Gjest baby-E Skrevet 25. juli 2004 #123 Skrevet 25. juli 2004 hei hei! Hvor lenge har du vært "over there"? Hvor mange timer forskjell er det?hmmm baby-E
Kelsey Skrevet 25. juli 2004 Forfatter #124 Skrevet 25. juli 2004 Alle sammen! Jeg har vært her i nesten fem måneder. 1. august er det fem måneder siden jeg sto spent og nervøs på Gardermoen. Tiden går alt for fort, snart er jeg tilbake der. Husker forrige gang da jeg kom hjem etter ti måneder i utlandet. Satt på flyet med en annen utvekslingstudent, og vi ble helt rørt da vi så flyplassen. Høres teit ut, men det var så rart å se alt det kjente igjen. Gårsdagen ble ikke helt som planlagt. Desverre er jeg bare 20 år, et år "for lite" her hvor det er 21 års grense på alt. Forrige gang jeg var der så kom jeg meg inn uten problemer og fikk være hele kvelden, men i går så ble jeg oppdaga etter et par timer :-? Og jeg som hadde det så gøy, hadde tilogmed møtt en kjekk gutt som jeg gjerne ville ha snakket mer med! Men sånn er det. Det som jeg synes er verst er at jeg føler meg som den "babyen". Nesten alle vennene mine er jo over 21, så enten så kommer jeg ikke inn eller så er jeg paranoid for å bli oppdaget hele kvelden. Det er 9 timers forskjell, så noenganger litt problem med å få tak i folk i Norge. Merker det også her inne, kan være vanskelig å være med i diskusjoner når man bare kan svare når alle andre sover. Men har funnet ut at ni timer er akkurat på grensen av hvor mye som er praktisk. Hadde det feks vært 11 timer hadde det vært mye vanskeligere. Jeg har ihvertfall et par timer å få tak i folk på etter at jeg våkner om morgenen. Nå skal jeg lage vafler til ungene!
Arkana Skrevet 25. juli 2004 #125 Skrevet 25. juli 2004 Jeg følte det nesten annerledes da jeg var i England. Der begynner de på universitetet ett år før vi gjør i Norge, og for en forskjell det ene året gjør! Jeg følte meg eldgammel blandt alle disse barnslige fnisejentene.
Kelsey Skrevet 25. juli 2004 Forfatter #126 Skrevet 25. juli 2004 Får ikke håpe jeg blir sett på som fnisejente av vennene mine Neida, tror ikke det er store sjansen for det. Amerikanske jenter kan virke litt fnisete og barnslige synes jeg. Da jeg gikk på high school her så hadde de intriger med hverandre hele tiden. Ble nesten litt sliten jeg Og når de var uvenner så var de skikkelig uvenner. Da hadde de kampanjer mot hverandre, snakka dritt bak hverandres rygg, prøvde å ødelegge for hverandre osv. Kunne aldri funnet på å oppføre meg sånn mot noen, samme hvor lite jeg likte de, så jeg ble litt sjokkert av oppførselen.
Arkana Skrevet 25. juli 2004 #127 Skrevet 25. juli 2004 Du er 20 da. Det er milevis forskjell på 18 og 20, man vokser så utrolig fort i løpet av den tiden. De jeg bodde med på studenthybel det første året var så utrolig useriøse, det var liksom ingen vits i å studere. Og de var direkte hensynsløse, musikk på fullt hele tiden, spilte fotball i gangen klokka 3 på natta. På en ferie i Oslo hos en venninne på studentboliger i Oslo fikk jeg helt sjokk over hvor stille det var der. Alle holdt seg for seg selv, og var opptatte av studiene. En helt annen verden. De ble mer seriøse de engelske studentene også. Jeg skjønner jo kanskje også at gleden over å bo hjemmefra for første gang kan ha tatt litt overhånd den første tiden.
Kelsey Skrevet 26. juli 2004 Forfatter #128 Skrevet 26. juli 2004 I kveld skal jeg møte venninna mi for aller siste gang på lang tid :cry: Må dra en og en halv time for å møte henne, men det er det absolutt verdt! Kommer til å savne henne
Gjest baby-E Skrevet 26. juli 2004 #129 Skrevet 26. juli 2004 Hei hei Håper dere får det kjempe artig, og at dere får kost dere sammen en siste gang. Det er vel en mulighet for at dere sees igjen vel...? :trøste: klemmer fra baby-E :dagensrose:
Hontas Skrevet 27. juli 2004 #131 Skrevet 27. juli 2004 Hei Kelsey Bare innom en liten tur for aa takke for hilsen i dagboka mi. Har ikke faatt tid til aa lese hele dagboka di, men det hoeres ut som du har det fint der borte over dammen. Leste at du lurte paa hvordan du skal faa med deg alle tingene du har kjoept hjem til Norge...de samme tankene har jeg ...hvordan faa transportert alt pikk-pakket mitt (etter 7 aar i utlandet) hjem....??
