Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja!

Til 2 personer:

60 g tørkede mungbønner

60 g tørkede røde linser

1/2 ts gurkemeie

salt

1 ss nøytral olje

en god klype asafoetida (det er mulig man kan utelate dette hvis det er vanskelig å få tak i)

1 ts hel spisskummen

3 hele, røde tørkede chilipepper (hvis du ikke har det kan du i stedet smake til med cayennepepper før servering)

1 sjalottløk (eller 1/4 liten vanlig løk) i tynne skiver

ev. smør

Skyll linsene/bønnene godt, og kok dem i 4 dl vann tilsatt 1/2 ts gurkemeie til de blir møre (ca. 45-50 minutter).

Når det er ca. 10 minutter igjen av koketiden: Varm oljen i en liten stekepanne. Tilsett asafoetida, og la steke ca. 10 sekunder. Tilsett spisskummen, og la det steke i rundt 20 sekunder. Tilsett chilipepperne og la dem steke i noen sekunder til de blir mørke. Ha i løk, og la den steke til den begynner å få farge. Pass på varmen slik at løken ikke blir brent.

Når linsene/bønnene er ferdige: Smak til med salt, og rør inn innholdet fra stekepannen. (Smak til med cayennepepper dersom retten ikke er sterk nok, eller dersom du ikke har tørkede røde chilipepper.)

Denne retten blir ekstra god dersom man rører inn smør før servering. Jeg forsøker å være litt sunn for tiden så det utelater jeg. :ler:

Tusen takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Digre saftige nakkekoteletter, ratatouille, kokte nypoteter og kantarellsaus..

Skrevet

Fullkornsspaghetti med bacon, sommerkål, pinjekjerner og parmesan.

Skrevet

"Kerala-style beef", gulrotcurry, ris, raita og grønn salat.

Skrevet

I dag blir det hjemmelaget betasuppe (uten erter).

Skrevet

Lungemos... (huff)

med kokte poteter og rødbeter.

(gruer meg allerede... hehe)

Skrevet

Og siden jeg fortsatt er syk blir det nok et eller annet pastagreier fra pose med ostesaus..

Skrevet

Spaghetti med hjemmelagede små kjøttboller i krydret tomatsaus.

Skrevet

I dag blir det nok noe kjapt og enkelt, spaghetti og kjøttsaus.

Skrevet (endret)

Kyllingfilet med brokoli, ris og en hjemmelaget chillisaus med fløte.

Nam nam :spise:

Endret av Elize
Skrevet

Fiskeboller i hvitsaus med poteter, brokkoli, aspargres og mini-gulrøtter. Og gele med vaniljesaus til dessert! hihi..

(blei igjen dessert fra i går!!)

Skrevet

svineschnitzler av indrefilet med fløtegratinerte poteter, gulrot, brokkoli og erter. Potetene ble ikke helt topp, tror jeg må ha mer fløte og hvitløk i neste gang :)

Skrevet (endret)

linsesuppe og focaccia :)

Endret av milla-mor
Skrevet

Kyllingfrikassé med masse gode grønnsaker og hjemmesnekrede sukkererter :)

Skrevet

Kyllingfilet stekt i ovnen med smøreost over (prøv selv- kjempegodt!) og grønnsaker til

Skrevet

Falafelburgere i hjemmebakte halvgrove brød med salat, tomat, rødløk og tzatziki. I tillegg antakeligvis ovnsbakte potetbåter krydret med spisskummen og chili/paprikapulver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...