Vulpes Skrevet 27. januar 2011 #121 Del Skrevet 27. januar 2011 På østkanten sier de "Osjlo". På vestkanten sier de, "det er ikke noen jodd i Oslo". Jeg kjenner kun én fra Bærum/Oslo, utenom faren min, som sier Oslo og ikke Oshlo. Så nei, tror ikke det er veldig vanlig å si Osssslo på vestkanten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. januar 2011 #122 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg bor mellom Oslo og Tønsberg og de har forskjellig dialekt på de to stedene. BASTA BOM Caylee!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 27. januar 2011 #123 Del Skrevet 27. januar 2011 Her var det overraskende få som dro fram trøndersk! Jeg snakker trøndersk selv, og jeg synes mange trønderske dialekter er fine. Men dersom en kun hører trøndersk på tv (spesielt barne-tv!), har jeg full forståelse for at vedkommende synes at denne dialekta er stygg. Jeg synes at bergensk er litt slitsomt, spesielt hvis vedkommende i tillegg mangler kj-lyden. Jeg liker heller ikke dialektene i Tromsø-områdene så godt, pga r-ene. Men Bodø-væringer og folk fra Finnmark med samisk bakgrunn snakker veldig fint! Brønnøysund er nok favorittdialekten min, synes blandingen av høytone og lavtone er veldig vakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raina Skrevet 27. januar 2011 #124 Del Skrevet 27. januar 2011 Her var det overraskende få som dro fram trøndersk! Jeg snakker trøndersk selv, og jeg synes mange trønderske dialekter er fine. Men dersom en kun hører trøndersk på tv (spesielt barne-tv!), har jeg full forståelse for at vedkommende synes at denne dialekta er stygg. Trøndersk er jo heilt nydeleg, blir forelska i alle mannfolk som snakkar trøndersk, eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 27. januar 2011 #125 Del Skrevet 27. januar 2011 har ikke sagt noe imot jeg etter ista Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #126 Del Skrevet 27. januar 2011 Ingenting verre enn østlendinger med den sleipe dialekten blarhhh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #127 Del Skrevet 27. januar 2011 Kristiansand dialekt... Kødder du med meg, lr? Det er jo den vakreste i hele Norge. Damer som snakker sørlandsk, går 2 poeng opp på skalaen bare de åpner kjeften. De har så kult trykk i setningene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #128 Del Skrevet 27. januar 2011 Kødder du med meg, lr? Det er jo den vakreste i hele Norge. Damer som snakker sørlandsk, går 2 poeng opp på skalaen bare de åpner kjeften. De har så kult trykk i setningene. ...og da spesielt kristiansand-dialekten, men om du har ikkje og litt annet i dialekten, eller er fra vennesla, søgne eller en annen bygd, så har de fin dialekt der og (au). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seleneluna Skrevet 27. januar 2011 #129 Del Skrevet 27. januar 2011 Til TS og mange av dere andre: Hva i all verden er dette slags diskusjon? Kjenner jeg blir irritert over slike diskusjoner om hva som er styggest blant folk. Hvilken rolle spiller det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecogreen Skrevet 27. januar 2011 #130 Del Skrevet 27. januar 2011 Sørlandsdialektene, dialektene rundt Stavanger og Bergen, noen nordnorske dialekter ( f.eks. Tromsø der de drar på r'ene )klinger ikke videre vakkert i mine ører. Ey, ikke hakk ned på oss pga. dialekt! Er det vår feil at vi er fra Stavanger? Omg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 27. januar 2011 #131 Del Skrevet 27. januar 2011 Til TS og mange av dere andre: Hva i all verden er dette slags diskusjon? Kjenner jeg blir irritert over slike diskusjoner om hva som er styggest blant folk. Hvilken rolle spiller det? Det er bare billig moro Tar folk seg nær av at noen synes dialekten deres er lite fin, så bør de ikke klikke seg inn på tråden. Litt selvironi må man da ha. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 27. januar 2011 #132 Del Skrevet 27. januar 2011 Mennesker er tydeligvis forskjellige, jeg elsker sogndaldialekta! Er fra Oslo selv, men synes altså sogndaldialekt er herlig! High five! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiriel Skrevet 27. januar 2011 #133 Del Skrevet 27. januar 2011 Dialekter er helt OK, så lenge en gjør seg noenlunde forstått i offentlige sammenhenger (ikke bruker ord som ingen andre enn en liten innvidd kjerne vet hva betyr). Har respekt for dem som har bodd årevis i f.eks. Oslo, men som likevel holder på dialekten sin. signerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 28. januar 2011 #134 Del Skrevet 28. januar 2011 De fleste dialekter fra nord og øst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 29. januar 2011 #135 Del Skrevet 29. januar 2011 Hvis dere så på melodi grand prix i dag så gikk programlederen rundt i Skien, og de i Skien snakka jo likt som de i Oslo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #136 Del Skrevet 29. januar 2011 Hvis dere så på melodi grand prix i dag så gikk programlederen rundt i Skien, og de i Skien snakka jo likt som de i Oslo! Det gjorde de aldeles ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 29. januar 2011 #137 Del Skrevet 29. januar 2011 Det gjorde de aldeles ikke. så fortell meg hva de sa annerledes da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #138 Del Skrevet 29. januar 2011 så fortell meg hva de sa annerledes da Jeg husker da virkelig ikke det nå, jeg satt ikke å memorerte det innslaget. Men jeg er fra Oslo og jeg snakker IKKE sånn som de gjør i Skien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 29. januar 2011 #139 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg husker da virkelig ikke det nå, jeg satt ikke å memorerte det innslaget. Men jeg er fra Oslo og jeg snakker IKKE sånn som de gjør i Skien. mhm, det gjør jeg ialfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #140 Del Skrevet 29. januar 2011 Du kan lese om Grenlansdialekten her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå