Gå til innhold

Pastor Terry Jones og koranen


Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Det er riktig at muslimer er overbevist om at Koranen er Guds uforandrede ord, mens kristne erkjenner at Bibelen kun er inspirert av Gud.

Det er nok ulike meninger blant kristne om i hvilken grad Bibelen er Guds evige og uforandelige ord. Dette er jo nettopp en formulering som går igjen i norsk legmannskristendom og som ikke på noen måte er borte, selv i dag. Man snakker om Guds ord (som synonym for Bibelen) eller Den hellige skrift og:

http://www.kommentar-avisa.no/Gjestekommentarer/Gjestekommentarer-2004/Liberal%20teologi%20og%20bibelkritikk%20%2007.10.04.htm

Men la nå det ligge, det betyr som sagt ingenting for oss andre om Per velger å tro at en bestemt bok er hellig så lenge han ikke trår over grensen og krenker andre ved å kreve at vi andre også skal behandle boken som hellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

På nyhetene om noen dager: "Pastoren ble funnet skutt og drept i sitt eget hjem kl...."

Det er så mye hat i verdenen! Jeg hater de fanatiske dimlingene, uansett religion, men jeg brenner da ikke den hellige boken deres fordeom? Det er som å kaste bensin på et bål som allerede brenner kraftig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyhetene om noen dager: "Pastoren ble funnet skutt og drept i sitt eget hjem kl...."

Det er så mye hat i verdenen! Jeg hater de fanatiske dimlingene, uansett religion, men jeg brenner da ikke den hellige boken deres fordeom? Det er som å kaste bensin på et bål som allerede brenner kraftig nok.

Da burde jo bålet heller slukkes!

Jeg forstår ikke den holdningen at om man er fanatatisk og har en sterk tro så er alt tillatt. Muslimene har kneblet oss totalt og det kommer bare til å bli verre og verre. De har fått det som de ville.

Mens vold i hjemmene skal bekjempes...men det blir vel snart tillat hos muslimene. Ihvertfall å true med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, så du mener at det er muslimer som blir krenket og at de er i sin fulle rett til å sprenge bygninger, kapre fly og styrte de i bygninger, steine utro kvinner og så videre?

GÅ HJEM OG VOGG! HAHAHAHAHA! Takk for en god latter.

Oi av meg, du får stryk i tolkning.

Jeg mener at muslimer blir krenket ja, og mistenkeliggjort for den saks skyld. Er det i det hele tatt noe å diskutere? Jeg trodde diskusjonen lå i om det må tåle krenkelsene eller ikke, ikke om det blir krenket. Men resten av innlegget ditt "og at de er i sin fulle rett til å sprenge bygninger, kapre fly og styrte de i bygninger, steine utro kvinner og så videre?" er så dumt at jeg ikke engang har ord. Men du kan gjerne begynne med å vise hvor jeg har skrevet noe tilsvarende noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo stoppet i USA pga den fare det satte for amerikanske liv. Ikke fordi man hadde så stor respekt for koranen eller muslimene. Men kun for å spare amerikanske liv! Det kunne vel ellers blitt det blodbadet og sikkert en del å gjøre og å passe på - for å si det enkelt......Synes det er helt horribelt at man kan la seg true til taushet på den måten. Muslimene må gjerne ha sterk tro og ha stor respekt for koranen, men å drepe andre fordi de har et annet syn eller ikke den samme tro er jo helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du morsom? Jeg ser ikke for meg det raseriet som muslimer oppdriver hos de kristne om de hadde brent bibelen. Står det ikke skrevet i koranen at de skal snike seg innpå de vantro og skjære strupen av de..bare en skildring av hvordan de ser på oss vantro.

Du sikter til en krigsbeskrivelse fra 600-tallet? De vantro i denne historien var forøvrig verken kristne, jøder eller vestlige. De vantro i denne sammenhengen var gruppe som tilhørte religion som fantes i området før Islam, og historien tar vel for seg hva muslimene skulle gjøre om disse brøt fredsavtalen. Det er et ganske stort hopp fra det, til å nærmest hevde at muslimer skal krype rundt i Norge og kutte strupene på Ola Nordmann, kristenfolk og jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for en herlig twist, dere!

Jeg regner med at dere som mener han ikke må brenne bøkene fordi det kan føre til at muslimer skader og dreper våre, også er mot bygging av en moske i nærheten av ground zero? For byggingen av den vil jo også kunne føre til irrasjonell vold mot muslimer. Så jeg satte pris på at det var en stans i byggingen av denne moskeen som ville få pastoren til å ikke brenne bøkene.

Vakkert. Det er en seriøs fallitterklæring når vi mener at trusler med vold er god nok grunn for å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastor Terry Jones og hans ubskure lille menighet planlegger som kjent å brenne noe sånt som 200 eksemplarer av Koranen 11. september. Til nå har det meste som kan krype og gå av offentlige personer vært ute for å fordømme planene, men pastoren har så langt ikke gitt opp planene sine. Hva tror dere kommer til å skje? Kommer man til å klare å stoppe galskapen, eller vil han gjennomfører stuntet sitt? Og hva vil i såfall konsekvensene bli?

Personlig syntes jeg godt Jones selv kan "brenne". Dette idiot-stuntet kommer utelukkende til å føre meg seg problemer og negative konsekvenser. For hva? En manns idioti? Ytringfrihet er ikke å brenne bøker. Og ytringsfrihet medfører ansvar, ikke rett til å gjøre eller si hva faen man vil, uten å tenke på konsekvensene.

Jeg har ingen sans for bokbål, men heller ingen forstålse for voldlige reaksjoner på en ytring . Du sier han godt selv kan brenne . Mener du at det er bedre at mannen blir skadet enn at noen bøker blir brent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for en herlig twist, dere!

Jeg regner med at dere som mener han ikke må brenne bøkene fordi det kan føre til at muslimer skader og dreper våre, også er mot bygging av en moske i nærheten av ground zero? For byggingen av den vil jo også kunne føre til irrasjonell vold mot muslimer. Så jeg satte pris på at det var en stans i byggingen av denne moskeen som ville få pastoren til å ikke brenne bøkene.

Vakkert. Det er en seriøs fallitterklæring når vi mener at trusler med vold er god nok grunn for å ikke gjøre noe.

Jeg synes det er utrolig godt jobba av Terry Jones om han faktisk med sin lille menighet har klart å stoppe byggingen av moske ved ground zero .

Snakk om den lille mann mot giganten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sans for bokbål, men heller ingen forstålse for voldlige reaksjoner på en ytring . Du sier han godt selv kan brenne . Mener du at det er bedre at mannen blir skadet enn at noen bøker blir brent ?

Personlig så driter jeg i koranbål, og jeg driter i muslimer som brenner norske flagg og tråkker på norske riksvåpen. Det bor syv milliarder mennesker på denne jorden. Du er fryktelig arrogant hvis du forventer at disse til enhver tid skal oppføre seg slik at de ikke krenker deg (muslimer med bokstavtro forhold til Koranen krenker mitt intellekt hver jævlig dag). Antiintellektuelle mennesker, deriblant muslimer, krenker meg med sin manglende bruk av kritisk tekning. De krenker Gud også med sin manglende kritiske tenkning. Men jeg må innse at deres manglende bruk av sin hjerne ikke kan forbys. Og jeg orker ikke å hoste opp dårlige floksler om at de burde skjønne at deres ytringsfrihet/behov skal skje under ansvar, og således burde de ikke hoste opp noe dårskap som kan krenke meg. Det er lettere for meg å ikke bry meg så fryktelig mye om krenkingen. Og det er også lettere for verden. Men jeg klarer ikke å la være å bry meg. Men antiintellektuelle: frykt ikke. Jeg kommer ikke til å skade dere.

De konstruktive blant oss vil se på pastoren som en oppmerksomhetssyk gal mann som har null makt over resten av oss. Det vil alltids finnes mange slike blant de syv milliardene på denne kloden. Deal with it.

Folk som bryr seg om hva han gjør, gir ham makt, og vil at hans bokbrenning skal stanses. De er en del av problemet. Om bare slike mennesker kunne forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

En manns idioti? Ytringfrihet er ikke å brenne bøker. Og ytringsfrihet medfører ansvar, ikke rett til å gjøre eller si hva faen man vil, uten å tenke på konsekvensene.

Ytringsfrihet er "også" å brenne bøker, flagg eller på annen måte kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne hadde vel heller aldri truet med å drepe den befolkningen som hadde brent en bibel, og når de nevner amerikanere så mener de vel egentlig alle vestlige, også nordmenn.

Vi blir livredd og legger oss langflate for muslimene.

Kristne trenger da ikke å true med å drepe befolkningen om de brenner en bibel. De kristne landene har jo alt i historien vært rundt om mesteparten av verden og brent ned, drept og underlagt oss mer eller mindre alt av hele verden.

I dag er verdenssystemet bygd opp på vår kultur, vår tidsregning og de kristne landene har militære og økonomiske interesser over hele verden.

De kristne styrer verden, og bomber og kriger i land uavhengig om noen brenner noe bibel eller ikke. Har du så mye makt bruker du den ikke på filleting som en brent bibel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ytringsfrihet medfører ansvar, ikke rett til å gjøre eller si hva faen man vil, uten å tenke på konsekvensene.

