Sunshine Skrevet 10. november 2011 #2901 Del Skrevet 10. november 2011 Pastill: At rapingen tar tid trenger du ikke ta som en del av tiden kveldsrutinen tar. Det går over av seg selv når barnet blir litt større og raper på egenhånd. Vi raper nesten aldri frøkna vår lenger. Enten får hun det opp selv, eller så kommer det ut andre veien. Jeg er også veldig opptatt av at hun skal tåle at livet går videre for andre selv om hun skal sove. Ingen lyd eller lys dempes, vi passer bare på å prate litt mindre akkurat når hun legges over i senga for da har hun lett for å våkne (hun sovner nesten alltid ved puppen under siste måltid, eller rett etter når hun får smokk). I dag sovnet hun faktisk halv ti! Halvannen time tidligere enn den siste uka. Det kan være hun var utslitt etter barseltreff og IKEA i dag, eller det kan være fordi jeg hjalp henne med å tømme tarmen i går. Det virker i allefall som at forstoppelsen hennes påvirker sovingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 15. november 2011 #2902 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg har blitt forfremmet på arbeid og sjefen spør om jeg vil starte tidligere - allerede i mars. Egentlig skulle jeg hatt permisjon til starten av juni. Så nå sitter jeg og prøver å få kabalen til å gå opp med mannens permisjon, ferie og passing av knerten når vi begge er tilbake i jobb. Jeg har så lyst til å starte tidligere, det er fantastisk å ha lysten på jobb tilbake! Den har ikke vært der så langt, men dette gjorde susen. Utrolig spennende arbeidsoppgaver som venter, og økonomisk vil det også bety mye for oss. Men jeg savner jo lille gutten min bare han sover i to timer, så det blir en vanvittig hard løsrivningsprosess vi skal i gang med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 17. november 2011 #2903 Del Skrevet 17. november 2011 Spennende pastill Tenker det går seg fint til bare en ikke har for store forventninger om at alt skal gå knirkefritt i starten Tenkte jeg skulle legge inn mine erfaringer på ulltøy Jeg har ingenting i Nøstabarn da, så der har jeg ikke så mye å komme med, men har Joha, janus, tom og trine(sparkjøp) stilongs, devold og name-it. Joha syns jeg er suveren! Har bodyer og formsydde strømpebukser. De er like flotte etter mange vask! ser ikke brukt ut engang! Tynn og deilig til å ha under andre plagg Hadde også en selebukse i str 50 helt i starten. denne vokste hun raskt ut av, men det har hun gjort i helplagg fordi hun er lang Men den buksa var superfantastisk god! Janus har vi kun bodyer i. De er også like fine etter mange vask! Myke og gode Tom og Trine har jeg hjelmlue, en tykkere ullfrottèdress som jeg har kjøpt selv, og så har jeg noen bodyer og et ullfrottesett som vi har arvet. hjelmlua er like fin etter et par vask, ullfrottèdressen har jeg ikke vasket enda, men den nuppper seg endel allerede, så vil tippe på den nupper endel i vask også. For det ullfrottèsettet jeg arvet er ihvertfall godt nuppete Men det er ubeskrivelig mykt og godt da! Bodyene er like fine Stilongs har jeg en body og en stilongs de er like fine men bare vasket to ganger enda jeg arvet en nattdrakt og en body, i Teddystilings tror jeg det heter. de er veldig nuppete, men ble kjempebra etter en runde med nuppemaskinen! Devold elsker jeg! Har heldrakt og body i den tynne ulla (multisport-røde esker) og en stilongs i den tykke (active-blå esker) like flotte etter mange vask! Name-it har bodyer, ullsokker og en strømpebukse. Bodyene ser veldig bra ut (er forresten store i str ) mens sokkene og strømpebuksa er innmari nuppete! Men veldig myke og gode, og jeg har tatt nuppemaskinen på dem et par ganger, da kommer de seg litt. Det som er så flott med Ull er at det er godt og tøyelige og kan fint kjøpes litt stort så har man dem leeeenge! Bare bretter opp armen Vi bruker ulla mye lenger enn bomullsbodyene ihvertfall! Har bare pakket vekk 2 ullbodyer sålangt Det var mine erfaringer og synspunkter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 17. november 2011 #2904 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg er helt enig i at Joha er suverent! Har bl.a. en tynn merinoullpysj som har sånne lange ben man kan brette over føttene, denne kommer jo til å passe i lang tid fremover, og den tåler vask kjempegodt! Knerten holder temperaturen så godt i denne, han blir fort litt klam i bomull, men ikke i denne. Prøvde å finne bilde, men fant ikke. Synes forøvrig det generelt er veldig dårlig utvalg i ulltøy til de minste, det er synd, for jeg liker å kle knerten i kun en tynnere ulldress når vi bare skal være inne, i stedet for body og bukse. Men vi har denne fra Joha, og den er helt super! Men det virker som om produsentene tenker at de minste ikke trenger tynne ulldresser, fordi de er for små til å være ute og leke (og derfor ikke bruker parkdress). Begge disse dressene har jeg kjøpt hos Barnas hus på Sandvika storsenter, de er nok de jeg vet om som har best utvalg i dette merket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 18. november 2011 #2905 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg er helt enig i at Joha er suverent! Har bl.a. en tynn merinoullpysj som har sånne lange ben man kan brette over føttene, denne kommer jo til å passe i lang tid fremover, og den tåler vask kjempegodt! Knerten holder temperaturen så godt i denne, han blir fort litt klam i bomull, men ikke i denne. Prøvde å finne bilde, men fant ikke. Synes forøvrig det generelt er veldig dårlig utvalg i ulltøy til de minste, det er synd, for jeg liker å kle knerten i kun en tynnere ulldress når vi bare skal være inne, i stedet for body og bukse. Men vi har denne fra Joha, og den er helt super! Men det virker som om produsentene tenker at de minste ikke trenger tynne ulldresser, fordi de er for små til å være ute og leke (og derfor ikke bruker parkdress). Begge disse dressene har jeg kjøpt hos Barnas hus på Sandvika storsenter, de er nok de jeg vet om som har best utvalg i dette merket. Vi har tynn heldress i cubus og i devold. De fåes fra minste str. Devold kaller sin for pysjamas, og cubus sin heter "Rumper" Bruker de kjempemye og gjør akkurat det samme som deg og bruker mye det hjemme Hun bruker dem som pysj også av og til, gjerne med en ekstra ullbody under siden hun aldri har hendene under dyna og blir litt kald. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 19. november 2011 #2906 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Jeg bruker endel bomull/ullmix til min lille gutt (bomull innerst, ull ytterst), inklusive en drakt fra Joha. Godt fornøyd med stoffkvaliteten, men glidelåset i denne drakten er bare merkelig. Drakten sitter hele tiden "feil på" ved beina og klemmer bleien til ene siden. Så mitt bud er å unngå glidelås i draktene; gå for trykk-knapper. Har også en ren ullbody fra Joha, den er min favoritt! Holder seg myk, og fast og fin, selv etter mange vask. Og så elsker jeg den lille søte sauen på brystet. Ellers har jeg en ullbody fra CeLaVi. Litt hard og stiv i stoffet i starten, men nå er den deilig mykt - og litt nuppete. Men den var en veldig ok pris på i innkjøp, Har 3 ullbodyer fra Janus, de er gode og har holdt gjennom maaaange vask - har arvet dem. De er ettehvert blitt litt løse og vide, de er noen gode gamle travere Fantastisk kvalitet! Har også en ulljakke og hjelm fra Nøstebarn som jeg må håndvaske. Kvaliteten på disse er også upåklagelig, og de er lekre å se på, varme å ha på og holde godt. Men jeg synes det er kjedelig å måtte håndvaske dem, så jeg sverger til merker som kan tåler mange omganger i maskin på 40 grader sammen med annen klesvask. I vår husholdning holder ikke ting som skal ha særpleie særlig lenge, desverre. Tom og Trine har jeg en body fra, den er god kvalitet, men litt trang i halsen. Prisgunstig, og tåler maskinvask fint. Endret 19. november 2011 av Pastill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 19. november 2011 #2907 Del Skrevet 19. november 2011 Vi har tynn heldress i cubus og i devold. De fåes fra minste str. Devold kaller sin for pysjamas, og cubus sin heter "Rumper" Bruker de kjempemye og gjør akkurat det samme som deg og bruker mye det hjemme Hun bruker dem som pysj også av og til, gjerne med en ekstra ullbody under siden hun aldri har hendene under dyna og blir litt kald. Da må jeg kikke bedre på Cubus, synes de ikke har noe system på hvordan de henger opp ulltøyet sitt (det er de gjennomsiktige posene, er det ikke?), så jeg trodde det minste de hadde var str 68. Hvem er det som selger Devold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 19. november 2011 #2908 Del Skrevet 19. november 2011 Ja, gjennomsiktige foran. tror de hadde dem i hvitt og i sån "strikketmønster" Jeg har ihvertfall i str 62-68 til vesla, og mener bestemt der var en mindre str også, uten at jeg skal vere skråsikker Men ull er så tøyelig så gjør ikke noe om de er pittelitt store heller Her er nok mensen komt i dag ikke så mye enda, så håper det holder seg sånn. Har gått på cerazette i 2 uker nå. Merker godt at det er kunstige hormoner i kroppen og skulle mer en gjerne kuttet hele dritten! Vi har "kranglet" mer siste uka enn vi har gjort de to årene jeg nå har vert pillefri Og Vesla har vert skikkelig rar siste uka. Hulkgråter plutselig, hyler og vil ikke ta puppen, finner ikke roen, gulper oppigjen halvparten hun spiser..... Men vi har ingen alternativer, så jeg må nok bare holde ut.................................. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 19. november 2011 #2909 Del Skrevet 19. november 2011 Devold er det vel stort sett sportsbutikkene som har Heldrakter med knapping/glidelås på bare ene foten blir forresten alltid skeive på bleia Pastill Der er det de draktene med knapping mellom bena som er best syns jeg Devold sine har det Man bare åpner dem opp nederst og trer dem på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 20. november 2011 #2910 Del Skrevet 20. november 2011 Og Vesla har vert skikkelig rar siste uka. Hulkgråter plutselig, hyler og vil ikke ta puppen, finner ikke roen, gulper oppigjen halvparten hun spiser..... Men vi har ingen alternativer, så jeg må nok bare holde ut.................................. Føler med deg, Ruccola, mht "kranglete" forhold der hjemme og bebse som ikke er helt seg selv. Det kan ganske vel skyldes hormoner i kroppen din, men en annen ting som kan spille inn er at veslejenten er i ferd med å gå igjennom et utviklingssprang. Du kan lese litt om utviklingssprang hos baby i denne linken (svensk tekst). Kan du gjenkjenne noe av det som står der? Jeg har også få alternativer når det gjelder prevensjon pga en blodpropp jeg har hatt, og bør unngå hormonpreparater, som tidligere omtalt her i tråden. Det er bare ufett, ja ... Alternativet for meg er kobberspiral, men det er dyrt og vi skal prøve med nestemann innen et års tid. Jeg vet heller ikke om jeg er en av dem som slipper blødninger med spiral. Du har kanskje prøvd spiral, det kan jeg ikke huske hva du har skrevet tidligere i tråden. Jeg tenker fremdeles på om jeg skal få satt en inn, men må vel snart bestemme meg, før det blir vondt å få satt den inn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 20. november 2011 #2911 Del Skrevet 20. november 2011 Hva tenker dere om innføring av mat? Lillegutt er hvert øyeblikk 4 mnd (hvor blir egentlig tiden av?) Og fikk smake litt most avokado på fingeren min i dag. Han har plutselig fått mye større appetitt/jeg har fått mindre melk, og vi må nok finne på noe snart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 20. november 2011 #2912 Del Skrevet 20. november 2011 vi har planer om å begynne med smaksprøve nå Ikke noe måltider på lenge enda, sålenge jeg har nok melk ihvertfal, men smaksprøver så hun blir vant med forskjellige smaker Må frukt og grønt kokes før hun kan smake det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 20. november 2011 #2913 Del Skrevet 20. november 2011 Her har jeg gitt velling på flaske i en mnd alt, og han har smakt litt på vanlig grøt, banan og pærepurre... Syns ikke det var så stass, men vellingen går ned på høykant! Nei må ikke koke banan, advokado... men skal du gi gulerot må du koke den og