Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Jeg er GRAVIIIIID :rodmer:

Antatt termindato er 28.juni (babyverden.no terminkalkulator regnet ut fra unnfangelse). Jeg er idag 5+1. Selve embryoet er idag 22 dager og da begynner hjertet å slå.. (litt feilmargin ift når befruktelsen skjedde er det).

Skal til fastlegen om to uker for å diskutere om jeg skal ha noe oppfølging for svangerskapsforgiftning da jeg fikk det sist- har en nydelig sønn på 2 år fra før. Første svangerskapskontroll er i uke 10-12 hos min fastlege så det blir annen time. Skal også snart bestille 3D ultralyd for uke 11-13.

Tips til førstegangsgravide - få jordmor på din helsestasjon ganske tidlig! Sist kontaktet jeg jordmor i uke 13-14, og det var aaaalt for sent. Var ikke ledige plasser igjen, måtte dra til annen helsestasjon.

Gleder meg til å følges i månedene fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har vel fremdeles rett på 5 uker ferie selv om man skal ut i permisjon i mai/juni? Så man kan i teorien ta ferie 5 uker før man skal ut i permisjon og dermed få litt ekstra permisjonstid? Eller ta to uker her og to uker der? Hva tenker dere andre å gjøre?

Ja, det har du.

Ettersom permen blir over to kalenderår, har man til og med 10 uker ferie, hver av foreldrene, å skøyte på permen med :)

Jeg kommer ikke til å ta ferie før barnet blir født. Og de første 6 ukene etter fødsel er obligatorisk perm for mammaen. Men utover det kan du ta ferie når som helst, da bare stopper permen mens du avvikler ferie istedet.

Sist gang brukte jeg ganske mange av ukene til å skjøte på perm, og så brukte vi noen uker hvor en hadde perm/en ferie, slik at familien hadde fri samtidig. Barnet var født i august, og begynte bhg i august. Totalt hadde vi nok permdager igjen etter året var omme til at jeg var hjemme en dag i uka ut februar.

Husk at perm er mer fleksibelt enn ferie; ferie må tas innenfor et kalenderår (kan dytte 10 dager til året etter hvis sjefen sier ok), mens perm kan fritt benyttes over 3 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare også nevne at det er ikke alle som blir kvalme.. jeg var ikke kvalm eller kastet opp overhodet forrige svangerskap.

Men ømme pupper er det denne gangen også :) Kjennes ut som jeg må igang med bh om natta snart igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel fremdeles rett på 5 uker ferie selv om man skal ut i permisjon i mai/juni? Så man kan i teorien ta ferie 5 uker før man skal ut i permisjon og dermed få litt ekstra permisjonstid? Eller ta to uker her og to uker der? Hva tenker dere andre å gjøre?

Dette satt jeg og mannen og drodla litt på her om dagen. Så utrolig deilig at vi kan forlenge permisjonstiden med 10 uker siden permisjonen går over to år! :)

Vi har ikke planlagt hvordan vi gjør det, bortsett fra at han tar ferie på sommeren som vanlig (åå, koselig å være sammen om de første ukene!). Jeg tror jeg vil se an formen litt. Hvis det frister å starte permisjonen tidligere enn vanlig gjør jeg det som ferie, hvis ikke dytter jeg det inn i løpet av året, og forlenger heller permisjonen året etter.. Time will show!

Jeg er GRAVIIIIID :rodmer:

Tips til førstegangsgravide - få jordmor på din helsestasjon ganske tidlig! Sist kontaktet jeg jordmor i uke 13-14, og det var aaaalt for sent. Var ikke ledige plasser igjen, måtte dra til annen helsestasjon.

Gratulerer Vilja! Så hyggelig!!

Takk for tips, der minte du meg på noe ;) Legen sa faktisk også til meg at jeg like gjerne kunne bestille jordmortime nå, for det blir fort fullt.. *Note to self i morgen..*

Ettersom permen blir over to kalenderår, har man til og med 10 uker ferie, hver av foreldrene, å skøyte på permen med :)

Takk for utfyllende info! Det var sikkert til hjelp for flere av oss mai/juni-jentene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Det der med ferie og permisjon har jeg ikke engang begynt å tenke på, men hvis det er sånn at man får 10 uker ferie fordelt på de to årene!? :daane:

Jeg er GRAVIIIIID :rodmer:

Grattis og velkommen! :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Oi, her fikk jeg masse info som jeg ikke visste jeg trengte enda :ler:

Men, må jeg ordne jordmor selv...? Det sa ikke legen min noe om da jeg var der? Det jeg fikk beskjed om var at her i byen går vi annen hver gang til lege og jordmor i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes bare det er greit å ha en viss ide om hvilke rettigheter og muligheter man har :jepp:

Apropos det.. Jeg er helt grønn på dette, så kanskje noen kan svare meg på hvilke rettighter far har i forbindelse med fødsel? Må han tilbake på jobb dagen etter, eller har han noen dager til rådighet sammen med den nybakte familien sin? Kanskje det varierer litt fra arbeidsplass til arbeidsplass hva de synes er greit. Muligheten for å ta seg en uke eller to med ferie er jo tilstede hvis ikke det lar seg ordne på andre måter. Har litt formaliteter å sette meg inn i :sjenert:

---

Gratulerer, ViljaH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Nå ringte jeg nettopp til helsestasjonen i bydelen og de sa at jeg skulle ta kontakt igjen etter jeg har vært på UL i uke 18. Da er det tydeligvis god kapasitet, da! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, ViljaH! :hallo:

---

Jeg er så dårlig! Og jeg er så utroooolig lei! Ikke bare kvalmen, men søvnløshet og dårlig søvn og hodepine og i det hele tatt. Det er utrolig slitsomt. I dag tok mannen heldigvis kontrollen på morgenen, så selv om jeg var nede en tur og hjalp med matpakkesmøring og litt sånt, kunne jeg gå og legge meg etterpå og sov til klokka 12.30. Det var godt. Tror ikke jeg har sovet så lenge på morgenen siden før Turnerose ble født... :ler:

I dag har jeg fått ringt til helsestasjonen, da, og fått satt opp time hos JM helt i starten av januar. Godt å ha gjort det. Da følger jeg vel "kontrollskjemaet", også. Litt spent på hva slags jordmor jeg får her, hun jeg gikk hos i forrige svangerskap var super, så håper det blir en like positiv opplevelse denne gangen. Har en del spørsmål rundt det med såkalt VBAC (altså vaginal fødsel etter keisersnitt), så det blir greit å få spurt litt. Legen min visste lite om det. Så gjenstår det bare å se om det blir vaginal fødsel på meg denne gangen, da. Håper det, for keisersnitt har jeg ikke lyst på igjen! :redd:

Dagen i dag blir nok tilbragt i sofaen med strikketøy, i går var jeg på vift og besøkte en liten fersking på to uker (og mamma'n, såklart :fnise:), noe som var kjempekoselig, men jeg ble vel muligens litt for sliten, siden formen var så laber i dag. Men, men - det var verdt det. Jeg har helt glemt hvor små nyfødte er. :hjerte:

Jo, også må jeg legge til, sånn på en litt mer "positive note", at jeg har merket noen ørsmå bevegelser i magen. :rodmer: Disse berømmelige fiskehaleslagene. Herlig! Jeg kjente bevegelse i uke 17-18 med Turnerose, men denne gangen vet jeg jo hva jeg kjenner etter. Gleder meg til det blir mer!

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Man har vel fremdeles rett på 5 uker ferie selv om man skal ut i permisjon i mai/juni? Så man kan i teorien ta ferie 5 uker før man skal ut i permisjon og dermed få litt ekstra permisjonstid? Eller ta to uker her og to uker der? Hva tenker dere andre å gjøre?

Vel, siden jeg ikke har jobb lenger enn til juni neste år, så tar jeg pengene på sparekonto..Kjekt å ha de til etter permisjonen visst jeg blir gående arbeidsledig! Men om jeg skal være så heldig å få fast jobb før jeg går ut i permisjon (håper jo på det!), så tar jeg noen uker ferie på høsten, der mannen tar en uke perm, også reiser vi bort. Ferien året etter blir bare en forlengelse av permisjonen tenker jeg.

Jeg er GRAVIIIIID :rodmer:

Hei! Og GRATULERER :)

Apropos det.. Jeg er helt grønn på dette, så kanskje noen kan svare meg på hvilke rettighter far har i forbindelse med fødsel? Må han tilbake på jobb dagen etter, eller har han noen dager til rådighet sammen med den nybakte familien sin? Kanskje det varierer litt fra arbeidsplass til arbeidsplass hva de synes er greit. Muligheten for å ta seg en uke eller to med ferie er jo tilstede hvis ikke det lar seg ordne på andre måter. Har litt formaliteter å sette meg inn i :sjenert:

Jeg mener at far har rett på 2 uker fri etter fødselen, men det er opp til arbeidsplassen og desse 2 ukene blir lønnet. Rett meg noen visst jeg sier feil. Mannen fikk i alle fall både sist, og denne gang, 2 uker fri med lønn. Godt og tenke på. Sist tok han også ut en uke ferie for å være hjemme med oss i 3 uker, og det håper jeg vi får til denne gangen også :)

Er så vanskelig å planlegge permisjonen når jeg ikke vet om jeg har mulighet til fast jobb, eller om jeg blir arbeidsledig i løpet av permisjonen..Mest sannsynlig kommer jeg til å ta ut min og fellesdelen, og så får mannen ta sin del tilslutt visst jeg har jobb. Visst ikke får vi se om vi "sparer" hans siden jeg likevel går hjemme.

Og time med jordmor er ordnet i uke 15 :) Her har vi god kapasitet og det blir gjerne en kontroll eller to ekstra, noe jeg synes er godt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen har krav på to uker fri ifm fødsel, det er regulert i arbeidsmiljøloven. Det er opp til arbeidsgiver om han får lønn disse ukene. Offentlig ansatte får lønn i 2 uker. I min bedrift, privat, får gutta lønn i 1 uke.

Har flere tips også jeg :) Man har rett til å gå til svangerskapskontroll i arbeidstiden uten noe trekk i lønn el.l. Det er også regulert i arbeidsmiljøloven.

Ja, man må booke jordmor selv. Om man ikke har sekretær eller personlig assistent seff :) Hvem ellers skal koble deg opp mot jordmor på helsestasjonen?

Nå husker ikke jeg når jeg begynte med jordmorkontroller sist, det var kanskje etter UL uke 18. Men jeg husker de hadde noe introkurs i uke 14-16, som jeg ikke fikk vært med på, det var avholdt før jeg tok kontakt med helsestasjonen for å få jordmor. Nå føler jeg ikke det store behovet for introkurs, men jeg ønsker å bli kjent med noen jenter som skal ha på samme tiden å trille tur med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med ferie og permisjon har jeg ikke engang begynt å tenke på, men hvis det er sånn at man får 10 uker ferie fordelt på de to årene!? :daane:

Du har vel 5 uker ferie i 2012 og 5 uker i 2013? Det blir 10 uker tilsammen. Med perm imellom, eller inniblanda. Du velger jo selv om når du vil ha ferien. Du kan jo ta ferie våren 2012 og høsten 2013 også. Viktig poeng er at familien kan ha 10 uker fri sammenhengende hvis man så ønsker (20 uker over årsskiftet!).(mamma har perm + pappa ferie 5 uker & mamma har ferie + pappa har perm 5 uker). Jeg drømmer om å reise bort lengre periode denne gang. Noen synes dog det er viktig at pappa har perm hjemme mens mamma er på jobb.

Vær obs på at NAV betaler mye dårligere feriepenger enn arbeidsgiver da. Husker ikke helt tallene, står på Nav sine nettsider. Lurer på om det ikke var 1/3 eller noe sånt. Hvis man får perm gjennom arbeidsgiver (arbeidsgiver krever så nav) så kan det være andre ordninger. Hos oss får vi full feriepengebetaling som et gode gjennom slik ordning.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Takk for helt idiotsikkert svar, ViljaH :fnise: Jeg har ikke tenkt på det med jordmor i det hele tatt engang før nå. Skal ringe de en dag jeg husker :)

Akkurat det med feriepenger og NAV er greit å være klar over. Blir du sykemeldt, får du feriepenger for de første 48 dagene du er syk. Får du svangerskapspenger får du feriepenger for 64 dager. Foreldrepermisjonen gir feriepenger for 12 eller 15 uker (avhengig av permisjonslengden). Alle satsene er på 10,2 %.

Det som lønner seg absolutt mest er å jobbe til permisjonsstarten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, også må jeg legge til, sånn på en litt mer "positive note", at jeg har merket noen ørsmå bevegelser i magen. :rodmer: Disse berømmelige fiskehaleslagene. Herlig! Jeg kjente bevegelse i uke 17-18 med Turnerose, men denne gangen vet jeg jo hva jeg kjenner etter. Gleder meg til det blir mer!

Å så koselig! :klemmer: Driver febrilsk å kjenner etter selv, men har ikke merket noe enda.

Nå er det snart tre uker siden jeg søkte fødeplass (Ahus) og jeg har fremdeles ikke hørt noe. Er dette normalt? Vi har litt dårlig erfaring med postbudet vårt, så jeg lurer på om brevet kan ha havnet feil eller noe. Bør kanskje ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så koselig! :klemmer: Driver febrilsk å kjenner etter selv, men har ikke merket noe enda.

Nå er det snart tre uker siden jeg søkte fødeplass (Ahus) og jeg har fremdeles ikke hørt noe. Er dette normalt? Vi har litt dårlig erfaring med postbudet vårt, så jeg lurer på om brevet kan ha havnet feil eller noe. Bør kanskje ringe.

Jeg syntes det var helt annerledes første gang, siden jeg ikke ante hva jeg lette etter! Var som nevnt mye senere sikker på hva det var jeg kjente den gangen. Men bare gled deg, det er så herlig! :hjerte:

Hvordan er formen din? Har kvalmen roet seg? :klemmer:

Har hørt at Ahus har hatt forsinkelse i prosessen med å sende ut brev om UL/fødeplass i det siste (type for noen uker siden, på et annet forum), men vet ikke om det fortsatt er tilfelle. Da var det en som hadde ringt og spurt og fått beskjed om at de lå et par uker bakpå med utsending av brev. Sikkert bare å ta en telefon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Det er ikke sikkert jeg sniker meg helt ut herfra ennå... Etter en UL der jordmor mente hun ikke så noe liv og mente det hadde gått til grunne i uke 4 ( jeg er 8 uker nå)måtte jeg ta to blodprøver for å forsikre om at hcg synker. Så jeg tok en prøve på tirsdag som viste 5700 og tok en ny prøve to dager etter. Fredag morgen får jeg svar på at den har steget til 6800. Så nå skjønner jeg ingenting. Snakket med en lege som sa at det var uvanlig, men kunne skje en sjelden gang. Legen snakket med en vakthavende gynekolog som sa at det var rart jeg hadde fått en utvendig UL så tidlig for da er det vanskelig å se noe...javel?! Men han sa også at hcg hadde steget litt lite...javel?! Ikke lett for en stakkars å bli klok

De kunne uansett ikke gi meg en ny UL nå. Det eneste jeg kan gjøre er å vente til mNdag for å ta en ny hcg og håpe at den har steget til hvertfall det dobbelte.

Jeg hadde liksom kommet godt igang med sorgprosessen og begynt å avfinne meg med situasjonen. Nå skal de så tvil uten at de kan gi meg store håpet akkurat. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, så rart Alive! Kan vel kanskje ikke si gratulerer ennå heller, men skjønner godt at du kan bli oppgitt! Det er ikke bare bare å få vite at det ikke er noe liv, og så få vite at det kanskje kan være allikevel, men ikke sikkert! Huff.. Håper hcg stiger masse til mandag! At det ikke bare er sånn mellomting at det stiger "litt, men ikke nok"-aktig.. Du får holde oss oppdatert! :) Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen din? Har kvalmen roet seg? :klemmer:

Har hørt at Ahus har hatt forsinkelse i prosessen med å sende ut brev om UL/fødeplass i det siste (type for noen uker siden, på et annet forum), men vet ikke om det fortsatt er tilfelle. Da var det en som hadde ringt og spurt og fått beskjed om at de lå et par uker bakpå med utsending av brev. Sikkert bare å ta en telefon!

Formen er veldig varierende, men spyr omtrent hver dag. Litt slitsomt, men jeg klarer det. :jepp:

Ah, takk for info! Da tar jeg en telefon på mandag, det ordner seg sikkert.

På onsdag skal vi på første UL, det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne overføre litt av den ekstreme trettheten over på den vordende pappa'n :lur: for det føles nesten ut som om jeg har kronisk utmattelsssyndrom eller noe. Jevnt over med kvalme (heldigvis ikke såpass at jeg brekker meg eller kaster opp, men dog..) gjør det heller ikke noe særlig bedre, men trøster meg med at det kommer til å gå over etterhvert (Helst i går, men vet at det kan ta ennå en god del uker). Og det hjelper å være mett, så i dag har jeg spist i hele dag føles det ut som :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...