Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Ingen puppeproblem her, de er til og med litt mindre ømme. Bruker 75A fortsatt, men de kan gjerne vokse litt altså.. :sjenert:

I dag har vi hatt en skikkelig sjau hos regnskapsfører, bank og forsikring. Underveis i samtalene har graviditeten kommet opp, og jeg fikk en varm følelse inni meg av å høre mannen fortelle at vi venter en liten en. Han ble så myk i stemmen når han sa det.. :rodmer:

Jeg selv ble litt forlegen av å fortelle det til fremmede "kontormenn" med varierende grad av entusiasme. :sjenert:

Nå har vi alt på stell med penger, forsikringer osv, og den lille inngår i vår familieforsikring fra første dag. Så har vi sett på bil med flere seter, skikkelig familiebil. Gosj, jeg har blitt voksen! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine pupper vokser ikke noe særlig under graviditet - og det er jamen godt, for "ugravid" størrelse er 32HH i engelsk størrelse - dvs noe sånt som 70J på norsk? (Jeg har aldri giddet å sette meg inn i det der med at Norge ikke bruker dobbeltbokstaver og sånt, hehe.) Så ja - nok fra før. :ler: Jeg gikk vel opp en cupstørrelse ifbm at melken kom med Turnerose, men var fort tilbake til normalen igjen.

Ellers fikk jeg brev om fødeplass og UL i dag! :danse: Fikk plass på Riksen, hipp hurra!

Jeg har funnet frem mammabuksene nå, riktignok bare de med "lav" linning (som denne), men det er så deeeilig! Ingenting som presser og er ubehagelig. Jeg tror ikke egentlig magen har vokst noe særlig, men jeg klarer ikke å trekke inn magen mer og er veldig vár for press og ubehag. Trives aller best i tights og tunika om dagen, men jeg har ikke akkurat ubegrenset antall av sånt. :ler:

Jeg er fortsatt mye trøtt, og kvalmen kommer og går. Men det er absolutt levelig, begge deler. :)

Unknown, kos dere med kjærestehelg når helgen kommer! Høres herlig ut! :hjerte: Stinelin, jeg sier bare wow! Imponerende å få ordnet sånne ting så tidlig i graviditeten! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du får føde der du vil *Joyce*!

Jeg havner på St.Olavs, og er glad for det, siden de skal ha en av landets beste tilbud for mor og barn. Alternativet er ei lita fødestue 2,5timer unna St.Olavs, uten smertelindring, og det er virkelig ikke aktuelt. *Grøss*

Ikke likt oss å være tidlig ute, men det er mye som må ordnes ifht gården og sånn, så da ble det nå. Også har det begynt å bli kaldere, og jeg ble påminnet at vi trenger en varmere bil. :fryser:

Nå begynte jeg plutselig å tenke på jula, og hvilke klær man får på seg da. Har innbildt meg at det er leeenge til magen kommer, men på denne siden ser den jo stor ut. :gravid:

Grugleder meg til å handle mammaklær som skal passe gjennom flere størrelser og holde meg varm hele vinteren.

Kom gjerne med linker til bra nettbutikker, eller tips til antrekk.

Kommer til å se etter rimelige klær, det er jo ikke lenge de skal brukes. Men jeg trenger virkelig ei tjukk og god vinterkåpe med plass til magen. Kommer til å se ut som et telt, huff.. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Uff, klær til vinteren er det jeg gruer meg mest til. Med jobb i barnehage så er vi jo ute og leker flere timer om dagen. Får håpe termodressen har god plass til mage. Finnes det ullklær til gravide skal tro? :klø: Og så tenkte jeg faktisk å kjøpe meg en kåpe for gravide :)

På h&m.no, ellos.no og asos.com har jeg funnet mye fint og som ikke er så dyrt.

Sist kom magen plutselig i uke 18. Denne gangen kommer den vel litt før også. Så blir noen mnd med gravidklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.Olavs har jeg veldig godt inntrykk av, ja! Svigerinnen min fødte der for noen måneder siden, og de var veldig godt fornøyde, både med opplevelsen og oppfølging etter fødsel. :)

Det er veldig individuelt når magen kommer, Stinelin. I første svangerskap begynte jeg å få ordentlig babymage rundt uke 18-19-20, men mange får jo mage både tidligere og senere. Så det er vel i grunnen litt vanskelig å si noe om før man er der. ;) Vi giftet oss da jeg var 18 uker med lillejenta, og kjolen passet fint, selv om den var kjøpt inn rundt uke 14. Gikk tilogmed bra å ha den på gjennom middagen. :ler: Det var en "vanlig" kjole (altså ikke noe gravidplagg) fra Monsoon. Så det er ikke sikkert det blir problematisk å finne noe, er poenget mitt. Jeg hadde forøvrig fått mage alt da jeg hadde MAen min i vinter, så det stemmer godt for meg at magen kommer tidligere med nummer to, da. ;)

Det kan være lurt å handle mammaklær nå - jeg har ihvertfall sett at de sjelden kommer med så mye påfyll gjennom sesongen på den fronten. Litt til jul og sånt hos H&M, men ellers lite. H&M-mammaklærne er forøvrig veldig varierende i både kvalitet, passform og størrelse, synes jeg. Har mammabukser derfra i alt fra str 40 til 46 (!), er normalt en 42 omtrent (så lenge ikke puppene kommer i veien i topper, da :ler:), så det er vanskelig å treffe med størrelsen... Men av en eller annen mystisk grunn er mange av mammabuksene deres betydelig lengre i beina enn de vanlige buksene derfra, så jeg har funnet flere bukser som er lange nok til meg der ifbm graviditet. LaRedoute sine mammaklær har jeg vært godt fornøyd med, buksene er for korte, men har en shorts derfra og noen topper som er gode. Ellos sitt er helt håpløst i passformen til meg. Ellers har jeg litt fra ASOS, og har sydd litt selv. :) Pluss at jeg har kunnet bruke en del vanlige klær også. Kjoler, tunikaer, tights og sånt fikk jeg på meg gjennom stort sett hele graviditeten med Turnerose, og jeg var diiiger på slutten!

Når det gjelder bukser har jeg faktisk hatt to "sett" - noen med lavt liv til tidlig og sent i graviditeten, og sånne som går over magen til å ha i midten. Har stort sett kjøpt billige ting og vært flink til å handle på salg, sånn at jeg syntes det har vært greit å gjøre det sånn.

eBay kan jo være en mulighet, jeg var veldig fornøyd med noen mammaplagg som jeg kjøpte på Gap i London med Turnerose. Her har de også mye fint, men nokså dyrt. Finner nok litt derfra også på eBay. :Nikke:

Vinterkåpe er vanskelig når man er gravid! :sukk: Jeg hadde en vanlig kåpe som jeg innbilte meg at skulle vare heeele vinteren med Turnerose, siden den er nokså utskrådd og med empiresnitt. Men den varte jo ikke til desember en gang. :ler: (Hun er født i februar.) Husker faktisk ikke hva jeg gjorde etter det... Nå har jeg i grunnen tenkt å kjøpe meg ullstoff på Stoff&Stil og sy noe à la denne, men med videre ermer og litt mer rom til å ha klær under. Men jeg er varmblodig og blir enda varmere når jeg er gravid, så jeg er kanskje ikke veldig representativ... H&M har de siste årene hatt noen gravidvinterkåper som etter min smak har vært nokså gyselige, boblejakker i litt blankt, svart, syntetisk stoff som ihvertfall ikke flatterte min gravide kropp i særlig grad. :hoho:

Høhø, dagens avhandling. :nigo:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Det er utrolig greit å ha noen her som ikke venter førstemann altså! :jepp:

Jeg har kjøpt litt mammatøy på ellos.no, og jeg prøvde det i dag. Var relativt fornøyd, av 3 bukser funker 2. Deres størrelser går opp til 48, i motsetning til h&m som stopper på 46. Praktisk for sånne som meg, som passer 46 på en god dag :sjenert:

Nå har kvalmen begynt litt her hos meg, jeg har vært kvalm de siste 2-3 dagene, hovedsaklig på morgenen og frem til lunsj. Helt overkommelig til nå, og sånn kan det godt fortsette å være :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Nå har kvalmen begynt litt her hos meg, jeg har vært kvalm de siste 2-3 dagene, hovedsaklig på morgenen og frem til lunsj. Helt overkommelig til nå, og sånn kan det godt fortsette å være :sjenert:

Det har startet hos meg også. :gjeiper: Mandag og tirsdag var det hovedsaklig på morgenen, men i går var det hele dagen. Ser ut som om denne dagen blir likedan. Heldigvis er det ikke sånn at jeg ikke klarer å spise eller må kaste opp, det er ganske overkommelig kvalme, så hvis det holder seg på dette nivået skal det nok gå fint! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også kvalmen kommet. Heldigvis ikke mye, og jeg styrer den med hva jeg utsetter meg for. Om jeg blir sliten etter å ha jobba en hel dag blir jeg kvalm på kvelden. Må passe på å sove nok og spise bare det jeg har lyst på, så går det fint. :)

Veldig glad for at jeg har mulighet til å styre mye av døgnet selv, og at mannen er forståelsesfull når jeg sover til alle døgnets tider og spiser kun det jeg har lyst på. :klem:

Fortalte det til svigers i går, de ble så glade! Godt å få sagt det, men jeg synes fortsatt det er ukomfortabelt å fortelle det. Føler det er så privat, og det blir veldig fokus på min kropp. Som jeg sa til mannen; "Da får de jo vite at vi har hatt sex også."

Som om de ikke visste det liksom.. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke kvalmen blir verre for dere som akkurat er i gang med den! :klemmer: Kvalme er noe herk...

Jeg har hatt min første runde med blodtrykksfall i dag. Det er så utrolig guffent! Jeg vasket dusjen i dag morges og ble nok stående litt for lenge i varmt dusjhjørne. Føler meg fortsatt rimelig utafor, ør og kvalm. Må nok se om jeg får mannen til å ta dusjvasking heretter...

Ellers har jeg de siste kveldene brukt tiden min på å lage en barselgave. Det er så koselig! :rodmer: Har sydd en liten, myk bukse av velur og med ribb i livet og nederst på beina, à la disse, og strikket en liten lue, denne. Sitter bare og lurer på om jeg skal strikke noen små sokker/booties også... Venninnen min er rimelig sprekkeferdig og er over termin, så hun kan jo føde når som helst. Det er ihvertfall trivelig å sitte og dille med sånt. Gleder meg til å gjøre sånt for min egen mageboer! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn her, jeg :goodbye:

Testet positivt på lørdag (og søndag, og mandag, hihi), og det ble altså full klaff i PP3. Har aldri vært gravid før, så dette er veldig spennende! Nå håper vi selvsagt at spiren sitter i 9 måneder og kommer ut for å møte oss ca. 18. juni :rodmer:

Jeg hadde mine anelser om at jeg kanskje var gravid en god stund før jeg testet positivt fordi jeg fikk korte kvalmebyger og jeg er aldri kvalm til vanlig. I tilegg kjente jeg murringer/stikkinger i magen flere dager på rad mellom EL og IKM. Kjenner fremdeles litt på kvalmen innimellom, i noe større grad enn forrige uke, men langt ifra noe plagsomt - ennå. Kanskje er jeg litt trøttere enn vanlig også? Men det merkeligste er nok at lysten på noe søtt er så godt som borte! Og det er ulikt meg.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Foreløpig har kvalmen holdt seg på et greit nivå hos meg og det har hjulpet litt å gå en tur eller spise mat, men i kveld klarte jeg ingen av delene fordi jeg var trøtt, kvalm og ingen matlyst og hadde vondt i hodet. Kastet nettopp opp. :tristbla:

Noen som har noen gode tips mot kvalme?

Velkommen til Haley! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haley! :hallo: Det er bare så gøy at du havnet her! :jepp:

Alabama: Jeg var jo veldig kvalm i første svangerskap, så jeg kan ramse opp litt av det jeg prøvde da (som ikke funket :roll:).

- Sea bands - sånne anti-kvalme-akupressur-bånd

- Spise litt før man står opp om morgenen, gjerne salte kjeks

- Ingefær (te eller i mat... Sånne kapsler er visst omdiskutert.)

- Spise lite og ofte - ikke bli sulten

- Lakris

- Drikke Farris (vel, det funket i den forstand at det var en av få typer væske jeg klarte å holde på)

- Grønne epler

- Peppermyntepastiller (Menthos o.l.)

Viktigst å få i seg væske, jeg husker jeg spiste store mengder saftis laget av litt tynn saft eller juice+vann. Ellers spise det man klarer å få i seg, og etterhvert finner man litt ut av hva man klarer å holde på. Jeg levde vel mer eller mindre på loff med smør, Farris, sjokomelk, kokt ris og mango (!) de første månedene av svangerskapet med Turnerose. Noe som også er verdt å tenke på er hvordan ting er på vei opp igjen - ikke all mat er like kul å kaste opp... (Uff, beklager detaljene her!)

Denne gangen er kvalmen mye "snillere", og det funker til en viss grad med ingefærte og sea bands. Så prøv deg frem og finn ut om noen av tipsene funker for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten, Alabama :)

Ja, det er så koselig at vi havnet i samme terminklubb, Joyce :) Tar med meg alle kvalme-tipsene i tilfelle (og det regner jeg med) jeg skulle bli hardere rammet etterhvert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urk, i dag er formen laber... Jeg har sovet så dårlig de siste par nettene, først ikke fått sove og så sovet urolig når jeg først har sovnet. Så her sitter jeg rimelig trøtt og irritabel, med vondt i hodet og småkvalme som gjør at jeg ikke har lyst på knekkebrødene jeg har smurt meg. Jeg fikk heldigvis sove lenge i dag, da, men jeg vet ikke helt om det hjalp så mye... Jeg tror jeg må få gjort litt yoga i dag, det pleier å hjelpe på nattesøvnen. Nå har jeg bare tatt meg en paracet (måtte sjekke Relis først, og en tablett en gang i blant er fortsatt "greit"), og håper at den intense hodepinen gir seg snart.

Ellers lurer jeg på om Turnerose har en anelse om hva som er på gang. I går da hun skulle sove satt hun og strøk meg på magen og så på meg og sa for seg selv "magen?" :rodmer: Vi har jo tenkt å fortelle henne om graviditeten etter UL neste uke hvis alt er bra, så det blir spennende!

Ha en fin dag, alle sammen! Håper formen er levelig for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi - i dag har jeg handlet første ting til mageboeren! To brukte Megaroos extended tab prefolds - altså tøybleier. Vi brukte brettebleier i starten med Turnerose, men mannen syntes det ble litt mye styr med brettingen og ønsket seg noe litt enklere denne gangen. Så da har vi landet på denne typen prefolds. Jeg skal sy, da, men greit å ha noe å tegne av og å få kjent på stofftykkelse m.m. Gleder meg til å bruke tøybleier i miniatyr igjen - Turnerose sine nå er ikke akkurat bittesmå. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Velkommen til Haley :)

Her har ikke kvalmen endra seg, den er fortsatt der nesten hver dag, men til å leve med. For meg hjelper det å få i meg nok mat og drikke. I den rekkefølgen, for vann på tom og kvalm mage blir ikke bra...

Yoghurt er en av matvarene som har fungert best, sammen med druer.

Ellers sliter jeg med å sove nesten like ofte som jeg sover 12 timer sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk, Mahareth :)

Det første jeg kjøpte til Lille var en gråmelert babybody som det stod "I :hjerte: DAD" på, som min Kjære fikk når vi fant ut at jeg var gravid :fnise:

Listen over ting som skal kjøpes inn blir sikkert lang, i og med at det er vår første, men det stresser vi ikke med ennå. 9 måneder går sikkert fort nok etterhvert, men akkurat nå virker hver dag mer enn lang nok.

Og forresten, så har jeg bestilt time til første legekontroll i dag. Fått time om 5 uker, da jeg har begynt på 10. uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Takk for tips, Joyce og Mahareth. Trodde forrige uke at Yoplait yoghurt med kiwi var en sikker vinner, men det funket bare første dagen. :gjeiper:

Har gått til innkjøp av ritz og farris i dag. Har hørt om sånne seaband før, hvor får man kjøpt det? På helsekostbutikker? Skal teste ut mer ingefærte også, selv om jeg forsøkte å drikke det forrige uke uten at det ble bedre. Er det pandalakris som funker eller all lakris?

Joyce: Blir gøy å fortelle henne at hun skal bli storesøster! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og velkommen Haley! :klemmer:

Uff, jeg sliter veldig med kvalmen, men kommer meg gjennom studiedagene på et vis. På en måte synes jeg det er greit med kvalmen for da går jeg ut fra at alt er bra, men det er jo ganske slitsomt.

Ellers har jeg begynt å få mage :rodmer: Vi får det fort i min familie, så det var ventet. Og i morgen skal jeg på første svangerskapskontroll, det blir spennende!

Jeg hadde jo lovet meg selv å ikke handle noe før uke 12, men så var jeg en tur i Stavanger og der hadde de så mange fine barnebutikker! Så da ble det to kjempesøte retro bodyer :fnise: (I tillegg kjøpte vi bæremeis for en liten stund siden)

Og i kveld skal vi ut og prøvekjøre ny stasjonsvogn :jepp: Det går jammenmeg fremover her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Joyce og Mahareth. Trodde forrige uke at Yoplait yoghurt med kiwi var en sikker vinner, men det funket bare første dagen. :gjeiper:

Har gått til innkjøp av ritz og farris i dag. Har hørt om sånne seaband før, hvor får man kjøpt det? På helsekostbutikker? Skal teste ut mer ingefærte også, selv om jeg forsøkte å drikke det forrige uke uten at det ble bedre. Er det pandalakris som funker eller all lakris?

Joyce: Blir gøy å fortelle henne at hun skal bli storesøster! :jepp:

Jeg mener jeg kjøpte mine seabands på apoteket, men dette var i juni, dvs midt i reisesyketiden. :tunge1: Men de har sikkert nå også, dog kanskje litt gjemt?

Jeg synes hjemmelaget ingefærte funker best - jeg river litt fersk ingefær i en kopp, skviser i litt frisk sitron og heller over varmt vann. :)

Pandalakris er jo bare blæh! :tunge1: Jeg liker ikke søtlakris... Men har gumlet Ifa i det siste, det er godt! :jepp: Har venninner som har sverget til sånn saltsild fra Malaco, så det er mulig det er salt lakris som er tingen?

Ja, det blir moro å fortelle! Hun er så opptatt av "babyene" sine om dagen (altså dukkene), skifter bleier og klær så det står etter, mater dem med en gammel tåteflaske og bærer dem rundt i lekesjalet sitt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...