Gjest *Maja* Skrevet 19. september 2011 #181 Del Skrevet 19. september 2011 Hei medforumister! Jeg har som mål å gå ned 40 kg. Jeg bør sikkert gå ned mer, men jeg ser ikke på det som et helt realistisk mål og må bare begynne et sted. Skulle jeg nå mitt mål kan jeg alltids sette meg nye mål. Hittil har jeg klart å gå ned 10 av de. Jeg er som dere sikkert skjønner, fremdeles ganske tykk, og fortsatt tresifret vekt. Det plager meg mye. Jeg er alltid flau over hvordan jeg ser ut. Dette hemmer meg i stor grad i treningen. Jeg går turer og sykler innimellom, men jeg liker ikke de blikkene jeg får og jeg er flau for å svette i offentlighet. Jeg har gjemt meg bak hunden min, altså later jeg som om jeg trener hunden min og ikke meg selv, for jeg er jo liksom for feit til å trene. Jeg har trent mye sent på kvelden og faktisk også om natten for å unngå dette. Treningsstudio er HELT utelukket. Hvordan skal jeg klare å fortsette treningen når føret ikke lenger tillater sykkelturer? Gåturene begrenser seg også litt om vinteren pga helsen. Hva kan jeg gjøre hjemme uten å lage meg treningsstudio hjemme liksom (ikke plass). Jeg vil altså gå disse kiloene ned litt i smug, hvor teit det enn høres ut. Jo mer jeg går ned, jo flauere blir jeg for kroppen min. Så trist at du føler det slik Vil bare si at du ikke skal skamme deg over at du trener! Du har tatt et stort steg mot en sunn livsstil, og det skal du ha stor respekt for! Blikkene du føler er nok mer psykisk en reelt. Ser jeg mennesker trene, store som små, så tenker jeg bare positive tanker jeg Jeg synes du skal komme deg ut av "smugtreningsskapet" med hevet hode og trene av hjertets lyst! Jeg synes heller ikke at jeg er særlig attraktiv når jeg er ute å jogger; Blir rød som en hummer og svetter som bare juling; Men vet du hva? Det driter jeg i! Jeg er ikke ute å trener for å tilfredsstille nysgjerrige blikk; Jeg jogger for meg selv og for å komme i form og det synes jeg du skal gjøre også!!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-Armani Skrevet 19. september 2011 #182 Del Skrevet 19. september 2011 Hei medforumister! Jeg har som mål å gå ned 40 kg. Jeg bør sikkert gå ned mer, men jeg ser ikke på det som et helt realistisk mål og må bare begynne et sted. Skulle jeg nå mitt mål kan jeg alltids sette meg nye mål. Hittil har jeg klart å gå ned 10 av de. Jeg er som dere sikkert skjønner, fremdeles ganske tykk, og fortsatt tresifret vekt. Det plager meg mye. Jeg er alltid flau over hvordan jeg ser ut. Dette hemmer meg i stor grad i treningen. Jeg går turer og sykler innimellom, men jeg liker ikke de blikkene jeg får og jeg er flau for å svette i offentlighet. Jeg har gjemt meg bak hunden min, altså later jeg som om jeg trener hunden min og ikke meg selv, for jeg er jo liksom for feit til å trene. Jeg har trent mye sent på kvelden og faktisk også om natten for å unngå dette. Treningsstudio er HELT utelukket. Hvordan skal jeg klare å fortsette treningen når føret ikke lenger tillater sykkelturer? Gåturene begrenser seg også litt om vinteren pga helsen. Hva kan jeg gjøre hjemme uten å lage meg treningsstudio hjemme liksom (ikke plass). Jeg vil altså gå disse kiloene ned litt i smug, hvor teit det enn høres ut. Jo mer jeg går ned, jo flauere blir jeg for kroppen min. Hei! Dette synes jeg var kjempetrist lesing! Jeg ville bare hoppe inn å si at jeg selv føler meg ikke alltid vel på treningssentret,jeg er ikke tresifret i vekt, men har mer enn 20kg overvekt ift BMI-kalkulator. Men jeg bestemte meg for at jeg SKULLE dra på treningssentret, folk fikk bare glo. Og vet du hva? De gjorde ikke det! Og det