Gå til innhold

Hva er den beste eller verste julegaven du har fått?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mormor var glad i å strikke gensere til familien, og tidlig på høsten ymtet jeg frempå om at jeg kunne ønske meg en kofte eller en tradisjonell norsk genser. Julen kom, og pakken fra mormor så nøyaktig ut som en genser. Det var det også, men den så ganske annerledes ut enn jeg hadde forestilt meg. Den var strikket i ferskenfarget pelsgarn, og var slett ikke sånn jeg hadde trodd. Da måtte jeg virkelig holde maska, tenk hvor mye arbeid mormor hadde lagt i å strikke genser, så var det bare totalt skivebom. For det første var jeg typisk 14 år, og pelsgenser var kanskje ikke helt greia. I tillegg kan jeg ikke fordra ferskenfarge. Får vondt inni meg når jeg tenker på hvor mye arbeid mormor har hatt til ingen nytte..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hoho:

Ler så eg griner av denne tråden!

Ja - innimellom er det enkelte eg ville sagt var utakknemlege - som dei som ikkje fekk iPod, ski eller andre dyre gåver, men elles tykkjer eg det er heilt normalt å bli skuffa/"satt ut" av å få brukte gåver, dobørstar og billeg "drit" frå Nille. Å få ein øydelagt salsvare med prislappen på, vitnar jo ikkje akkurat om givarglede... :fnise:

Eg tykkjer heile skilnaden ligg i om det er lagt omtanke i gåven eller ikkje. Alle kan bomme med ein gåve (og det er sjølvsagt lov å bli skuffa uansett), men så lenge tanken bak er god, bør ein ta det med eit smil. Viss gåven derimot verkar å vere noko givaren berre har raska med seg, stiller saka seg annerleis.

Eg har ikkje fått gåver i "klasse" med enkelte her inne (lo så eg grein av både nillesmykker, dobørstar, herredeodorantar til jenter, åpna salsvarer med prislappen på og brukte hårspenner), men har då fått enkelte ting som kanskje ikkje har vore "midt i blinken". Likevel er eg ikkje spesielt kravstor av meg, sjølv ikkje då eg var barn/tenåring, så eg har klistra på meg eit smil og vore "glad" for alt.

Men eg hugsar den verste julegåva eg sjølv har gitt - hugsar eg gav mamma og pappa ein duk eg hadde laga sjølv ein gong, sånn rett oppunder jul. Eg var kanskje 8-9 år. "Duken" hadde eg rivi av eit gamalt, krøllete kvitt laken, klippi det "sånn passe rett" (dvs fullstendig skjeivt og fælt) og brodert nokre digre, skjeive, raude korssting rundt heile greia - med ULLGARN! :hoho:

Skjøner verkeleg ikkje kva eg tenkte på :ler: Hugsar eg tenkte at den kanskje ikkje var så veldig fin, men pakka den inn likevel. Mamma og pappa takka pent, men dei har aldri brukt den gitt :fnise:

Sånt må ein berre ta med godt humør då (noko foreldra mine heldigvis alltid gjorde med heimelaga gåver). Gler meg til masse spennande heimelaga greier frå ungane mine i åra framover :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Men eg hugsar den verste julegåva eg sjølv har gitt - hugsar eg gav mamma og pappa ein duk eg hadde laga sjølv ein gong, sånn rett oppunder jul. Eg var kanskje 8-9 år. "Duken" hadde eg rivi av eit gamalt, krøllete kvitt laken, klippi det "sånn passe rett" (dvs fullstendig skjeivt og fælt) og brodert nokre digre, skjeive, raude korssting rundt heile greia - med ULLGARN! :hoho:

Skjøner verkeleg ikkje kva eg tenkte på :ler: Hugsar eg tenkte at den kanskje ikkje var så veldig fin, men pakka den inn likevel. Mamma og pappa takka pent, men dei har aldri brukt den gitt :fnise:

Sånt må ein berre ta med godt humør då (noko foreldra mine heldigvis alltid gjorde med heimelaga gåver). Gler meg til masse spennande heimelaga greier frå ungane mine i åra framover :ler:

Enig med hele innlegget ditt, men ville bare si at hvis jeg var mammaen din hadde jeg helt sikkert ELSKET duken din!!! :rødme:

På samme måte som ingen diamanter i verden er vakrere i mine øyne enn isporhjertet min niese laget til meg, med møysommelig plasserte perler! :rødme:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild

Jeg er ikke glad i sjømat. Spesielt ikke sild og skalldyr. Likevel har jeg en svoger som alltid gir meg et glass med en sånn julesild til jul.

Det har blitt slik at jeg gruer meg til pakken fra ham. Men nå kan jeg jo ikke si det heller, ettersom jeg har fått sild i presang i flere år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til...var vel 11 år og div tanter og onkler syntes nok det var på tide å intressere seg for sminke og slikt. Fikk 12 toalettvesker, ble litt skuffa da. Til gjengjeld var jeg jo selvforsynt med toalettvesker til jeg fylte 20...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått mye snodig i julegaver oppgjennom årene. De jeg kommer på i farten er:

-Uglesmykke. Altså et langt kjede med ei 20 cm stor ugle som pynt fra bestemor. Aldri brukt..

-Mobilveske. Lita veske i fake lær som du KUN får plass til mobilen i.. Som bestemor sa: da har du en plass å ha mobilen når du ikke har lommer på klærne. Hvor skal man da ha pengbok etc når man ikk ehar plass I VESKA?? Aldri brukt :P

-Parfyme med flaske forma som et eifeltårn. Hele familien fikk brekninger da de lukta på den :P Fra en tidligere nabo.

-Når jeg var ca 9 fikk jeg et enslig kjøkkenhåndkle. Det havna i kjøkkenskuffen til mamma :P

-Samme året fikk jeg blå mascara av stesøsters storesøster..

-Fra mamma har jeg fått øyenskygge med bare knall farger i.. Bruker til vanlig gråtoner.. Har også fått skikkelig harde sofaputer i dongristoff med lommer av henne :P

-Fra ei barndomsvenninde fikk jeg string i XXL.. Brukte ikke string, og brukte M i undertøy...

Når mamma var lita fikk hun oldermors truser i st. XXL av bestemoren sin. Oldemoren hadde dødd noen mnd tidligere, så bestemoren hadde tadd vare på div fra dødsboet.. Trusene var så store at mamma tredde de til under armene og fikk inn til sin mor å viste seg frem. Begge knakk sammen i lydløs latteranfall ;P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sild

Jeg er ikke glad i sjømat. Spesielt ikke sild og skalldyr. Likevel har jeg en svoger som alltid gir meg et glass med en sånn julesild til jul.

Det har blitt slik at jeg gruer meg til pakken fra ham. Men nå kan jeg jo ikke si det heller, ettersom jeg har fått sild i presang i flere år.

Går det ann å vokse på seg en allergi mot sjømat, kanskje? :klø:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rimelig spesiell tante som alltid gir de mest unødvendige gaver som kan tenkes. I fjor fikk jeg en eske med et langt strikk (av typen som brukes i linningen til hjemmestrikkede ullbukser) og en åpnet pakke med servietter. Andre julegavehøydepunkter fra samme tante inkluderer en halvdrukket flaske Aquarius, en rosa plasthårbørst, og ett kronelys. Hurra!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har en rimelig spesiell tante som alltid gir de mest unødvendige gaver som kan tenkes. I fjor fikk jeg en eske med et langt strikk (av typen som brukes i linningen til hjemmestrikkede ullbukser) og en åpnet pakke med servietter. Andre julegavehøydepunkter fra samme tante inkluderer en halvdrukket flaske Aquarius, en rosa plasthårbørst, og ett kronelys. Hurra!

Hun er kanskje ikke helt god i hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sengetøysett til enkeltdyner hvert eneste år fra en gammel tante og det er grenser for hvor mange sengetøysett man trenger når de ikke blir brukt.

Har fått det i julegave siden jeg var 8 år og nå er jeg 22.

Ikke går det an å gi de bort til familie heller, for alle andre får også sengetøysett, inkludert de minste barna.

