Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Skal ut på bading rett etter jobb i dag, så det blir noe lettvint på engangsgrillen. Vi satser sikkert på pølser i wrap, med salat. Får se hvor fancy vi gidder å gjøre det, det viktigste er bading :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risotto i dag igjen, nå med bl.a. asparges, skinke, gressløk og basilikum.

Skrevet

Jeg trenger en god risotto-oppskrift. Noen som kan hjelpe?

Skrevet
Jeg trenger en god risotto-oppskrift. Noen som kan hjelpe?

Dette er (omtrentlig) den grunnoppskriften jeg bruker til to personer:

200 g risottoris

En halv løk eller et par sjalottløk

2 fedd hvitløk

1 dl tørr hvitvin

8 dl kraft (gjerne kylling, eller det kan tilpasses etter hva du skal bruke risottoen til)

Litt smør

Revet parmesan

Surr finhakket løk og hvitløk i litt smør eller olje. Når løken er blank, ha i risen og vend den godt inn i smøret. Tilsett hvitvin og la den fordampe. Så sper du med varm kraft, en øse av gangen, og lar den koke inn mellom hver gang. Fortsett med dette til risen er passe kokt (ca. 20 min, avhengig av ristype og smak og behag). Det kan hende du trenger litt mer kraft, jeg liker at risottoen er litt "fuktig". Ta kjelen av platen og rør inn en liten smørklatt og revet parmesan etter smak (tror 75-100 gram er passe til denne porsjonen).

Som sagt er dette en grunnoppskrift, du kan f.eks. tilsette sopp (gjerne tørket) eller asparges dersom du skal bruke den som tilbehør, eller du kan tilsette grønnsaker, kjøtt eller fisk og ha det som egen rett. Min absolutte favoritt er middagen jeg laget i går, da hadde jeg i et par hekto røkelaks i terninger, erter, persille og en liten klatt mascarpone. Veldig godt! :)

Skrevet

Tusen takk! Dersom du tilsetter andre ting, skal det oppi helt til slutt da?

Skrevet
Tusen takk! Dersom du tilsetter  andre ting, skal det oppi helt til slutt da?

Ja, jeg pleier i hvert fall å tilberede grønnsaker og andre ingredienser for seg, f.eks. koke asparges eller steke kylling, og så ha det i til slutt, evt. la det trekke med et par minutter for å bli skikkelig varmt.
Skrevet

må bare skrive hva vi hadde igår....for det var så digg!

Først to salater, en agurksalat m chili og peanøtter mmmmm, også en fra Jamie, gulrotsalat med koriander, kjempegod. Hadde og chili, hvitløk, ingefær og lime marinerte scampi m basmatiris.. snadder. Og god hvitvin..

Idag blir det nok stekt fisk m poteter og grønn salat.

Gjest Gjesta
Skrevet

I dag skal vi spise stekte kyllingfiletbiter, marinert i rødvinsmarinade, sammen med stekt bacon, spaghetti, ris og tomatsaus, pluss salat :)

Skrevet

Tagliatelle og saus laget av rester av kalvestek og -sjy (traktkantarell, salvie, hvitvin), pluss bl.a. stekt sopp, vårløk, litt parmesan og en skje crème fraîche.

Godt, men litt mektig, synes jeg, hadde gjort seg med en grønn salat ved siden av.

Skrevet

det ble røkt torsk, gulrotstuing, sommerkål og poteter idag...kjempegodt!

Skrevet

Ovnsbakt torsk med diverse grønnsaker, poteter og hjemmelaget aïoli.

Skrevet

Morrpølse (ikke sånn spekepølse altså, mer kjøttdeiglignende) og kokte poteter

Skrevet

Marokkansk kyllinggryte med bl.a. løk, safran og bladpersille. Ovnsbakte poteter til.

Skrevet

Når det engang slutter å regne så blir det rett på butikken for å kjøpe melk! Vil ha tomatsuppe! nam,nam!!

Gjest Anerikke
Skrevet

Skinkesalat med masse godt! Pasta, ananas, krutonger, cashewnøtter...

Skrevet

Det blir stekt kalkunfalukorv med potetstappe, sennep og ketchup når sambo kommer fra golfbanen i kveld...

Billig og godt faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...