gjør ikke jeg heller når jeg trener. Jeg er altfor opptatt av mitt eget opplegg til å merke hvem som er der, hva de gjør eller hvordan de ser ut. OG dessuten - jeg trener nå tre dager i uken + at jeg går en del turer med hunden. Og formen har blitt MYE bedre. Før kunne jeg såvidt gå på speed 6 på tredemøllen, mens jeg nå kan løpe en hel sang (jeg hører på musikk samtidig) på speed 9! Hva tror du det har gjort for helsen min? De få gangene jeg legger merke til overvektige som er på treningssentret smiler jeg bare til de. Vi er i samme situasjon. Ja det er andre der som knekker hvis du blåser på de, men so what? Det betyr verken at de er sunn eller lykkelig - og viktigst:det betyr heller ikke at de tenker vonde tanker om deg. Hva med å få med deg en venninne å gå tur? Avtal å gå minst 30min hver dag, men helst 60min. Når jabba går merker du nesten ikke at du beveger deg heller. Neste gang du føler du blir glodd på så tenk heller hva du ville tenkt på hvis du så noen komme gående/syklende? Jeg tenker alltid "doh! sprek du da, det der skulle jeg også gjort.." - SELV om det er noen på 60kg eller 160 - spesielt hvis de er overvektig, for da vet jeg det er ekstra tungt. Håper du tenker litt over dette og slutter å bry deg om dette. Hvis de glor, så la de glo! Om noen år er du der du vil være, og da glor de for de er sjokkert over hvor flink du har vært.. Lykke til - og lykke til til alle andre også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #183 Del Skrevet 21. september 2011 Takk for svar Fysioterapeut er av forskjellige årsaker ikke aktuelt. Jeg gikk på vekten igjen i dag, minus 12 kg er det nå. Føler likevel ikke at det synes. Jeg vet at jeg har fått av de letteste kiloene, og at det er NÅ det blir tøft. Jeg har tidligere vært på treningssenter, og jeg synes rett og slett det var ubehagelig. Jeg lider av ganske stor sosial angst også, så det å vise valkene mine i offentlighet på den måten er ikke noe jeg tør per i dag. Kanskje om 20 kilo? Har dere noen tips til hjemmetrening som kan være effektivt? Jeg er jo i gang med litt forskjellig, men nye tips er alltid kjekt. Vet at jeg blir lei dersom jeg ikke har flere ting å variere mellom. Sånn tråkkemaskin som liksom simulerer trapper, er det noe? Har ikke muligheter til å legge masse tusenlapper i det heller, men litt kan jeg jo. Jeg føler ikke at gåturene er for slitsomme, eller at det er et ork igrunn. Jeg liker jo faktisk å trene litt nå, med musikk i ørene. Det er bare ubehagelig når folk ser på meg. Jeg går i et tempo som er helt åpenbart treningstempo, men tar meg selv i å roe ned og "traske" mer når jeg møter folk så ikke de skal se at jeg trener. Redd de da enten tenker; ja hun der har vel ikke trent på 15 år eller at de tenker at det ikke er rart at jeg er så feit når eneste treningen jeg gjør er å gå tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Maja* Skrevet 22. september 2011 #184 Del Skrevet 22. september 2011 Takk for svar Fysioterapeut er av forskjellige årsaker ikke aktuelt. Jeg gikk på vekten igjen i dag, minus 12 kg er det nå. Føler likevel ikke at det synes. Jeg vet at jeg har fått av de letteste kiloene, og at det er NÅ det blir tøft. Jeg har tidligere vært på treningssenter, og jeg synes rett og slett det var ubehagelig. Jeg lider av ganske stor sosial angst også, så det å vise valkene mine i offentlighet på den måten er ikke noe jeg tør per i dag. Kanskje om 20 kilo? Har dere noen tips til hjemmetrening som kan være effektivt? Jeg er jo i gang med litt forskjellig, men nye tips er alltid kjekt. Vet at jeg blir lei dersom jeg ikke har flere ting å variere mellom. Sånn tråkkemaskin som liksom simulerer trapper, er det noe? Har ikke muligheter til å legge masse tusenlapper i det heller, men litt kan jeg jo. Jeg føler ikke at gåturene er for slitsomme, eller at det er et ork igrunn. Jeg liker jo faktisk å trene litt nå, med musikk i ørene. Det er bare ubehagelig når folk ser på meg. Jeg går i et tempo som er helt åpenbart treningstempo, men tar meg selv i å roe ned og "traske" mer når jeg møter folk så ikke de skal se at jeg trener. Redd de da enten tenker; ja hun der har vel ikke trent på 15 år eller at de tenker at det ikke er rart at jeg er så feit når eneste treningen jeg gjør er å gå tur. Hva med å investere i tredemølle? Om du tar den på avbetaling så er det jo som å betale til et treningsstudio hver mnd, men du kan trene akkurat når det passer deg uansett vær, og ingen mennesker rundt deg. Beste investeringen jeg har gjort iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kontorstol Skrevet 23. september 2011 #185 Del Skrevet 23. september 2011 Betale til et treningsstudio med 30% rente ja.. Ikke kjøp på avbetaling.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SkalNED Skrevet 23. september 2011 #186 Del Skrevet 23. september 2011 Takk for svar Fysioterapeut er av forskjellige årsaker ikke aktuelt. Jeg gikk på vekten igjen i dag, minus 12 kg er det nå. Føler likevel ikke at det synes. Jeg vet at jeg har fått av de letteste kiloene, og at det er NÅ det blir tøft. Jeg har tidligere vært på treningssenter, og jeg synes rett og slett det var ubehagelig. Jeg lider av ganske stor sosial angst også, så det å vise valkene mine i offentlighet på den måten er ikke noe jeg tør per i dag. Kanskje om 20 kilo? Har dere noen tips til hjemmetrening som kan være effektivt? Jeg er jo i gang med litt forskjellig, men nye tips er alltid kjekt. Vet at jeg blir lei dersom jeg ikke har flere ting å variere mellom. Sånn tråkkemaskin som liksom simulerer trapper, er det noe? Har ikke muligheter til å legge masse tusenlapper i det heller, men litt kan jeg jo. Jeg føler ikke at gåturene er for slitsomme, eller at det er et ork igrunn. Jeg liker jo faktisk å trene litt nå, med musikk i ørene. Det er bare ubehagelig når folk ser på meg. Jeg går i et tempo som er helt åpenbart treningstempo, men tar meg selv i å roe ned og "traske" mer når jeg møter folk så ikke de skal se at jeg trener. Redd de da enten tenker; ja hun der har vel ikke trent på 15 år eller at de tenker at det ikke er rart at jeg er så feit når eneste treningen jeg gjør er å gå tur. Jeg har også sterk sosial angst,så derfor jeg har fått ordnet det sånn. Jeg vet ikke om du har wii/ps eller noe sånt,men treningsspill kan være gøy? Kjenner meg veldig igjen i det du sier - hold ut,det blir bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #187 Del Skrevet 23. september 2011 Så trist at det er mange overvektige som føler det slik... Når jeg ser en overvektig person som trener og svetter skikkelig, tenker jeg: WOW! Så flink han/hun er! Så bra at de tar tak i problemet! Det er veldig, veldig bra at dere gjør det! Jeg har to i klassen min som er veldig overvektig, og hun ene er veldig syk i tillegg, men hun bøtter nedpå med sjokoladekake fra kantina og (SALAT) i lunsjen. Jeg synes bare synd på henne, og har lyst å si til henne at jeg tror hun kommer til å få det bedre hvis hun endrer livsstil... Men hun VET det jo! Dumme hodene våre som ikke kan innstille seg på det vi VET er bra for oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #188 Del Skrevet 23. september 2011 - 40 kg jenta her. Jeg kjenner meg selv godt nok til at tredemølle hverken er morsomt nok i lengden, eller et realistisk budsjett. Jeg har zumbaspill og det prøver jeg å få inn en gang i uken (for ikke å gå lei). Det er grei koordinasjon, jeg trener da på midium nivå og den er ca 45 minutter. En gang er sikkert for lite, men det er mer enn ingenting. da blir jeg gjennomvåt av svette og det kjennes godt i musklene. Jeg går jo kortere turer med hunden i rolig tempo flere ganger om dagen, og 2-3 ganger i uken går jeg også en lengre tur i hurtig tempo. Eller... Det er kanskje ikke så hurtig for andre, men det er det for meg med mine korte bein og dårlige form. Underlaget er asfalt hele veien, men en god del bakker. Jeg varierer mellom to runder, begge er drøyt 5 km. Jeg har en snittfart på 5,8 km/t og bruker altså snaue timen på dette. Til vinteren blir det jo dårligere underlag så da er tempoet vanskelig å holde oppe. Hvor dårlig er dette egentlig? Jeg veier pr i dag 106 kg. Gått ned fra 118. Skal ned til 78. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 23. september 2011 #189 Del Skrevet 23. september 2011 Har dere noen tips til hjemmetrening som kan være effektivt? Jeg liker veldig godt Joanna Hall-videoene, og når jeg vil ha noe mer intenst bruker jeg Jillian Michaels-videoer. Vekter får du på en eller annen billigbutikk eller clas ohlson Ellers kjøpte jeg meg en kjempebillig ergometersykkel (ca 900 kr levert på døra) som funker fint til mitt bruk, tror jeg fikk den på mxnett men nå finner jeg den ikke igjen. På finn er det jo flust av sånt noe også, til kjempebra priser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #190 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvordan går det med "tungvekterne" her? Jeg sliter med kiloene, men målebåndet er positiv. Merker egentlig ikke mer energi enda, men har mer og mer pågangsmot i hvertfall. Dette SKAL jeg klare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chevy Skrevet 4. oktober 2011 #191 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg koser meg med lavkarboen, men har fortsatt bare gått ned 12 kilo siden januar. Mistenker at det er pepsi max og annen kunstig søtning som stopper det hele. Derfor har jeg parkert pepsi maxen.. Noe som for meg er stort:p håper på fremgang nå! Håper egentlig at det er noe annet som hindrer nedgangen, for jeg elsker pepsi max! Men, merker at jeg drikker mere vann nå uten den:) namme! Ellers trener jeg annenhver dag enda, og klarte for litt siden og jogge i hele 4 min i strekk:O jeg, med mine 137 kg er stolt! Jogger ikke mye, men tester formen på den måten. Også liker jeg og jogge også da:D har heldigvis en aktiv jobb som hjelpepleier, men virker ikke som det hjelper på, lurer på hvorfor, svetter jo som en gal gris på jobb:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momarori Skrevet 17. oktober 2011 #192 Del Skrevet 17. oktober 2011 Heisann! Lenge siden jeg har vært innom her nå.. Siden sist har det skjedd noen endringer i mitt kosthold. startet veldig hardt på lavkarbo i slutten av juni - var veldig flink i 2 måneder. Så kom savnet etter lefser til taco'n og hamburgerbrød til burger'n og ikke minst: isen! Så har heldigvis funnet en middelvei i mitt kosthold, og bruker nå de grunnleggende lavkarboreglene, med lite/ingen hvetemel og sukker. Eneste forskjellen er små utskeielser ved noen middager, spiser det jeg får servert hos andre (utenom potet) og rett og slett NYTER maten og livet generelt Kunne ha gått ned mer på denne perioden, men har nå siden 1juli2011 gått ned 7kg og mange cm rundt på midje/pupper/mage/rompe/lår. Buksa jeg passet inn i august, er nå for stor! Så forandringene er store, selv om kostholdet er noe mindre lavkarbo enn tidligere. Håper dere har det bra - og stå på! Selv har jeg igjen 8kg til målet mitt. Da er jeg 168 høy oh forhåpentligvis 65 kg. Heldigvis har jeg all verdens tid, og har ingen mål om når målet mitt skal skje. Målet fremover er å opprettholde vekta som den er nå, og helelr la den gå nedover. Går den oppover, blir det mer lavkarbo i en periode. Litt rotete innlegg, men her var en oppdatering fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GossipGirl91 Skrevet 17. oktober 2011 #193 Del Skrevet 17. oktober 2011 Evt demotiverende, og negative innspill kan vi jo bare overse? Jeg tenker at det sitter folk bak, som kanskje sliter med andre problemer enn overvekt. Så her er kanskje en fin plass å få det ut, siden de IKKE sliter med akkurat det i alle fall :-) Jeg er i alle fall glad for at mitt største problem er overvekt, for det går det faktisk an å gjøre noe med :-) Godt poeng! Synes og det er veldig demotiverende med slike innlegg, men man vet aldri hva folk sliter med.. Selvfølgelig feil å slenge dritt her, men vi synker vel ikke så lavt at vi slenger dritt tilbake Er selv ca 166 cm høy og veier vel rundt 80 kg. Vet det er for mye, kunne godt tenke meg å gå ned hvertfall 5 til 10 kg... Trenger ikke skje over natten da Synes det er viktig å bruke tid på en slik prosess, hvis ikke blir det ikke en livsstilsendring, men en livsstilsendrings-PERIODE... Men her inne var det VELDIG GØY å lese hva folk skriver :D gode tips, og gøy å se at vi er flere med samme problem, kanskje i forskjellig grad og.. Har STOR respekt for alle som vil gå ned i vekt! Bare det sier noe om hva slags person man er Lykke til videre alle! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Røyskatt* Skrevet 17. oktober 2011 #194 Del Skrevet 17. oktober 2011 Nå er jeg med, folkens Har gått ned 13 kilo siden fødselen, så det er all gravidvekta pluss litt til Har ihvertfall 20 kilo igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #195 Del Skrevet 17. oktober 2011 -40 kilo virker laaaaangt unna, men jeg jobber fortsatt på. Jeg er omtrent 1/3 på vei. Fått en del positive kommentarer fra folk, og det er jo veldig motiverende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Maja* Skrevet 18. oktober 2011 #196 Del Skrevet 18. oktober 2011 Lykke til alle sammen Godt at dere tar i et ekstra tak for å forandre livet deres Jeg kommer tilbake her etter fødsel. Begynte så flott i januar og februar i år og trente for harde livet samtidig som jeg spiste sunt, men 2 mars brakk jeg låret og havnet i koma og fant ut at jeg var gravid, så jeg må nesten vente til beina har leget seg og poden er ute Sees om 12 uker (ca) Himmel God bedring og grattis med bolle i ovnen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azalea Skrevet 18. oktober 2011 #197 Del Skrevet 18. oktober 2011 Vil bare legge igjen en liten hilsen til dere alle sammen jeg, synes dere er kjempeflinke! Utrolig tøft av dere. Heier på dere alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamseboms Skrevet 11. mai 2012 #198 Del Skrevet 11. mai 2012 Hei alle sammen... Kommer luskende tilbake etter flere tøffe måneder, der vekta har gått i feil retning. Ned 10 kilo fram til oktober en gang, og opp to kilo til januar, og deretter 3 kilo til fra januar til nå. Jeg er så lei meg for dette, og jeg vil så gjerne, men hjemmesituasjon har vært så tøff at jeg ikke har hatt noe energi, til å prøve å få mer energi... bakvendt? ja.. men fullt ut like vanskelig. Såh... da lurer jeg på da, om noen av dere flotte damene som hang med i tråden fortsatt holder koken? Evt er klar for en ny runde med oppbacking? Jeg startet å registere hva jeg spiser for noen uker siden, har inngått en avtale med legen min om å gå 4 turer i uken. Jeg er innom kontoret hennes, og sier Hei 3 av gangene, slik at jeg har et visst press på å komme meg ut. Jeg er ikke veldig motivert, men skjønner jo veeeeldig godt at jeg ikke kommer i form av å tylle i meg sjokolade og cola, og stort sett ligge på lading fordi jeg er så sliten. Tenker på å komme i gang å blogge igjen, skrive ned hva jeg spiser, og hva jeg generelt gjør for å endre livsstil. Det trengs fortsatt noen justeringer, men jeg har ikke drukket cola siden påskeaften!! Og jeg prøver å spise sjokolade kun på helg, har noen små sprekker, men det er aldri mengder nå som jeg spiser flere måltider om dag. Nå er vekta 128, og jeg har fortsatt 50 kilo til målet!! Skal se om jeg får endret tickeren. Vekta har stått på det samme siste ukene, siden jeg begynte å samarbeide med legen igjen, så det er ganske fortvilt... hun mente det kunne skyldes stresshormoner, så får håpe de stikker av snart! Jeg vil se litt fremgang på vekta, men selvsagt hjelper det å kjenne at man blir i bedre form også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #199 Del Skrevet 11. mai 2012 Var innlogget med en annen bruker!! Kom rett og slett ikke på at jeg har laget en ny en i ettertid, men det er altså denne brukeren jeg kommer til å benytte :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #200 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg vet så utrolig godt hvordan du har det.. Sliter med vekta selv, og har en del kilo å gå ned. Jeg har skrevet to innlegg i "ned 20-25kg"-tråden, og vil gjerne lime de inn her: Innlegg 1: Jeg skal desverre gå ned mer enn 25kg.. Er så feit at det er til å gråte av. Men har trent fast med personlig trener i en del uker nå og vekta er på vei ned. Så jeg anbefaler virkelig å trene sammen med pt. Jeg er smertelig klar over at det er dyrt, men jeg har prioritert dette overfor sommerferie og alle andre utskeielser. Jeg vil virkelig anbefale dere som sliter med å gå ned i vekt, er jojoslankere, og har prøvd så utallig mange ganger før osv. å vurdere en pt. Jeg skjønner at mange absolutt ikke har råd, men det er også de (som meg) som kan velge å ta seg råd til det om man kutter ned på alt annet. Og det er virkelig verdt det. Så om du sliter veldig, vurder det! Ønsker alle lykke til videre her Innlegg 2: Veide meg i dag hos PTn og har gått ned 7,9kg på 7 uker Og alt er fett, ingenting muskler, de bruker en slik maskin som måler alt nøyaktig --- Det jeg altså vil anbefale deg ts er å vurdere å ta deg råd til PT. Han/hun vet nøyaktig hva de skal gjøre for å få deg ned i vekt. Jeg har aldri trent så eksplosivt før som det jeg gjør nå, og har allerede fått noen råe armmuskler (selv om vi fokuserer på ben, for det er store muskelgrupper). Om det finnes personlige trenere der du bor så ville jeg ringt litt rundt og forhørt meg. Jeg trener 3 ganger i uka sammen med en fantastisk mann, og jeg trenger ikke å ha motivasjon, for han ordner det for meg. Jeg skal bare gjøre som han sier. Men når du går tur, blir du andpusten og svett? For de sier jo at "all" bevegelse hjelper, og det gjør jo selvsagt det, men for å holde motivasjonen oppe er man avhengig av å se at vekta går nedover. Og det gjør den best om du klarer å jobbe såpass hardt at du blir sliten. Man skal ha høyere puls, det skal gjøre vondt, og man skal ha gangsperre dagen etter. Da funker det! Og du gikk jo ned 10kg, det betyr jo at du klarer å gå ned i vekt! Ikke gi opp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå