Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei... prøver å alltid ha fersk mat her i huset og...men en gang iblant er det kjipt å lage mat( er faktisk kokk..) og vi har veeeeldig lyst på fiskepinner. Men i det store og hele lager vi "ordentlig" mat hver dag. Om enn endel mer potetmiddager enn eg ideelt ville hatt. Sambo er en ordentlig potetmann!

Men Piaf, er du Jamie fan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Wraps med hvitløksmarinert kyllingfilet, salat, løk, tomat, agurk, mais, potetsalat og hot tacosaus!

Endret av Pet
Skrevet
Men Piaf, er du Jamie fan?

Jeg har de tre første kokebøkene hans, og kokebøkene fra The River Café (der Jamie jobbet før han kom på TV), og henter masse inspirasjon derfra, ja. :) Spaghetti puttanesca er feks en typisk Jamie/River Café-rett.

Ellers leser jeg en del på BBC Foods nettsider og oppskriftsdatabasen Epicurious.

Skrevet
Hmmmm...har lagt merke til det er dårlig m "vanlig kjedelig" mat her, ikke mye fiskepinner og posesuppe.... Er det fordi ingen spiser det? eller ikke skriver de dagene de har det? Vi hadde forøvrig koteletter, kylling, salat og potetbåter idag.. men fiskepinnene eller kakene dukker nok opp i løpet av uka..

Som Piaf foretrekker jeg også å lage mat fra bunnen av, mest fordi det smaker så mye bedre, men også fordi jeg liker å lage mat.

Skrevet

På Gladmaten i dag ble det:

Champagnesuppe med blåskjell

Spanske kjøttboller med ratatouille og brød med aioli

Kvitsøylam med potetmos og neper

Kuleis, en kule med (skikkelig) pistasjeis og en kule med cookies and cream.

Bare synd at en blir så fort mett!!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lager for det meste mat fra hel- eller halvfabrikat: pose, glass, frossen-mat og lignende. Det er ikke så veldig spennende så derfor skriver jeg sjeldent inn her.

I helgene lager vi som regel "skikkelig" mat (men kan bruke poser og sånt da også, spesielt på sauser). Men det er vel gjerne sånn det blir når begge jobber og er slitne og sultne når man kommer hjem. Og det er sikkert masse man kan lage like raskt, men etter en lang dag gidder jeg ikke rett og slett - da passer det utmerket å brune kyllingen, helle i sausen og skifte til hjemmetøy mens maten putrer i 20 minutt ;)

Skrevet
Som Piaf foretrekker jeg også å lage mat fra bunnen av, mest fordi det smaker så mye bedre, men også fordi jeg liker å lage mat. 

:Nikke: Enig med piaf og Arkana, smaken, og for så vidt næringsinnholdet, er den viktigste grunnen til å lage "skikkelig" mat, i tillegg liker jeg rett og slett å lage mat.
Skrevet
:Nikke: Enig med piaf og Arkana, smaken, og for så vidt næringsinnholdet, er den viktigste grunnen til å lage "skikkelig" mat, i tillegg liker jeg rett og slett å lage mat.

Samme her. Nå liker ikke jeg fiskepinner, og synes heller ikke posesuppe smaker noe særlig. Frosenpizza er i min verden "frokost" til dagen derpå og ikke middag, så det har vi heller aldri. Drar heller ut og spiser en pizza da. Og som Piaf sier så finnes det veldig mye lettvint man kan lage fra bunnen av, men det krever kanskje litt innsats å "bli kjent" med oppskriftene, så første gangen man lager det er det ikke like enkelt. Man må derfor ha tid til å eksperimentere først for at man skal kunne lage bra hjemmelaget mat på en lettvint måte. Mine lettvinte middager er ofte kraft fra fryseren sammen med et utvalg grønnsaker, kjørt til kremet suppe med stavmikser og servert med grove rundstykker og/eller bacon, pølser eller anent kjøtt. Jeg lager også en del pasta, og dessuten er ovnsbakte fiskeretter veeeeldig enkelt.

Men det kan nok hende at de som har fiskepinner eller grandiosa til middag ikke gidder å skrive det her? At det er vi mat-geeks som bruker denne tråden som inspirasjon mener jeg.

Gjest Sille
Skrevet (endret)

Idag skal vi ha brokkoli-pesto pasta med et stykke kjøtt til + salat. Lettvint og deilig.

Ps. Her lages det også kun mat fra bunnen av. Både fordi det smaker så mye bedre, men også fordi det er mye sunnere.

Endret av Sille
Skrevet

I dag blir det marinerte, stekte kyllinglår med hjemmelaget hvitløks- og urtepotetmos og ovnsbakte grønnsaker til. Jordbær med fløte til dessert.

Gjest -eline-
Skrevet

Enig med dere, her lager man det aller meste fra skratch, både fordi da vet jeg hva jeg får i meg både av næringsinnhold og kalorier/fett/salt og fordi det er morsomt. Dessuten smaker det jo utrolig mye bedre. Må innrømme at det skjer at jeg kjøper ferdigpizza en sjelden gang, det er noen ganger jeg bare ikke gidder (gjerne når jeg er alenee hjemme...mat er morsommere å lage når man er flere som skal spise...).

I dag blir det tomatsuppe med rotgrønnsaker og nybaket grovbrød, jordbær til dessert.

Skrevet
Spinatwrap med kalkunskinke.

Tar denne til mellommåltid i morra i stede. Da skal vi nemlig ut og spise ganske seint. I dag blir det grilling i stede, været var plutselig så nydelig :)

Skrevet

I dag skal vi grille, så det blir grillspyd med kylling, gul squash, sopp og marinade + potetsalat og vanlig salat! :-D

Gjest Gjest
Skrevet

Loff, sirup, poteter, pasta, brød, ris og dressing. Går på en karbohydrat-diett :)

Skrevet (endret)

Grilla laks, poteter og agurksalat med en dæsj rømme til. NAMMME!!

Endret av Scorpina
Skrevet

Ferske reker, loff og majones.

Skrevet

Hamburgere. Ferdigkjøpte, bare stekt her hjemme. Ikke noe hjemmelaget i dag nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...