Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Har du oppskrift? Vet jo om noen oppskrifter, men greit med en "utprøvd" variant :)

I dag blir det rester av fårikål, i hvert fall til en av oss.

Jepp:)

130 g røde linser, skylt

4,5 dl vann

grønnsaks- eller kjøttbuljong

1/2- 1 løk

1-2 fedd hvitløk

1-2 gulrøtter

1 boks hakkede hermetiske tomater (eller mindre om du ikke er så glad i tomat)

salt, pepper

krydder (feks garam masala)

Fres løk og hvitløk i litt olje. Hell på vann og ha i buljongterninger. Ha i linsene og kok i ca 10-15 min. Når det har kokt i 5 min har du i oppkutta gulrøtter. Tilsett tomatene når det er ca 5 min igjen. Og smak til :)

Om jeg har rester av kylling så bruker jeg å ha det også oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullkornsspaghetti med kvernet kalvekjøtt og tomatsaus med hvitløk, chili, basilikum, balsamico og litt rødvin. (i sausen og ved siden av :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Hjortebiffer (av ytrefilet), sellerirotpuré, (muligens) ovnsbakte mandelpotetbåter, rosenkål med bacon og rødløkskompott med rødvin og balsamico. Crozes Hermitage å drikke til.

Til dessert blir det Stilton, double Gloucester, krydret pærepuré og denne vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Hvordan lager du den?

Jeg har ikke gjort det foreløpig, men planen er å bruke pærer som jeg har posjert i sukkerlake smaksatt med presset sitron og div hele krydder (vaniljestang, kardemommekaplser, nellikspiker og noen skiver frisk ingefær), og så rett og slett kjøre dem raskt til puré i stavmikseren. Rapport følger hvis du er interessert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjortebiffer (av ytrefilet), sellerirotpuré, (muligens) ovnsbakte mandelpotetbåter, rosenkål med bacon og rødløkskompott med rødvin og balsamico. Crozes Hermitage å drikke til.

Til dessert blir det Stilton, double Gloucester, krydret pærepuré og denne vinen.

:dåne: kan jeg spise hos deg?

Her skal det jobbes doble vakter hele helgen, så blir bare personal-mat på meg..

Men imorgen skal vi ha et stort selskap hvor gjestene skal ha pinnekjøtt, så da finner jeg ut hvor sterk viljestyrken min er :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag antar jeg at det blir hjemmelaget pizza. I går spiste vi tabboulleh av quinoa, hvor mannen i huset hadde kylling ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt kylling i buljong med estragonsaus og grønne bønner

Fersken, bringebær og blåbær med amarettosabayon.

Etter middag blir det vel å dele en flaske champagne for å feire at jeg er ferdig med eksamen :)

(EDIT: endret dessert :))

Endret av Litavesla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salvie-, sennep- og løkmarinerte kyllinglår med potetmos og aspargesbønner. Til dessert blir det bananer bakt i folie med kanel, smør og sukker, servert varme med vaniljeiskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelagde fiskeburgere og ditto burgerbrød. Halve, ovnsstekte gulløyepoteter, rødløkringer og tomatskiver til. Litt lettrømme som dressing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Hjemmelagde fiskeburgere og ditto burgerbrød. Halve, ovnsstekte gulløyepoteter, rødløkringer og tomatskiver til. Litt lettrømme som dressing?

Jeg oppdaget litt tilfeldig en ny personlig dressingfavoritt til fiskeburgere (og ovnsstekte poteter) i sommer: Rømme, kapers, litt finhakket rødløk og revet agurk (press ut litt av vannet) til passe konsistens. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er akkurat middag nr. 1 fortært: Rester av tomatsuppe. Om et par timer skal jeg ut og spise sushi for første gang. :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Om et par timer skal jeg ut og spise sushi for første gang. :redd:

Så spennende! :) Få høre om du liker det, da! Jeg elsker sushi, men spiser det altfor sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Tre små retter i dag:

- Gardspâté og rødløkskompott på toast av surdeigsbrød.

- Stekt piggvarfilet, beurre blanc med sitron og frisk kjørvel, kokte amandinepoteter, hvitvinsdampet fennikel og granateplefrø. Hvit burgunder til.

- Brownies, krydderposjerte pærer og vaniljeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baconsvøpt lammefilet med urter,sellerirotmos og cherrytomater.

Fersken, bringebær og blåbær med amarettosabayon til dessert i kveld også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...