Gå til innhold

Skravletråd


MonThe

Anbefalte innlegg

Ja, det er viktig å finne en gøyal måte å trene på :) Vi tar barnevognen med oss og jogger sammen, mannen og jeg. Det er så koselig! Tenk, å svette sammen er bare digg :ler: Høsten gjør naturen så vakker nå om dagen, og det setter en ekstra spiss på det hele, synes jeg.

Har ingen bleiefavoritter. Jeg velger Libero og Pampers om hverandre, alt etter hva som er på tilbud. Skal også prøve noen andre bleiemerker, og se om de funker overhode. Har prøvd engangs-ammeinnlegg fra Libero og Änglamark, og sistnevnte var rævva, rett ut sagt (unnskyld språket, men mindre kan ikke dekke det). Super økologiske og miljøvennlige og Svanemerket og jeg vet ikke hva..dyre var de også.. aldri mer!

Jeg som aldri har brukt ammeinnlegg før: Hva gjør man om vinteren? Legger engangs-ammeinnlegg inn under ull-innleggene, eller hvordan funker det egentlig? Har noen ullinnlegg jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til. Synes Libero-engangsinnleggene har funker fint, jeg! Behøver man ullinnlegg i tillegg/istedetfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke peiling, men tenkte å ha ull utenpå ammeinnleggene for å redusere risikoen for brystbetennelse. Hvis brystene blir kalde er det veldig lett for betennelser så det må man forsøke å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mensen i dag! :daane::snurt: På lillemanns 3 mnd dag :bursdag:

Jeg fullammer jo, flere som har fått mensen?

Dette kan kanskje forklare 3 dager med urolige netter både på mor og barn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ull-innleggene utenpå engangsinnleggene siden snuppa ble født jeg, fikk brystbetennelse når hu var 2 uker og gjør ALT for å unngå det igjen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Her også bruker jeg engangs innerst og ull utenpå det. Liker best de stooore ullinnleggene som dekker nesten hele puppen, da slipper man å strutte sånn syns jeg :fnise:

Av samme grunn bruker jeg også slike ammeinnlegg! Litt dyre, ligger på 120 kr pakken. er 70 stk oppi, men guuuuuri så gode! Og så er de innpakket ett og ett og føles da mer renslig å ha med seg overralt!

Har også billige fra butikken som jeg bruker når jeg bare dasser hjemme og det ikke er så nøye, men de fra thermobaby syns ikke at man har på i det hele tatt! :nigo:

Nå skal jeg og vesla ut og gå så mor får trimmet litt! Har vert mye inne i det siste siden det har blåst så mye, og da har jeg fått tilbake vondter i ryggen jeg ikke har hatt på 2 år :sjenert: Er ikke bra for meg å ikke vere på jobb kjenner jeg ja, så MÅ vere flinkere å komme meg ut å gå!

*krysser fingre for en fin høst og vinter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bruker jeg også engangs og ull utenpå, men er det sånn at man etter hvert kun kan bruke ull? Merker at jeg ikke lekker så mye nå som jeg gjorde i begynnelsen... har du forresten forsøkt og koke ullinnleggene, Ruccola? Husker du nevnte noe om det for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Ikke kokt dem, men vasket dem på 60 i vaskepose, sammen med håndklær. gikk helt fint med de jeg prøvde med :jepp:

Har prøvd å bare bruke ull, men det liker jeg ikke...henger fast på puppen, og lekker man så merker man det ikke før det er for sent og kommet igjennom alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 månederskontroll på lillegutt i dag, han er nå 5,8 kg og 62 cm lang:-) Sovnet søtt i senga si etter vaksinene og sover fortsatt. Lurer på om det er økedøgn på gang her, for i natt amma jeg hver 2,5 time *gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd kontroll her også i dag. A var den peneste gutten i klassen! :nigo: (helt objektivt selvsagt), 6250 gram og 61,5 cm. Taklet vaksinene bra og roet seg raskt, sov litt - men er nå i full gang i babygymmen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så koselig å komme inn i denne tråden og lese litt om hva som skjer hos hver og en av dere, men det ser ut til at aktiviteten her har dabbet litt av. Er det travelt for folk, skrives det andre steder eller får man bare utløp IRL? Jeg kjenner selv at jeg ikke har helt den samme iveren etter å skrible utålmodig som jeg hadde før fødselen. Nå er jo gutten her og det skjer så masse!

Det første smilet til meg, uten at jeg smilte først, har kommet. Han har ledd for første gang (med puppen på leppene - det var helt herlig!). Vi har vært på vår første sang- og aktivitetssamling i den lokale kirken, og gutten elsket det! Vi har dusjet sammen for første gang, og vurderer å begynne på babysvømming snart. Og klumpen har fått sine første kamerater i barselsgruppen.

Jeg på min side har blitt en tynnhudet følelsesklump som ikke makter å se et filmdrama med barn inkludert, hvor det kan skje skumle saker med barna, før jeg får bevrende lepper og tårene spretter.

Jeg synes mine venninner som har passert 40 og er single, eller som pusher de 40 og dater gifte-menn-med-barn-som-er-på-vei-ut-av-ekteskapet virkelig går glipp av noe; jeg lurer i mitt stille sinn på om de ikke ønsker egne barn (tør ikke spørre i redsel for å utøve press, som omgivelsene nok allerede gir dem rikelig av...).

Jeg blir hysterisk hvis mannens barn vekker den lille gutten vår, og sliter med å ikke vise det, men være tålmodig og overskuddsaktig når jeg pent skal forklare dem at sånt gjør man ikke og forsøke å motivere dem til ikke å gi etter for lysten neste gang duttelutten sover og de gjerne vil vise ham frem i våken tilstand...

Jeg trodde jeg skulle unngå ammehjerne bare jeg spiste nok, sov godt og fikk nok av frisk luft, men nei du, jeg er et offer for naturens måte å sørge for at jeg konsentrerer meg nok om mitt barn big time...

Jeg synes kroppen min er uformelig, brystene mine lukter merkelig, håret mitt har begynt å felle, og jeg er ekstremt var for mannens signaler - eller mangel på samme - i forhold til min kropp; synes han jeg er lekker fremdeles?

For et par måneder siden hadde jeg ingen idé om at jeg ville glede meg over alle disse tingene som skjer og samtidig gruble sånn over meg selv. Velkommen til mamma-verden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Du skriver utrolig bra Pastill :jepp:

For min del er det litt travlere å skrive nå, for jeg er som regel inn og oppdaterer meg mens jeg ammer ;) Enhåndsskriving tar laaaang tid, og jeg skriver så mye feil hel tiden ;)

Når vesla sover prøver jeg å få gjort ting i huset, selv om jeg av og til blir sittende her da også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver utrolig bra Pastill :jepp:

ja, det syns jeg også :) Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, spesielt den tynnhudede følelsesmessige klumpen :ler: Og ellers er jeg overhysterisk/ oversensitiv for alle utenfra lyder som potensielt kan vekke vår lille skatt når han sover - mannen bør helst ikke snu seg - for da bråker dyna :hoho:

Skriver mest i egen dagbok, og har ikke alltid tid eller overskudd til å sette meg inn i andres hverdag. Man blir selvsentrert av å være mamma! :kgbaby:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sover minste mann nesten best når det bråker.. hehe.. Men han er så flink til å sovne av seg selv på kvelden, legger han i sengen sin som står ved siden av vår.. Og så fort det blir mørk i rommet så roer han seg og sovner ganske fort.. :) Men merker han er mer og mer våken om dagen nå, følger med på hva jeg gjør og følger ivrig med på tv om den står på.. Han er så snill at det er en fryd å ha han! Sånn var ikke storebroren hans.. Han skulle gjerne bli bært rundt hele tiden.. Hehe.. Men godt ikke alle er like.. Men med minste man kan jeg sette fra meg i vippestol eller legge på teppe så ligger han en lang stund og ser rundt eller sovner.. Så jeg får gjort en del i hus! Deilig... :husarbeid:

På søndagen hadde vi Navnfest. Og det gikk kjempe fint, han var så snill hele dagen! :):):) Og gjester ble gode og mette av både mat og kaker.. Nå lever vi på restemat. :) SÅ til Grey's i dag blir det Kake og kako... :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! :vinke:

Sjelden jeg skriver her inne, men er inne og leser ofte, gøy at mange av dere er så flinke å oppdatere! :)

Her har vi vært på en ganske så sen 3mnd`erskontroll (er jo straks 4 månder) -- F er nå 66,4 cm og 6640 gram. Store, flinke gutten miiin :hjerte: Vaksineringen gikk bra -- han skvatt til og skrek når han ble stukket, men det gikk fort over når han fikk litt mammakos etterpå :rodmer:

Ellers flyr dagene avgårde -- vi koser oss masse hjemme, er ute og går turer, er på babykino, og farter endel til familien min i nabobyen, på hytta etc. En god natts søvn er bare et fjernt, vagt minne da F spiser ca hver 2.time på natt, men det er rart hvor lite søvn en kan klare seg på. Heldigvis er mannen flink å ta F om morgenen, så jeg får sove sammenhengende og alene i noen timer når mannen har morgener hjemme, det er gull verdt! Og F er kjempeflink og finner søvnen selv når han blir lagt i senga si mellom 19-20, og der blir han til han er klar for å starte dagen mellom klokka 06-08 ;)

F er en herlig gutt, pludrer og hviner av glede, og smil og latter er aldri langt unna. Det er deilig at han begynner å bli så stor at det går an å tulle med ham, og avlede ham fra å gråte etc. Innimellom skulle jeg ønske at ting kunne settes på pause, for er så redd for å gå glipp av noe, og å ikke rekke å nyte alt nok. Samtidig er det så gøy med alt det nye som skjer, og alt som skal skje, så jeg klarer nesten ikke vente på fortsettelsen :kgbaby:

Ønsker alle en finfin kveld :klemmer:

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Helt enig, veldig koselig å lese hvordan alle har det, hva noen styrer litt med og hva som går lekende enkelt hos andre :rodmer:

Jeg har ikke så travle dager, men blir så som så med oppdateringer alikevel.. Når jeg sitter ved pcn er det som regel mens jeg ammer, litt klønete med en-håndsskriving som noen sier her ja.. Enig :gjeiper:

S og jeg er med på sang (som arrangeres av Benedicte Narum, hun synger bla en sang sammen med Hellbillies) Det funker veldig fint, hun er super flik :nigo: I tillegg er vi med på svømming. Veldig moro og anbefaler det til alle som har lyst. Ser ut som om minien her storkoser seg!

Vi var på 3mnd kontroll når han var drøyt 3 mnd (den 11.10) Da veide han 6480gr og var 64,5 lang. Blir spennende å se hva han veier nå når vi skal avgårde i begynnelsen av november. S fikk også vaksiner, reagerte med akkutt skrik - men det gikk over med en gang jeg koste litt og trøstet.. Merket ikke noe surv eller feber i etterkant..

Nettene går fint, sover fra ca 22 til alt fra 06-07.. Han er ikke klar for å stå opp da, surver og vil ha mat og så sovner han igjen mens han suger.. Så sover han til 09 +/-.. Like trøtt som mamma og pappan sin :rodmer: Han legger seg sammen med oss, vi synes det fungerer fint, men.. har jo tenkt å begynne "å kvelde" han før etterhvert da. Er bare så fint med alt som fungerer :fnise: Ikke såå fristende å begynne å rokke ved det :sjenert:

Håper vi tar oss tid til å oppdatere litt inne her, koselig å følge med :klemmer:

edit: grov trykkfeil :gjeiper:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ruccola

Vi var på 3mnd kontroll når han var drøyt 3 mnd (den 11.10) Da veide han 3480gr og var 64,5 lang.

:klø:

Nå husker jeg ikke helt om du fikk veldig for tidlig, men er dette en skrivefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en skrivefeil ellers er barnet utrolig langt og tynt...

Jenta vår var 6085 og 59 cm lang på 3 mnd kontrollen.

De siste ukene har vi begynt å legge henne tidligere, og selv om vi har kost oss med henne oppe sammen med oss må jeg si det er deilig å ha litt alenetid. For 2 uker siden sovnet hun alltid kl 00, men i det siste har vi sakte men sikkert lagt henne tidligere og tidligere. i dag sovnet hun kl ni. :) Hun har naturligvis våknet litt tidligere, men mamman har ikke vondt av å stå opp før kl 11. :sjenert: Frøkna har et godt sovehjerte og innimellom sover hun fra nattmatingen, men som oftest vil hun ha mat mellom 4,5 og 6, og så 2-3 timer senere. Jeg ser egentlig frem til at hun våkner i 7-8 tiden nå for da får jeg så mye mer ut av dagen. :) Det hadde vært deilig å komme hjem fra triletur når jeg pleier å stå opp! Hun sover ikke så mye på dagen, det blir stort sett korte dupper 30-60 min 3 ganger om dagen, men det varierer veldig.

Ang klær: Hva bruker dere av klær til de små nå? Vi er på str 62 og har fått fryktelig mye tøy til henne i den størrelsen. Det dumme er at jeg helst bruker ull, og av de 20 bodyene jeg hadde er ingen av de i ull så dette har jeg kjøpt . Mesteparten av tøyet blir derfor liggende ubrukt. Jeg kler henne som oftest i en ulbody, strømpebukse (gjerne ull), kjole eller myk velurbukse/sparkedress. Skal vi ut tar jeg på enten en dress i fleeceull eller bamsedress og en tynn ullue. Ulltøy er forresten det dyreste og kjipeste jeg kjøper om dagen. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bruker mye ullbodyer og ullsokker til bebsen, især hvis vi er ute, og temperaturen er omskiftelig, det blåser eller er veldig kaldt. Ellers kles han i bomull om det er varmt. Har massevis av fine bomullsbodyer som kommer på når vi skal være mye inne for eksempel. Alle pysjamasene hans er også av bomull (han sover på lammeskinn både i vugge og vogn). Hue bruker vi alltid ute, og de er av ull, eller bomull/ull-mix (huer som er laget med bomull innerst og ull utenpå), og så har han ullvanter på med mindre det er mildt. Han sover en del utenfor, og da får han innimellom også lammeskinnstøflene sine på, igjen hvis det er kaldt. Vi har en værstasjon montert i hagen, den sjekker jeg alltid for temperatur og værutsikt før han kles på og settes utenfor - mannens værnørderi er ekstremt praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...