Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Gjest Blomst83

Jeg har strøket 2 ganger. Første gangen gikk bra, men var for dårlig på parkering - derfor strøyk jeg. Andre gangen gikk til helvete med alt, jeg fikk ikke til noen ting nesten. Jeg var så nervøs, tårene rant hele tiden og hadde vanvittig prestasjonsangst. Skalv så i beina at jeg kunne så vidt kløtsje, hakkete kjøring. Det ironiske er at denne gangen hadde jeg ingen problemer med parkering. Er en ok sjåfør ellers, kjører forsiktig. To kjørelærere sier jeg er flink å kjøre, de forstår ikke hvorfor jeg stryker. Fikk skikkelig hakk i selvtilliten etter at jeg strøk første gang.

Har ny oppkjøring i neste uke, gruer meg helt forferdelig mye. Er redd for miste kontrollen over meg selv igjen. Har en angstlidelse, irriterende(!) som jeg ikke blir kvitt så lett, som kanskje kan ha bidratt til nervøsiteten min. Har så lyst å bare være chill å naile den lappen. Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 44174...842

Det er ikke nok til å gi stryk.Det skal litt mer til enn som så.Hvis det var den eneste begrunnelsen er det rart at kjørelæreren din ikke oppfordret deg til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomst83

Er "kartkjøring" noe nytt som har kommet? Jeg starta med kjøretimer sommern 2008, fikk lappen i oktober 2008. Hadde aldri kartkjøring.

Anonymous poster hash: cef6d...6c6

Det lurte jeg på også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Anonym med psykiske problemer.

Håper du kan gi en liten rapport om hvordan kartkjøringen er?

Hadde kartkjøring i dag og kjørte til Hønefoss via Gardermoen - 2 timer fra der jeg bor. Satt på med en annen elev. Det vi gjorde før turen var å planlegge hvor vi skulle kjøre for å komme oss til Hønefoss, skrev stikkord osv. Også skulle vi gjette hvor mye drivstoff vi brukte til sammen, og hvor lang tid vi tok før vi var tilbake igjen. Vi brukte ikke noe kart, og vi så heller ikke på stikkordene som vi hadde skrevet. Vi fulgte bare skiltene til Gardermoen, før vi kjørte videre til Hønefoss og tilbake igjen. Var egentlig veldig lik langkjøringen. Da vi var ferdig med det hadde vi en liten oppsummeringstime og gikk i gjennom de forskjellige punktene vi hadde skrevet ned, og ting som vi gjorde feil under turen (hehe).

Har tenkt å ta teoriprøva til uka. Tester meg selv med prøver på teoritentamen.no. Har kjøpt sånn 24 timers abonnement. Utrolig mye rare spørsmål. Har null peiling på det tekniske på bilen, og jeg kan lite om bremselenge osv. Har tatt prøven på teoritentamen.no 6 ganger nå, og det beste jeg har klart er 15 feil. :( Men har hørt at den ordentlige teorien er lettere, kan noen bekrefte dette?

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Hadde kartkjøring i dag og kjørte til Hønefoss via Gardermoen - 2 timer fra der jeg bor. Satt på med en annen elev. Det vi gjorde før turen var å planlegge hvor vi skulle kjøre for å komme oss til Hønefoss, skrev stikkord osv. Også skulle vi gjette hvor mye drivstoff vi brukte til sammen, og hvor lang tid vi tok før vi var tilbake igjen. Vi brukte ikke noe kart, og vi så heller ikke på stikkordene som vi hadde skrevet. Vi fulgte bare skiltene til Gardermoen, før vi kjørte videre til Hønefoss og tilbake igjen. Var egentlig veldig lik langkjøringen. Da vi var ferdig med det hadde vi en liten oppsummeringstime og gikk i gjennom de forskjellige punktene vi hadde skrevet ned, og ting som vi gjorde feil under turen (hehe).

Har tenkt å ta teoriprøva til uka. Tester meg selv med prøver på teoritentamen.no. Har kjøpt sånn 24 timers abonnement. Utrolig mye rare spørsmål. Har null peiling på det tekniske på bilen, og jeg kan lite om bremselenge osv. Har tatt prøven på teoritentamen.no 6 ganger nå, og det beste jeg har klart er 15 feil. :( Men har hørt at den ordentlige teorien er lettere, kan noen bekrefte dette?

De på nettet ligger på samme nivå som den på trafikkstasjonen. Så du må nok få mindere en 15 feil før du kan si deg klar for den på trafikkstasjonen. Og husk at den kunnskapen skal ikke bare lærers for å bestå prøven.Det er jo den kunnskapen du trenger for å kunne være en trygg sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk skadet Anon her. (orker ikke å quote alle, blir så lang post da)
Men vin, det høres faktisk smart ut! Kjørelæreren min har vært utrolig forståelsesfull, og har håndtert mine "plager" bedre enn jeg hadde trudd. Og det har hjulpet meg sinnssykt mye. Om noen hadde fortalt meg for år siden at jeg en dag klarer å sitte i en bil uten å få fullstendig panikk og null tårer. Da hadde jeg tisset på meg av latter, og ringt galehuset å fått den personen innlagt.

Har jeg nevnt at jeg var i en bilulykke for 4 år siden, en alvorlig bilulykke?
Og har jeg har slitt med panikk anfall etter den tid, altså ikke relatert til angsten, men på grunn av ptsd og frykt for biler...
Første kjøretimen så skalv jeg så mye at jeg klarte ikke å gå. Hadde tårer i øynene så jeg så ikke så mye, men da kjøretimen var over så smilte jeg faktisk. Jeg kjørte ikke perfekt, langt i fra, men det gikk mye bedre enn det jeg kunne ha drømt om. På grunn av kjørelæreren.

Husker han sa at dersom jeg får fullstendig panikk, så er det bare å stoppe bilen så kjører han oss tilbake. Han presset meg til å kjøre rett over et lite kryss, det var det FØRSTE jeg gjorde. Å han sa "drit i andre bilene, det står skole på bilen din, om du holder på å bli kjørt på, så har jeg brems og gass. om du føler får å hopp ut av bilen midt i krysset, gjør det. Jeg tar over bilen".
Å det funket! Det å vite at han hadde såpass mye kontroll, hjalp meg med å klare å kjøre over det lille krysset. Uten panikk, uten at det oppsto en farlig situasjon, langt i fra.

Han er flink til å pushe meg, uten å skape panikk. Uten at jeg føler at jeg mister kontroll. om jeg sier nei til å gjøre noe, som å kjøre på motorvei for første gang. Så sier han "Ja da tar vi noe litt enklere i dag, også prøver vi en annen dag". for han han full forståelse for at noen dager så skal det ikke så mye til for at jeg bryter sammen. Mens andre dager så tåler jeg mer. Også sier han det jeg trenger å høre, for å føle meg trygg. Ikke bare på han, men på meg selv også.

Så kjørelæreren min er bare helt fantastisk. Jeg kunne ikke ha fått en bedre lærer enn han.
Jeg leste jo noen skrekk historier om folk som hadde kjørelærere som sov under timene. Og mange klager og slikt... Men gud hvor heldig jeg er som fikk han.

Men for dere som sliter med teorien. Jeg skjønner dere godt, har det sånn selv. Når kjørelæreren spør meg om ting, så kan jeg svarene, får jeg samme spørsmålet på en prøve på nett, så blir det helt blankt eller så svarer jeg feil.
Så jeg KAN teorien, men det blir bare tull på selve prøven. Sinnssykt irriterende!
Og det tekniske, da svarer jeg bare at jeg ringer pappa. Det er svare mitt, jeg er helt noob når det kommer til motor og olje og alt det der. Om jeg noen gang må åpne panseret, ja da ringer jeg pappa haha.
Fylle på spylevæske og det å sjekke olje tingen, det er vell noe jeg faktisk kan lære meg. Men mer enn det, haha no way. Da er pappa god å ha.
Mamma er noob når det kommer til sånt også, men hun har førerkorte for det. Hun besto. Kjørelæreren til ei venninne har innrømt at hun ikke kan så mye om slikt selv. Hun må lese seg opp før hun lærer det bort til eleven, men hun kan ikke å gjøre det praktisk selv.

Man skal ikke være god til alt, man skal ikke kunne alt. Så fremt du er en trygg og ansvar sjåfør, så er det ingen skam i å må å ringe profesjonelle for å fikse en skrue i motoren.



