Gå til innhold

Skravletråd


MonThe

Anbefalte innlegg

HS sa faktisk at barn under 3 år ikke skal ha nøtter av noe slag.

Rosiner skjønner jeg egentlig ikke at noen vil gi ungene sine for det er jo bare små klumper med sukker. Riktignok fruktsukker, men det finnes så mange andre bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer forresten med 4 mnd Line! :klemmer::roser:

Takk! :nigo:

Tror kanskje lillemann får litt vondt i magen av mandarin. Han fikk litt i dag også (i 3-tiden) - saften av 4 halve båter, og jeg har ikke hørt på maken på hyling i kveld :sukk: Mageknip?

Det er forøvrig viktig å skille på smaksprøver og innføring av matvarer. Smaksprøver er liksom maks 1-2 ts med mos av noe slag, og ifølge HS så var det da ikke behov for å vente mange dager med neste slag, da de smaker og ikke spiser da... :filer: Hun mente også at fordøyelsen klarte smaksprøver helt fint uansett, men jeg er litt usikker på mandarinbåtene... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at knerten begynner å riste på hodet, med små bevegelser som om han "skjelver" litt i hodet, i hurtige bevegelser til høyre og venstre. Det er ikke så store utslag som om han ville ristet på hodet som et "nei", mer som "gammelmannsristing". Jeg er av den oppfatning at det kommer når han er veldig trøtt og har problemer med å falle til ro. Hvis jeg snakker til han, eller stryker han på kinnet, så stopper det. Altså virker det ikke som om det er kramper. Men det gjør meg likevel veldig nervøs! Er det noen som har opplevd lignende?

Angående mat: Er det ikke visse ting, som f.eks. havre, man skal vente med, for å unngå glutenallergi? Har lest et sted, men kan ikke si for sikkert - tar det fritt fra hukommelsen, og den er ammepåvirket, at barn som har fått mye havre og andre glutenrike kornsorter (hvete, rug) tidlig er mere disponert for cøliaki. Altså skal man starte med grøt av f.eks. rismel. Noen som vet mer om dette?

Er magemserter uunngåelig ved innføring av fast føde? Husker hvor tungt det var å få tarmene hans til å ta imot melken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla ristet litt her i sted, men da var hun innmari sint! hadde vel grått on/off i 20 minutter :sjenert:

Prøvde meg nemlig på å legge henne uten puppen her i sted....åj så hun gråt! var så sint at hun var helt rød!

Men jeg må bare prøve, for hun er ikke sulten!

Må bare ha den puppen for å sovne :sjenert:

Nå skal mor gå drastisk til verks, jeg vil nemlig at hun skal klare å finne søvnen selv! Så da prøver jeg denne opp-ned metoden. Ta henne opp, ro henne og legg henne ned igjen...om det så må gjøres 100 ganger....

Gav meg etter 25 minutter i dag, men så var det første gang jeg prøvde også da. Og det var kanskje litt feil dag å gjøre det på, for følte egentlig at hun var overtrøtt. Så skal prøve igjen ved neste soving. ---> gi henne kosen, kysse henne og si "sove godt vennen"

Da skal dette få bli en rutine. Håper bare jeg får det til! Sånn hun har vert nå siste uka så får jeg såre brystvorter :sjenert:

(Tror ikke det er øking heller, for hun drikker ikke mye i slengen. men jeg har fått mensen da :tristbla: )

Så nå håper jeg bare at jeg klarer å få dette til.

Jeg har hittil tenkt at noen slurker før hun legger seg gjør kanskje at hun sover litt lenger, men nå skal jeg heller prøve å tenke at "Nå er det bare en time siden hun spiste, så da vet jeg hun ikke er spesiellt sulten. Det gjør ikke noe om hun da ikke sover så lenge"

Vil heller at hun sover kortere, enn at hun alltid må puppes i søvn :sjenert:

Har nok tatt den mest lettvinte veien frem til nå ja :flau:

Har kjøpt inn avocado og skal prøve i kveld :) Hadde tenkt å prøve i går, for tenke vi kunne filme første gangen hun fikk mat :) Men sambo fant ut at han skulle besøke en kamerat....syns det var dårlig gjort, for han er jo ikke hjemme verken i kveld eller i morgen pga jobb, så da syns jeg han kunne ha prioritert oss i går :filer:

Så da gir jeg henne første smaksprøven i dag, og driter i om han er der eller ikke! Kan ikke vente på ham til alt heller :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde opp-ned en periode, men gikk ikke helt du! Nå har jeg begynt på no-cry sleep solution og tror det er mer vår retning :) her er det i og for seg ikke pupping i søvn, men har ikke helt optimale søvnrutiner fordet...

Takk for masse innspill rundt mat :goodbye: blir nok smaksprøver en liten stund til her før vi gyver løs på grøten, og takk for super link til blogg, hvem det nå enn var som la den ut :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvilken metode vi bruker jeg :filer: har lest litt om forskjellige, men har vel endt opp med min egen gode mix ;)

Jeg anser oss for å være i en overgangsfase fra å sovne på puppen nå :jepp: For min del så sovner jeg A i vugga kun når han er akkurat passelig trøtt. Han har spist, og er relativt fornøyd bortsett fra litt trøtt-sutring. Om han begynner å grine, så finner jeg på noe annet (f.eks bæring). Så ligger han der, kanskje litt urolig men ganske avslappet og lager kanskje litt ynke-lyder. Jeg vugger og synger :romeo: Innen 10 min har han sovnet ;)

Merker at han ofte sover lengre når han sovner i vugga. Ofte jeg ikke har fått opp rap når han sovner på puppen og dermed våkner han opp etter 45 minutter :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt inn avocado og skal prøve i kveld :) Hadde tenkt å prøve i går, for tenke vi kunne filme første gangen hun fikk mat :) Men sambo fant ut at han skulle besøke en kamerat....syns det var dårlig gjort, for han er jo ikke hjemme verken i kveld eller i morgen pga jobb, så da syns jeg han kunne ha prioritert oss i går :filer:

Så da gir jeg henne første smaksprøven i dag, og driter i om han er der eller ikke! Kan ikke vente på ham til alt heller :sjenert:

Bare gi smaksprøver uten mannen! :jepp::ler:

Det er uansett morsomt å se på 2. 3 og 4 gangen også :kamera:

Det jeg skrev om soving var litt til deg Ruccula :) Tror det er lurt å se an situasjonen mht trøtthet, dagsform etc. Og lurt at du er på "riktig sted" og ikke desperat :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barnet i samme værelse som deres selv, når skal barnet få komme inn på sitt eget rom? Og dere som har barnet sovende på eget værelse, når introduserte dere det? Og til alle: Hvordan få til en god overgang fra foreldresoveværelse til barnerom?

Nå vil jeg snart gå igang med å la han sove på sitt eget rom. Jeg vil ikke begynne til "feil tidspunkt", f.eks. midt i et utviklingssprang (apropos min link på foregående side om spesifikke perioder hvor barnet gjennomgår et mentalt utviklingsspran og er urolig, skriker mer, sover dårlig, spiser dårlig, har ekstra behov for nærhet og trøst o.l.). Men knerten sover faktisk mye på "eget værelse", for vi er ikke i rommet mange av de timene han sover i vuggen sin. Så jeg lurer på om han bare skal få vuggen med seg inn på sitt eget rom, og så har jeg babycall'en ved siden av meg når jeg går i seng. Så får vi introdusere han til vanlig seng etter det. Men hva om han blir urolig av det? Skal han da introduseres til sin egen seng på vårt soveværelse??

...guri...det slo meg at det er jeg som ikke er helt klar til å ligge på eget rom :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke rommet hans klart en gang :gjeiper: kommer uansett til og ha han hos oss en stund til, helst til nattammingen er ferdig, men i hvert fall til den er stabil og kun en gang pr natt... Får se det an litt. Plager oss ikke noe at han sover hos oss ( vet ikke om jeg har nevnt det; vi samspv jo i begynnelsen, men nå er han i egen seng) og det er jo også anbefalt at de sover på rom med foreldrene det første året mhp krybbedødfaren

Her skjer både det ene og det andre uten mannen, velger man andre ting enn familien går man glipp av ting ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke barnerom i det hele tatt :roll: så må nok vente med å flytte han på eget rom til vi kjøper noe større til neste år ;)

Hadde jeg hatt rom til han ville jeg nok vurdert å flytte allerede nå, eller rundt juletider (rundt 5 mnd) :) Må jo bare vurdere ungen og en selv. Er rommet vegg i vegg, føles det kanskje lettere?