Kelsey Skrevet 28. juli 2004 Forfatter #132 Skrevet 28. juli 2004 I går var altså siste dagen med venninna mi. Tror ikke det gikk helt opp for meg. På lørdag ga hun meg et kort hun hadde skrevet, og da ble det så trist at jeg nesten gråt, men i går så var det bare som en helt vanlig dag, vi skravla og lo og hadde det bare gøy. Heldigvis blir det ikke lenge til jeg snakker med henne, hun sitter på flyet hjem nå, og kjenner jeg henne rett så er hun på MSN i morgen tidlig. I morgen skal jeg på ferie Den tidligere vertsfamilien min (fra jeg var utvekslingstudent) har familie i Idaho, som er nabostaten til Washington. Visste at de skulle besøke de i de to siste ukene i juli, prøvde også å få arrangert en tur. Siden jeg jobber noen helger + at vertsfaren min skulle være borte begge helgene så kom jeg ikke noe vei med planlegginga, og ga opp. I dag så jeg på kalenderen min, og så at jeg hadde torsdag, fredag og lørdag fri (dette visste jeg ikke da jeg prøvde å planlegge tidligere). Først tenkte jeg ikke noe over det, men kom plutselig på at jeg kunne jo bruke de dagene på å besøke vertsfamilien min. Ringte vertsmor (hun jeg har), og tidligere vertsfamilie, og på 15min så hadde jeg planlagt hele turen og bestilt billettene. Avreise i morgen kveld. Er impulsiv, men i dag gikk det særdeles fort i svingene Gleder meg til å dra da, har ikke sett familien på to år. Har litt lyst til å vise at jeg har forandret meg mye også, følte ikke at jeg gjorde det beste inntrykket forrige gang (og de gjorde ikke det beste inntrykket på meg heller, men tror og håper det blir bedre denne gangen). Gruer meg til å fly da, er en kort distanse, og da er det sikkert et sånt lite, ekkelt skranglefly. Heldigvis har jeg ikke så lang tid på å grue meg Snakket med ene søstra mi på telefon i dag. Halve familien min er på ferie, og minste søstra mi hadde akkurat ringt å sagt at hun hadde fått en stor fisk på kroken, så stor at mamma måtte hjelpe henne. Så nå gleder jeg meg til å snakke med minstesøster, er så morsomt når hun er stolt, du kan høre det lang veg. Og siden jeg er storesøster blir jeg stolt jeg og
Arkana Skrevet 28. juli 2004 #133 Skrevet 28. juli 2004 Det blir nok morsomt å besøke vertsfamilien din! Ønsker deg en flott tur! :-)
Kelsey Skrevet 5. august 2004 Forfatter #135 Skrevet 5. august 2004 Endelig er jeg tilbake Tusen takk for meldingene i dagboka mi forresten Har vært hjemme noen dager, men kom rett fra ferie til jobb, og har hatt for liten tid til å skrive noe her. Så dette blir muligens et lang innlegg Dro med flyet til Spokane på onsdag ettermiddag. Er bare en liten flytur på 45min, men det hjelper ikke mye når jeg er livredd for å fly. Når vi letter må jeg sitte med øynene igjen og konsentrere meg om en ting, feks en fot. Funker ikke helt, men det er bedre enn å ha øynene åpne. Flyet var et par timer forsinka, så jeg satt og kjeda meg på flyplassen temmelig lenge :-? Da jeg endelig kom til spokane sto vertsmor og "vertsbestefar" og ventet på meg. Var så rart å se de igjen, vertsmora mi smilte som en sol og ga meg en klem. Det hadde jeg ikke forventet. Har aldri hatt et godt forhold til vertsmora mi. Hu er ikke min type i hele tatt, og alltid kort og "bitchy" i det hu sier. Men nå når jeg har fått familien på avstand var det mye lettere å bare heve seg over det. Etter en times kjøretur kom vi til stedet de bor (Foreldrene til vertsmora mi, selve vertsfamilien bor i Indiana). Ligger ca 35km fra to tettsteder, og det er bare 200 innbyggere. Ikke noe for meg, men veldig fint der. Hadde god utsikt ned mot et vann, som vi tilbrakte hver dag ved eller i. Fant også raskt ut at bestefaren i huset er veldig glad i alt som har motor eller "leker" som han kalte det. Tre veteranbiler, to andre stylede biler, et "motorhome", seilbåt, motorbåt, tre firehjulsmotorsykler, tre vanlige motorsykler og en stor modelljernbane :o Prøvde tubing to av dagene. Kunne prøvd vannski også, men det er vanskeligere å få til med en gang, og vi hadde bare begrenset tid, så da gadd jeg ikke. Ville ha det gøy med en gang. Var på seiltur på innsjøen, første gang i seilbåt for meg. Koste meg, og drømte meg langt vekk, om seilturer jorden rundt osv. Siste dagen prøvde jeg firehjulsmotorsyklene, det var gøy også, men vi fikk ikke kjøre så fort..hehe. Var rart å møte familien igjen (som jeg sikkert har sagt ti ganger nå), men jeg fikk bekreftet at de faktisk er veldig forskjellige, og at det ikke bare var min feil at forrige opphold ble som det ble. En ting som irriterte meg er at de alltid sier "you snooze you loose". De er morgenmennesker som alltid er oppe tidlig. Jeg sover ikke hele dagen, men liker å sove til ti ihvertfall om jeg har fri. Det de gjorde i Indiana var at de dro før jeg hadde stått opp, uten engang å banke på døra og høre om jeg ville være med. Begrunnelsen var "you snooze you loose". Men når jeg ikke ante at de skulle gjøre noe morsomt så kan de vel ikke forlange at jeg skal stå opp grytidlig hver helg bare for å se om de skulle gjøre noe :-? De var ikke så veldig inkluderende for å si det sånn. Nå passet bestemor og bestefar på at alle var oppe før de dro noe sted Alt i alt var det koselig ferie. Tror nok at jeg kunne hatt et langt hyggeligere opphold med de nå, fordi jeg tør mer å si ifra hvis jeg er uenig i noe, og dessuten så oppfører jeg meg sikkert mer voksent selv.
