Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Enkelt og billig, sånn er Alou's studenttilværelse. i dag blir det pannekaker med fruktose.

Trur jeg kunne tenkt meg det også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medisterkaker,poteter,brun saus,tyttebær og surkål. NAM! :spise:

Skrevet

Svinekotelett med avocado, tomat, oliven, fetaost, marinert hvitløk og brød.

Masi til drikke.

Skrevet
Jepp, jeg glemte å kjøpe fisk, så jeg laget en rett av mungbønner og røde linser (som jeg for øvrig også laget for et par dager siden, og som er nydelig) i stedet for indisk fisk. :)

Har du lyst til å dele denne oppskriften? :smile:

Skrevet
Har du lyst til å dele denne oppskriften? :smile:

Ja!

Til 2 personer:

60 g tørkede mungbønner

60 g tørkede røde linser

1/2 ts gurkemeie

salt

1 ss nøytral olje

en god klype asafoetida (det er mulig man kan utelate dette hvis det er vanskelig å få tak i)

1 ts hel spisskummen

3 hele, røde tørkede chilipepper (hvis du ikke har det kan du i stedet smake til med cayennepepper før servering)

1 sjalottløk (eller 1/4 liten vanlig løk) i tynne skiver

ev. smør

Skyll linsene/bønnene godt, og kok dem i 4 dl vann tilsatt 1/2 ts gurkemeie til de blir møre (ca. 45-50 minutter).

Når det er ca. 10 minutter igjen av koketiden: Varm oljen i en liten stekepanne. Tilsett asafoetida, og la steke ca. 10 sekunder. Tilsett spisskummen, og la det steke i rundt 20 sekunder. Tilsett chilipepperne og la dem steke i noen sekunder til de blir mørke. Ha i løk, og la den steke til den begynner å få farge. Pass på varmen slik at løken ikke blir brent.

Når linsene/bønnene er ferdige: Smak til med salt, og rør inn innholdet fra stekepannen. (Smak til med cayennepepper dersom retten ikke er sterk nok, eller dersom du ikke har tørkede røde chilipepper.)

Denne retten blir ekstra god dersom man rører inn smør før servering. Jeg forsøker å være litt sunn for tiden så det utelater jeg. :ler:

Skrevet

I dag ble det pitapizza med røkt skinke, sopp, ananas, løk, mozzerella og jarlsberg. Trengte noe kjapt og gale etter første uken i ny jobb :)

Skrevet
Kan jeg få opskriften

Beklager, så ikke denne før nå. Jeg pleier å bruke denne som utgangspunkt, også trikser og mikser jeg litt etter hva jeg har i kjøleskapet.

Ingredienser:

500 g karbonadedeig

2 auberginer

1-2 bokser med hakkede tomater

1 stor løk

2 fedd hvitløk

1 1/2 dl fløte eller melk

2 egg

ost

Tilberedning:

Skjær auberginer i cm-tykke skiver og brun dem i olje i en varm panne. Legg dem over på et papirhåndkle og strø litt salt over dem.

Brun finhakket løk og hvitløk sammen med karbonadedeigen. Rør så inn tomater, salt, litt sukker, basilikum, oregano og pepper. La dette småkoke i ca 30 min.

Legg kjøttsaus og auberginer lagvis i en smurt ildfast form. Visp sammen fløte, egg, litt muskat og ost, og hell blandingen over formen. Stek ved 220 grader på midterste rille i ovnen i ca. 45 minutter. Server med masse gresk salat og eventuelt brød.

Lykke til :)

Skrevet

Lettsaltet torsk, gulrøtter og aspargesbønner, eggesmør.

Skrevet
Kotelett, potetbåter, salat og tsatsiki

Det hørte godt ut :sjenert:

Skrevet

I dag skal vi ha hjemmelaget karri-kyllingpai.

Skrevet

Idag skal vi ha hjemmelaget taco-pizza! mm.. med karbonadedeig med tacokrydder,mais,tortillachips og cheddar på.

Skrevet (endret)

Ovnsbakte rullader av uerfilet med tapenade "i svingene". Tomat- og spinatsaus og hvitløkspotetmos. Tørr hvitvin (Petit Bourgeois :) ) både i sausen og glassene.

Opal-plommer og moreller til dessert! :hjerter_rundt:

Endret av piaf
Skrevet (endret)
Enkelt og billig, sånn er Alou's studenttilværelse. i dag blir det pannekaker med fruktose.

...Rester i dag :sjenert: .

Endret av Alou
Skrevet

Pizza, har ikke helt bestemt fyll ennå, kanskje kyllingfilet marinert i satay-saus (kjøpt på glass ;) ) og noe godt bacon? Og rømmedressing på toppen.

I går hadde vi blomkålsuppe med små suppeboller med en anselig menge matfløte for å feire slutten på første "ordentlige" arbeidsuke.

Skrevet

Helkornpasta, økologisk pastasaus og tunfiskboller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...