Høres uansett fornuftig ut med vugga inn på rommet i første omgang Pastill - greit at selve sengen er kjent ;)

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde tenkt å putte babyen på eget rom så snart nattammingene var få, og så tidlig som mulig.

Men nå har det seg slik at vi har kjøpt oss hus, så da gidder vi ikke lage om kontoret til barnerom slik vi hadde tenkt ;)

Vesla kommer til å vere rundt 8 mnd når vi flytter, så vi kommer til å ha henne inne hos oss til dess. Men hun sover stort sett godt på natten, våkner ikke når kjære går på jobb engang så tenker det skal gå bra 4 mnd til ;)

Vesla har i dag fått most avocado med kokt vann i, og det gikk ganske bra! :jepp: ikke så mye grimaser som jeg hadde forventet, og hun fikk ca 2 ts :nigo:

Fryste 3 små posjoner av det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow i dag snudde lille gutt seg fra rygg til magen... :)

Når det gjeler soving så sover han inne hos oss, men jeg kunne godt lagt han på eget rom, men venter til han er ca 6 mnd jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor gammel er han da Diabla? :)

Vesla mi har tippet fra magen til ryggen tre ganger, men armene er i veien for å snu seg andre veien ;) Hun er 4 mnd

Hva gjør dere forresten på når babyene er våkne....? Syns det er vanskelig å få tiden til å gå :/ Liksom ikke så mye vi kan gjøre sammen enda. Gleder meg til vi kan begynne å lese bøker jeg :hjerte:

Klarer ikke (og vil ikke) bære henne så mye rundt. Bruker bæresjalet mindre og mindre.

Hun ligger gjerne under babygymmen i opptil 20 minutter, men da er det nok. Ligger bare på magen i korte seanser mens jeg er der med henne. Stort sett nok etter ca 5 minutter.

Vippestolen sitter hun bare i på kjøkkenet når jeg lager mat, i stua når vi spiser mat og av og til på badet om jeg må dusje når hun er våken. Hun liker ikke å sitte der for lenge.

Så jeg har henne på sofaen med meg veldig mye. Jeg tuller med henne endel, men lar henne også ligge å leke selv mens jeg ser på tv/dataen. (Føler det er minst like viktig å kunne finne roen alene, som å alltid måtte ha min oppmerksomhet)

Hun er veldig glad i å sitte og så vil hun helst også opp å stå. Men prøver jo å begrense dette siden hun er bare 4 mnd :) Så blir i korte perioder ;)

I dag har hun sovet veldig av og på. hatt veldig korte lurer, den lengste på 45 min. Det syns jeg er veldig slitsomt :/ Føler vi da omtrent er i stua hele tiden for jeg sliter med å gjøre noe når hun er våken :/

Så nå ligger snuppa og maser på sofaen og jeg supersliten. Kjære kommer sikkert ikke hjem på en time enda så håper hun bare sovner snart! :daane:

Må på by'n i morgen tidlig, så skal tidlig i seng i dag ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 3 mnd og 3 uker.

Her så liker han å sitte i vippe stol, sitter babler og roper litt for seg selv, mens han sparker på lekene.. Ellers så ligger han på gulvet mye også. Men ser han ikke meg vil han oppi sofaen sammen med meg. :) Men jeg er ganske heldig (foreløpig) og får gjort ganske mye.

Vis vi er på et kjøpesenter og han ligger i vogna, vil han veldig gjerne opp. Så han prøver å sette seg opp, er veldig sterk i rygg og nakken. (Han tar masse situps) hehe... Han liker å følge med hva som skjer rundt seg ja.

Ikke sover han så lenge om gangen på dagen, max en time. Men han har ofte små lurer da. Men sover hele natten. Før la jeg han når jeg la meg, men nå pørver jeg å legge han før meg. Så han legger seg sånn halv ti -ti tiden. Og da sover han til alt fra kl 5 til 7. Da bare gir jeg han en flase mens han ligger i sengen. Når den er tom bare snur han hode og sover videre.. Om jeg ikke vekker han ni- ti tiden da kan han sove til halv tolv- tolv.. Ganske så behagelig. :rodmer:

Har vært veldig heldig med begge mine gutter.(bank i bordet) :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med tanker rundt det å sove på eget værelse - takk for det. Det er vel bare for meg å bestemme meg, så kjører vi på!

Hva gjør dere forresten på når babyene er våkne....? Syns det er vanskelig å få tiden til å gå :/ Liksom ikke så mye vi kan gjøre sammen enda. Gleder meg til vi kan begynne å lese bøker jeg :hjerte:

Klarer ikke (og vil ikke) bære henne så mye rundt. Bruker bæresjalet mindre og mindre.

Hun ligger gjerne under babygymmen i opptil 20 minutter, men da er det nok. Ligger bare på magen i korte seanser mens jeg er der med henne. Stort sett nok etter ca 5 minutter.

Vippestolen sitter hun bare i på kjøkkenet når jeg lager mat, i stua når vi spiser mat og av og til på badet om jeg må dusje når hun er våken. Hun liker ikke å sitte der for lenge.

Så jeg har henne på sofaen med meg veldig mye. Jeg tuller med henne endel, men lar henne også ligge å leke selv mens jeg ser på tv/dataen. (Føler det er minst like viktig å kunne finne roen alene, som å alltid måtte ha min oppmerksomhet)

Hun er veldig glad i å sitte og så vil hun helst også opp å stå. Men prøver jo å begrense dette siden hun er bare 4 mnd :) Så blir i korte perioder ;)

I dag har hun sovet veldig av og på. hatt veldig korte lurer, den lengste på 45 min. Det syns jeg er veldig slitsomt :/ Føler vi da omtrent er i stua hele tiden for jeg sliter med å gjøre noe når hun er våken :/

Så nå ligger snuppa og maser på sofaen og jeg supersliten. Kjære kommer sikkert ikke hjem på en time enda så håper hun bare sovner snart! :daane:

Uhum...Kjenner igjen dette med å kjede seg, og lure på hva i alle dager en skal finne på... Heldigvis har jeg en masse prosjekter som jeg er i gang med, og knerten får bare følge med på dem. I de to foregående dagene har jeg f.eks. trimmet til Jillian Michaels "30 days shred", og da fikk småtten bare ligge ved siden av og følge med på skjermen. Det synes han faktisk var superspennende, og veivet med armer og ben, og rullet fra side til side (han kan "spinne i ring" på den måten, og flytte seg 360 grader!).

Ellers ser vi endel på youtube, der vi finner barnesanger, dyrefilmer og tegnefilm, det synes vi begge er koselig. I forrige uke hengte jeg opp bilder i huset, de skal vi rundt og kikke litt på. I går var vi på IKEA, og han synes det var fint å "halvligge" (jeg løfter han skrått opp med dynen, så han får utsikt) og kikke på hva de selger der :)

En gang i uken er jeg på babysalmesang, det synes han er herlig, og jeg synes det er fint å komme seg ut. Jeg er også veldig glad i å gå tur, og tar med hunden på tur i skogen. Er sikker på at hunden vår digger at jeg har permisjon ;)

I dag skal vi på babykino, sammen med resten av barselsgruppen min.

Har også tenkt å finne frem billed- og peke-bøker snart, og så skal vi kose oss med dem.

Og ja, det er vanvittig slitsom når bebsen bare sover korte lurer på dagen. Kjenner det godt i ryggen for tiden, etter å ha gått og hipset, trøstet og båret på han. Synes ikke noenting hjelper noe særlig, annet enn å gjøre nettopp det... Så da er det godt å ha kommet i gang med noe trening, så ryggen ikke blir ødelagt. Trøster meg med at det nok skal bli bedre (noen foreldre går og tenker sånn i 30 år hi hi). Noen ganger så går jeg i dusjen, melker ut der, og gir han bare den fete melken. Da sover han lenge, men den er mest brukt på kveldstid hvis vi har hatt noen oppstykkede netter en tid. Og så gir jeg han ullundertøy på, da sover han også bedre. Vet ikke om det er noe å teste ut, i kombinasjon med å la baby sove utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere skal prise dere lykkelige for barn som sover 45-60 minutter ;) Den siste mnd har frøkna bare sovet en halvtime 3 ganger om dagen. Normalt sett har hun en lur som varer opptil 45 min en av disse gangene. Dagene går med til å ligge under babygymmen (opptil en halvtime-trekvarter, men sjelden så lenge), vi tuller og synger masse, hun ligger og trener på mageleie, amming, bleieskift, kosing, hun ligger ved siden av meg og leker, eller hun sitter på fanget mitt og ser på pc'en. Jeg har begynt å innskrenke tvtittinga fordi det i perioder kan bli mye siden den alltid står på. Jeg har et inntrykk av at hun blir helt "borte" når hun ser på tv, og jeg tror ikke det er så bra. En pc skjerm er derimot rolige bilder så det tror jeg ikke er så skadelig. Om jeg må gjøre noe setter jeg henne i vippestolen der jeg er og hun kan sitte der ganske lenge om gangen så lenge jeg gir henne oppmerksomhet. Skal jeg dusje legger jeg henne på stellematta på gulvet og da koser hun seg med å titte på spottene i taket.

Vi har jobbet hardt med legging rundt ca åtte den siste uken, og det går litt lettere. Hun våkner desverre alltid etter en time så da må vi inn og roe henne en god stund. Så sover hun til 00-02 og da hun får mat. Problemet kommer etter denne matingen: Vanligvis har hun spist annenhver time etterpå frem til vi står opp rundt ni. Noe av problemet er nok at jeg sovner fra ammingen så hun blir liggende med puppen i trynet. ;) I natt sov hun faktisk fra 01-07 og så til 09 så vi kan jo håpe at det snur. Hvis hun ikke sover bedre om natten om en liten uke kommer jeg til å begynne med velling med morsmelk på kveldene.

Jeg tenker vi flytter henne over på eget rom når vi slutter med nattamming eller hun vokser ut av senga. Senest ved 1 år. Vi har en Bedside Crib på rommet (har ikke plass til vanlig sprinkelseng etter at vi kjøpte oss ny seng), og den er ganske liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere forresten på når babyene er våkne....? Syns det er vanskelig å få tiden til å gå :/ Liksom ikke så mye vi kan gjøre sammen enda. Gleder meg til vi kan begynne å lese bøker jeg :hjerte:

Klarer ikke (og vil ikke) bære henne så mye rundt. Bruker bæresjalet mindre og mindre.

Hun ligger gjerne under babygymmen i opptil 20 minutter, men da er det nok. Ligger bare på magen i korte seanser mens jeg er der med henne. Stort sett nok etter ca 5 minutter.

Vippestolen sitter hun bare i på kjøkkenet når jeg lager mat, i stua når vi spiser mat og av og til på badet om jeg må dusje når hun er våken. Hun liker ikke å sitte der for lenge.

Så jeg har henne på sofaen med meg veldig mye. Jeg tuller med henne endel, men lar henne også ligge å leke selv mens jeg ser på tv/dataen. (Føler det er minst like viktig å kunne finne roen alene, som å alltid måtte ha min oppmerksomhet)

Hun er veldig glad i å sitte og så vil hun helst også opp å stå. Men prøver jo å begrense dette siden hun er bare 4 mnd :) Så blir i korte perioder ;)

Jeg prøver å fylle tiden med gjøremål jeg har lært meg til at han liker. :)

Morgenritual: Han får frokost, bleie, klær. Deretter kan han sitte i vippestol eller babygym mens jeg pumper. Om jeg skal dusje sitter han i vippestol. Når jeg er ferdig har han fått nok, og om jeg absolutt vil gjøre meg ferdig tar jeg han i babybjørnen forovervendt ;) Han li ker å følge med på ting nå :jepp: Stort sett er det ikke mye tid igjen nå før han får ny pupp og han skal sove.

Formiddag: Her prøver jeg å finne på noe mens han er våken. Enten går vi en liten tur i BB forovervendt (20-25 min), eller vi drar på butikken (BB + bil), eller kjøpesenter (BB+ bil), men da sovner han underveis. Hjemme er vi nok en del i sofaen, men mest på kvelden (så mamma kan prøve å se litt på tv samtidig :gjeiper: ). På dagen tar jeg han også en del "under armen" og rydder i huset og diverse. Det liker han også. Han er en dynamisk baby, liker at ting skjer og er i gang :ler: Prøver selvsagt babygymmen innimellom, men stort sett så er det maks 15 minutter som er ok der.

Ettermiddagene har vært kjedeligst syns jeg - og vanskelig å finne på nye ting. Derfor har jo smaksprøvene gjerne kommet her :kokk:

Når pappa kommer hjem fra jobb er det stas - variasjon av mennesker for han, kan gjøre underverker merker jeg :fnise: Da blir det litt pappatid mens jeg lager middag. Han er ofte krevende ved middagstider, og vil ikke sitte å slappe av i vippestol mens vi spiser. Vi har til og med prøvd han oppe på bordet hos oss mens vi både vipper og snakker med han, men det funker dårlig. Vi er lei av å spise på skift, så nå har vi begynt å slå på tv'n så får han se på tegnefilm (i vippestol eller babygym) mens vi spiser, det funker til en viss grad ;)

Trilletur skjer mens han sover her. Våken baby i vogn tror jeg ikke funker her, kanskje om noen mnd når han kan sitte å kikke? :klo:

På kvelden: blir det mye i sofaen. Jeg har et lammeskinn på enden av sofaen, så kan variere om han ligger på magen eller ryggen - med eller uten leker - eller om han klatrer på meg, står og går etc. Tuller mest på kvelden, og synger du grønne glitrende tre :hoho: en hit de siste dagene :fnise: Og det blir bæring rundt innimellom. Vi har sutring på både ettermiddag og kveld ;)

Syns det er merkelig at han aldri bare kan slappe av i armkroken vår - eller han gjør det, en veldig veldig sjelden gang :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vesla sover også som regel når vi går tur. men her en dag sovnet hun ikke, og da lå hun våken og barre tittet i ca 20 minutter uten en lyd! så sovnet hun :) Så hun må nok ikke alltid sove, er bare mor som tror det :fnise:

Vi har små plastvinduer på siden av kalesjen som hun ligger å titter ut av :)(ser vinduet her)

Jeg prøver å unngå bæring av snuppa, vil ikke at hun skal bli for vandt med det. så det gjør jeg ikke før hun er veldig trett/sur. Som regel er det godt nok å få hoppe litt på mamma/pappas fang ;)

Nå ligger hun i vogga si og klager litt. er overtrett, men sove skal vi ikke nei :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få til en rytme for dagen for tiden, i tillegg til dette med å få lagt gutten i seng til anstendig tid. Er det andre som gjør det samme? Hvordan ser i så fall deres dag ut?

Jeg prøver å få til følgende:

Våkner om morgenen omkring kl 7 for mat og bleieskift; det sammenfaller med når mannen og storesøsken står opp og skal på jobb/skole. Noen dager spiser vi frokost sammen, andre dager blir knerten og jeg værende på soverommet og pludrer litt, før vi sover videre. Uansett prøver jeg å få til første soverperiode for dagen et sted mellom kl 9 og 11. Han sover da typisk mellom 1 og 2 timer. Opp igjen til mat, og så har han en ny våkenperiode på 1 til 3 timer, før han sovner igjen mellom kl 12 og 14, og her sover han 1 time hvis han er innendørs, men kan fort ta 3 strake timer hvis vi er utendørs.

Nå sovnet han for 30 minutter siden, og jeg skal ut dørene hvert øyeblikk for å få gitt han en god og lang søvnperiode. Mellom kl 16 og 18 er han vanligvis våken, med mindre vi har hatt et prosjekt i gang i løpet av dagen, og fått forskjøvet det hele. Er han våken mellom 16 og 18, sammenfaller det med når mann og barn kommer hjem. Mellom kl 18 og 20 en gang skal knerten så i seng. Utgangspunktet er at vi sier godnatt kl 19, men det flyttes på mellom 18 go 20, alt etter hva hans behov er og hvordan dagen ellers har vært.

Denne rytmen baserer jeg på hva jeg har notert meg er knertens naturlige rytme igjennom dagen. Har brukt noen uker på å skrive ned når han sover, spiser, bæsjer og ellers gjør store eller små ting som spiller inn på hans rytme. Og jeg krysser av for om han har fått D-vitaminen sin (fort gjort å glemme!), samt om jeg har gjort knipeøvelsene mine (enda fortere gjort å "glemme"...) og til slutt om jeg har fått mosjonert i løpet av dagen.

Og så planlegger vi nyttårsfeiring for tiden. Jeg har bare lyst til å være hjemme med mann og barn og hund. Er ikke videre fristet til utflukter eller å dra på fest på en sånn dag - full av virvar! Regner med det bare blir ubehagelig og stressende for meg - og dermed også for bebse og hund. Hva er andres planer?

På søndag braker det løs med dåp her hjemme. Vi blir 20 stykker :-) Alt er klappet og klart, jeg skal bare skrive en liten takketale for å huske å neven alle dem som har hjulpet til, nevne fadderne og si at vi er så glad for at alle ville komme. Flere kommer utenlands fra, så det er virkelig flott!!

Endret av Pastill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...