Anonymous poster hash: c4d0f...fd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alegria

Hadde kartkjøring i dag og kjørte til Hønefoss via Gardermoen - 2 timer fra der jeg bor. Satt på med en annen elev. Det vi gjorde før turen var å planlegge hvor vi skulle kjøre for å komme oss til Hønefoss, skrev stikkord osv. Også skulle vi gjette hvor mye drivstoff vi brukte til sammen, og hvor lang tid vi tok før vi var tilbake igjen. Vi brukte ikke noe kart, og vi så heller ikke på stikkordene som vi hadde skrevet. Vi fulgte bare skiltene til Gardermoen, før vi kjørte videre til Hønefoss og tilbake igjen. Var egentlig veldig lik langkjøringen. Da vi var ferdig med det hadde vi en liten oppsummeringstime og gikk i gjennom de forskjellige punktene vi hadde skrevet ned, og ting som vi gjorde feil under turen (hehe).

Har tenkt å ta teoriprøva til uka. Tester meg selv med prøver på teoritentamen.no. Har kjøpt sånn 24 timers abonnement. Utrolig mye rare spørsmål. Har null peiling på det tekniske på bilen, og jeg kan lite om bremselenge osv. Har tatt prøven på teoritentamen.no 6 ganger nå, og det beste jeg har klart er 15 feil. :( Men har hørt at den ordentlige teorien er lettere, kan noen bekrefte dette?

Ja den ordentligere var lettere. Bestod på første forsøk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartkjøring? Det har jeg aldri hatt og skal ikke ha det heller.. Er det obligatorisk?

Tror kartkjøring er ganske nytt. Det er obligatorisk, dessverre. Er veldig likt den "vanlige" langturen, og man må punge ut med 3 ekstra tusenlapper (eller seks 500-lapper, som jeg gjorde). Brukte ikke kart, fulgte bare skilter.

Yay, klarte endelig å bestå teorien på nett med seks feil! :) Forhåpentligvis tar jeg den ordentlige teoriprøva til uka, men bare hvis jeg består teori på nett 9 av 10 ganger fra nå av. :P Men disse mattespørsmålene er jeg ikke så flink på. Bremselengder osv. Søker det opp på nett og det står hvordan man skal regne det. Men så dum som jeg er i matte skjønner jeg det fortsatt ikke. :sur: Hadde jo vært greit å kunne. Kjipt å få 1 feil for mye og stryke fordi jeg ikke vet hvordan man regner ut reaksjonslengde liksom...

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alegria

Tror kartkjøring er ganske nytt. Det er obligatorisk, dessverre. Er veldig likt den "vanlige" langturen, og man må punge ut med 3 ekstra tusenlapper (eller seks 500-lapper, som jeg gjorde). Brukte ikke kart, fulgte bare skilter.

Yay, klarte endelig å bestå teorien på nett med seks feil! :) Forhåpentligvis tar jeg den ordentlige teoriprøva til uka, men bare hvis jeg består teori på nett 9 av 10 ganger fra nå av. :P Men disse mattespørsmålene er jeg ikke så flink på. Bremselengder osv. Søker det opp på nett og det står hvordan man skal regne det. Men så dum som jeg er i matte skjønner jeg det fortsatt ikke. :sur: Hadde jo vært greit å kunne. Kjipt å få 1 feil for mye og stryke fordi jeg ikke vet hvordan man regner ut reaksjonslengde liksom...

Hm har aldri hørt om det, og kjørelæreren min har aldri nevnt det. Og jeg skal ta lappen om under en mnd, og skal heller ikke ha flere kjøretimer før det. Rart...

Jeg tok prøven på teoritentamen.no helt til jeg fikk bestått 15/20 ganger på rad. Bestod den virkelige teorien, ved å lese LITT i boken men mest å ta prøvene på nett. Følte det hjalp veldig mye :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm har aldri hørt om det, og kjørelæreren min har aldri nevnt det. Og jeg skal ta lappen om under en mnd, og skal heller ikke ha flere kjøretimer før det. Rart...

Jeg tok prøven på teoritentamen.no helt til jeg fikk bestått 15/20 ganger på rad. Bestod den virkelige teorien, ved å lese LITT i boken men mest å ta prøvene på nett. Følte det hjalp veldig mye :) lykke til!

Hmm, det var merkelig. Da gjelder det kanskje bare for noen trafikkskoler? Dårlig gjort. :P Har tatt prøvetentamen på teoritentamen.no non-stop fra fredag til i dag, og tok lang tid før jeg besto. Men så begynte jeg å skrive ned alt jeg svarte feil på, og hvorfor det svaret var feil osv. Fant ut at jeg husker det mye bedre på den måten, og nå får jeg sjeldent over 7 feil. :) Har lært myyye allerede! Har også svart feil på en del spørsmål som jeg egentlig kan, men som jeg formulerte feil. Egentlig bra, for da vet jeg at jeg må lese NØYE på den ordentlige teoriprøven og bruke god tid. ;)

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alegria

Hmm, det var merkelig. Da gjelder det kanskje bare for noen trafikkskoler? Dårlig gjort. :P Har tatt prøvetentamen på teoritentamen.no non-stop fra fredag til i dag, og tok lang tid før jeg besto. Men så begynte jeg å skrive ned alt jeg svarte feil på, og hvorfor det svaret var feil osv. Fant ut at jeg husker det mye bedre på den måten, og nå får jeg sjeldent over 7 feil. :) Har lært myyye allerede! Har også svart feil på en del spørsmål som jeg egentlig kan, men som jeg formulerte feil. Egentlig bra, for da vet jeg at jeg må lese NØYE på den ordentlige teoriprøven og bruke god tid. ;)

Kjøreskoler er sleipe og gjør alt for å tjene penger :P hvilket område kjører du? Oslo?

Da skal det nok gå bra, jeg var kjempenervøs før teoriprøven men det gikk veldig bra. Teoritentamen.no var noe vanskeligere synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kartkjøring, både i Bergen og i Oslo. I oslo var det "bakt" inn i langkjøringen, slik at jeg måtte finne veien hjem selv via diverse ruter. 10k har aldri gått så raskt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom også endelig igang rundt sommer/høst ifjor (23 år), nå venter jeg igrunnen bare på å klare den fordømte teorien som jeg har prøvd på 3-4 ganger... :bond:

Har alltid bodd så sentralt, i tillegg gått et år på folkehøgskole, så har på en måte "ikke hatt bruk for" lappen før nå. Men akkurat nå skulle jeg ønske jeg fikk rævva i gir da jeg var 18.

Jeg hadde så inderlig håpt å få meg lappen før sommeren kom, og før ungen kommer i september ikke minst, men hører rykter om at mange har et opphold fra juni/juli til september og det da ikke er mulig å få oppkjøringstime. Jeg griner litt om jeg ikke får mulighet til å kjøre opp før da. I tillegg til en måneds eller to ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke ta med noe annet enn legitimasjon når man skal ta teorien? Sikkert et dumt spørsmål, men spør for sikkerhetsskyld. ;)

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du briller/linser må du ha lapp fra optiker på det.



Anonymous poster hash: cef6d...6c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger vel ikke ta med noe annet enn legitimasjon når man skal ta teorien? Sikkert et dumt spørsmål, men spør for sikkerhetsskyld. ;)

Til teorien trenger man bare legitimasjon, men til oppkjøringen må du eventuelt ha med optikerattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager masinga, hehe. Hvis man stryker på oppkjøring er det 4 uker sperrefrist. Kan man kjøre rett opp igjen etter de 4 ukene, eller må man vente like lenge som man må første gangen? Nå er ventetiden 2 måneder og har lite lyst til å vente like lenge hvis jeg skulle stryke. Da kan det jo ta opp til 4-5 måneder før jeg har lappen i lomma. Kjipt å være så nærme lappen, men allikevel så langt unna. Føler jeg da. :(

Og kan man stryke hvis man ikke klarer kontrollspørsmål, selv om man kjører trafikksikkert?

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Beklager masinga, hehe. Hvis man stryker på oppkjøring er det 4 uker sperrefrist. Kan man kjøre rett opp igjen etter de 4 ukene, eller må man vente like lenge som man må første gangen? Nå er ventetiden 2 måneder og har lite lyst til å vente like lenge hvis jeg skulle stryke. Da kan det jo ta opp til 4-5 måneder før jeg har lappen i lomma. Kjipt å være så nærme lappen, men allikevel så langt unna. Føler jeg da. :(

Og kan man stryke hvis man ikke klarer kontrollspørsmål, selv om man kjører trafikksikkert?

Ventetiden er den samme.Du har en sperrefrist på 4 uker før du kan meldes opp på nytt,men du kan ikke hoppe foran i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...