Gå til innhold

Stygegste dialekten du vet om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Østfolddialekten er fæl

Tror du det er bare én dialekt i Østfold? Selvom det er et forholdsvis lite fylke, er det mange dialekter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buskeruddialekten er den verste av dem alle. Man skjønner knapt bæret av hva folk fra det fylket prater om. Noe som er heller rart, siden de jo trass alt kommer fra nok så nært Oslo. Alikevel prater de heller sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskeruddialekten er den verste av dem alle. Man skjønner knapt bæret av hva folk fra det fylket prater om. Noe som er heller rart, siden de jo trass alt kommer fra nok så nært Oslo. Alikevel prater de heller sært.

Det er da ikke rart? De er bønder alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har aldri likt dialekter frå Trøndelag...i det siste har eg også funne ut at eg ikkje er så glad i dialekter frå Agder...

Elska Stavangerdialekta før, men eitt eller anna skjedde og no er eg temmeleg lei av den også :fnise:

MEN eg set ikkje folk i bås utifrå korleis dialekt dei har. OG ei dialekt kan verte utruleg fin og sjarmerande (sjølv om dei er i "kategoriane" eg har nemnt ovanfor) på grunn av personen/-ane som snakkar den :)

Endret av Søtpotita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galithralia

Eg har aldri likt dialekter frå Trøndelag...i det siste har eg også funne ut at eg ikkje er så glad i dialekter frå Agder...

Elska Stavangerdialekta før, men eitt eller anna skjedde og no er eg temmeleg lei av den også :fnise:

MEN eg set ikkje folk i bås utifrå korleis dialekt dei har. OG ei dialekt kan verte utruleg fin og sjarmerande (sjølv om dei er i "kategoriane" eg har nemnt ovanfor) på grunn av personen/-ane som snakkar den :)

Ikke meningen å spore av, men jeg må bare si det! hver gang jeg ser bildet ditt klarer jeg ikke å la være å le :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å spore av, men jeg må bare si det! hver gang jeg ser bildet ditt klarer jeg ikke å la være å le :skratte:

:fnise: Så kjekt å lese! Ingenting er som litt latter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt innlegg over ditt.

Enkelt og greit. kommer du fra Østlandet så snakker du stygt. Hvilken spesefik dialekt det er der bryr jeg meg fint lite om,. det hørest like ræva ut uansett :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Enkelt og greit. kommer du fra Østlandet så snakker du stygt. Hvilken spesefik dialekt det er der bryr jeg meg fint lite om,. det hørest like ræva ut uansett :klemmer:

Jeg snakker "oslosk", det vil si modifisert riksmål. Lyder det stygt i dine ører? :fnise:

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Til dere som sier at alle fra Østlandet snakker stygt: Østlandet regnes praktisk og administrativt å omfatte fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark.

Det er kanskje flere enn én dialekt i dette store området?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier at alle fra Østlandet snakker stygt: Østlandet regnes praktisk og administrativt å omfatte fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark.

Det er kanskje flere enn én dialekt i dette store området?

Fått deg ny kjepphest nå?

Og til alle som hater min dialekt. Jeg hater din òg! :rope:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Fått deg ny kjepphest nå?

Og til alle som hater min dialekt. Jeg hater din òg! :rope:

Kjepphest og kjepphest, fru Blom. Østlandet er halve Sør-Norge, da :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjepphest og kjepphest, fru Blom. Østlandet er halve Sør-Norge, da :ler: .

Herr Blom, takk.

Måtte bare kommentere det siden du har presisert det ca 1 mio ganger ila tråden.

(Jeg er ikke uenig.) (Jeg elsker dobbelt nektende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Herr Blom, takk.

Måtte bare kommentere det siden du har presisert det ca 1 mio ganger ila tråden.

(Jeg er ikke uenig.) (Jeg elsker dobbelt nektende.)

"Får jag lämna några blommor..."

Da skal jeg legge meg det på minne at du er mann, herr Supraspinatus :lur: .

Jeg er nok litt perfeksjonistisk i enkelte henseender. Geografikunnskapene er ikke akkurat imponerende i denne tråden :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, syns vestland- og sørlanddialektene er penest hvertfall;) Er selv fra Stavanger!