Nei, der tar De feil, Frøken. Ytringsfriheten gir, i prinsippet, rett til å si hva faen man vil, uten tanke for konsekvensene. Hele poenget med ytringsfriheten er å beskytte også de upopulære, uspiselige, lite gjennomtenkte, potensielt katastrofale, og marginale ytringene. Akkurat denne tåpelige planen er også beskyttet av ytringsfriheten, og sånn er det med den saken. Jeg mener at jeg har lest et sted at det ikke vil bli noe av, likevel, siden 200 koraner blir et ganske stort bål, og pastoren har ikke fått tillatelse fra brannvesenet til å gjennomføre brenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbud mot fornærmelser av grupper har vi vel til en viss grad allerede, f. eks i rasismeparagrafen.

Jeg mener heller ikke at ytringsfriheten skal gjøre knefall for religion. Langt derifra. Det må og skal være lov å kritisere religion.Men det er også noe som heter frihet under ansvar. Jeg syntes ytringsfriheten er alt for viktig til at den skal misbrukes til å rettferdiggjøre alle mulige slags dumme utspill. I dette tilfelle et utspill som på ingen måte gjør verden til et bedre sted for noen. Da er man inne på dette med ansvar igjen. Hvor går grensen?

Det bør ikke være grenser for ytringsfrihet. Ikke i det hele tatt. Nettopp fordi ytringsfriheten er så viktig at den ikke skal gjøres mindre ved å innføre unntak for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede grenser for ytringsfriheten, og det mener jeg det bør være. Den bør ikke være absolutt, noe den heller ikke er.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede grenser for ytringsfriheten, og det mener jeg det bør være. Den bør ikke være absolutt, noe den heller ikke er.

Men de grensene er vi ikke engang i nærheten av å krysse med pastorens planlagte bokbål. Det er forøvrig en storm i et vannglass. Det kommer ikke til å BLI noe bål, for han kommer ikke til å få tillatelse til det. Hadde han på ramme alvoret ønsket å brenne 200 koraner, så hadde han ganske enkelt gjort det, men han har altså søkt om løyve og kunngjort det i media en måned i forveien, og dermed sikret at alle aktører som kunne tenkes å hindre ham i å gjennomføre planen, skulle få god tid til å stoppe ham. Dette er en mediejippo, og jeg tror de 200 koranene (om de engang eksisterer) ligger trygt der de (evt) ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pastablasta

Men kan man sammenligne bibelen og koranen?

Bibelen er en bok skrevet av mennesker, den er ikke hellig... Koranen er hellig, den er en direkte overlevering fra Gud, uten noen endringer. På samme måte er en oversatt Koran ikke hellig, ettersom den regnes som en fortolkning (noe som forsåvidt betyr at om Jones brenner 200 Amerikanske oversettelser, vil mange muslimer tolke og takle saken andreledes...)

:klappe:

Helt enig!

Koranen er mest hellig, så den bør man la være ifred! Bibelen er jo bare menneskeskapt, den kan vi fint brenne..:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Helt enig!

Koranen er mest hellig, så den bør man la være ifred! Bibelen er jo bare menneskeskapt, den kan vi fint brenne..:ironi:

For ikke å snakke om flagg og ambassadebygninger og slikt. Det er helt kurante ytringer å brenne ned en ambassade, og arrangere flaggbrenninger i fortørnelse over avistegninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

Men de grensene er vi ikke engang i nærheten av å krysse med pastorens planlagte bokbål. Det er forøvrig en storm i et vannglass. Det kommer ikke til å BLI noe bål, for han kommer ikke til å få tillatelse til det. Hadde han på ramme alvoret ønsket å brenne 200 koraner, så hadde han ganske enkelt gjort det, men han har altså søkt om løyve og kunngjort det i media en måned i forveien, og dermed sikret at alle aktører som kunne tenkes å hindre ham i å gjennomføre planen, skulle få god tid til å stoppe ham. Dette er en mediejippo, og jeg tror de 200 koranene (om de engang eksisterer) ligger trygt der de (evt) ligger.

Til og med i Norge hadde man ikke trengt å søke om å få brenne bøker; fra 1. sept til 1. mai.

I USA er det også lov å brenne bøker, om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med i Norge hadde man ikke trengt å søke om å få brenne bøker; fra 1. sept til 1. mai.

I USA er det også lov å brenne bøker, om man ønsker det.

Men ikke desto mindre har pastoren søkt om løyve og blitt nektet det. Det er tross alt snakk om å brenne nærmere et halvt tonn papir på offentlig sted. Det er ikke noe kaffebål det er snakk om her. Vent og se. 11. sept 2010 kommer til å komme og gå uten noe koranbål.

Nå har han jo fått det nesten som han ville, også: Verdens muslimer er totalt apeshit over at han i det hele tatt SNAKKER om å brenne dette hellige papiret.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...