Gå til innhold

Stygegste dialekten du vet om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm, syns vestland- og sørlanddialektene er penest hvertfall;) Er selv fra Stavanger!

Syns østlanddialekt er sinnsykt kjedelig, alle snakker likt og man hører "oslosk" overalt på tv, radio osv. Liker bedre dialekter med litt særpreg.

Nord-norske dialekter og ikke minst Trondheimsk (?) er irriterende!

Men når rett person snakker dialekten er det fint uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de forskjellige dialektene er veldig sjarmerende, så ingen er direkte fæle. De jeg synes er kjedeligst derimot er Stavanger og Oslo-dialektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Galithralia

Vil ikke si jeg hater noen dialekter, men jeg kan gjerne si at eks. stavangerdialekten på enkelte jenter høres helt forferdelig ut, mens på gutter og andre jenter så høres det himmelsk ut.

Samtidig er jeg heller ikke så glad i Oslo dialekten, men det avhenger veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekter er jo så flott! Måten man snakker på gir særpreg, spesielt om man snakker en dialekt som ikke er så utbredt.

Når jeg synes folk snakker på en irriterende måte handler det om ordforråd, grammatikk og personlighet, ikke dialekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandsdialekta er heilt grusom i mine øyrer.

Likar heller ikkje Oslo dialekt, blir alt for femi for min del.

Det finnes ikke en sørlandsdialekt, de er ganske forskjellige fra by til by, mellom kyst og innland, og ikke minst om det er øst eller vest i Agder-fylkene. En som kommer fra Risør heller mot Østlandsk, mens en fra Flekkefjord har mange ord som ligner dialektene i Rogaland.

Skal jeg nevne en dialekt fra Sørlandet jeg ikke liker, så må det bli dialekten fra Arendal. (eller Ændal som det uttales lokalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en sørlandsdialekt, de er ganske forskjellige fra by til by, mellom kyst og innland, og ikke minst om det er øst eller vest i Agder-fylkene. En som kommer fra Risør heller mot Østlandsk, mens en fra Flekkefjord har mange ord som ligner dialektene i Rogaland.

Skal jeg nevne en dialekt fra Sørlandet jeg ikke liker, så må det bli dialekten fra Arendal. (eller Ændal som det uttales lokalt)

Ja, er klar over det.

Eg meinte generelt alle dialektene på Sørlandskysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Ikke spesielt glad i Arendalsdialekt (og resten av området rundt). Har også problemer med noen av dialektene fra Rogaland. Ellers, kav trøndersk er vanskelig å forstå, og det samme er mange dialekter i Troms og Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavangerdialekten. Skikkelig "fin" Oslodialekt er heller ikke favoritten. Men trøndersk og sørlandsdialekt derimot, eeelsker jeg å høre på! Trøndersk er den kuleste dialekta noensinne! Og sørlands er så sjarmerende.. :)

Men må få frem at jeg dømmer selvsagt ikke folk utifra dialekt altså, den spiller selvsagt ingen rolle! Vet at min dialekt er absolutt ikke blant de fine heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke dialektene fra og med Stavanger og opp til Bergen. I mine ører er det Norges geografiske gnåle-belte.

Liker godt enkelte dialekter i trøndelag og nord-møre. Fin klang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Dialekter er jo så flott! Måten man snakker på gir særpreg, spesielt om man snakker en dialekt som ikke er så utbredt.

Når jeg synes folk snakker på en irriterende måte handler det om ordforråd, grammatikk og personlighet, ikke dialekt.

Så enig som det går an å bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du klin kokos? Sørlandsdialekter er blant de fineste synes jeg. Deilige damer blir bare enda deiligere når det viser seg at de er fra sørlandet.

Jeg elsker klin kokos. Historien bakom det uttrykket gjør det verdt å bruke hver dag.

Forøvrig hater jeg ingen dialekter, men enkelte sosiolekter liker jeg mindre. Som arbeider-oslomål, og enkelte østfoldsmål.

Jeg vil heller trekke frem at det finnes utrolig mange fascinerende måter å uttale ord på i det ganske land.

Språkforsker Arne Torp: Kan ikke du slå deg sammen med Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven og lage litt mer "Typisk norsk"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere sammenligne Stavangersdialekten med Bergensdialekten? Synes selv den fra Bergen er HELT grusom, men elsker den fra Stavanger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...