Syns østlanddialekt er sinnsykt kjedelig, alle snakker likt og man hører "oslosk" overalt på tv, radio osv. Liker bedre dialekter med litt særpreg.

Nord-norske dialekter og ikke minst Trondheimsk (?) er irriterende!

Men når rett person snakker dialekten er det fint uansett;)

Du har ikkje vore mykje på austlandet, ser eg?

"Austlandet" er vel 8 fylker, så å påstå at det er 1 dialekt som er utan særpreg, betyr i beste fall at du er litt lite opplyst.

Jeg elsker klin kokos. Historien bakom det uttrykket gjør det verdt å bruke hver dag.

Forøvrig hater jeg ingen dialekter, men enkelte sosiolekter liker jeg mindre. Som arbeider-oslomål, og enkelte østfoldsmål.

Jeg vil heller trekke frem at det finnes utrolig mange fascinerende måter å uttale ord på i det ganske land.

Språkforsker Arne Torp: Kan ikke du slå deg sammen med Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven og lage litt mer "Typisk norsk"?

Eg er heller ikkje veldig glad i sosiolektar. Men eg trur me har ei ulik oppfatning av kva sosiolekt er? "Arbeider-oslomål" er vel strengt tatt inga sosiolekt - det er vel det som er Oslomål. Og når blei "enkelte østfoldmål" ei sosiolekt???

Østlendinger flest snakker tilgjort synes jeg.

Hm?

Til dere som sier at alle fra Østlandet snakker stygt: Østlandet regnes praktisk og administrativt å omfatte fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark.

Det er kanskje flere enn én dialekt i dette store området?

Nettopp.

Verkar som om fleire trur at alle på austlandet pratar slik som nyheitsopplesarane på TV - som for øvrig "pratar bokmål" (i den grad det er mogleg, dvs dei pratar omtrent som om dei les opp frå ei bok).

Det er utallige dialektar i austlandsområdet, "fin" Oslodialekt er veldig langt i frå korleis ein snakkar i dei ulike fylkene. Og eit fylke har jo heller ikkje ein dialekt, men mange! Urettferdig å greie alle over ein kam på den måten. Det blir jo som om austlendingar skulle seie at heile Nord-Noreg eller heile vestlandet var ein dialekt! Berre fordi ein sjølv ikkje høyrer så godt forskjell på dialektane... :sukk:

Sjølv mislikar eg ingen dialektar. Det einaste eg mislikar, er folk som legg av seg dialekta si når dei flyttar (pussig nok gjeld det vel stort sett berre folk frå andre plassar som flyttar til Osloområdet...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heller ikkje veldig glad i sosiolektar. Men eg trur me har ei ulik oppfatning av kva sosiolekt er? "Arbeider-oslomål" er vel strengt tatt inga sosiolekt - det er vel det som er Oslomål. Og når blei "enkelte østfoldmål" ei sosiolekt???

Jeg har ingen ting i mot sosiolekter på generell basis.

Det er vel egentlig slik oslolosen prater som regnes som oslodialekten, men utifra alle de jeg kjenner (som for all del ikke er et representativt utvalg) som er født og oppvokst i Oslo (både øst og vest) så snakker ingen slik.

Grunnen til at jeg kalte det en sosiolekt er fordi språket oppstår og blir i enkelte sosiale miljøer og klasser. På samme som sosiolekten kebabnorsk (mulig dette er et politisk ukorrekt ord).

Grunnen til at jeg sa det så generelt om Østfold er at jeg ikke er helt sikker på om det er egentlig en dialekt tilknyttet sosial klasse eller om det faktisk er en dialekt fra en annen del av Østfold.

I Moss snakker mange relativt standard østlandsk uten noen voldsomme Østfoldpreg når de snakker med utenforstående. Når noen av dem snakker seg i mellom, eller hisser seg opp, så kommer det av og til mye mer østfoldsk. Nå vet jeg at man ikke kan si at østfold har én dialekt, som jeg kanskje gir uttrykk for, men nå tenker jeg mer på de typiske kjennetegnene til dialektene i Østfold.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...