Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører trygt, varsom, hensynsfult og med god samhandling til andre medtrafikanter. Jeg plasserer meg godt i rundkjøringer, kryss, enveiskjørt gate osv.. Jeg kan vel det meste han ser etter, jeg er bare en løk når det kommer til å parkere med rygging. Og jeg har lært å bremse ned feil, men sånn er det. Jeg kan kjøre bil, parkeringsløsninger finner jeg alltids. Det er ingenting som hemmer meg. Ingen kjører perfekt, og de ser ikke etter perfeksjon. Vi er uerfarne sjåfører, og er enda i læringsprosessen. Når du består oppkjøringen, så er du klar til å FORTSETTE å lære på egenhånd. 

Anonymkode: 61e27...4c5

Det gir et nytt bilde på det hele😊

Anonymkode: 0d2ac...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk inn på trafikkstasjonen og trakk kølapp for oppkjøring. Så betalte jeg. Så fikk jeg hilse på sensor og vi gikk ut i bilen. Så forklarer sensor hva som skal skje. Deretter har sensor en Ipad e.l. som trekker et sikkerhetsspørsmål. Du svarer på sikkerhetsspørsmålet og får muligens et oppfølgingsspørsmål. Jeg fikk "Når bruker man nødblink?" og "Hvilke lys kan man bruke sammen med nødblinken?". Så gjør du klar bilen, stiller inn setet, speil osv. Ipaden trekker også ut en rute du skal kjøre, men sensor sa ikke til meg hele ruta. Han sa den underveis. Så kjører du ut av trafikkstasjonen også sier sensor en retning du skal kjøre. For eksempel "Følg veien mot E6 Narvik". "Sving av mot Glomdalen". Du følger altså skiltingen. Jeg måtte kjøre til flyplassen, parkere (noe han hjalp meg med siden jeg er elendig på å parkere ved å rygge), så måtte jeg kjøre inn til sentrum igjen, en omvei via en enveiskjørtgate og til trafikkstasjonen igjen. På trafikkstasjonen måtte jeg parkere igjen (noe han enda en gang hjalp meg med og instruerte meg hvordan jeg skulle gjøre det best mulig). Jeg fikk vite med en gang at jeg hadde bestått, også fortalte han hva som var bra og hva jeg burde trene mer på. Jeg brukte nesten en time fra start til slutt, de fleste bruker vel 30 - 45 minutter i min by - men jeg kjører ganske sakte og tar det med ro nå på vinteren. 

Før oppkjøringen hadde jeg en oppvarmingstime med kjørelærer. Jeg var helt ekstremt nervøs, men med eneste gang jeg satte meg i bilen med sensor så ble jeg helt nummen. Som om at jeg ikke hadde noen følelser. Det var godt, samtidig som jeg var innstilt på å stryke når han måtte hjelpe meg å rygge, glemte blinklys en gang og at jeg tydeligvis har brukt clutchen feil hele tiden hehe. Men det gikk bra! 

Anonymkode: 61e27...4c5

Hva er svaret på sikkerhetsspørsmålet og oppf.spørsmålet?☺

Anonymkode: 0d2ac...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er svaret på sikkerhetsspørsmålet og oppf.spørsmålet?☺

Anonymkode: 0d2ac...f01

Man bruker nødblinken ved nødstopp, det gir et signal til andre bilister at de skal stoppe. Hvis du stopper midt på en landevei skrur du på nødblink, hvis du er utsatt for en bilulykke skrur du på nødblink, oppdager du en bilulykke så stopper du og skrur på nødblink, stopper du for noen med nødblink skrur du også på nødblink. Det er rett og slett et varsel. 

Svaret på oppfølgingsspørsmålet er at man ikke skal bruke noen lys sammen med nødblinken. Det kan i verste fall gjøre at man ikke ser selve lyset fra nødblinken. 

Anonymkode: 61e27...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...