Gå til innhold

Hva er den beste eller verste julegaven du har fått?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det første som slår meg er at jeg har vært veldig heldig med julegavene, fordi alle har vært en tanke bak. Men jeg fikk noe til jul i fjor av min samboer som fikk meg til å løfte et øyenbryn eller to.

Han styrte lenge før jul med å finne gave til meg. Kom hjem 22. desember og var kjempefornøyd, fortalt at han hadde kommet på en kjempelur ide! Så kom han hjem dagen etterpå med halen mellom beina fordi han hadde snakket med en kvinnelig kollega på jobben som hadde kjeftet på han for det han hadde kjøpt til meg. Han kunne ikke bytte gaven fikk jeg høre, men han ba meg gi ham noen ideer og da sa jeg at vi trenger en foodprocessor.

Julaften kom. Jeg fikk en flott foodprocessor og den gaven han i utgangspunktet mente passet meg PERFEKT:

Et svært førstehjelpsskrin. Kostet sikker mange hundre kroner.

Gjett om den julaften ville vært spesiell om han ikke hadde fortalt denne kollegaen om julegaven.

Men det VAR godt ment, og det lå mye (litt?) tanke bak det. Han er veldig sikkerhetsbevisst, og han tenkte langsiktig mtp barn og slikt, men til samboeren sin da... Han er også unnskyldt fordi han må finne bursdagsgave til meg tett oppunder jul også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julaften kom. Jeg fikk en flott foodprocessor og den gaven han i utgangspunktet mente passet meg PERFEKT:

Et svært førstehjelpsskrin. Kostet sikker mange hundre kroner.

Skjønner at du tenker at det ikke var noen typisk kjærestegave, men syns dette var en rørende fin gave likevel.. litt sånn at jeg vil be deg gi han en klem fra meg :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du tenker at det ikke var noen typisk kjærestegave, men syns dette var en rørende fin gave likevel.. litt sånn at jeg vil be deg gi han en klem fra meg :fnise:

Ja gutten min har et godt hjerte og førstehjelpskrinet har vært i bruk noen ganger allerede, det var også med på bilturen vi tok i sommer. Trygt og godt å ha! Men jeg er glad han fant noe annet i tillegg. Jeg hadde nok ikke blitt sur, men hvor mye klarer man å fake entusiasme?

Med en slik mann er man i hvertfall spent på hva som pakkes inn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gang et undertøyssett av farmor. Fint undertøy men bh`n var str D eller noe :sjokk: Jeg bruker B. Trusene var også alt for store.

Har også fått en topp og en genser av onkel og tante i str L men jeg bruker str S,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rebecca

Jeg fikk En pose kaffe engang av min tante til jul, nok med det liker jeg ikke kaffe engang og har aldri drukket det. Fikk med en pakke med servietter.

Får hvert år sånne presanger, så må si jeg er spent på hva jeg får til jul iår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maken til utakknemlige drittunger. derfor jeg har slutta å feire jul for mange år siden. det handler faen ikke om noe annet enn egoisme og matrealisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maken til utakknemlige drittunger. derfor jeg har slutta å feire jul for mange år siden. det handler faen ikke om noe annet enn egoisme og matrealisme.

Hvis det er slik du velger å se det, så må jo du ha en trist jul fremfor deg.

For meg (og jeg tipper det er slik for mange som har postet i denne tråden) så er en av gledene ved julen å kunne gå rundt i butikker og finne noe man ønsker å gi til de man er glade i. Så skuffelsene blir gjerne litt deretter når man i retur får en gave man føler det slett ikke er lagt noen personlig investering bak. Det er også blitt nevnt flere steder i tråden at det er like greit å ikke gi noen gave, dersom man ikke orker å legge litt sjel i det.

Jeg syns tradisjonen med å gi gaver er flott. Det var jo slik, i følge bibelen, at langveisfarende kom med gaver til Jesusbarnet. De ønsket så sterkt å møte gutten og gi ham det beste de hadde å by på, på grunn av kjærlighet og respekt. Jeg skal være enig med deg i at julen har tatt en feil retning på grunn av samfunnets stadig økende materialisme, men det er ikke julen sin feil - det er slik det er å leve i et industrielt, kapitalistisk samfunn. Vi har dekket alle våre grunnleggende behov. Det som gjenstår er å regne som overflatiske behov - men det er jo ofte slik at de man er glad i ønsker man å glede. Og man gleder dem gjerne ved å kjøpe gaver eller å gi penger slik at de kan unne seg noe ekstra på deres vår bekostning. Man har ikke glede av en espressomaskin om man mangler tak over hodet, men i Norge i dag så har de aller fleste det.

Og mange av de opplevelsene som nevnes i denne tråden er fra tiden da posteren selv var barn eller tidlig i tenårene. Da er det faktisk normalt å oppleve at verden roterer rundt oss selv. Det er normalt å bli skuffet fordi man fikk noe praktisk og ikke det man egentlig ønsket seg mest (f.eks. nye sko i stedet for en gamekonsoll). Egoisme er et trekk ved barndommen som de fleste i stor grad vokser av seg.

Men for de av oss som ikke klarer å komme med ønsker, og så blir litt skuffet over tilsynelatende "(om)tankeløse" presanger: hva med å hinte frempå at man kanskje ønsker at man heller gir et beløp til en veldedig organisasjon - eller gir en gave til et menneske man ikke kjenner? Det var jo skikkelig populært for en tid tilbake å gi en geit i julegave til familier i u-land. Men man kan jo gjøre det mer hjemmekjært: hva med å kjøpe en fin dokke el.l. og gi til frelsesarmeen i stedet for å gi bestemor den lyslykten 3. julen på rad og heller gi henne et kort der du forteller hva du har gjort? Da sitter det nok en lykkelig jente (og lykkelige foreldre med trang økonomi) et sted i Norge, som trodde at hun nok bare kom til å få en genser til jul - fordi hun trengte det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjord fikk jeg rosa minnie mus truser av tante. Ho vet jeg ikke liker rosa, og jeg er 18 :P

:skratte:

Da jeg var 21 år fikk jeg hjemmestrikkete sokker i str.37 når jeg bruker str.39. De passet dessuten perfekt til en 10-12 åring med tanke på farge ...

Så fikk jeg strikker og spenner som matchet fargene på ullsokkene.

Ja, tanten min hadde glemt hvor gammel jeg egentlig hadde blitt...men jeg måtte le og tanken var god. Det var iallfall en julegave jeg aldri vil glemme :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har jeg en tirst jul fremfor meg? det er mitt valg å ikke feire av flere grunner og jeg har det strålende på julaften. jeg foreslår heller at venner og familie skal bruke pengene på seg selv istedet for å gi meg en masse jeg egentlig ikke trenger.

og om jeg trenger noe så kjøper jeg det selv. jeg foretrekker heller å få gaver ellers på året fordi folk føler de har LYST å gi og ikke pga det er en plikt fordi det er jul

nå er det sikkert mange som sier at det ikke er av plikt. men jeg skulle likt å se trynene på samtlige om de ikke hadde fått noen gaver i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har jeg en tirst jul fremfor meg? det er mitt valg å ikke feire av flere grunner og jeg har det strålende på julaften. jeg foreslår heller at venner og familie skal bruke pengene på seg selv istedet for å gi meg en masse jeg egentlig ikke trenger.

og om jeg trenger noe så kjøper jeg det selv. jeg foretrekker heller å få gaver ellers på året fordi folk føler de har LYST å gi og ikke pga det er en plikt fordi det er jul

nå er det sikkert mange som sier at det ikke er av plikt. men jeg skulle likt å se trynene på samtlige om de ikke hadde fått noen gaver i det hele tatt

Du fremstår som bitter og innbitt, men det er kanskje bare fordi du uttrykker deg på et forum. I en tid da jeg og veldig mange andre opplever en glede over å glede andre, virker du forbannet. Derfor tenker jeg at du må ha en trist jul fremfor deg, i mine øyne. Men om den delen av julen virkelig ikke betyr noe for deg, så tar jeg jo feil!

God jul likevel =)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommende svigermor har funnet på mye snålt i julegaver.

Første jula fikk jeg rynkekrem (da var jeg 21 år). :gjeiper:

Andre jula fikk jeg BH str 110D og truse str 56 (da var jeg 22 år og brukte 85B + str 44/46 i truse). :skratte:

Jauda. I fjor fikk jeg bare fine og greie gaver fra henne. Skjønner ikke de der påfunnene de to første årene altså. Hmm.

Endret av Dolly-Betty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jul fikk jeg et bilde. Tenk "håndmalt", billig-glossy, enormt masseprodusert, koster en tier på Nille, forestilte Hest I Solnedgang. Jeg var vel ca. 12 og giveren trodde sikkert at alle jenter på den alderen er sykelig opphengt i hest. Jeg takket pent, men herregud så sur jeg var - jeg kunne ikke fordra hester. Tror jeg ga det videre til en klassevenninne.

To gulaktige heklede løpere, til Karmosin 10 år som ønsket seg Barbie, ble også takket pent for med litt sammenbitte tenner.

Kronen på verket satte ei venninne, som kjenner meg meget godt og VET hvor forbanna allergisk jeg er mot roser, men som likevel ga meg rosebud-salve til jul. Vi er så kjent at jeg påpekte at det var en lite lur gave, og hun sa at "det går vel bra med litt" - og det er noe hun blir dritforbanna over når andre sier til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

hvorfor har jeg en tirst jul fremfor meg? det er mitt valg å ikke feire av flere grunner og jeg har det strålende på julaften. jeg foreslår heller at venner og familie skal bruke pengene på seg selv istedet for å gi meg en masse jeg egentlig ikke trenger.

og om jeg trenger noe så kjøper jeg det selv. jeg foretrekker heller å få gaver ellers på året fordi folk føler de har LYST å gi og ikke pga det er en plikt fordi det er jul

nå er det sikkert mange som sier at det ikke er av plikt. men jeg skulle likt å se trynene på samtlige om de ikke hadde fått noen gaver i det hele tatt

Javel,og det er da opp til hver enkelt om de ønsker å feire jul eller ikke.

Vel,jeg syns at når det å gi gaver bare blir en plikt og man bare rasker med seg noe fra Nille da kunne man like godt latt være.Ikke trenger man å bruke mye penger heller på en gave som blir satt pris på.Man kan heller kjøpe noe spiselig og det er noe som blir satt pris på hos de fleste,men istedet velger mange å bare kjøpe et eller annet fordi føler de må uten å tenke på om dette er noe som mottakeren vil sette pris på.

Jeg hadde ikke blitt sur om jeg ikke hadde fått noe fra de slektningene som kjøper sånne gaver og jeg tror de fleste hadde greid seg uten smånips og annet tull man gjerne får.

Det er ikke sånn at jeg er utakknemlig og jeg bruker som regel det jeg får,men noen ganger lurer jeg på hva folk tenker med.Hadde heller foretrukket om de hadde gikk noen penger til et veldedig formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maken til utakknemlige drittunger. derfor jeg har slutta å feire jul for mange år siden. det handler faen ikke om noe annet enn egoisme og matrealisme.

Trist för dig! Det blir ju vad man gör det till. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Camilla

Er enig med mange her i at jeg ikke trenger alt av skrap som gis bort. Det er mange som ikke bryr seg no særlig, og det blir kjøpt noe som ikke egentlig passer mottageren bare fordi man blir desperat etter en stund og føler at man "må jo bare finne noe". Jeg synes også at det blir bare mer og mer kapitalistisk for hvert år. Nå kjøper jeg konsekvent bare gaver fra veldedige organisasjoner. (Kort fra redd barna, Plan har litt julepynt og sånt, etc.) Der kan pengene gå til noen som trenger det mye mer istedet for at jeg skal trave att og fram i butikkene hver kveld i desember og kanskje ende opp med å allikevel kjøpe noe som ikke blir satt pris på. (Jeg har stor familie med massevis av tanter og onkler og søskenbarn, så det blir ganske mange selv om ikke alle av dem får gaver.) Baronene på toppen av butikkjedene har nok av penger allerede. Jeg ser heller at pengene mine kan gi glede hos noen som kanskje ikke har penger nok til mat i magen mens vi ruller vekk fra spisebordet etter å ha fylt oss opp med ribbe.

:handle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var høygravid med mitt første barn, faren stakk 4 uker før jul og av hans foreldre fikk jeg en pakke servietter, to blå lys og et skilt med påmalte nødnummer 110,112,111...tja vet ikke hvem hun mente jeg skulle få hjelp av på 111...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh husker søstra til eks stefaren min var tannlege. Hver jul fikk jeg tannbørste! Hver forbanna jul!! En gang fikk jeg faktisk både tannbørste og tannkrem. Wow liksom. Ikke så spennendes når du vet du får tannbørste hver jul.

Endret av boobla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...