Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

Poenget er jo, at spillet om tronen ikke har noe å si i det store bildet når det kommer til White Walkers. En dag bryter sikkert helvete løs, og all krig og jævelskap mellom familier har ikke betydd noe. Det gjør derimot ikke historiene poengløse.

White Walkers kan muligens også påvirke spillet om tronen. I stedet for å gjøre det irrelevant, så kan det bli en game changer.

Muren ble bygget for å holde de hvite vandrerne borte, og nattevakten ble skapt for å bemanne muren. Men i løpet av de siste hundreårene har Nattevakten mistet sin betydning, murens sanne funksjon er glemt, og den har blitt transformert til en blanding av straffekoloni og bolverk mot folkene som bor nord for den. Men nå som den sanne truselen våkner, kan kanskje både muren og nattevakten få en annen betydning i folkets bevissthet, og da blir det interessant hvordan de forskjellige kronpretendentene forholder seg til menneskehetens (eller iallfall Westeros) største trusel.

Jeg kommer i tanker om noe fra sosiologien om hvordan en konge trenger et minstemål av legitimitet for å kunne være hersker. Ta den gale kong Aerys som et eksempel. Han mistet sin legitimitet gjennom gjentatte overgrep og misbruk av sin makt, og folket reiste seg mot ham. Eller folket. Den ene vasallen etter den andre gjorde opprør, og et medlem av hans egen kongsgarde drepte ham og alkemistene hans for å hindre at hans siste ordre ble satt ut i livet. Lignende skjebner har blitt andre despoter til del, og historien er full av dem.

Men det fungerer den andre veien, også. Et godt kongsemne kan løftes opp og bæres frem når folket oppfatter ham som verdig. Det var det som skjedde med Robb da alle Starks bannermenn erklærte ham for Konge i Nord og løsrev seg fra Westeros. Kanskje de så en tilbakevending til gamle dager, før Aegon Erobreren og dragene hans, da Westeros bestod av 7 uavhengige kongedømmer. Og det finnes ingen drager lenger.

Anyway, jeg er ikke så sikker på at de hvite vandrerne gjør spillet om tronen irrelevant. Det er tenkelig at de i stedet kommer til å snu det opp ned og forandre alt. Det er iallfall ingen grunn til å tro at nå slutter folket i Westeros rekkene og vender seg mot sin sanne fiende. DET kommer garantert ikke til å skje. Krigen om tronen kommer til å fortsette med uforminsket styrke.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bør få høre hva for en elendig forfatter han er, og hvordan han har lurt sine fans til å like en historie som ikke er bare EN historie men mange. Èn bok, èn historie, slik vil vi ha det. Ikke en masse intriger som går inn i hverandre og forstyrrer hverandre. Hvis vi vil ha komplisert, så kan vi få oss et liv.

Nok en gang prater du bare piss og går beviss inn for å lyve om hva jeg skriver. Jeg har aldri sagt at det bare skal være en historie over bare en bok, eller noe slikt.

Hvorfor holder du på på denne måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dette noe med det store som gjør kampen om tronen irrelevant å gjøre? Det som ble omtalt mot slutten av denne sesongen. Påvirker Robb f.eks. White Walkers og alt det der?

Hvis du mener serien bare skal omhandle white walkers er nesten alle historiene meningsløse... Selvfølgelig har historien til Stark familien, inkludert Robb, noe å si for å utvikle historien.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener serien bare skal omhandle white walkers er nesten alle historiene

Jeg vet ikke hva den "overordnede historien" i serien eventuelt er. Jeg mener ikke noe om at det skal omhandle bare det ene eller det andre. Jeg bare påpeker at man forventer at en serie er noenlunde sammenhengende, og at dette ikke bare blir som en såpeopera der man hele tiden finner på nye historier som egentlig ikke har noe å si for noe som helst til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva den "overordnede historien" i serien eventuelt er. Jeg mener ikke noe om at det skal omhandle bare det ene eller det andre. Jeg bare påpeker at man forventer at en serie er noenlunde sammenhengende, og at dette ikke bare blir som en såpeopera der man hele tiden finner på nye historier som egentlig ikke har noe å si for noe som helst til syvende og sist.

Nei, og det har det heller ikke vært så langt. Hver eneste historie vi har fulgt disse tre sesongene har hatt noe å si for det større bilde, selv om noen har dødd underveis. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for deg å forstå. Dette er ikke en vanskelig serie skjønne seg på akkurat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest ferdig a storm of swords. Wow, bare wow. Jeg tror neste sesongen kan bli den beste av alle.



Anonymous poster hash: a4812...f05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest ferdig a storm of swords. Wow, bare wow. Jeg tror neste sesongen kan bli den beste av alle.

Anonymous poster hash: a4812...f05

Så langt har jo alle sesonger vært den beste sesongen. La oss håpe vi ikke blir skuffet. Men jeg tror ikke det. Jo mer populær serien blir, jo mer ressurser blir lagt inn i den, og jo bedre blir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forresten at "The Red Wedding" er modellert på en hendelse i Skottland som er blitt kalt "The Black Supper", der to jarler som hadde fått løfte om fritt leide, ble myrdet under en middag hos kongen. På slutten av middagen begynner kongens menn å slå på tromme, og et fat med lokk over ble satt foran jarlene. Under lokket befant det seg et avhugget hode av en sort okse, som visstnok var et symbol på døden. Og så ble de drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jo alle sesonger vært den beste sesongen. La oss håpe vi ikke blir skuffet. Men jeg tror ikke det. Jo mer populær serien blir, jo mer ressurser blir lagt inn i den, og jo bedre blir det.

Hehe, ja. Jeg har blitt mer og mer glad i serien for hver sesong, selv om jeg faktisk var litt skeptisk gjennom hele første sesong. Glad jeg holdt ut. Begynte å lese bøkene dagen etter siste episode og har blitt enda mer glad i de, til tross for at jeg aldri har vært no fantasyfan.

Håper virkelig ikke sesong 4 skuffer. Klarte ikke å legge fra meg den boka etter at jeg begynte på den, skjedde jo så sinnsykt mye!!

Anonymous poster hash: a4812...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For the record: Den påståtte spoilingen av Mann 42 denne gang var ingen spoiling. Det var noen som overtolket noe voldsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Reaksjon på moderering fjernet. Minner om at dette hører hjemme på PM eller Ris og ros, ikke i den aktuelle tråden.

Tekola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

For the record: Den påståtte spoilingen av Mann 42 denne gang var ingen spoiling. Det var noen som overtolket noe voldsomt.

Når noen snakker om noe som enda ikke har skjedd i bøkene, betyr det også at det ikke vil skje i tvserien på en veldig god stund, om enn i det hele tatt. Uten tvil spoiling, og mye spenning ødelagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke huske at han sa noe om hva som hadde skjedd eller ikke skjedd i bøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Jeg kan ikke huske at han sa noe om hva som hadde skjedd eller ikke skjedd i bøkene.

Men det gjorde han, og det var derfor flere reagerte. Godt at innleggene ble fjernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har lest det han skrev og kan ikke huske noe slikt. Det holder jeg fast ved frem til noen kommer med håndfaste beviser på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen snakker om noe som enda ikke har skjedd i bøkene, betyr det også at det ikke vil skje i tvserien på en veldig god stund, om enn i det hele tatt. Uten tvil spoiling, og mye spenning ødelagt.

Jeg nevnte ikke bøkene i det hele tatt, og holdt meg konsekvent til kunnskap som er kjent fra det som hittil har vært fremme i TV-serien. Overfortolking, mao. Og om det skulle vise seg at du får rett, noe jeg ikke kunne tenke meg å avsløre her, så vil det være deg selv som har spoilet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...