Gå til innhold

Kelsey's Diary


Kelsey

Anbefalte innlegg

I dag kommer ei venninne over og skal lage brasiliansk mat. Ca. fem andre au pairer kommer også, så kommer til å ha en flott kveld tipper jeg. Blir litt mer jobb på meg da, siden det er her. Må støvsuge og vaske litt på kjøkkenet.

Tror jeg skal ringe ex-vertsfamilien min i Indiana. Har ikke snakket med de på telefon på ca. 2 år, så jeg gruergleder meg litt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg feiget ut og sendte en mail istedenfor. Svarer de ikke i løpet av noen dager så får jeg ringe.

Nå leter jeg etter reisevenner. Siste måneden her i USA er en "frimåned" hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Har veldig lyst til å dra på roadtrip, fryktelig lyst faktisk, men jeg har desverre ingen å dra med. Er ikke redd for å dra alene eller noe, men tenker mest på at utgiftene vil være mindre om vi er to eller flere. Har lagt inn noen "annonser" på reisenettsteder, og nå søkte jeg etter grupper med reisevenner som tema på spray/blink. Men det eneste jeg fant var en reisegruppe for folk over 25 :-? Så jeg får nok lete videre. Men hvis noen har lyst til å bli med så er det bare å si ifra altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst har du lov :wink:

Grunnen til at det er vanskelig å få med seg noen er at måneden jeg har til å dra rundt er mars. De fleste jeg kjenner har ikke mulighet til å ta den måneden fri, pga skole osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :-(

Tviler på at jeg kan da.

Hvis ikke hadde jeg hatt veldig lyst!

Hvor lenge er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hele mars og evt siste uka i februar. Men spørs om det blir så lenge, for det blir kanskje for dyrt for meg. Skal til Mexico i desember også, så jeg må se hva jeg har råd til :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kveld har jeg spist:

-Panqueca de Frango Pannekaker med kyllingfyll

-Panqueca de Palmito Pannekaker med fyll laget av "Hearts of the Palm Tree" (vet ikke hva det heter på norsk)

-Virado à Paulista Bønner med bacon, hvitløk, løk, salt, pepper og en type maismel

-Arroz branco Ris

-Couve refogada Kål?

-Brigadeiro Sjokoladeboller

Sååååå godt alt sammen var (med unntak av sjokoladebollene, var ikke helt "min smak"). Favorittene var nok bønnene og pannekakene med kyllingfyll. Tror jeg må få oppskriften på bønnene, så jeg kan lage det senere også. :sikle:

I morgen har jeg halveis fri! Gleder meg! Så har jeg fri på fredag, lørdag og søndag. Søndag er 4.july. Er været fint skal jeg dra med noen andre au pairer ned til Seattle tidlig på dagen, så vi får parkeringsplass. Skal prøve å komme oss til Gasworks park, en park med nydelig utsikt over downtown Seattle + the Spaceneedle. Så skal vi være der hele dagen, bare nyte sommeren, før vi ser fyrverkeriet på kvelden. Elsker fyrverkeri, så jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kelsey! Høres ut som god mat det der. Håper du får en flott 4. juli-helg. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Heihei :)

Så heldig du er som får oppleve ekte amerikansk "4 juli", ha en fin feiring!! 8)

Anbefaler forresten Salsa på det sterkeste...Jeg gikk på ett kurs i Spania og storkoste meg! Bra trim er det også! :)

(En populær sang vi brukte i timene er "Aventura-Obcecion", nydelig...har hørt at de har så smått begynt å spille den på radioen her i Norge også! :-) )

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener alle sammen!

Jeg gikk glipp av salsakurset på tirsdag. Det var en av de dagene hvor alt går galt, så kom meg aldri dit. Først var gata hvor jeg hadde "directions" (kan noen hjelpe meg med det norske ordet?? :oops: ) til stengt, noe som førte til at jeg kjørte et par ganger rundt uten å finne noenting. Så fant jeg ut at det ikke var noen parkeringsplasser i nærheten av kurstedet. Fant en parkeringsplass tilslutt hvor man måtte betale med cash og ikke kort. Fant ut at jeg ikke hadde noen småpenger. Reiste videre for å finne en bank. Fant tilslutt en men måtte bruke en stund på å få parkert siden dette er midt i byen. Så ville ikke minibanken gi meg penger fra det norske kortet mitt, ennå jeg vet det er penger der. Prøvde det amerikanske kortet mitt også, ennå jeg egentlig visste at det ikke var nok der. Funket ikke det heller. Da var jeg så lei at jeg bestemte meg for å dra hjem :-?

Heldigvis har de flere forskjellige tidspunkt for samme kurset. Et begynner ikke før i slutten av juli, så jeg skal ringe å høre om jeg ikke kan begynne på det, siden jeg allerde har betalt.

I morgen skal jeg antageligvis besøke Boeing fabrikken som bare ligger 15min unna der jeg bor. Verdens største bygning. Seattle har så rare "attraksjoner". Feks så har de Boeing, Microsoft og Starbucks - tre kjente bedrifter som mange (i USA ihvertfall) forbinder med Seattle. Også har Seattle kjente mennesker. Selvfølgelig Bill Gates, huset hans kan til og med sees fra en av veiene her. Eks partneren hans i Microsoft Paul Allen bor også her. Det er også mange kjendiser som er gravlagt her. Kurt Cobain (vet ikke om han er gravlagt her, men har besøkt huset/parken der han bodde), Bruce & Brandon Lee og Jimi Hendrix. Er vel egentlig ikke noe man kan kalle attraksjoner, men det er jo alikevel noe Seattle er kjent for.

Jeg synes jeg er for dårlig til å legge igjen hilsen i andre sine dagbøker. Synes det er koselig å følge med i dagbøker, og jeg er innom noen hver dag. Men jeg er mest her på KG om kvelden (for meg), altså morgenen i Norge, og jeg har gått lei av å legge igjen en god morgen hilsen hver dag :ler: Så enten må jeg besøke KG på andre tider av døgnet, eller så må jeg nok bli litt mer oppfinnsom med hilsnene mine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Koselig at du titta innom dagboka mi! :D

Håper du får en reisekamerat når du skal reise rundt i USA - du har jo fortsatt litt tid på å overtale noen! :wink:

Ha en fin 4.juli-helg!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tur til Boeing. Ganske morsomt. Hvis noen har lyst til å kjøpe seg en Boeing 747 så koster det bare 185-215 millioner dollar :ler: Det er 16.000 som jobber på den Boeingfabrikken jeg besøkte (som er den største av fabrikkene). I staten Washington har Boeing 53.000 ansatte. Fabrikken jeg besøkte har egen brannstasjon, politistasjon, postkontor, barnehage, legekontor og fjorten kafeterier, akkurat som et lite samfunn. Litt morsomt når alt er så stort. Og det morsomste av alt er at jeg bor så nærme. Kjører jeg forbi midt på natta så kanskje jeg er heldig å se at de tauer en 747, 777 eller 767 på en bru over veien med vingene stikkende langt ute over veien.

Skal kanskje besøke andre vertsfamilien min snart. Vet ikke om jeg har skrevet det her før (og gidder ikke å sjekke), men for et par år siden var jeg utvekslingstudent her i USA, i Indiana. Den vertsfamilien jeg hadde da har familie i Idaho, som er nabostaten til Washington. De skal dit i slutten av juli, så jeg skal prøve å få besøkt de. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøre, men siden vi skal selge den ene bilen vi har, og heller kjøpe en mindre så vet jegikke om jeg har bil da. Heldigvis koster det ikke mer enn ca. 100dollar å fly tur retur. Eneste problemet er at jeg ungår å fly så mye som mulig, har litt flyskrekk :-? Men når jeg har kommet med fra Norge til USA opptil flere ganger så må vel en liten flytur på 45min gå greit...

Nå smeller det i fyrverkeri i nabolaget hele tiden, skjønner at det begynner å nærme seg 4. juli. Hører smell hele tiden, men ser ikke noe som lyser opp, så synes det er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for hilsen Kverula! Du la den inn samme minuttet som jeg var ferdig med mitt innlegg, så så det ikke før nå :wink:

Fisken: Den forrige vertsfamilien min var helt ok, men kom ikke så godt overens med alle desverre. Vertsmora mi var av den litt "bitcy" typen, eller streng eller hva jeg skal kalle det på Norsk. Fikk ihvertfall et sånn inntrykk av henne da jeg i begynnelsen spurte henne spørsmål og hun svarte i et tonefall så man nesten trodde at hun sa "dette burde du jo ha skjønt/visst". Og det er ikke særlig gøy når du er 17 år og ute i verden på egenhånd for første gang. Gikk jo for så vidt greit, men fikk aldri noe godt forhold til henne, fordi jeg tror jeg var halvredd for å spørre om noe som helst. Dessuten følte jeg at jeg ble sammenlignet hele tiden. De hadde en annen utvekslingstudent samtidig, som egentlig skulle ha dratt hjem før jeg kom, men hun trivdes så godt at hun ble værende. Følte VELDIG at de likte henne bedre enn meg. F.eks. var det en enorm forskjell i hva vi fikk i gaver (til jul fikk jeg en bok, hun fikk palm pilot, en av ungene glemte å kjøpe gave til meg osv.)

Desverre var jeg nok litt for ung (eller uerfaren tror jeg er mer riktig, det var jo en helt ny situasjon for meg) på den tiden, hadde jeg kommet i en lignende vertsfamilie nå hadde jeg gjort mye annerledes. Hadde bl.a. prøvd å være mer aktiv i familien til å begynne med, bare for å bli godt likt. Dessuten skulle jeg ha tatt opp problemer mye mer, ikke bare med vertsfamilien min, men også med venner og familie for å få ut litt frustrasjoner. Sa ikke noe hele året jeg, bare sa til alle hjemme at jeg hadde det helt supert, noe som ikke alltid var sant. På slutten av året forrige gang var jeg så lei av vertsfamilien og USA som man kan få blitt, og det eneste jeg ville var å dra hjem. Og en ting var jeg helt sikker på - jeg skulle ikke tilbake! Så derfor er det jo litt rart at jeg er her igjen nå (tror det er noe feil med hukommelsen min jeg :ler: )

Heldigvis har au pair året mitt vært mye bedre enn utvekslingsåret mitt (så langt). Jeg har vært veldig heldig med vertsfamilie, men selv med en "dårligere" vertsfamilie tror jeg at året hadde blitt mer vellykket, fordi jeg vet mer hvordan jeg skal gripe ann problemer. Jeg er mer ærlig mot meg selv og de hjemme også, hvis jeg har en dårlig dag så ringer jeg hjem og sier det istedenfor å "ignorere" mine egne følelser. Dessuten er det MYE lettere å få venner her enn det var i Indiana!

Dette ble visst et langt svar det...masse minner som kommer tilbake. Men en ting må jeg si tilslutt: Selv om året mitt i Indiana ikke på langt nær var perfekt vil jeg aldri være det foruten, for jeg lærte utrolig mye. Kunnskapen har kommet sånn litt etterhvert, men særlig når alt kom litt på avstand og jeg hadde fått tenkt igjennom og analysert alt som hadde skjedd så lærte jeg mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er snart tre, men jeg har ikke gjort noenting så langt i dag, er så godt å bare være lat noen ganger :ler:

Forresten, jeg har vært ute et ærend, leverte noe til vertsmora mi på jobb, også tok jeg venninna mi til banken, hu hadde ikke noe bil i dag. Så dro jeg innom en drive-through espresso og kjøpte meg en caramel latte. Nammenam!

Været er overskyet nå, men jeg håper at sola snart titter fram, for jeg ønsker meg soooool i morgen! Vil ikke dra ned til Seattle for å stå ute i regnet i timesvis, da blir jeg heller hjemme.

Nå skal jeg støvsuge og vaske litt. Får $25 for å gjøre jobber som tar ca. en time tilsammen, bra betalt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...