Gjest Zia Skrevet 6. september 2008 #21043 Skrevet 6. september 2008 Tusen takk, da er mandagsmiddagen i boks Dagens middag blir den samme som i går, mer krabbe og hvitvin Til dessert skal vi ha nystekt marengseplekake med epler fra egen hage. Er det deg igjen? Jeg mener altså gjestmedgodemiddager, jf. denne tråden ? I går hadde vi stekt laksefilet, potetstappe (gulløye! ) med hvitløk, og fennikel som ble bakt i ovnen sammen med sitron, sitronskall, fennikelfrø og vermut, med brokkoli slengt inn helt mot slutten, og friske salatblader tilsatt rett før servering. I dag: - Timbale med krabbe og avokado med unge salatblader til - Hakkebøff med parmesan-pommes frites, estragon-aïloli og aspargesbønner - Morellterte - Ost (Maroilles og en fransk blåskimmelost) og druer
Arkana Skrevet 7. september 2008 #21045 Skrevet 7. september 2008 Marokkansk lammetagine med couscous til. Lemon posset med lemon-shortbread til dessert.
Saeria Skrevet 7. september 2008 #21046 Skrevet 7. september 2008 Din Chili con carne, Arkana. Den har blitt en slager her i heimen.
Sauen Shaun Skrevet 7. september 2008 #21047 Skrevet 7. september 2008 Stekt uer med kokte poteter og purresaus.
kamela Skrevet 7. september 2008 #21048 Skrevet 7. september 2008 Burger King i går, i dag har jeg lyst på kylling og nudler
t-schnuppa Skrevet 7. september 2008 #21049 Skrevet 7. september 2008 Din Chili con carne, Arkana. Den har blitt en slager her i heimen. Kan jeg finne oppskrift et sted?
Saeria Skrevet 7. september 2008 #21050 Skrevet 7. september 2008 Her: Chili con carne (4 pers.) 300 g kjøttdeig 2-3 fedd hvitløk 1 liten rød chilipepper 1 ts oregano 2 ss hvetemel 1 boks hermetiske tomater 3 dl hermetiske brune bønner 2 løk 100 g bacon 1 ss paprikapulver 1,5 dl buljong ½ ts cayennepepper Hakk løk og hvitløk og surr i panne. Tilsett kjøttdeig og bacon og stek det brunt. Finhakk chili og tilsett i kjøttet sammen med krydder og hvetemel. Tilsett tomater og buljong. Kok opp og la småkoke 6-8 minutter. Bland i bønner og la alt putre 10 minutter (sjekk at bønnene er møre). Jeg bruker en boks røde bønner(salat- og grytebønner) i stedet.
t-schnuppa Skrevet 7. september 2008 #21051 Skrevet 7. september 2008 Idag blir d bestemors hjemmelagde kjøttkaker, med standar tilbehør til:) Gleder meg til å dra til henne å få servert skikkelig husmannskost. Blir altfor lite av d om dagen! Til desser tipper jeg d blir kaker av ymse slag og gele:)
t-schnuppa Skrevet 7. september 2008 #21052 Skrevet 7. september 2008 Her: Chili con carne (4 pers.) 300 g kjøttdeig 2-3 fedd hvitløk 1 liten rød chilipepper 1 ts oregano 2 ss hvetemel 1 boks hermetiske tomater 3 dl hermetiske brune bønner 2 løk 100 g bacon 1 ss paprikapulver 1,5 dl buljong ½ ts cayennepepper Hakk løk og hvitløk og surr i panne. Tilsett kjøttdeig og bacon og stek det brunt. Finhakk chili og tilsett i kjøttet sammen med krydder og hvetemel. Tilsett tomater og buljong. Kok opp og la småkoke 6-8 minutter. Bland i bønner og la alt putre 10 minutter (sjekk at bønnene er møre). Jeg bruker en boks røde bønner(salat- og grytebønner) i stedet. Mmm. hørtes godt ut:) Er dette best, servert m ris til?
Gjest Eurydike Skrevet 7. september 2008 #21053 Skrevet 7. september 2008 Tomatbasert marokkansk lammegryte, med kikerter, gulrøtter, paprika og squash, krydret med bl.a. spisskummen, koriander og safran. Servert med couscous, og denne chiantien, som et lite eksperiment. Tilslutt resten av gårsdagens pære- og sjokoladedessert.
Saeria Skrevet 7. september 2008 #21054 Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg har servert gryta med ris til og med baguette. I dag blir det nystekt hvitløksbaguette. Det er det både jeg og mannen foretrekker. Endret 7. september 2008 av Saeria
Nilma Skrevet 7. september 2008 #21055 Skrevet 7. september 2008 Den opprinnelige planen var vegetarisk Shepherd's Pie, men så kjøpte jeg mangold på Bondens marked i går, og siden jeg gjerne vil bruke den mens den er friskest mulig blir risotto med mangold til middag i dag. Desserten blir, som i går, rommarinerte moreller med vaniljeis og stjerneaniskaker.
Fakse Skrevet 7. september 2008 #21056 Skrevet 7. september 2008 I dag blir det parmesanfisk inspirert av denne kyllingoppskriften.
Gjest Bond Skrevet 7. september 2008 #21058 Skrevet 7. september 2008 Grateng med fullkornspasta, massevis av kantarell, squash, kyllingkjøttdeig og purre. Ble ganske god, i følge samboeren. Og da banankake med sjokolade for dessert.
Kvist Skrevet 7. september 2008 #21059 Skrevet 7. september 2008 I går ble det tomatbasert lammegryte, med persillerot, rødløk, masse hvitløk og gulrot, krydret med fennikelfrø, chili, kardemomme og koriander. Mannen ønsket seg kokte poteter til å mose i sausen, sa da ble det det. Ferdigkjøpt nøtte og sjokoladeis til dessert. I dag ble det risgrøt til middag, og eple- og rabarbrakake til kaffen noen timer senere da vi fikk besøk. Årets siste rabarbrahøst fra egen hage
Gjest Bare gjest Skrevet 7. september 2008 #21060 Skrevet 7. september 2008 Er det deg igjen? Jeg mener altså gjestmedgodemiddager, jf. denne tråden ? Heheh, nei jeg er definitivt ikke gjestmedgodemiddager Har ikke vært innom denne tråden før i helgen faktisk Mye god inspirasjon her! Elsker å lage mat, men det blir desverre lenge mellom de store matopplevelsene, men med så mange gode tips her så får vi se om det ikke kan forandres litt på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå