Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Joda, men helt uavhengig av om julefeiringen i seg selv har bibelsk opphav eller ikke, skjønner jeg da godt at kristne finner det fint og meningsfylt å feire Jesu fødsel. Hva i all verden er galt med det? Mener du altså at det bare er feiringer som er omtalt i Bibelen som er OK? Så man skal da også unnlate å feire f.eks. byjubileer, jobbforfremmelser, og gullbryllup, for å nevne noe? Og hvis f.eks. en butikk vil feire tiårsjubileum og inviterer alle ansatte til fest i den forbindelse, så det er også galt?

Den største problematikken er at det opprinnelig er en feiring av Mithra - ikke Jesus. Det ble slått sammen av "kommersielle" hensyn. Det er ingenting hedensk med et tiårsjubileum eller bryllupsdag eller en jobbforfremmelse. Ikke spor av nå, dette dreide seg om julefeiring - som de fleste VET ikke er en opprinnelig kristen skikk. De fleste VET at juletre og diverse andre ting tilknyttet julen ikke er kompatibelt med det Bibelen lærer.

Og nei, jeg savner ikke julen - den hadde utspilt sin rolle med bravur lenge før jeg ble JV, takket være at den rent teknisk snart starter i november og er utslitt før midten av desember. Vi spiser den samme maten og har akkurat de samme fridagene, samme familiekosen minus julepynt og julegaver.

Er det ikke snodig at DET henger folk flest seg opp i?

Endret av sofiemyr
Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet

Dersom du med "hedensk" her mener noe som har sin opprinnelse i en annen tro/religion, så kan jo vel heller ikke 17. mai eller bursdagsfeiring sies å være hedenske skikker. ;)

Er det ikke snodig at DET henger folk flest seg opp i?

Jeg synes i grunnen ikke det. Dette er jo et punkt hvor JV skiller seg fra de aller, aller fleste nordmenn, og det er jo sånn at de som lever annereledes på et eller annet vis, enten de er avholds, vegetarianere, velger å få veldig mange barn, eller noe helt annet, støtt og stadig blir konfrontert med sine valg. Dessuten er det nok også mange som tenker at det er trist for JV-barna at de blir ekskludert fra fellesskapet på skolen og i resten av samfunnet her.

Nå har denne tråden forresten sporet så grundig av at jeg ikke har noe som helst mot at den kommer på riktig kjøl igjen. :)

Skrevet

Men fødselen fant sted på vårparten en gang (om i det hele tatt), og var lenge feiret i MARS.

Det kan jo være at du har rett. Jeg var ikke der den gangen, men feirer den i desember uansett.

Skrevet

Jeg konkluderer med at julefeiringens plassering og opprinnelse er hedensk - ja - noe du svært enkelt kan lese deg opp til en konklusjon på ved å f.eks google litt eller lese artikkelen i aftenposten. Vi feirer ikke jul nettopp av den grunn - at den ikke på noe vis kan dokumenteres i Bibelen.

De fleste mener at Jesus ble født en gang på høsten, kanskje september/oktober - men garantert ikke i desember.

Den romerske solguden derimot ;)

Jeg vet ikke hvilken dato eller dag når Jesus ble født, men synes det er verdt å feire allikevel. Det hender at jeg er med å feire fødselsdager til både barn og barnebarn utenom datoen da de er født. Det går da like greit det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvilken dato eller dag når Jesus ble født, men synes det er verdt å feire allikevel. Det hender at jeg er med å feire fødselsdager til både barn og barnebarn utenom datoen da de er født. Det går da like greit det.

Jesus instruerte dispilene sine nøye hvordan og hvorfor de skulle minnes hans bortgang. I tillegg kommenterte han flere jødiske høytider. Finner du det ikke merkelig at han aldri nevnte sin egen eller andres fødselsdager? Det er forøvrig 2 fødselsdager som nevnes i Bibelen, i svært negativt ordvalg.

Jeg sier ikke at man skal totalt overse at f.eks ditt barn blir ett år eldre men Bibelen peker i svært stor grad mot at det å feire det som en stor begivenhet er hedensk. I så måte er julen feiring av Jesu fødselsdag - i det minste tror de fleste det ;)

Endret av sofiemyr
Skrevet

Jesus instruerte dispilene sine nøye hvordan og hvorfor de skulle minnes hans bortgang. I tillegg kommenterte han flere jødiske høytider. Finner du det ikke merkelig at han aldri nevnte sin egen eller andres fødselsdager? Det er forøvrig 2 fødselsdager som nevnes i Bibelen, i svært negativt ordvalg.

Jeg sier ikke at man skal totalt overse at f.eks ditt barn blir ett år eldre men Bibelen peker i svært stor grad mot at det å feire det som en stor begivenhet er hedensk. I så måte er julen feiring av Jesu fødselsdag - i det minste tror de fleste det ;)

Feirer du Jesu bortgang?

Skrevet

Feirer du Jesu bortgang?

Vil ikke akkurat bruke ordet "feiring", vi kaller det Minnehøytiden. Ifølge Lukas og Paulus sa Jesus da han innstiftet måltidet til minne om sin død: «Fortsett å gjøre dette til minne om meg.» (Lu 22: 19; 1Kt 11: 24) Ut fra dette er det rimelig å trekke den slutning at Jesus mente at hans etterfølgere skulle holde Herrens aftensmåltid en gang i året, ikke oftere. Påsken, som ble feiret til minne om at Gud utfridde israelittene av trelldommen i Egypt i 1513 f.v.t., ble bare feiret en gang i året, nemlig på årsdagen, den 14. nisan. Det er derfor passende at også minnehøytiden holdes bare en gang i året, den 14. nisan.

Skrevet

Vil ikke akkurat bruke ordet "feiring", vi kaller det Minnehøytiden. Ifølge Lukas og Paulus sa Jesus da han innstiftet måltidet til minne om sin død: «Fortsett å gjøre dette til minne om meg.» (Lu 22: 19; 1Kt 11: 24) Ut fra dette er det rimelig å trekke den slutning at Jesus mente at hans etterfølgere skulle holde Herrens aftensmåltid en gang i året, ikke oftere. Påsken, som ble feiret til minne om at Gud utfridde israelittene av trelldommen i Egypt i 1513 f.v.t., ble bare feiret en gang i året, nemlig på årsdagen, den 14. nisan. Det er derfor passende at også minnehøytiden holdes bare en gang i året, den 14. nisan.

Enig med deg, Sofiemyr, vi kan ikke godt kalle minnehøytiden for en feiring. Mer begravelse.

Det er vel det mest riktige også, siden det handler om Jesu død.

Dermed feirer Jehovas vitner ingenting.

Bortsett fra det vi finner på selv, da. Det store er nok årsdag for giftemål. Det er en voksenfest, selv om barna ofte er med.

For barn er det barneselskap, som blir feiret mer eller mindre hyppig, avhengig av menigheten du tilhører. Det er en god erstatter for fødselsdager.

Jul feirier vi også, men unngår elementer som kunne få noen utenforstående til å mene vi feirer jul, som pynt (vi kan pynte vi også, men uten nisser, rødt, glitter) gaver, julesanger (noen hører på sangene også, det går jo på tv og radio, men blir nok slått av straks noen utenfor entrer stua). Barna får sine gaver (ikke alle), men de blir gitt noen dager før eller etter, slik at det ikke kunne sies å være julegaver. Så har de også noe å fortelle på skolen 2 januar. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er helt på sin plass å diskutere og kritisere det aller meste - inkludert religion. Også inkludert ikke-kreasjonistisk kristendom. Men off-topic regelen burde gjelde her også. Hvis jeg starter en tråd hvor jeg lurer på et teologisk spørsmål omkring f.eks hvordan man som kristen bør tolke en av Jesus lignelser, så er det off-topic å begynne å kritisere kristendommen spesielt og religion generelt. Uansett hva man forsøker å debattere her, så blir tråden kuppet av anti-teister som slår folk i hodet med "religion er bare tull!".

Man må gjerne skrive innlegg om at religion er tull - i relevante tråder. Hvis jeg mener poteter smaker forferdelig i tillegg til at det inneholder masse karbohydrater, så blir det off-topic om jeg spyr ut dette i hver eneste tråd hvor man ber om oppskrifter på fløtegratinerte poteter. På samme måte er det off-topic - og uhøflig - å spy ut "religion er tull"-innlegg i tråder som ikke tar opp dette direkte som tema.

:klappe:

Jeg mener også at det å kritisere og stille spørsmål til både andres og egen tro er både greit og sunt. Problemet er bare at det er mange som elsker å ha en nedlatende og fornærmende holdning i slike diskusjoner.

Men jeg tror at de fleste som kommer med lignende utsagn her inne er veldig klare over hvor vemmelige de er, og jeg tror de liker det. Dessverre.

Det er vel en måte og fremheve sin egen intelligens. "Jeg er mer intelligent enn deg, for jeg tror ikke på julenissen". Ganske barnslig egentlig, og temmelig enerverende når man prøver å diskutere et tema.

Tro har ikke så mye med intelligens å gjøre nødvendigvis.

Hvorfor skal man respektere religion, egentlig?

Eller som man i den siste tiden har begynt å si innen skeptikerrørsla: "Don`t be a dick!"

Du behøver ikke det, men du kan respektere trådstarteres intensjon med sine temaer. Er temaet i seg selv uinteressant for deg, kan du jo la være å delta.

Jeg for min del deltar aldri i tråder som handler om ting som interesserer meg midt i ryggen, som fotball, bil, graviditet osv.

Jeg ser at du tror på Jesus som din frelser, men vet ikke om du har fått dette spørsmålet tidligere som jeg gjerne vil vite svaret på:

Jeg vet at jehovas vitner ikke feirer jul, Så hva er årsaken til det, om det er vanlig at de tror på Jesus som sin frelser, og at han derfor må være Guds sønn?

De feirer ikke fødselsdager overhodet, og tar utgangspunkt i at når de to eneste fødselsdagsfeiringene som omtales i bibelen, omtales negativt, så avstår de fra å feire dem. For sikkerhets skyld, for det står neppe noe som indikerer forbud.

En annen ting er vel at Jesus selv sa: Og dette skal dere gjøre til minne om meg - og det gjaldt vel nattverden om jeg ikke husker feil.

Ellers feirer de jo påsken, og det at Jesus døde for menneskeheten, som vel er en større ting å feire enn hans fødsel, enten den nå foregikk i desember, oktober eller mars.

Jeg konkluderer med at julefeiringens plassering og opprinnelse er hedensk - ja - noe du svært enkelt kan lese deg opp til en konklusjon på ved å f.eks google litt eller lese artikkelen i aftenposten. Vi feirer ikke jul nettopp av den grunn - at den ikke på noe vis kan dokumenteres i Bibelen.

De fleste mener at Jesus ble født en gang på høsten, kanskje september/oktober - men garantert ikke i desember.

Den romerske solguden derimot ;)

Det var vel Keiser Konstantin og prestegjengen som i sin tid valgte å snikinnføre kristendommen ved å legge dens høytider til allerede etablerte feiringer. Samle alle småbekkene innenfor kristendommen til en felles, stor elv av tro.

Skrevet

:klappe:

Det er vel en måte og fremheve sin egen intelligens. "Jeg er mer intelligent enn deg, for jeg tror ikke på julenissen". Ganske barnslig egentlig, og temmelig enerverende når man prøver å diskutere et tema.

Tro har ikke så mye med intelligens å gjøre nødvendigvis.

Du behøver ikke det, men du kan respektere trådstarteres intensjon med sine temaer. Er temaet i seg selv uinteressant for deg, kan du jo la være å delta.

Jeg for min del deltar aldri i tråder som handler om ting som interesserer meg midt i ryggen, som fotball, bil, graviditet osv.

De feirer ikke fødselsdager overhodet, og tar utgangspunkt i at når de to eneste fødselsdagsfeiringene som omtales i bibelen, omtales negativt, så avstår de fra å feire dem. For sikkerhets skyld, for det står neppe noe som indikerer forbud.

En annen ting er vel at Jesus selv sa: Og dette skal dere gjøre til minne om meg - og det gjaldt vel nattverden om jeg ikke husker feil.

Ellers feirer de jo påsken, og det at Jesus døde for menneskeheten, som vel er en større ting å feire enn hans fødsel, enten den nå foregikk i desember, oktober eller mars.

Det var vel Keiser Konstantin og prestegjengen som i sin tid valgte å snikinnføre kristendommen ved å legge dens høytider til allerede etablerte feiringer. Samle alle småbekkene innenfor kristendommen til en felles, stor elv av tro.

Bra svart mysan :)

Skrevet

Jeg skriver av og til når jeg blir provosert av helt åpenbare tankefeil eller direkte løgn, som tilsynelatende har til hensikt å pynte på sannheten eller føre andre bak lyset.

(Jeg vet ikke motivet, selvsagt)

Jeg føler en moralsk forpliktelse å imøtegå argumenter eller synspunkt som kan være til skade for andre.

Ja, jeg er ateist og mener verden blir en bedre plass å leve uten religion, men forstår jo at jeg ikke på noen måte har rett til eller muligheten til å "omvende" religiøse eller overtroiske mennesker. Det er en prosess hver enkelt må ta selv.

Et eks, som jeg tror vi alle er enige i, er hvis noen med kreft prøver å finne noen alternative som kan kurere kreften, og som avviser skolemedisin. Hvis en slik person får positiv respons kan det være dødelig. Jeg ville føle meg medskyldig hvis jeg ikke skrev noe.

Dette er selvsagt satt på spissen, men illustrerer mitt eget motiv for ihvertfall noe av det jeg skriver. Det er vel ikke langt unna motivet til de fleste som skriver her, som altså har forskjellig utganspunkt, og forskjellig forståelse av hva som er farlig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skriver av og til når jeg blir provosert av helt åpenbare tankefeil eller direkte løgn, som tilsynelatende har til hensikt å pynte på sannheten eller føre andre bak lyset.

(Jeg vet ikke motivet, selvsagt)

Jeg føler en moralsk forpliktelse å imøtegå argumenter eller synspunkt som kan være til skade for andre.

Ja, jeg er ateist og mener verden blir en bedre plass å leve uten religion, men forstår jo at jeg ikke på noen måte har rett til eller muligheten til å "omvende" religiøse eller overtroiske mennesker. Det er en prosess hver enkelt må ta selv.

Et eks, som jeg tror vi alle er enige i, er hvis noen med kreft prøver å finne noen alternative som kan kurere kreften, og som avviser skolemedisin. Hvis en slik person får positiv respons kan det være dødelig. Jeg ville føle meg medskyldig hvis jeg ikke skrev noe.

Dette er selvsagt satt på spissen, men illustrerer mitt eget motiv for ihvertfall noe av det jeg skriver. Det er vel ikke langt unna motivet til de fleste som skriver her, som altså har forskjellig utganspunkt, og forskjellig forståelse av hva som er farlig.

Jeg vet ikke hvordan det er ellers i verden, men her i landet har ikke alternative behandlere lov å behandle en pasient med en dødelig sykdom uten at vedkommende først har søkt legehjelp. De har ikke lov å si: drit i skolemedisinen, jeg skal kurere deg med dette kodete vannet. For eksempel.

Mitt inntrykk er at folk med dødelige sykdommer som velger å prøve alternative metoder, er folk som er gitt opp av tradisjonell medisin og har fått beskjed om at nå er det ikke mer å gjøre, du skal dø.

Ellers er det ofte folk med allergier, smerter de ikke har fått hjelp med i tradisjonell medisin o.a. som gjerne bruker alternative behandlere. Noen virker det for, andre ikke, og der synes jeg faktisk folk må få gjøre sine egne valg. Vi bor i Norge, vi er opplyst. Vi vet om leger og medisiner, vi vet hva mange mener om homeopati, akupunktur, healing også videre. Man trenger ikke minnes på dette i en hver diskusjon som oppstår i et nettforum, og dersom en person her inne starter en tråd som heter noe sånt som: Kjenner du til noen dyktige akupunktører? Da er det akupunktører vedkommende er på utkikk etter, ikke lange haranger om at akupunktur er woo, at personen er "idiot" og at hele resten av diskusjonen tar helt av til å omfatte julenisser, gud, jehovas vitner og what not...

Og der har vi en håndfull personer som synder omtrent HVER gang. Jeg aner ikke om du er en av dem.

Skrevet

Mulig det gjelder de fleste, Mysan, men jeg har desverre flere i min nære omgangskrets som nektet å motta behandling av skolemedisin og døde som følge av at de valgte alternativt.

Senest i kveld har vi hatt besøk av en person som har denne holdningen, men denne er ikke syk.

Uansett: Er du ikke enig i poenget mitt i forrige post, eller mener du det er irrelevant?

Skrevet

Hva er poenget i din forrige post da, Gentle? At du ser det som din moralske plikt å opplyse folk dersom du ser at de blir løyet for? I såfall er jeg enig med deg i det.

Men det er vel knapt den problemstillingen som trådens tema egentlig.

Dette handler vel egentlig mer om disse personene som stormer den ene tråden etter den andre enten den handler om engler, akupunktur, tarotkort, homeopati eller hva som helst, kun med det mål for øye å latterliggjøre disse idiotene som like gjerne kunne trodd på tannfeen. De diskuterer ikke. De er ikke interessert i å diskutere. De klarer bare ikke å la være å latterliggjøre mennesker med et annet syn på verden enn dem selv.

• Liker 1
Skrevet

Dette handler vel egentlig mer om disse personene som stormer den ene tråden etter den andre enten den handler om engler, akupunktur, tarotkort, homeopati eller hva som helst, kun med det mål for øye å latterliggjøre disse idiotene som like gjerne kunne trodd på tannfeen. De diskuterer ikke. De er ikke interessert i å diskutere. De klarer bare ikke å la være å latterliggjøre mennesker med et annet syn på verden enn dem selv.

Enig. Det er dette jeg også reagerer på. Det handler ikke om å "opplyse" noen, det handler om at man oppfører seg uhøflig, i tillegg til at man er off-topic.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg lurer på om de ikke har dempet seg en smule i det siste? Er det bare noe jeg tror fordi jeg nesten aldri er her lenger?

Skrevet

Eventuelt så har antall tråder som ikke handler om hvor idiotisk religion er forsvunnet, fordi folk har gitt opp hele forumet. ;)

Skrevet

Ja, kanskje det er sånn. Det ville jo være synd. Jeg liker å diskutere livssyn, men jeg liker ikke sider som er kun religiøse eller kun paranormale, for der blir det så voldsomt ensidig, og alle stryker hverandre på ryggen og sprer lys og kjærlighet over en lav sko. Hyggelig det, men det virker så påtatt og falskt for meg.

Skrevet

Ja, ser ut til at vi sitter igjen med enten/eller. Det er lite rom for nyanseringer i nettdiskusjoner generelt, tror jeg.

Gjest VinglePetter
Skrevet

Ja, ser ut til at vi sitter igjen med enten/eller. Det er lite rom for nyanseringer i nettdiskusjoner generelt, tror jeg.

Enten så finnes tannfeen, eller så gjør hun ikke.

Enten så finnes Gud, eller så gjør han ikke.

Enten så finnes det spøkelser, eller så gjør det ikke.

Enten så finnes det folk som kan spå, eller så gjør det ikke.

Enten så finnes det folk som kan helbrede, eller så gjør det ikke.

etc...etc..

Jeg kan ikke se at det er rom for nyanser i disse spørsmålene :P

Vi som er skeptikere, vi vil gjerne ha litt mer bevis for slike ting, enn løse ubekrefede historier. Og så lenge det ikke finnes annet enn historier, så er vi ikke overbevist. En ting som slår meg, er at folk som hevder at de sitter med nøkkelen til disse store spørsmålene, uten unnak, enten nekter å dele hemligheten med andre, eller så greier de ikke å reprodusere bevisene når noen ser på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...