Gå til innhold

Stygegste dialekten du vet om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen ting i mot sosiolekter på generell basis.

Det er vel egentlig slik oslolosen prater som regnes som oslodialekten, men utifra alle de jeg kjenner (som for all del ikke er et representativt utvalg) som er født og oppvokst i Oslo (både øst og vest) så snakker ingen slik.

Grunnen til at jeg kalte det en sosiolekt er fordi språket oppstår og blir i enkelte sosiale miljøer og klasser. På samme som sosiolekten kebabnorsk (mulig dette er et politisk ukorrekt ord).

Grunnen til at jeg sa det så generelt om Østfold er at jeg ikke er helt sikker på om det er egentlig en dialekt tilknyttet sosial klasse eller om det faktisk er en dialekt fra en annen del av Østfold.

I Moss snakker mange relativt standard østlandsk uten noen voldsomme Østfoldpreg når de snakker med utenforstående. Når noen av dem snakker seg i mellom, eller hisser seg opp, så kommer det av og til mye mer østfoldsk. Nå vet jeg at man ikke kan si at østfold har én dialekt, som jeg kanskje gir uttrykk for, men nå tenker jeg mer på de typiske kjennetegnene til dialektene i Østfold.

Eg trur dialekta ein pratar, eller graden av dialekt, omdet finns eit slikt uttrykk, alltid har, og alltid vil, vere til ein viss grad avhengig av klasse/sosioøkonomisk status. Det er ofte slik, kanskje særleg på austlandet, at dei med lavast klasse snakkar "breiast", medan dei med høgare status pratar meir tilnærma Oslomål, fordi det av mange oppfattast som "penare". Me har jo uttrykket "å snakke pent", i alle fall her eg bur - og det betyr rett og slett at ein ikkje brukar dialekta si, men hellar meir mot Oslomål.

Edit: poenget mitt var i alle fall at det ikkje er dei med dialekta som pratar sosiolekt, men dei utan ;)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg trur dialekta ein pratar, eller graden av dialekt, omdet finns eit slikt uttrykk, alltid har, og alltid vil, vere til ein viss grad avhengig av klasse/sosioøkonomisk status. Det er ofte slik, kanskje særleg på austlandet, at dei med lavast klasse snakkar "breiast", medan dei med høgare status pratar meir tilnærma Oslomål, fordi det av mange oppfattast som "penare". Me har jo uttrykket "å snakke pent", i alle fall her eg bur - og det betyr rett og slett at ein ikkje brukar dialekta si, men hellar meir mot Oslomål.

Edit: poenget mitt var i alle fall at det ikkje er dei med dialekta som pratar sosiolekt, men dei utan ;)

Godt sagt, men det gjelder nok bare for Østlandets del vil jeg tro. På vestlandet er jo det etablert at alle snakker dialekt. Som du sier: til forskjellig grad avhengig av sosial omgangskrets.

Nå kom jeg på hvordan eldre folk gjorde til stemmen og språket sitt før når de skulle prate i telefonen. Det var liksom noe stort, det.

Samme med jobbdialekten. Jeg har bodd litt rundt forbi og har vel etterhvert begynt å miste mange av de typiske ordene i dialekten min. Rett og slett fordi jeg har erfart det å snakke bred dialekt gjør at man må gjenta ting ofte. Så nå har jeg på en måte en slik dialekt mange prater på jobb med kunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ca 2 timer unna Oslo for at folk ikke snakker typisk oslodialekt lenger. Jeg har vært i drammen, holmestrand og tønsberg og alle snakker helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt, men det gjelder nok bare for Østlandets del vil jeg tro. På vestlandet er jo det etablert at alle snakker dialekt. Som du sier: til forskjellig grad avhengig av sosial omgangskrets.

Nå kom jeg på hvordan eldre folk gjorde til stemmen og språket sitt før når de skulle prate i telefonen. Det var liksom noe stort, det.

Samme med jobbdialekten. Jeg har bodd litt rundt forbi og har vel etterhvert begynt å miste mange av de typiske ordene i dialekten min. Rett og slett fordi jeg har erfart det å snakke bred dialekt gjør at man må gjenta ting ofte. Så nå har jeg på en måte en slik dialekt mange prater på jobb med kunder osv.

Ja - det er nok mykje ei austlandsgreie at det er "stygt" og lavklasse å snakke dialekta si. Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv bergenser, men må innrømme at jeg hater å høre bergensdialekten i fjernsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ca 2 timer unna Oslo for at folk ikke snakker typisk oslodialekt lenger. Jeg har vært i drammen, holmestrand og tønsberg og alle snakker helt likt.

Det er nok meir fordi dei ikkje pratar dialekta si, enn fordi dialekta er heilt lik ;) Ingen av dei tre plassane du nevner har lik dialekt. Tønsberg og Drammen er ganske ulike på fleire områder, Holmestrand kanskje ein mellomting.

Eller så har du kanskje ikkje prata så mykje med folk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ingen dialekter er skikkelig stygge.. men jeg ''hater'' å høre moldensere snakke østlandsk/molding-dialekt!(Kommer fra moldeområdet, og er stolt av dialekten min :jepp: ) Jeg mener folk bør være stolte av dialekten sin og holde på den. :) Ikke forfine den eller legge seg til uttrykk/talemåter fordi de er i media eller har en ''fin'' jobb (for eksempel).

Jeg skjønner at en må tilpasse språket etter situasjon og hvilke folk man er sammen med, men jeg mener at det kan man gjøre uten å ''miste'' dialekten sin.. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok meir fordi dei ikkje pratar dialekta si, enn fordi dialekta er heilt lik ;) Ingen av dei tre plassane du nevner har lik dialekt. Tønsberg og Drammen er ganske ulike på fleire områder, Holmestrand kanskje ein mellomting.

Eller så har du kanskje ikkje prata så mykje med folk? ;)

Jo alle de plassene har lik dialekt! Jeg har bodd i tønsberg i 1år og jeg har forsatt venner der som jeg er med flere ganger i året og de snakker HELT likt! Jeg kjenner en som kommer fra holmestrand, hun snakker også helt likt ;) så det så

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo alle de plassene har lik dialekt! Jeg har bodd i tønsberg i 1år og jeg har forsatt venner der som jeg er med flere ganger i året og de snakker HELT likt! Jeg kjenner en som kommer fra holmestrand, hun snakker også helt likt ;) så det så

Er du Heidi-Alexandra? Hun blonde ekstremt dumme bloggeren?

Etter å ha lest ett par av innleggene dine, så minner du innmari om henne i skrivemåte og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du Heidi-Alexandra? Hun blonde ekstremt dumme bloggeren?

Etter å ha lest ett par av innleggene dine, så minner du innmari om henne i skrivemåte og meninger.

Var noe av det jeg sa galt?? LOL

haha, jeg er ikke henne. men ærlig talt du trenger ikke gå på personangrep på meg fordi jeg vet hvordan man snakker andre steder LOL dagens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe av det jeg sa galt?? LOL

haha, jeg er ikke henne. men ærlig talt du trenger ikke gå på personangrep på meg fordi jeg vet hvordan man snakker andre steder LOL dagens

Var ikke personangrep, var en observasjon.

Og bruken av LOL gjør meg ikke akkurat mer overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderdialekten er vel den jeg liker minst, men liker heller ikke dialekten til Moldensere og folk fra Sørlandet (Kristiansand, Arendal, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dialekter er helt OK, så lenge en gjør seg noenlunde forstått i offentlige sammenhenger (ikke bruker ord som ingen andre enn en liten innvidd kjerne vet hva betyr).

Har respekt for dem som har bodd årevis i f.eks. Oslo, men som likevel holder på dialekten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dialekter har sin sjarm, men det er noen som klinger litt mindre fint i mine ører enn andre:

* Indre Østfold (synes den høres så sytete ut, og jeg skal innrømme at jeg får litt harry-vibber)

* Vennesla (Bare.. nei)

* Haugesund/Karmøy (Tror det er tsj-lydene som gjør det; "ska me tsjøpa tsjole")

* Nordhordland (Igjen.. bare nei!)

* Mjøsa-området, hvis det er bredt (Vazelina Bilopphøggers.. Neitakk)

Skal dog ikke se bort ifra at det hadde endret seg til å bli reneste Yeats i mine ører om jeg f.eks. hadde møtt en nydelig mann som snakket en av nevnte dialekter ;)

Jeg er veldig glad i dialekter fra Finnmark, Hardanger, Voss, Sogn og "gammelbergensk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle dialekter har sin sjarm, men det er noen som klinger litt mindre fint i mine ører enn andre:

* Indre Østfold (synes den høres så sytete ut, og jeg skal innrømme at jeg får litt harry-vibber)

* Vennesla (Bare.. nei)

* Haugesund/Karmøy (Tror det er tsj-lydene som gjør det; "ska me tsjøpa tsjole")

* Nordhordland (Igjen.. bare nei!)

* Mjøsa-området, hvis det er bredt (Vazelina Bilopphøggers.. Neitakk)

Skal dog ikke se bort ifra at det hadde endret seg til å bli reneste Yeats i mine ører om jeg f.eks. hadde møtt en nydelig mann som snakket en av nevnte dialekter ;)

Jeg er veldig glad i dialekter fra Finnmark, Hardanger, Voss, Sogn og "gammelbergensk".

Hva i alle verden er det du prater om?? Hva i huleste er "yeats" og hva har det i denne sammenhengen å gjøre?Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle verden er det du prater om?? Hva i huleste er "yeats" og hva har det i denne sammenhengen å gjøre?Sukk.

Det er vel heller "hvem er Yeats?".

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle verden er det du prater om?? Hva i huleste er "yeats" og hva har det i denne sammenhengen å gjøre?Sukk.

William Butler Yeats, irsk poet som er kjent for sin særdeles velklingende lyrikk. Brukes ofte som virkemiddel for å uttrykke at noe klinger dårlig ("It's not exactly Yeats.."). Poenget mitt var at om man får et godt forhold til en person som snakker en dialekt man i utgangspunktet ikke liker, så kan dialekten plutselig bli veldig vakker kun i kraft av at man assosierer den med noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som snakker "sytete" østlandsk... det kan være ganske slitsomt til tider. Samme med de fra nordhordaland som prøver å hoppe over til bergensk dialekt.. NEI NEI NEI :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...