Sparkjøp har en meget trofast kunde i min tante. :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mye rare gaver men det som tok kaka var når jeg fikk en sånn "snøglobus" av ei venninne for noen år siden. Dere vet slik dings man rister på også "snør" det...?! Jeg ble bare sittende og gaaaape når jeg så den. Tipper den ble kjøpt 3 minutter før det stengte på julaften på -nille :roll: (det skal nevnes at nevnte venninne spurte om jeg fikk noen fine julegaver i romjulen og da svarte jeg som sant var at joda, endel fint var det men mye merkelig også, som gaven fra deg.... Året etter fikk jeg et ålreit irish coffee sett fra henne ;) )

Og ja, fikk en råteit gave fra moder'n. Dvs gaven var fra katta... Jau du. Det var en sånn merkelig sak, en plastikk hand som man kan sette en mobil i. Når mobilen ringte skulle det blinke i hånda. Ja, den funka jo så klart ikke :roll: Måtte si til moder'n at jeg tror de hårballene til katta har tetta seg i topplokket for HVA er vitsen med en sånn teit gave?!?!? Have mercy....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Som jeg har ledd meg gjennom denne tråden :skratte:

Utrolig hva folk kan få seg til å gi bort. Skjønner godt at man blir skuffet over dobørster, buksesstrikk, og annet skrot. Det handler jo ikke om pris, men om total mangel på omtanke. La heller være å gi noe, sier jeg bare.

For en del år tilbake fikk jeg svart silketruse og bh av broren og svigerinnen min. Ingen dårlig gave, men det føltes bare litt rart å få noe sånn av broren sin. Mistenker at svigerinnen min sto bak den gaven, men litt pussig lell. Hadde ikke ramlet meg inn å kjøpe undertøy til andre mennesker. Jo, kanskje ungene mine og til nød samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvert år får jeg én spisebrikke av en av mannens tanter. Aner ikke hvorfor hun gir meg gave i det hele tatt, jeg har bare møtt henne et par ganger på de 11 årene jeg og mannen har vært sammen så vi kjenner ikke hverandre. Men alikevel, hvert år får jeg én spisebrikke. Trodde til å begynne med at det var en sånn samlegreie, vent fire år så har du nok til å dekke på frokostbordet lissom, men neida, jeg har fått 10 ulike spisebrikker :ler:

Åjo, har fått en sånn tale/toastmasterbjelle en gang, i slepen krystall. Den klingte så skarpt at det knaste i tennene av lyden. Og hva skal man med en sånn bjelle?

Av andre merkelige ting jeg har fått kan jeg nevne kneputer, i noe mykt skummateriale og med borrelås til å feste dem rundt knærne. Fikk av mannens yngste bror da han var sånn rundt 9-10 år. Men synes gaven var veldig søt jeg, for han forklarte at med de kneputene kunne jeg leke med han på gulvet leeeeenge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av andre merkelige ting jeg har fått kan jeg nevne kneputer, i noe mykt skummateriale og med borrelås til å feste dem rundt knærne. Fikk av mannens yngste bror da han var sånn rundt 9-10 år. Men synes gaven var veldig søt jeg, for han forklarte at med de kneputene kunne jeg leke med han på gulvet leeeeenge.

Den var søt, da! :rødme:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en slektning som har helt annen smak enn meg, noe vi begge vet..

men likevel fortsetter h*n å kjøpe ting som aldri blir brukt!

føler at jeg er veldig utakknemmelig men kjøper da gaver som er mye dyrere og ting jeg vet de vil sette pris på til dem... så blir jo skuffa da..

hvis jeg får noe sånt i år igjen er det siste gang jeg legger tid og penger i fine gaver til dem!

f.eks. for noen år siden fikk jeg en utrolig stygg telysholder (til ett lys!),det var fra dem alle sammen!

mens jeg brukte ca 800kr på gaver til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante er verdens flinkeste til å gi julegaver... eller kanskje ikke. Noen ganger slår hun til, andre ganger er hun helt på jordet. Som regel har hun gitt meg dårlig parfyme (kun brukt til å spraye vekk litt for nærgående småedderkopper). Et år gav hun både meg og min søster et flott smykke, mitt var en ekte ametyst om det som står i esken er riktig. Dette er rundt 10 år siden og da var jeg i 20-årene. Jeg satt veldig pris på denne gaven. Året etter fikk jeg en gave formet som et cd-cover. Inni var det 5-6 lipglosser i forskjellige farger (f.eks. blått) både med og uten glitter. Det var jeg ikke glad for, men hadde det i nærheten av sengen og brukte litt når jeg var tørr på leppene om natten. (Det meste kan brukes til NOE tross alt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Den verste gaven må være da jeg som nittenåring fikk en oransje sparebøsse formet som en katt av vennina mi som også var nitten år. Jeg hørte senere at hun har gitt den samme gaven til andre, men at de fikk i forskjellige farger. Litt irriterende når man selv bruker tid på å finne gave som passer til mottakeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...