-Fisken- Skrevet 5. august 2004 #136 Skrevet 5. august 2004 Høres ut som du har hatt det fint, da Du vet, man lærer jo så lenge man lever, kanskje du ikke var klar for å si ifra da du bodde hos dem?
Gjest baby-E Skrevet 6. august 2004 #137 Skrevet 6. august 2004 Heisann Kelsey! Takk for hilsen! Så fint at du hadde det bra da! klemmer fra baby-E :dagensrose:
Kelsey Skrevet 14. august 2004 Forfatter #138 Skrevet 14. august 2004 Tid for en av mine sjeldne oppdateringer. Håper jeg blir flinkere til å oppdatere, bruker denne dagboka litt som reisedagbok også (jeg ga opp å skrive for hånd), og da er det jo fint at det skrives litt oftere enn en gang i måneden. Forrige uke var veldig travel da, derfor det ikke ble noe videre KG tid. Jobbet fredag kveld til torsdag formiddag, men jeg klager ikke, siden jeg fikk dobbelt lønning i dag På onsdag var jeg på Mariners-game. Mariners er Seattles baseball lag, og dette er faktisk andre gang jeg har vært å sett på de. Første gang fikk jeg fire gratis billetter av vertsmora mi. Det var flotte seter, og jeg hadde en super kveld med venninner. På onsdag var det au pair møte som koordinatoren våres hadde satt istand. Det er et au pair møte hver måned, og du er nødt til å være med på minst ti i løpet av det året du er her. Hvert område med au pairer har sin egen koordinator. Vår er grei, men treeeeg når det kommer til å gi oss informasjon og å svare hvis vi ringer/sender mail osv. I mailen om baseballkampen sa hun at hun hadde fått en "great deal", og det hørtes virkelig ut som om vi hadde fått superbilletter. Da vi kom dit så viste det seg at det var de billigste billettene, til de plassene som var lengst unna. Men det gjorde egentlig ikke meg så mye, da jeg ikke fulgte så mye med på spillet uansett, snakket med kjente og ukjente som jeg ikke hadde sett på en lang tid istedet. Neste uke kommer nok til å bli travel også, skal på hele to ferieturer på en uke. Først går turen til Lake Chelan på mandag. Det er en innsjø som ligger ca. 3 timer fra der jeg bor. Skal dit med familien, så noe avslappendes ferie blir det nok ikke. MEn det skal visst være veldig fint der borte, og gode bademuligheter. Kommer hjem på fredag ettermiddag og da blir jeg hentet noen timer senere av venninnene mine, og vi drar til Vancouver. Gleder meg til å dra på venninnetur, og det er jo litt ekstra gøy at jeg kan gå ut der. Å slippe unna de latterlige drikkereglene i USA for en helg. Synes forresten at det er kjedelig at jeg ikke kan gå ut her. Ikke fordi jeg er nødt til å drikke eller noe, men fordi det gjør det vanskelig for meg å være sammen med venner i helgene. Hadde jeg kunne kommet inn hvis jeg lovet å ikke drikke hadde det vært godt nok for meg, men jeg kommer jo ikke innenfor døren engang. Her sjekker de alle, om du er 20 eller 60 :-? Men skal ikke klage, dette visste jeg om før jeg dro. Men det jeg ikke visste var at de fleste au pairer er over 21. I Norge drar jo de fleste rett etter videregående (det jeg har inntrykk av ihvertfall), mens fra de fleste andre steder i verden er det vanlig å dra etter høyere utdanning. De fleste vennene mine er derfor mellom 22 og 26 år. Greit til vanlig, men kjedelig i helgene
-Fisken- Skrevet 14. august 2004 #139 Skrevet 14. august 2004 Høres ut som du har det kjempefint! Skjønner det der med venner... Hvor gammel er du da? Hvor lenge skal du være au pair?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå