Gå til innhold

Skravletråd


MonThe

Anbefalte innlegg

Skal han være der fulltid fra 1. Mars? Her er vi på barnehagejakt for tiden, er utrolig mange i området, både kommunale, private, familiebarnehager, you name it! Hva er derer kriterier for barnehagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre kriterier er avstand og at det IKKE skal være familiebarnehage. Det er så utrolig mye rart blant familiebarnehager, og de er ikke like godt kontrollerte som større barnehager. Problemet her er at barna som er født i juli/august står aller sist i køen for plass, så sannsynligheten for å få de vi ønsker er utrolig lav. :( Kommunen er utrolig stor, og det er vanskelig å få plasser. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke ser på hvilke barn som bor nærmest akkurat den barnehagen når de tildeler plasser. De ønsker jo mindre bilkjøring til barnehagene, og den nærmeste ligger 100 meter unna så da hadde vi naturligvis gått. Nå kan vi risikere å få plass i andre enden av kommunen siden vi stiller bakerst i køen. Jeg forstår at noen har spesielle behov og at søsken går foran, men det burde ikke ha noe å si når på året de er født, så lenge det er plass til alle. Heldigvis jobber mannen i en barnehage i en annen kommune og vi får mest sannsynlig plass der om vi ønsker. Får vi ikke en av de vi ønsker i kommunen, setter vi barnet i hans barnehage og setter oss på venteliste hos førstevalget.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Vi har søkt i en barnehage som er nær både jobben min og hjemme. Siden vi har bare en bil er vi helt avhengig av å få plass der, for viss ikke får ikke jeg hentet vesla om sambo er på møter. De har mye møter, og han er avhengig av bilen til og fra.

søkt fra 1 aug, 60% stilling

Så vi kommer til å skrive et eget brev om dette og hååååper det kan putte oss litt fremover i køen. For om vi får i de ande barnehagene får jo ikke jeg hentet henne om hun er syk, og om sambo da er i nabobyen på møte må jo jeg hente henne med taxi!

Pluss at hun da må ha laaaange dager sidan sambo begynner på jobb klokken 8 og er ferdig tidligst kl 16. Jeg begynner ikke før 10 og tenke å levere henne 9.30.

Håååååper vi får plass der. Alt blir så innmari vanskelig viss ikke!

Tenk at vesla mi straks er et halvt år!!! :daane: Helt uforståelig! :lete:

Endret av Ruccola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre kriterier er avstand og at det IKKE skal være familiebarnehage. Det er så utrolig mye rart blant familiebarnehager, og de er ikke like godt kontrollerte som større barnehager. Problemet her er at barna som er født i juli/august står aller sist i køen for plass, så sannsynligheten for å få de vi ønsker er utrolig lav. :( Kommunen er utrolig stor, og det er vanskelig å få plasser.

bor ikke du i oslo sunshine?

Hvorfor stiller vi sist med fødsel i juli/august? :trampe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor ikke du i oslo sunshine?

Hvorfor stiller vi sist med fødsel i juli/august? :trampe:

Tror hun flyttet bittelitt ut i sommer, men uansett, jeg visste ikke at vi var bakerst!?! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jeg heller viste ikke at vi var bakerst, men det er val kanskje logiskt at de tar de eldste barna først.... :klo:

Våre er jo bare såvidt året når de starter.

Vi søm fikk før utgangen av aug. har rett på barnehageplass (her jeg bor ihvertfall) men man har ikke rett på å velge hvor man får plass da...

vi får ikke vite før i slutten av mars. Blir noen spennende mnd.... :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg flyttet utafor Oslo i sommer ;)

Ja de skal først ha inn alle søsken og alle med andre fordeler, og så begynner de på barna født etter første september året før frem til våre barn. Man kan liksom ikke vinne med det der. Enten mister man barnehageretten hvis de fødes for sent, ellers må man vente flere mnd og enten ha dagmamma eller ulønnet perm, eller så stiller man bakerst i køen. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg flyttet utafor Oslo i sommer ;)

Ja de skal først ha inn alle søsken og alle med andre fordeler, og så begynner de på barna født etter første september året før frem til våre barn. Man kan liksom ikke vinne med det der. Enten mister man barnehageretten hvis de fødes for sent, ellers må man vente flere mnd og enten ha dagmamma eller ulønnet perm, eller så stiller man bakerst i køen. :sukk:

Æsj.. Men er vi garantert plass i bydelen eller kommunen? Er jo litt vesentlig for oss, langt til andre siden av byen lissom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Men er vi garantert plass i bydelen eller kommunen? Er jo litt vesentlig for oss, langt til andre siden av byen lissom...

Ser at man søker i bydelen, så da har vi vel rett på plass i rett bydel om ikke annet ;)

----

Sunshine: ser ikke at det står noe sted at vi kommer sist i køen, man stiller vel likt så lenge man søker innenfor fristen? :klo:

Ellers litt nysgjerrig på hvor du har flyttet. Vi kommer til å flytte før barnehagestart, antagelig rett utenfor Oslo :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var nå det dama i kommunen vår skrev som svar da jeg spurte hvordan de gjorde opptaket, så da er det i allefall slik her.

Hvordan det er i Oslo aner jeg ikke, men jeg vil egentlig tro at de forsøker å få barn i samme bydel så langt det er mulig, men jeg kjenner flere som ikke har fått det. Mulig det er fordi ungene ikke var født før 1 sept.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han være der fulltid fra 1. Mars? Her er vi på barnehagejakt for tiden, er utrolig mange i området, både kommunale, private, familiebarnehager, you name it! Hva er derer kriterier for barnehagen??

Gutten vår skal være der fulltid fra 1. mars, ja. Jeg skal tilbake i jobb, og mannen skal ikke ha permisjon før i mai. Så vår 6 måneder gamle lille, store gutt skal avsted på egenhånd :) Det kommer til å bli hardt for meg, men jeg tror lillemann kommer til å håndtere det fint. Jeg trøster meg med at jo yngre barna er, jo lettere har de for å tilpasse seg. Han er vant med mange mennesker, det å bli passet og så sover han jo det meste av tiden når han skal være i barnehagen. Dessuten spiser han fint av mos og grøt, så han er jo nesten i ferd med å være klar nå...det er bare jeg som ikke er det ;)

Mannen og jeg har begge fleksible arbeidstider, samt vi har bestemt oss for å ha en au pair i huset som kan hente hvis det skulle være nødstilfelle.

Kriterier for barenhage for oss var at det var en som hadde plass...! Og vi har vært kjempeheldige med plass i en bitte liten institusjon hvor der bare er 40 barn i aldersgruppen 6 mnd til 6 år, delt inn i 3 grupper. Jeg har snakket med kommunen, og de sier at det settes ekstra ressurser inn når man får så små barn i barnehagen, så gutten vår skal følges av en person hele tiden. Og det beste av alt: Barnehagen ligger 500 meter fra huset vårt!

Jeg ønsket ikke dagmamma, men en profesjonell barnehage. Jeg liker tanken om at barnepasset er satt i system og at man har utarbeidet et verdigrunnlag for barnehagen, og det er folk med utdanning som står bak og de har gjort seg noen tanker om hva de mener at barna skal lære og oppleve når de kommer til dem.

Endret av Pastill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Tenkte å lage en ny trend her :) En statusoppdatering for barna :jepp:

Vesla er i dag 6 mnd.

hun er ca 8 kg og 70 cm

Hun spiser grøt, moste grønnsaker/frukt og har såvidt fått prøve middagsglass. Får stort sett bare 1 måltid for dag, noenganger 2. fortsatt mye pupp :)

Drikker fortsatt ikke fra flaske men vi øver iherdig! Begynner såvidt å forstå at hun må suge på den ;)

Åler seg fremover og begynner å få litt fart på seg, spesiellt om hun ser noe hun vil ha ;)

Bruker lekegrinda mye nå sånn at hun skal vere vant med den for vi har ikke så stort hus, så snart er hun sikkert plutselig i andre enden av huset om hun fortsetter sånn :fnise:

Hun ligner på både mamma og pappa, men mest pappa :) Smiler og er blid mesteparten av tiden :)

Forrige uke gikk vi over til juniordelen på vogna, og det likte hun godt!

Hun har nesten aldri vert syk. Har hatt småfeber etter begge vaksinene og så den gangen hun var tett og snørrete.

Sovner fortsatt ikke av seg selv :( Jobber med det, men er vanskelig! :sjenert:

Er nok litt for mye hjemme med bare mamma, for blir sutrete når vi er på treff med andre barn og voksne :/ Så der også skal vi bli flinkere å besøke andre ;)

Har søkt barnahageplass fra 1 aug og er superspent på om hun får i den bhg vi har søkt i!

Da skal hun gå 3 dager i uka og vi tar hvær sin dag hjemme med henne.

Har ingen ferieplaner i år, skal pusse opp huset, besøke landstedet i helger, og ellers må vi ta ferie hvær for oss for å klare å strekke tiden frem til barnehagestart.

Så nå har jeg bestemt av jeg og vesla skal reise litt nå fremover. besøke slekt og venner mens vi fortsatt har permisjon! utnytte tiden best mulig!! :jepp:

Sånn, det var litt fra livet til Ruccola og Vesla :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lillegutt 6 mnd til torsdag, veide 7490 og var 68 cm for ca to uker siden :) helt perfekt i våre øyne ;)

Han spiser grøt morgen og kveld, samt får most frukt eller grønnsaker i 13-14 tiden. Ammer om morgenen, men har ikke tid til så mye pupp på dagen, så i det siste har jeg supplert med litt mme. Han legges 18 og sover da til ca 6:30, litt tidlig morgen,men heldigvis står han opp sammen med mannen, så jeg får sove litt lengre! Skal uansett ikke klage, når vi får hele kvelden "fri"

På dagtid er han våken to timer, så sover han 50 min, her går vi nemlig etterr klokka :gjeiper:

Er en ganske aktiv gutt som elsker og rulle og spinne rundt sin egen akse, men har en lei uvane av og kaste vekk alle lekene sine, da blir han liggende igjen alene og klage tilmvi samler de inn igjen ;) sitter ikke enda, men trives godt sittende på fanget vårt. Særlig når vi er borte, der er det som regel skummelt... Ellers ler han masse, særlig når pappan tuller med han (jeg er tydeligvis ikke morsom..)

På dagtid koser vi oss hjemme, på besøk hos små og store venner, med trilleturer, på åpen barnehage, i svømmehallen og innimellom (kanskje litt for ofte?) på shopping

Jeg skla studere litt nå i våres, og mannen skal ha gradert permisjon, må si jeg gruer meg pittelitt til og være borte, men vi har godt av det begge to. Har bestilt tur til syden i mai og skal mest sannsynlig pusse opp kjøkkenet til sommeren, så blir litt hjemmeferie også :)

Satser på barnehagestart i august, iiiiik! Er mamman klar for det da?? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra initiativ :)

Nå husker jeg ikke helt hva du begynte med Ruccola, men jeg skriver nå bare ned litt..

S var 7750 gr og 70 cm på 6 mnd kontroll.

Han er en blid og fornøyd gutt som er glad i å ligge på matte og leke og fikle med lekene sine. Ruller rundt og åler littegrann, men krabber overhode ikke på noe måte enda.

Vi begynte sakte men sikkert å la han smake div grøt, mos osv mellom 4,5 og 5 mnd. Nå er vi oppe i 3 "måltider" pr dag. 2 med grøt og 1 med middag. Han får fruktmos og vann i tutkopp på hvert måltid. Stas!

Ammer fremdeles mye, han får pupp før måltider og litt innimellom ellers. Pupp er kos, men merker at det er blitt mindre - logisk nok.

Han sover 2 blunder om dagen, hver på +/- 1,5 til 2,5 timer.

Det er kvelden sånn en gang mellom 20 og 21, ofte sover han natten igjennom, men våkner han så er det pupp mellom 04 og 06 engang. Morran er det her sånn +/- kl 09.

Vi er med på babysang og svømming, ellers er vi jevnlig i kontakt med andre babyer/mødre, da jeg har mange venninner i nærheten som er i samme situasjon som oss.

Pappaen skal ha gradert uttak 2 dg pr uke fra påske til st hans, ellers skal han ta resten til sommeren. Han er en sentral person i jobben, og kan ikke være borte i 12 uker sammenhengende. Tror vi har kommet til en fin løsning nå uansett :nigo:

Ang barnehage så utsetter vi dette til S er 2 år, jeg benytter retten min til å være hjemme ett år ekstra uten lønn og vi ser for oss å starte i barnehage i august 2013.

Håper alle har en fin januar-uke med sine små skatter :rodmer:

Edit: div trykkleifer og gjentakelser :sjenert:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyoppdatering - så gøy!!

Her er lillemann 5 mnd gammel nå, 67,5 cm og 7100 gram. En veldig glad og aktiv gutt som akkurat nå ligger og spreller ved siden av meg, mens han spiser på ene strømpen han har dradd av foten sin, mens han hører på sin egen stemme som lager hyl og "bæh"-lyder.

Han får 3 måltider med fast føde for dagen, grøt og mos av grønnsaker og frukt er godt. Av favorittmat kan nevnes avocado og det å sutte på mandarinbåter. Elsker å smake på nye ting, og blir helt klart inspirert av oss andre når vi spiser, da gafler han innpå litt ekstra. Knerten har hele tiden vært reservert i forhold til det å ta flaske, men sutter gjerne litt av den når det kommer vann på. Drkkekopp og eggeglass er også gøyalt å drikke av. Brystet er en favoritt på kveld og natt (sukk), men har tapt litt terreng på dagtid i forhold til alt mulig annet interessant man kan putte i munnen ;) Det er fint nok, jeg skal likevel "kutte ned" på ammingen nå når gutten snart skal starte i barnehage. Da duger det ikke med melkespreng for meg på jobb. Men når lillemann ikke er lysten på flaske, og brystet ikke er så spennende, og massevis av vann kommer utenfor og renner nedover smekken, da blir mor bekymret for om han får i seg nok væske og av riktig sort! Så vi øver og øver på flasken, og prøver med MME i alle slags drikkbare temperaturer, fra diverse flasker og sutter og kopper. I de siste har vi funnet en god mellomting: To skjeer grøt, og så skylle ned med MME.

Vi bader i kar og går endel i svømmehall, det er spennende. Babysalmesangen er også god underholdning, og de andre babyene er veldig interessante. Det er så interessant å være andre steder, at vi har litt problemer med å få han til å falle til ro og sove når vi er sammen med andre. Her er en gutt som ikke vil gå glipp av noe!

I går byttet vi ut vognbag'en med trillevogn-delen, og det falt i god smak. Klukking og "fornøydlyder" da vi trillet ut i skogen. Men du verden hvor hurtig han sovnet! Mange inntrykk gjorde vel sitt til det.

Ellers sover han 3 lurer for dagen, på ca 1,5 t, 2,5 t og 30 min hver. I teorien. I praksis følges dette sånn noenlunde, slik at han kommer i seng omkring kl 20 (nå arbeider vi med å forskyve det til 19) og står opp kl 8 (også dette skal forskyves til kl 7 - vi gjør oss klar til arbeidshverdagen og barnehagen). Nettene har tidligere vært veldig gode, men 1-2 oppvåkninger, men nå har vi enkelte netter hvor vi har vært oppe 5-6 ganger. Regner med ny mat og kanskje tenner er årsaken til det. Innimellom er det også litt treg mage som kan ligge til grunn. Sviskemosen er vår venn :)

Ingen tenner i sikte så langt, men vi øver oss litt med tannbørste. Den er veldig god å tygge på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Ruccola

Det håper jeg også! :klemmer:

Her fikk jeg ferske rundstykker til frokost (Hatting ;) ), te i mammakoppen og praktisk gave i stedet for noe tulleri ;) Blomster fikk jeg i går :)

Så var vi hos svigers til kake i ettermiddag :)

En koselig dag i vår lille familie ;)

Her har snuppa fått en tann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det null morsdagsfeiring i dag, og etter å ha furtet halve dagen, klarte jeg ikke å dy meg. Jeg fortalte samboeren min at jeg var veldig skuffet over å ikke bli gjort litt "stas" på, det er tross alt min aller første morsdag. Skal si han ble lang i maska...han trodde nemlig det var søndag om en uke, og han ble kjempelei seg! Han har visst planlagt noe den dagen, så da får vi se.

Knerten har sovet urolig de siste par ukene, han har ligget og vridd seg i søvne. På 8 måneders dagen sist mandag, skjønte jeg hvorfor. Han skulle absolutt spise på fingrene mine da han satt på fanget, og da kjente jeg ikke mindre enn TO tenner som så vidt hadde kommet frem i underkjeven. :) Etter dette har han roet seg mer om natta, så det spørs om det ikke har gjort litt vondt akkurat når tennene har brutt gjennom.

Sånn ellers: Fysioterapeuten er ikke fornøyd med at knerten ikke liker å ligge på magen, og han blir hengende etter med åling og krabbing. Vi trener hjemme flere ganger om dagen, men han begynner å gråte etter en liten stund på magen, og ruller seg over på ryggen. Likevel ser jeg en liten fremgang, han klarte i dag å holde seg oppe med armene i stedet for å hvile på albuene, så vi får håpe det går rette veien. Sånn ellers utvikler han seg normalt, han liker å leke med babygymen og føttene sine, og blir veldig stolt når jeg tar tak i armene hans og drar han opp sånn at han blir stående oppreist. Han har også blitt veldig flink til å gripe tak i ting, og det meste han får fatt i skal smakes på.

Han er fortsatt liten for alderen, ca. 60 cm og 5750 gram var han for to uker siden.

Han er flink til å spise, han ELSKER grøt med most banan, og gråter når han ikke får mer! Han kan ete til han kaster opp, i begynnelsen var det vanskelig å vite hvor mye han skal spise, men nå må jeg bare si stopp når jeg mener det er nok, og så får han påfyll fra puppen til slutt. Han får også en smoothie om dagen, kjøper de Red one/ Green one etc. og han er helt vill etter dem. Men middag er ikke noe godt, da lager han grimaser og spytter maten ut igjen. Har prøvd forskjellige typer, uten hell. Men det kommer vel etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig og høre om lille gutten deres, Meaty :) Har du forsøkt hjemmelaget middag? Her koker jeg søtpotet og moser, det går ned på høykant. Putter oppi litt kokt brokkoli, blomkål, gulrot e.l. Også for variasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...