til familie. :) Jeg vet f.eks. at mange mener at ammepute er fullstendig bortkastet - vår var i bruk fra slutten av svangerskapet som støtte til magen i senga, til Turnerose var nærmere året. For meg var den gull verdt. :) Også er det ting som er vanskelige å forutse; vi fikk nesten ikke brukt vognposene (en arvet skinnpose og en hjemmesydd Voksi) siden Turnerose hadde hofteleddsdysplasi og bare såvidt fikk plass i vognbagen med Frejkas pute på.

Og vogna har vi jo nesten ikke brukt. :ler: Vi bærer og bærer. Sjal, meitai, formsydd bæresele, ringslynge... Helt herlig! :hjerte:

Foreløpig synes jeg det er litt tidlig for min del å begynne å tenke på så mye utstyr, men det er kjempeflott å ha en liste å bruke som inspirasjon :jepp:

Det jeg derimot har tenkt litt på er at jeg vil ha et bæresjal (Mobywrap?) og etterhvert en bæresele (Angelpack?). Men jeg har jo ikke noe erfaring med noe sånt, så jeg får bruke litt tid på å finne ut av hva som er bra, og hva som kan passe både meg og pappa'n - og Lille baby.

Utstyr til bilen er ihvertfall den vordende pappa'n gira på å finne ut av :fnise:

Hehe, ser den! Men det kan faktisk være litt greit å følge med - til Turnerose fikk vi kjøpt en hel masse med 40% avslag da jeg var rundt 14 uker på vei fordi det var ombyggingssalg på Fru Lyng (ble til Barnas Hus), og det sparte vi MASSE penger på! :jepp:

Bare spør om du lurer på bæretøy! :jepp: Eller ta en tur innom Tettinntil. Elastisk er helt herlig til nyfødt. :rodmer: Selv foretrekker jeg meitai fremfor formsydde bæreseler, men mannen er glad i Manducaen vår. Manduca er dog ikke tingen for helt ferske babyer. Jeg er dessuten nysgjerrig på den nye Concerti Carrier, som kommer på markedet akkurat nå. Vi står på liste for å få prøvelåne den på Tettinntil. :D Hva som passer er forøvrig veldig individuelt - noe av grunnen til at jeg ikke liker Manducaen så godt, er rett og slett at den ikke sitter så godt på meg. Sklir ofte ned fra skulderen og sånt. Men på mannen sitter den som et skudd. Så det er lurt å prøve på forhånd om man har mulighet til det.

Utstyr til bilen er vel gjerne en pappagreie, ja. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne gi oss en innføring i bæring, utstyr osv. :jepp:

Vi har store ambisjoner om å bli bæreforeldre, men er ellers ganske grønne på hva som er bra for oss og barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...