Gå til innhold

Dåpskake

LineGourmet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at det er mange dyktige kakemakere der ute :lur:

Jeg har tenkt å lage dåpskake til lillemann selv. Er flink nok på selve bakingen, men jeg har aldri verken lagd marsipankake - lagt lokk, eller modellert figurer, laget sukkerpasta, fondant, marsmellowfondant etc etc... Så jeg trenger noen gode nybegynner tips så jeg får en fin kake.

Foreløpig tenker jeg å bruke en vanlig rund springform og lage to bunner. Ut av dette tenker jeg at jeg får 3 gode jevne lag som utgjør litt høy kake :)

Fyllet har jeg ikke klart ennå, men det blir krembasert ;)

Så tenker jeg å kjøpe ferdig marsipanlokk... Er det ok? andre forslag?

Så skal jeg kjøpe blå farge fra kakeboksen og modellere blomster/stjerner og bokstaver av mere marsipan - eller er det lettere å jobbe med sukkerpasta? Hvordan lager jeg eventuelt dette?

Har også lyst til å prøve å lage en søt liten brun bamse på lokket... i marsipan? sukkerpasta? MMF? :sjenert:

Fargemessig blir det altså natur hvit bunn, og blått og brunt på toppen. Har også lagt en sånn glans/glitterspray i handlekurven på kakeboksen.no ...... :skravle:

Bør jeg lage en skisse på forhånd? Er jeg naiv som tror at jeg kan få det fint uten former? Bør jeg liksom tegne figurene på forhånd kanskje? Er det spesielle "verktøy" som jeg bare MÅ ha om jeg skal lykkes med et fint resultat?

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøp ferdig marsipanlokk! De er håpløse å få på og alt alt altfor små.

Hvis du går inn på kakefesten så finner du oppskrifter der, og masse tips og triks til hvordan du kan få til ting. Men obs, damene der inne bruker ikke kremkaker når de tar bilder av lekker dekor... da er det faste sjokoladekaker som gjelder fordi de er mye lettere å få jevne og flate. Så ikke fortvil om kremkaka de blir litt rundere enn deres kaker :gjeiper:

Jeg anbefaler sukkerpasta jeg da, synes det er veldig godt å jobbe med til trekk. Og kjøper du hvit sirup i sverige eller bruker lys norsk sirup (da blir den off-white) så er det ikke dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Kvist :)

Har fått med meg at ferdig m-lokk ikke er å anbefale :jepp: Prøver å kjevle ut selv jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til utkjevling: Det er lurt å bruke hvetemel (så lite som mulig) i stedet for melis når du kjevler, da blir marsipanen fin og matt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

og planlegg goood tid til utkjevlingen Line!

Jeg stod til halv tre på natten når jeg lagde en bryllupskake engang..... måtte kna lokket sammen igjen tre ganger før jeg fikk det uten hull, og klarte å legge det på..... (Dette var riktignok en dobbel langpanne så litt større enn en dobbel rund, men alikevel ;)

Jeg har prøvd med MMF. Litt klissete å lage og tok lang tid å kjevle, men ble veldig fint og helt hvitt resultat :) (Hadde ikke pynt på denne, så usikker på hvordan den er å modellere med)

Har også prøvd med fondant jeg kjøpte fra kakeboden. det var litt lettere å kjevle. Kjøpte den lyseblå og trekte kaken med, så kjøpte jeg en blå farge og farget en del av fondanten mørkere til pynten.

kjøpte også ferdig icing til å sprøyte på bokstaver og border.

Jeg kjøpte et sett med utstikkerblomster i tre størrelser. og så fikk jeg en lokal dame her som lager kaker, til å lage en sovende baby til meg ;)

(Skal jeg sende deg bilde? Kaken ble ganske bra syns jeg ;) )

Om du vil kan jeg jo sende deg utstikkerene mine, og så sender du dem bare tilbake etter dåpen ;) Har også sånne små former til å trykke ut bokstaver ;)

Klemmer fra Ruccola :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips til utkjevling: Det er lurt å bruke hvetemel (så lite som mulig) i stedet for melis når du kjevler, da blir marsipanen fin og matt.

*lagrer tips*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting:

Det blir 3 lag med bunn. Bør jeg unngå krem på toppen? Eller bruke noe annet enn krem for at marsipanenlokket skal se så bra ut som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde tre etasjers bryllupskake til min søster for mange år siden og da husker jeg at jeg tilsatte litt gelantin i fyllet og i kremen som jeg hadde på toppen og rundt kaken (sukkerbrød). Den litt stivere kremen gjorde at kaka holdt formen bedre og den ble pent dekket av krem så det var greit å legge marsipan opppå. Kjelvlingen av marsipan var det min svorger som stod for ;) Men sikkert godt tips med hvetemel og å beregne god tid (og kjøp inn nok marsipan). Pynten tror jeg det er lurt å tegne på parir først.. Jeg laget pynt av farget masipnan og hadde tenget og kilppet ut elemenetene i matpair.

Lykke til med kaka - den blir sikkert kjempeflott! Og MYE bedre enn kjøpekake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde tre etasjers bryllupskake til min søster for mange år siden og da husker jeg at jeg tilsatte litt gelantin i fyllet og i kremen som jeg hadde på toppen og rundt kaken (sukkerbrød). Den litt stivere kremen gjorde at kaka holdt formen bedre og den ble pent dekket av krem så det var greit å legge marsipan opppå. Kjelvlingen av marsipan var det min svorger som stod for ;) Men sikkert godt tips med hvetemel og å beregne god tid (og kjøp inn nok marsipan). Pynten tror jeg det er lurt å tegne på parir først.. Jeg laget pynt av farget masipnan og hadde tenget og kilppet ut elemenetene i matpair.

Lykke til med kaka - den blir sikkert kjempeflott! Og MYE bedre enn kjøpekake ;)

Mmm! Smart med gelatin! Fint å kunne bruke samme type fyll oppå og rundt kaken som inni også :) Har nok lagt samme strategi som du skisserer der ellers. Tusen takk! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt med gelatin, men IKKE i kremen som kommer i kontakt med sukkerpasta/marsipan. Den gjør at trekket smelter og svetter lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Jeg vet at enkelte bakere selger løse marsipanlokk. Selv har jeg har jeg ofte ti baller i luften av gangen og bestiller like gjerne hele kaka. En venninne døpte nylig sønnen sin og bestilte alle kakene fra www.cakeiteasy.no, hvor man kan bestille fra lokalbakere over hele landet. Du kan og legge bilde på kaken og velge spesialpynt til dåpskake etc. De har til og med en app til iPhone som du kan bestille fra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...