Gå til innhold

Til de som tviler på lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat hva jeg skrev lengre oppe; jeg må forsvare mitt valg. Hinsides, det er din mening. Jeg har lest nokk foskning til å være trygg i mitt valg, men jeg har ikke lest nokk til å være bastant ovenfor andre. Jeg er ikke noen lege, og jeg kjenner mine begrensninger der. Derimot så er jeg under oppfølging av lege, som oppmuntrer mine valg.

Latmannsslanking kaller du det? Vet du, de gangene jeg har fulgt grete roede ol har vært mye enklere, ikke minst når det gjelder planlegging av, og finne næringsinnholdet i mat for å få i meg optimalt. For min del handler det uansett ikke om en diett, men kosthold for resten av livet. Forøvrig trener jeg også.

Men jeg lurer på, mener du virkelig at en person som er fet ikke burde slanke seg på en metode de syns funker bra, fordi man ikke trenger sulte eller trene på den metoden? Er ikke sammfunnet tjent med at folk er slanke og friske?

Og ikke kom med pisspreiket at jeg ikke vet hvordan kroppen min har det om 20år, for nå når alle mulige verdier i kroppen opp, ned, fram og tilbake uansett hvordan det vris og vendes på er bedre etter jeg begynte med lavkarbokosthold, ja da nekter jeg å tro at det er verre for meg enn utgangspunktet.

Selvfølgelig er verdiene lagt bedre sammenlignet med et kosthold bestående av junk. Tror du virkelig at verdiene hadde blitt dårligere om du hadde spist mer grønnsaker f.eks.? Når man må begrense noe av det beste man kan gi kroppen så er det en "diett" som er helt hinsides jo, det kommer du ikke bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er verdiene lagt bedre sammenlignet med et kosthold bestående av junk. Tror du virkelig at verdiene hadde blitt dårligere om du hadde spist mer grønnsaker f.eks.? Når man må begrense noe av det beste man kan gi kroppen så er det en "diett" som er helt hinsides jo, det kommer du ikke bort fra.

Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg tidligere har levd på junk??? Før så levde jeg på typisk "normal norsk husmanskost" med gode mengder grønnsaker. Sjokolade eller potetgull annenhver helg ca, og kaker i selskap(kanskje annen hver måned).

Jeg spiser haugevis av grønnsaker, bare ikke de som inneholder mest karbohydrater. Spiser nokk mye mer grønnsaker enn folk flest.

Om du fortsatt mener jeg er på diett, vel da er jeg på en diett for resten av livet isåfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så kom du ikke med noen svar på resten av spørsmålene mine, kunne vært interresant å se hva du mener der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lavkarbodiett fungerer bra som nettopp en diett for overvektige. Problemet til mange overvektige ligger jo ofte i det store inntaket av karbohydrater, så å kutte det helt ut vil være en bra start for å komme seg videre til et sunt kosthold. Det handler jo mye om å avvenne kroppen den vanlige kosten. Latskap er nok lavkarbo hvertfall ikke, mye omlegging må til og man må være veldig obs på hva en spiser for å følge dietten til punkt og prikke (noe jeg mener er bra for motivasjon til å fortsette.)

Nå er nok mitt kosthold helt motsatt av lavkarbo, da jeg er vegetarianer og mye av min kost består av karbohydrater (og fett og proteiner selvsagt). Jeg er alikevel normalvektig og har ikke hatt problemer med overvekt tidligere heller.

Mer om hva kroppen trenger og ikke trenger orker jeg ikke legge ut om fordi jeg ikke har tilstrekkelig med kunnskap til å begrunne dette. Så dette blir bare synsing basert på erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett betyr livsstil, og ikke en kur, som dere blander.

Endret av wahaj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett betyr livsstil, og ikke en kur, som dere blander.

Det visste jeg faktisk ikke :) vel, da er jeg på diett likevel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor er det greit å kritisere mitt lavkarbo-kosthold, og kalle meg fanatiker, når jeg ikke kritiserer 200grams sjokoladeplata og chipsposen til dem?

Hvis du tror sjokolade og chips er alternativet til lavkarbo, så forstår jeg hvorfor du trenger å slanke deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lavkarbodiett fungerer bra som nettopp en diett for overvektige. Problemet til mange overvektige ligger jo ofte i det store inntaket av karbohydrater, så å kutte det helt ut vil være en bra start for å komme seg videre til et sunt kosthold. Det handler jo mye om å avvenne kroppen den vanlige kosten. Latskap er nok lavkarbo hvertfall ikke, mye omlegging må til og man må være veldig obs på hva en spiser for å følge dietten til punkt og prikke (noe jeg mener er bra for motivasjon til å fortsette.)

Nå er nok mitt kosthold helt motsatt av lavkarbo, da jeg er vegetarianer og mye av min kost består av karbohydrater (og fett og proteiner selvsagt). Jeg er alikevel normalvektig og har ikke hatt problemer med overvekt tidligere heller.

Mer om hva kroppen trenger og ikke trenger orker jeg ikke legge ut om fordi jeg ikke har tilstrekkelig med kunnskap til å begrunne dette. Så dette blir bare synsing basert på erfaringer.

Problemet er unødig energi, ikke karbohydrater per se. FOlk lærer faen meg aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror sjokolade og chips er alternativet til lavkarbo, så forstår jeg hvorfor du trenger å slanke deg...

Tror jeg ikke, om du hadde lest alt jeg hadde skrevet så hadde du sett det ;)

Poenget mitt er at jeg synes det er litt komisk at jeg sitter gang på gang å må forsvare kostholdet mitt, gjerne mens de sitter å trykker i seg sjokolade og chips. Synes det blir litt komisk jeg da. Grønnsakene, kjøttet og sausen min er så fryktelig usunt, får jeg slengt i trynet mens de spiser junk selv.

Lurer på om det er en samvittighetsgreie, oftest når de spiser drittmat selv det skal kritiseres. Sikkert for at de skal få bedre samvittigget selv :fnise:

Fantastisk egentlig, alle siste svarene jeg har fått har dreid seg om at jeg umulig kan spise noe særlig grønnsaker, jeg har tidligere levd på junk, sjokolade og potetgull. Folk leser sannelig kun de det vil lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke, om du hadde lest alt jeg hadde skrevet så hadde du sett det ;)

Poenget mitt er at jeg synes det er litt komisk at jeg sitter gang på gang å må forsvare kostholdet mitt, gjerne mens de sitter å trykker i seg sjokolade og chips. Synes det blir litt komisk jeg da. Grønnsakene, kjøttet og sausen min er så fryktelig usunt, får jeg slengt i trynet mens de spiser junk selv.

Lurer på om det er en samvittighetsgreie, oftest når de spiser drittmat selv det skal kritiseres. Sikkert for at de skal få bedre samvittigget selv :fnise:

Fantastisk egentlig, alle siste svarene jeg har fått har dreid seg om at jeg umulig kan spise noe særlig grønnsaker, jeg har tidligere levd på junk, sjokolade og potetgull. Folk leser sannelig kun de det vil lese.

Da vil jeg hevde at det ikke er lavkarbomotstandere du har møtt, men heller totale idioter. Jeg lever ikke lavkarbo, men jeg kan også oppleve å få "kritikk" for mine matvalg fra folk som selv lever temmelig usunt. Som deg så tror jeg det har noe med dårlig samvittighet å gjøre, men i motsetning til deg så tror jeg ikke det har med lavkarbo/ikke lavkarbo å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva jeg skrev lengre oppe; jeg må forsvare mitt valg. Hinsides, det er din mening. Jeg har lest nokk foskning til å være trygg i mitt valg, men jeg har ikke lest nokk til å være bastant ovenfor andre. Jeg er ikke noen lege, og jeg kjenner mine begrensninger der. Derimot så er jeg under oppfølging av lege, som oppmuntrer mine valg.

Latmannsslanking kaller du det? Vet du, de gangene jeg har fulgt grete roede ol har vært mye enklere, ikke minst når det gjelder planlegging av, og finne næringsinnholdet i mat for å få i meg optimalt. For min del handler det uansett ikke om en diett, men kosthold for resten av livet. Forøvrig trener jeg også.

Men jeg lurer på, mener du virkelig at en person som er fet ikke burde slanke seg på en metode de syns funker bra, fordi man ikke trenger sulte eller trene på den metoden? Er ikke sammfunnet tjent med at folk er slanke og friske?

Og ikke kom med pisspreiket at jeg ikke vet hvordan kroppen min har det om 20år, for nå når alle mulige verdier i kroppen opp, ned, fram og tilbake uansett hvordan det vris og vendes på er bedre etter jeg begynte med lavkarbokosthold, ja da nekter jeg å tro at det er verre for meg enn utgangspunktet.

Her kommer svarene du etterlyser.

Ja jeg kaller det latmannsslanking, for det sies jo at man kan spise så mye man vil bare man unngår disse fææææla karbohydratene. Jeg skjønner at det kan være vanskeligere planleggingsmessig, men der andre må begrense seg og kansje telle kalorier er det bare å "kjøre på."

Joda, samfunnet er tjent med at folk er friske og slanke. Men det blir feil å komme dit på kortest mulig tid og for enhver pris. Hvem vet hvor mange problemer lavkarbomenneskene vil støte på om 10-20 år? Hvor mye det vil koste samfunnet? Metode som "de syns funker bra" skriver du, jeg mener at man skal velge en "metode" som er bra og sunn for kroppen. Hvis karbohydratene er så fæla, hvorfor har japanerne jernhelse og lever til de blir 100? Jeg bare spør.

Dessuten driter jeg i hvor mye grønnsaker du spiser, bare det at du i det hele tatt velger bort noen typer pga noen få ekstra gram karbohydrater er for meg helt og holdent uforståelig og fanatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer svarene du etterlyser.

Ja jeg kaller det latmannsslanking, for det sies jo at man kan spise så mye man vil bare man unngår disse fææææla karbohydratene. Jeg skjønner at det kan være vanskeligere planleggingsmessig, men der andre må begrense seg og kansje telle kalorier er det bare å "kjøre på."

Joda, samfunnet er tjent med at folk er friske og slanke. Men det blir feil å komme dit på kortest mulig tid og for enhver pris. Hvem vet hvor mange problemer lavkarbomenneskene vil støte på om 10-20 år? Hvor mye det vil koste samfunnet? Metode som "de syns funker bra" skriver du, jeg mener at man skal velge en "metode" som er bra og sunn for kroppen. Hvis karbohydratene er så fæla, hvorfor har japanerne jernhelse og lever til de blir 100? Jeg bare spør.

Dessuten driter jeg i hvor mye grønnsaker du spiser, bare det at du i det hele tatt velger bort noen typer pga noen få ekstra gram karbohydrater er for meg helt og holdent uforståelig og fanatisk.

Det du skriver er fullstendig tull og du aner ikke noe som helst om lavkarbo: Man skal spise seg passe mett og når man er sulten. Måltidene skal balanseres nøye med 5% karbo, 20% protein og 75% fett i den perioden du skal slanke deg, altså en periode over noen måneder. Deretter skal du sakte legge til flere karbohydrater til du finner din grense på hvor du holder vekten stabil.

Lavkarbo er ingen nymotens diett, den første boken om lavkarbo kom i 1825 og blant annet banta på svensk kommer fra boken som Fredrik Banting skrev på slutten av 1800-tallet. I tilleg så er det mennesker på denne jord som har levd lavkarbo hele sitt liv fordi det er naturlig for dem, blant annet inuittene.

De grønnsakene man spiser på ekstrem lavkarbo er grønnsaker som vokser over jorden som brokkoli, blomkål osv. Grønnsaker som er fulle av minerale og vitaminer og fiber. Maten skal være rent kjøtt, riktige grønnsaker og riktig fett. Når man har gått ned antall kilo så legger man til linser og gjerne litt frukt og kanskje litt havregryn eller frø.

Dette er ingen nymotens diett, dette er den kosten som gir de som er overvektige en god blosukkerkontroll slik at ikke insulinen fyker opp og ned og forårsaker fettlagring. Det er ufarlig, men dessverre kom både kolesterolmyten og fettmyten som har gitt feil næringsråd til mange mennesker.

Statens ernæringsråd er for friske, slanke mennesker. Syke og overvektige må bruke den kosten som er best for deres helse, ren mat fra naturen uten dill, dall og mat som ikke kjennes igjen når den kommer ut fra fabrikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater øker insulinet i kroppen, og siden insulin er betennelsesfremmende, så er faktisk ikke det å proppe i seg karbohydrater, å kjøre insulinmengden i kroppen som en berg og dalbane x antall i løpet av dagen, det beste for kroppen sånn når det kommer til å være frisk og rask.

Jeg har begynt til behandling nå, for smerter som kommer fra overbelastning. Den klare beskjeden er at for å unngå at dette utvikler seg til betennelse, bør jeg senke inntaket av karbohydrater!! Senker jeg dette mye, vil jeg både bli frisk raskere + at jeg vil få bedre utbytte av trening, og slik sett holde kroppen min friskere og sterkere en om jeg kjører på med karbohydrater flere ganger om dagen.

Dette har ingenting med slanking å gjøre, da jeg overhode ikke har noe behov for å slanke meg, men det er bare en liten tanke om dette med at karbohydrater liksom er dumt å kutte ned på.

Jeg spurte også behandleren min, siden jeg ikke er noen kostholdskvinne i det hele tatt, om jeg ikke trenger karbohydrater siden jeg trener MYE. Men det gjør jeg ikke, dersom jeg spiser riktig ellers, og slik sett får i meg nok energi!! til å la kroppen min utnytte seg av treningen.

Å senke (kutter ikke, går ikke i ketose) inntaket av karbohydrater ganske så mye i hverdagen, vil dermed både gjøre at jeg lettere unngår betennelser i kroppen + at jeg vil få bedre effekt av treningen jeg uansett driver med.

Vet også at ketose har blitt brukt som behandling av pasienter med fibromyalgi, nettop fordi insulin er betennelsesfremmende, og om man kutter det, er det lettere å bli frisk en om man kjører ett kosthold der man 2-4 ganger om dagen spiser karbohydrater, som igjen kjører insulinet opp.

Det han forsåvidt spesifiserer, er at det ikke har noe med at karbohydrater nødvendigvis er usunt, eller at det eneste rette for alle er å ikke spise det, men for mange så kan det altså være ett godt hjelpemiddel for å holde kroppen frisk, om man kutter ned på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo er uansett ikke det samme som tilnærmet nullkarbo, men det ser det ut til at mange glemmer. Ingen er vel uenige i at det er lurt å kutte ned på boller og brus, eller aller helst kutte ut. Det er heller ikke spesielt kontroversielt å velge knekkebrød eller de groveste typene brød, og ikke minst mindre av det i løpet av dagen, men i disse diskusjonene virker det som om det bare er LCHF og helt elendig kosthold med junk som settes opp mot hverandre.

Klart det går an å spise gulrøtter på lavkarbo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er "jeg verdsetter ikke effekten av å balansere kostholdet og å være i aktivitet i LANGT MER enn myndighetens 30-minutter-daglig anbefaling - derfor rasjonaliserer jeg at det er karbohydratene og ikke energiinntaket som sådan som har skapt min overvekt". :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, ketosedietter og lavkarbdietter er ikke det samme... Det er 2 veldig forskjellige ting, å det er helt utrolig at folk ikke får det med seg selv om det er nevnt flere ganger i denne tråden.

Hva er vitsen i å delta i en debatt man ikke kan noe om?

En annen sak er at karbohydrater som kommer fra drittmat, som halvgroft til lyst brød, sukkerholdige ting og mat som har vært gjennom for mange prosesser, er karbohydrater som ikke inneholder noe kroppen kan bruke, så det er stoooor forskjell på karbs fra grønnsaker og karbs fra en sjokolade, siden den fra sjokoladen på en måte er en juksekarbohydrat.

Lavkarbo er "jeg verdsetter ikke effekten av å balansere kostholdet og å være i aktivitet i LANGT MER enn myndighetens 30-minutter-daglig anbefaling - derfor rasjonaliserer jeg at det er karbohydratene og ikke energiinntaket som sådan som har skapt min overvekt". :)

Som jeg nevnte over så lurer jeg på hva som er vitsen i å delta i en debatt når man ikke kan noe om tema. Det virker som du tror lavkarbdiett er det samme som ketosediett, til likhet met omtrent alle i denne tråden.

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det likevel noe i min oppfatning av lavkarbo som ikke stemmer? Karbohydratfrykt er irrasjonelt, spesielt hvis det er energiinntak og aktivitetsnivå (les: tid tilbrakt på rumpa ) som er vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er "jeg verdsetter ikke effekten av å balansere kostholdet og å være i aktivitet i LANGT MER enn myndighetens 30-minutter-daglig anbefaling - derfor rasjonaliserer jeg at det er karbohydratene og ikke energiinntaket som sådan som har skapt min overvekt". :)

Det er ikkeno problem å trene både lenge, hardt og effektivt på LAVkarbo (snakker da IGJEN ikke om ketose), det er fullt mulig å hente MER enn nok energi til å få en god treningsøkt på langt mer en 30 minutter ved å spise ting som avokado, nøtter, omelett, kjøtt, grønsaker, banan-

jeg trodde også at jeg MÅTTE ha karbohydrater fordi jeg trener langt mer en 30 minutter daglig, og trener hardt og mye høy-puls og styrke. Det fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte, om jeg passet på å spise sunn og energirik mat som nevnt over f.eks.

at man tror man MÅ ha ihvertfall en god dose karbohydrater for å kunne trene, er visst en feiloppfatning som mange fler en meg har fått med seg.

man skal ikke trene hardt når man er i ketose, men det er IGJEN noe heeeelt annet en å spise lite karbohydrater.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager denne avsporingen, men hvordan smør bruker man på lavkarbo? :) Ekte meierismør? Eller type vita hjertegod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager denne avsporingen, men hvordan smør bruker man på lavkarbo? :) Ekte meierismør? Eller type vita hjertegod?

Ekte meierismør, siden det er mindre transfett i enn andre smør. (transfett er det usunne metta fettet som ikke er bra for kroppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...