lage purre av den. kan lage purre av masse rart.. Men ikke salt maten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 21. november 2011 #2914 Del Skrevet 21. november 2011 Har ikke innført mere mat ennå, men han får smaksprøver! Jeg var for sikkerhets skyld på helsestasjonen og veide han forrige uke, og konfererte med de om mere mat eller ikke. Trenger ikke mat, men smaksprøver var fint Så langt har han smakt på blåbærmos (nammenam ), gulrotmos (litt rart), aprikosmos (namm!) og sugd av mandarinbåter Virker som han liker frukt best, men jeg tror det er viktig å få tynn nok konsistens - klumper er nok rart for de Lillemann er 4 mnd i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 21. november 2011 #2915 Del Skrevet 21. november 2011 så frukt og bær kan gis uten noe koking, berre vaske godt? Og hva og hvordan lages velling? bare veeeldig tynn babygrøt? Avocado er vi glade i, så da skal hun få prøve det neste gang vi har det Hva er det egentlig babyer IKKE skal ha? Vet honning er forbudt før 1 år og melkeprodukt anbefales fra 10 mnd. Men er der andre ting en bør tenke på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 21. november 2011 #2916 Del Skrevet 21. november 2011 så frukt og bær kan gis uten noe koking, berre vaske godt? Og hva og hvordan lages velling? bare veeeldig tynn babygrøt? Avocado er vi glade i, så da skal hun få prøve det neste gang vi har det Hva er det egentlig babyer IKKE skal ha? Vet honning er forbudt før 1 år og melkeprodukt anbefales fra 10 mnd. Men er der andre ting en bør tenke på? Ja Aprikosene kjøpte jeg tørket og kokte møre i vann Masse tips her: http://barebarnemat.blogspot.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 21. november 2011 #2917 Del Skrevet 21. november 2011 velling er tynn grøt ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 21. november 2011 #2918 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Fisk og kjøtt skal ikke gis før 6 mnd. Alle former for nøtter skal unngås. Det er mange regler, men du får helt sikkert et hefte på helsestasjonen om du spør (Vi fikk det på en barselgruppe samling rundt 4 mnd). Dessuten anbefaler de å unngå å gi de smaksprøver på søte ting i starten fordi de aller fleste barn vil like det siden morsmelk er søtt. Styr derfor unna grøter tilsatt banan, pære osv. Man skal også bare innføre en og en matvare slik at man vet hva de evt reagerer på. Bland derfor ikke sammen potet og gulrot i starten, men gi bare potetmos eller bare gulrotpure. Tips for å lage mosen tynnere er å bruke oppkoket til å tynne ut. Og som nevnt er det utrolig viktig å ikke gi dem salt siden nyrefunksjonen ikke er helt god enda. Etterhvert kan du gjerne smakssette maten med urter når du begynner å lage mat selv, og man skal også ha i oljer så de får i seg nok fettsyrer(Styr unna smør med salt). Men det blir jo først ting man må tenke på når de spiser mer mat. Hvis frøkna vår ikke spiser sjeldnere på natta når vi er i boks med leggerutinene begynner jeg med velling. Nå spiser hun både 3 og 4 ganger fra 23-09 og det er ganske slitsomt når jeg er vant med 1, maks 2, matinger. Endret 21. november 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 21. november 2011 #2919 Del Skrevet 21. november 2011 Takk for mange gode tips Den bloggen var jo super Line! Har kjøpt inn avocado i dag, aprikoser og en pære. Tror jeg prøver med avocadoen først sidan det andre er søtt har en pakke med grøt i skapet så hun kommer nok til å få prøvt det også en dag Vi skal prøve litt av hvert, og så får vi bare håpe hun ikke blir kresen som sin mor var Annenhver dag blir vel sånn ca passe å prøve ting da Så da er det ingen honning før 1 år ingen melkeprodukter før 10 mnd ingen fisk eller kjøtt før 6 mnd ingen nøtter (hvor lenge?) mener også å ha hørt at jordbær er greit å vente med til de er året. Gratulerer forresten med 4 mnd Line! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 21. november 2011 #2920 Del Skrevet 21. november 2011 Og ingen rosiner før de er 1 år.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå