Gå til innhold

Vofsitofsis singeldagbok


Vofsitofsi

Anbefalte innlegg

Gjest lostlove

Kom over noe som så godt ut ihvertfall :ler:

Laks i slåbrok

4 porsoner: 1 pk butterdeig ca. 400 g kokt laks 2 hardkokte egg 3 dl kokt ris 2 ss hakket dill 1 egg 150 g rensede reker egg til pensling I ovn ved 200 C i ca. 35 minutter •Tin butterdeigen og kjevle alle flakene på hverandre til en ca. 3 mm tykk leiv, ca. 25 x 35 cm. Rens laksen for skinn og ben og grovdel den. Hakk eggene. Har du ikke en rest kokt ris, koker du 1 ½ dl langkornet ris i 3 dl lettsaltet vann og avkjøler den. Rør dill og sammenvispet egg i risen. Legg et lag ris i et ca. 10 cm bredt belte langs langsiden av leiven, dryss på halvparten av rekene og de hardkokte eggene med laksen over, legg på resten av rekene og eggene og dekk med resten av risen. Pensle kantene på butterdeigen med sammenvispet egg og brett deigen fast sammen rundt fyllet. Legg pakken med skjøten ned på bakepapir på steikebrett. Pensle overflaten med egg og lag noen snitt i deigen så damp kan slippe ut. Så langt kan retten gjøres ferdig på forhånd og settes kaldt til den skal stekes. Pensle med egg igjen like før retten settes i ovnen. Stek den midt i ovnen til den er gyllen og gjennomvarm. Server laksen varm som hovedrett med salat og urterømme til. Urterømme lager du av lettrømme som smakes til med salt, pepper, sitronsaft og rikelig med hakket kryddergrønt.

Sjekk bilde av dishen nederst på denne siden, klikk på bildet for å få stort bilde:

LAKS I SLÅBROK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom over noe som så godt ut ihvertfall :ler:

Laks i slåbrok

4 porsoner: 1 pk butterdeig ca. 400 g kokt laks 2 hardkokte egg 3 dl kokt ris 2 ss hakket dill 1 egg 150 g rensede reker egg til pensling I ovn ved 200 C i ca. 35 minutter •Tin butterdeigen og kjevle alle flakene på hverandre til en ca. 3 mm tykk leiv, ca. 25 x 35 cm. Rens laksen for skinn og ben og grovdel den. Hakk eggene. Har du ikke en rest kokt ris, koker du 1 ½ dl langkornet ris i 3 dl lettsaltet vann og avkjøler den. Rør dill og sammenvispet egg i risen. Legg et lag ris i et ca. 10 cm bredt belte langs langsiden av leiven, dryss på halvparten av rekene og de hardkokte eggene med laksen over, legg på resten av rekene og eggene og dekk med resten av risen. Pensle kantene på butterdeigen med sammenvispet egg og brett deigen fast sammen rundt fyllet. Legg pakken med skjøten ned på bakepapir på steikebrett. Pensle overflaten med egg og lag noen snitt i deigen så damp kan slippe ut. Så langt kan retten gjøres ferdig på forhånd og settes kaldt til den skal stekes. Pensle med egg igjen like før retten settes i ovnen. Stek den midt i ovnen til den er gyllen og gjennomvarm. Server laksen varm som hovedrett med salat og urterømme til. Urterømme lager du av lettrømme som smakes til med salt, pepper, sitronsaft og rikelig med hakket kryddergrønt.

Sjekk bilde av dishen nederst på denne siden, klikk på bildet for å få stort bilde:

LAKS I SLÅBROK

Dette så jo både godt og forholdsvis enkelt ut! Og ikke så veldig dyre ingredienser heller. Skal absolutt vurderes! Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså slitsom dag på jobb i dag. Tror ikke det blir fullt så mye slit i morgen. Det er gøy når det er mye å gjøre, siden tiden flyr, men jeg liker ikke tidspresset!

I kveld var jeg ute og spiste med venninner. Veldig koselig! Men de jobber alle tre i helsesektoren og snakket masse om ferie og fri - må da være mye greiere å ta seg fri når man jobber turnus? Litt kjipt at det ikke blir noe ferie på meg før neste år, men jeg prøver å ha det som motivasjon, selv om det er langt fram i tid.

Da jeg dro hjem, hørte jeg et intervju på radioen der det ble snakk om safari i Afrika - tenk om jeg kunne fått til det neste år, da, det hadde jo vært fantastisk! Må sjekke priser og se hvor mye jeg kan få spart, det hadde jo virkelig vært noe.

Noe skal jeg i alle fall få til, og planleggingen kan jo ikke begynne for tidlig :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er kjedelig å ikke ha ferie i år. De siste 5-6 årene har jeg vært vant til å bare ha 1 uke ferie hver sommer. Så det skal bli rart å ha 4 uker fri. Men jeg skal nyte det.

Jeg har også lyst til å planlegge en større ferietur neste sommer men vet ikke hvor hen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtting i kveld!

Dro på spinning etter jobb, og da jeg satte meg på bussen på vei hjem, ble jeg så usannsynlig trøtt. Tror det blir tidlig seng i kveld ...

I morgen er det quiz med kolleger på kvelden! Jeg ruuuuuler jo i quiz (serriøst!), så jeg gleder meg som en liten unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lostlove

Flink du er da..som dro på spinning etter jobb........!!!

Håper du får en god natts søvn og er uthvilt og i toppform til å rule quiz'en imorgen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri vært på Quiz jeg... Lager dere eget Quiz? Eller går dere på Quiz kveld på en bar/pub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært på Quiz jeg... Lager dere eget Quiz? Eller går dere på Quiz kveld på en bar/pub?

Quiz er jo knallgøy! Av og til kan jeg finne på å lage quiz som vi har til fredagskosen eller noe, men i morgen skal vi på pubquiz. Blir bra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quiz er jo knallgøy! Av og til kan jeg finne på å lage quiz som vi har til fredagskosen eller noe, men i morgen skal vi på pubquiz. Blir bra! :jepp:

er det lag eller en og en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha lag ja! I kveld tror jeg det blir to lag, siden vi er sånn 7-8 stykker.

Ser for øvrig ut til å bli en varm og bra dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var det ikke quiz likevel! Og jeg som var så gira ... Hvem er det som tar sommerferie FRA quiz, liksom? Over min forstand ... Jaja, det ble koselig utepils med gode kolleger da i alle fall :)

Hører det ikke er spådd så bra vær i dag, men håper det blir bra likevel. Skal til venninne i kveld på reker og hvitvin! I morra blir det tur i marka og grilling med en kompis på kvelden (så lenge været holder seg da ...).

Men først: Jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en herlig helg!

Begynte på fredag med reker og hvitvin (og øl og rødvin) hos venninne - vi så på film og drakk etterhvert mer og mer - veldig artig!

Lå over der før vi våknet opp til tidenes vær i går. Spiste deilig frokost ute på terrassen i sola før vi tok turen opp i marka. Gikk et stykke før vi kom frem til et vann der vi slang oss i sola. Tok årets første bad, og det var herlig! Føles alltid litt kaldt til å begynne med, men vannet var virkelig deilig. Ble der en stund før vi gikk tilbake og spiste jordbær før jeg dro hjem, dusja og dro nedover til byen igjen, der jeg og en kompis grillet i parken. Dessverre gikk sola snart ned, og det begynte å bli kjøligere, så ikke lenge etterpå stakk vi på bursdagsvors hos en annen kompis. Var kjempekoselig, og etterhvert stakk vi ut på byen. Likte ikke helt musikken på stedet vi var, men det var helt OK. Tok nattbussen hjem i tre-tida.

Og i dag sov jeg til klokka var kvart over ett ... Trengtes nok! I dag skal jeg sløve og slappe av, samt rydde og vaske litt her hjemme. For i morgen er det atter jobbeuke. Er vel spådd en del regn til uka - må innrømme at det egentlig ikke gjør så mye siden jeg likevel skal jobbe :gjeiper: Men satser på bra vær noen dager, sånn at jeg kanskje kan få dratt på noe flere badeturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at det ordnet seg med leilighet! Lurt av deg å ordne det før studentrushet :) liker området også, har bodd i nærheten i to perioder. Litt sånn midt i mellom øst og vest, og litt opp fra det verste byståket :fnise:

Åh, jeg elsker quiz! Hvor pleier dere å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det ordnet seg med leilighet! Lurt av deg å ordne det før studentrushet :) liker området også, har bodd i nærheten i to perioder. Litt sånn midt i mellom øst og vest, og litt opp fra det verste byståket :fnise:

Åh, jeg elsker quiz! Hvor pleier dere å gå?

Ja, jeg er glad det ordnet seg jeg også! Er veldig spent på hvordan det kommer til å bli, men håper jeg kommer til å trives. :)

Quiz er knall! Har ingen faste steder vi pleier å gå, men jeg har blant annet vært på Shamrock og O'reillys på Grünerløkka. Førstnevnte var veldig vanskelig, men på O'reillys var det veldig passe nivå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ingen god start på uka i går. Tror jeg sov veldig dårlig natt til i går, for var slapp i kroppen og langt fra toppform i går. Skulle egentlig trene og deretter på pizza hos et vennepar, men jeg orket ingen av delene. Dro hjem og spiste etter jobb før jeg la meg nedpå og sovnet. Våkna litt senere, men var fortsatt slapp. Tror egentlig ikke det er noe sykdom heller, men var bare veldig slapp og sliten. Nå håper jeg bare at jeg skal være i bedre form i dag, for i dag VIL jeg på trening!

Også klarte jeg å kjøre tannbørsten inn i øyet da jeg pussa tennene i går. Kjenner ingen som er så klumsete som meg! Det var vondt og svei, men jeg måtte flire også. Noe så komisk. Sånn er det når man pussert tennene i altfor høy hastighet ...

Uff, håper det blir en bedre dag i dag! Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lostlove

Håper dagen idag har vært bedre enn igår? :)

Måtte le litt da jeg leste ang tannbørsten i øyet...... Selv gjorde jeg noe lignende en gang, men jeg kjørte den ned i halsen (UTEN VILJE) så jeg brakk meg noe sykt, så klarte jeg begynne hikste etter pusten, slik jeg fikk tannkrem INN i lungene.. helt forjævlig vondt var det.. Kjenntes ut som en sinnsyk halsbrann, bare det gjorde vondt å puste!

Er selv veldig klønete mange ganger :ler:

Planer for resten av uka/helgen?

Hva er det du jobber med igjen forresten? Og blir det noe ferie på deg i år?

Har ikke helt klart å følge med i det sisste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dagen idag har vært bedre enn igår? :)

Måtte le litt da jeg leste ang tannbørsten i øyet...... Selv gjorde jeg noe lignende en gang, men jeg kjørte den ned i halsen (UTEN VILJE) så jeg brakk meg noe sykt, så klarte jeg begynne hikste etter pusten, slik jeg fikk tannkrem INN i lungene.. helt forjævlig vondt var det.. Kjenntes ut som en sinnsyk halsbrann, bare det gjorde vondt å puste!

Er selv veldig klønete mange ganger :ler:

Planer for resten av uka/helgen?

Hva er det du jobber med igjen forresten? Og blir det noe ferie på deg i år?

Har ikke helt klart å følge med i det sisste..

Bedre dag i dag ja! I dag var jeg meg selv igjen :) Rart at jeg skulle være så forferdelig slapp i går! Jaja, bra at jeg er bedre.

Hahaha, det er ikke lett å koordinere alle bevegelser da! Jeg skulle nesten ønske jeg hadde kamera her i går, det må jo ha sett urkomisk ut.

Resten av uka skal jeg nok bare jobbe og trene, men på lørdag blir det bursdagsfest hos ei venninne! Det blir gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lostlove

Bedre dag i dag ja! I dag var jeg meg selv igjen :) Rart at jeg skulle være så forferdelig slapp i går! Jaja, bra at jeg er bedre.

Hahaha, det er ikke lett å koordinere alle bevegelser da! Jeg skulle nesten ønske jeg hadde kamera her i går, det må jo ha sett urkomisk ut.

Resten av uka skal jeg nok bare jobbe og trene, men på lørdag blir det bursdagsfest hos ei venninne! Det blir gøy :)

Kos deg resten av kvelden da, håper du får en super fin uke videre, uten noen flere tannbørste uhell!! :ler:

Lørdag blir nokk bra :jepp: alltid gøy med en bursdagsfest!! Skal du gi noe i gave ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...