Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Kan jeg snike meg stille og forsiktig inn her? :vinke:

...veldig forsiktig altså, for dette er liksom veldig hemmelig og det har vel ikke helt gått opp for meg enda.

Jeg tror kanskje ikke jeg klarer helt å henge med på utstyrslister og sånn foreløpig altså. Dette er min fjerde : :daane:

Det var på en måte ikke helt planlagt, men jeg skal ikke skulde på en "ulykke" heller. Mannen hadde veldig lyst på en til (hans andre) og jeg skjønner ham godt:)

Jeg har termin 9. juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

I dag har jeg vært på UL, og fikk se en minibaby som sprella, turna og boksa, og raske hjerteslag. :duskedame:

Veldig koselig å se at den trives der inne, og alt ble med ett mer virkelig. :rodmer:

:rodmer:

UL her i dag også. Jeg gruet meg voldsomt, siden det var omtrent på denne tiden at MAen i vinter ble oppdaget. Men alt var bra! :rodmer: Vi fikk se en særdeles aktiv liten krabat som veivet med armer og bein og knapt lå stille nok til at gyn fikk målt og sånt. Hehe! En enorm lettelse, og nå kjenner jeg at jeg klarer å slippe redselen litt. Det blir nok baby på oss i mai! :hjerter_rundt:

:rodmer: Godt å høre at den lille krabaten var i full sving der inne!

Den der utstyrslista di... :sjokkert:

Jeg skal på UL i dag. :sjenert:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit Alive!! :hallo:

Så fint å få flere erfarne mødre inn hit, som førstegangsmor er dere gode å ha. Så lenge dere ikke kommer med skrekkhistorierda, hehe..

Alabama: Lykke til, du må oppdatere om hvordan det gikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Så greit med flere erfarne mødre ja! :)

Vi har nå fortalt det til alle kommende besteforeldre, samt ca halvparten av kommende tanter og onkler. Litt tidlig, men det er så vanskelig å ikke si noe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fortalt det til familien, en del venner og på jobben min. Etter å ha sett den lille på UL ble jeg mer sikker på at den kommer til å holde seg der inne, men man vet jo aldri.

Jeg syntes det ble vanskelig å holde skjult når kvalmen kom, og for dem man lever nærmest. I tillegg har jeg dager hvor magen er kjempestor, og det er så slitsomt å holde den inne hele tiden.

Vokser magene deres? Når jeg drar inn magen har jeg en liten kul, men er vanligvis så oppblåst at det ser ut som jeg er 5 måneder på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hit, Alive! :hallo: Nummer 4 - wow!

Og Alabama, hurra! Akkurat det jeg ville lese! :rodmer:

Her er besteforeldrene på begge sider informert, og de sprer nok nyheten til øvrig familie, kjenner jeg dem rett. ;) Et par-tre av mine venninner har visst om graviditeten lenge, og mannen har vel fortalt det til broren sin og en venn, tror jeg.

Har definitivt fått mage, men den er ikke større enn at den kan skjules med litt snedig påkledning. Gidder ikke helt å styre med det, da. :ler: Men det er vel vanlig å få mage tidligere når man er flergangs. :)

Ang. bæretøy og utstyr - er det noe spesielt du lurer på, Stinelin? Kan gjerne fortelle om våre erfaringer. Men kom gjerne med spørsmål, så blir det litt enklere å svare. Når det gjelder bæretøy har jeg bare én bastant tanke - unngå Babybjörn. ;) Ikke bra for hverken baby eller bærer. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg er så oppblåst at jeg ser gravid ut alt. Synes det selv ihvertfall ;) Tror ikke det er mer enn oppblåstheten som gjør det, for jeg er bare 8+1 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her har vi også begynnt å fortelle det litt. Foreldrene våre vet og noen av søskene. En kompis og litt på jobben til mannen og en venninne og noen på jobben min. Noen har spurt eller hintet om vi ikke skal ha flere snart, og jeg lyger ikke og svarer at jeg er gravid. Jeg føler meg kanskje litt for trygg på at det skal gå bra, men vi har jo også snart nådd magiske 12 uker :)

Jeg har også begynnt på utstyrslista :Hehe: Jeg liker også lister, nemmelig! Også er det faktisk mye vi må handle. Er igjen lite etter M, for vi hadde så lite lagringsplass at vi solgte/ga bort mye.

En ting er jeg nesten sikker på og det er at jeg vil ha en leander-vugge, men er det noen som vet hvor mange kg den er? :)

*Joyce*: Jeg skulle også gjerne hatt litt bæretips. For nyfødd og litt eldre. Men vi må ha i tankene at det må passe en baby som kan få hofteleddsdysplasi og dermed pute (for håpentligvis ikke noe værre..). Vi hadde en ergo ett-eller-annet som vi fikk prøve sist, men den passet dårlig med puta...

Ble mye å skrive i dag, var så mye å oppdatere seg på!

Og :velkommen: til de nye :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Joyce*: Jeg skulle også gjerne hatt litt bæretips. For nyfødd og litt eldre. Men vi må ha i tankene at det må passe en baby som kan få hofteleddsdysplasi og dermed pute (for håpentligvis ikke noe værre..). Vi hadde en ergo ett-eller-annet som vi fikk prøve sist, men den passet dårlig med puta...

Turnerose hadde også HD, og vi fikk faktisk tillatelse fra sykehuset til å bære i et par timer daglig uten pute. :tommelsmil: I Tyskland brukes bæretøy aktivt i behandlingen av HD, faktisk, så siden vi hadde tysk ortoped er det kanskje ikke så rart? ;) Han mente ihvertfall at både bæring og tøybleier hadde hatt mye å si for at hoftene hennes ble så fine til slutt. På siste etterkontroll sa han at hadde det ikke vært for at han visste at hun hadde hatt HD, så hadde han aldri sett det. Det er jo heller ikke tilfeldig at HD er nesten ikke-eksisterende i deler av verden der det bæres mye, som i store deler av Afrika og Asia. :jepp:

Vi bar hovedsaklig i elastisk sjal (Tricot-slen) uten pute, der er det lett å få rett beinstilling samtidig som hele barnet er godt støttet, samt at vi bar litt i en hjemmesydd meitai med puta på. Viktig at beina er ut og knærne høyere enn rumpa, såkalt sprikestilling. Froskestilling kan gi for mye press på hoftene og gir ikke rett beinstilling. Her ligger det instruksjoner, både på stillinger og knyting. Tror muligens vi kommer til å bruke mer vevd sjal fra starten av denne gangen, har blitt venner med vevd etterhvert og det gir enda bedre støtte enn elastisk når man kan det.

Hehe, jeg kjenner at jeg mer eller mindre antar at det kommer en HD-baby til. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, Alive! Alltid kjekt å ha noen som har vært gjennom det før, så man kan spørre om dumme og ikke dumme spørsmål :)

Både jeg og Mannen er nesten sprekkeferdige av lyst til å fortelle det, men det er jo fremdeles veldig tidlig da. Kommer kanskje til å fortelle det til de vordende besteforeldrene, tantene og onklene i løpet av denne eller neste helg, og to av mine nærmeste kolleger og venninner (hun ene er 18 uker på vei) får sikkert vite det ganske snart. Sjefen får vel vite det rundt uke 12 (eller senere), men mindre noe annet tilsier at jeg bør fortelle det noe tidligere. Men ellers holder vi det nok hemmelig en god stund til.

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk se en liten raring med bankende hjerte. :rodmer:

Et vitalt foster, ifølge gyn. Det betyr vel bare at den ser sunn ut tror jeg.

Ååh, så moro! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg og utsetter å ringe helsestasjonen for å bestille time hos JM. Er visst rimelig lang ventetid for time hos JM her i bydelen, så hadde vært greit å få gjort det. Men jeg haaaater å ta sånne telefoner, og det er veldig forskjell på de som sitter i skranken der borte - ikke alle er like imøtekommende, for å si det sånn. :sjenert: Blæh. Gjør litt yoga først. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der har jeg tenkt på også. Tenkte å lese litt på hjemmesida til bydelen.

http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.kommune.no/barn_unge_og_gravide/article84640-6571.html

Hvilken bydel tilhører du? Hvis du vil skrive det, da. :) Da Turnerose ble født bodde vi i bydel St.Hanshaugen, og der var det litt sånn "Ja, vil du ha time i overimorgen?" Rimelig god dekning, mao. Her er det altså ikke så god dekning, erfarte forsåvidt det før MAen i vinter + at de har sagt tydelig fra om det på legesenteret mitt. Savner egentlig den gamle helsestasjonen... Altså den på St.Hanshaugen. Flinke folk, mange nok og ikke så gammeldagse. (Her har jeg fått pes for å amme for lenge, fått anbefalt skrikekur, for at vi ikke ga grøt... :roll:)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere snakker om dekning hos JM må jeg fortelle "ståa" her "på landet".

Jeg fikk jo beskjed om at tidlig UL måtte betales selv, og at det kunne være ventetid både der og hos JM ellers. Så viser det seg at det er så god kapasitet på sykehuset at man kan stikke innom når man vil, og alle ultralyder er gratis! "Bare stikk innom om du er bekymret for noe, så tar vi en titt".

Neon fordeler skal man ha når man bor langt uti gokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unormalt å ikke være kvalm når jeg nå hvert øyeblikk går inn i min 9.uke? (8 uker fullgått)

Jeg har mye vondt nederst i mage og korsrygg,samt ømme og voksende bryster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bæretøy og utstyr - er det noe spesielt du lurer på, Stinelin? Kan gjerne fortelle om våre erfaringer. Men kom gjerne med spørsmål, så blir det litt enklere å svare. Når det gjelder bæretøy har jeg bare én bastant tanke - unngå Babybjörn. ;) Ikke bra for hverken baby eller bærer. :riste:

Nå har jeg lest litt på tettinntil.no, og er enda mer forvirret ;)

Kan jo begynne med bæring av nyfødt da, hva er det beste å begynne med?

Slik jeg skjønner det er vevd og elastisk sjal, og lomme- og ringslynge greie modeller til de helt små.

Ser for meg at vi kommer til å like dem som er enkle i bruk og komfortable for bærer og barn.

Edit: Må legge til at bæreordningen helst må kunne brukes til å amme i også, men det kan kanskje de fleste?

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...