Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Henger meg også på! Er 28 år og godt igang. Har kjørt litt når jeg var yngre, men slutta. Ser i ettertid at jeg hadde dårlig kemi med kjørelæreren. Betyr mer enn jeh visste! Nå går det så mye bedre. Knyter seg ikke i magen min lengre før kjøretimer.

Jeg har tatt og stått teorien og alt obligatorisk opplæring.

Sliter med fartavpassining, alt som har med parkering å gjøre og komme seg av og på høyfartsveier er vanskelig syns jeg. Syns og det er vanskelig å "få med seg alt" typisk er at jeg holder vikeplikt fra høyre men får ikke med meg at bilen foran bremser. Hvordan ligger dere andre an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid er det realistisk at man bruker på å ta førerkortet?

Mitt tilfelle: Har trafikalt grunnkurs, og har ganske god oversikt over teorien, men jeg har ikke øvelseskjørt noe særlig, så det skorter på den praktiske biten. Tenker å begynne med øvelseskjøring for fullt i vår/sommer.

Endret av Leopanter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha forbikjøring imorra! Grugleder meg :P er det skummelt? :P:)

Anonymous poster hash: c711c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha forbikjøring imorra! Grugleder meg :P er det skummelt? :P:)

Anonymous poster hash: c711c...954

Ikke i det hele tatt :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Henger meg også på! Er 28 år og godt igang. Har kjørt litt når jeg var yngre, men slutta. Ser i ettertid at jeg hadde dårlig kemi med kjørelæreren. Betyr mer enn jeh visste! Nå går det så mye bedre. Knyter seg ikke i magen min lengre før kjøretimer.

Jeg har tatt og stått teorien og alt obligatorisk opplæring.

Sliter med fartavpassining, alt som har med parkering å gjøre og komme seg av og på høyfartsveier er vanskelig syns jeg. Syns og det er vanskelig å "få med seg alt" typisk er at jeg holder vikeplikt fra høyre men får ikke med meg at bilen foran bremser. Hvordan ligger dere andre an?

Nettopp derfor det er så viktig med mengdetrening. Jo bedre du mestrer kjøretøyet teknisk, desto mer konsentrasjon får du til overs til trafikkbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa :) jeg fikk lappen nå i august. Oppkjøring gikk som en drøm -jeg hadde sykt mye kjøretimer, men for meg var det verd det. Jeg føler meg trygg, jovisst driver jeg å gjør litt småfeil, jeg bruker evig lang tid på å parkere, jeg bruker feil gir og snapper ikke luker sånn superkjapt -men jeg kan trafikk reglene og setter verken meg selv eller andre i fare. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Åhh, jeg var så dum at jeg ventet alt for lenge da jeg strøk på teoriprøven. Det er nå 10 år siden :(
Alt er tatt; mørkekjøring, glattkjøring, bykjøring, langkjøring + noen antall timer med kjørelærer. Angrer den dag i dag at jeg kunne være så treg.

Er det noen som har vært i samme situasjon? Hvordan er det? Må man gjennom alt på nytt når det er så lenge siden? Eller kan man bare ta noen kjøretimer igjen og prøve seg på teoriprøven og oppkjøringa?

 

Anonymkode: 9ce13...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har vært i samme situasjon? Hvordan er det? Må man gjennom alt på nytt når det er så lenge siden? Eller kan man bare ta noen kjøretimer igjen og prøve seg på teoriprøven og oppkjøringa?

Anonymkode: 9ce13...427

Jeg vil tippe at du ikke trenger mer enn et par kjøretimer, men det kan jo hende kjøreskolen fremlegger krav om at du skal ta alle de obligatoriske tingene på nytt. Kontakt din trafikkskole og spør, da får du de beste svarene. :)
 

Selv er jeg 33, going on 34 og har til dags dato hatt fire kjøretimer ved kjøreskole og totalt ca tolv klokketimer øvelseskjøring med HrMinya.
Grunnen til at jeg ikke startet før er fordi jeg alltid har hatt angst for å kjøre bil. Det er skummelt og med OCD blir det enda verre når man har NULL kontroll på de andre som befinner seg i trafikken. Så angsten har holdt meg pent fra å sette meg bak et ratt i årevis.
Etter noe nudging og mas fra HrMinya kom jeg selv frem til (jada, helt selv, ikke noe omvendt psykologi her i gården :fnise: ) at det igrunnen hadde vært veldig praktisk med lappen, så da startet man jo med litt øvelseskjøring hjemme.
Som selvfølgelig holdt på å gå i dass i starten siden jeg fikk panikkangstanfall hver gang jeg satte meg bak rattet. :murvegg:
Men etter noen forsøk gikk det bedre, læringskurven min ble brattere jo mer jeg kjørte fordi gleden over at jeg klarte å kjøre uten å kræsje i ting, samt selve kjøregleden begynte å melde seg.
Siden vi nylig fikk ny bil med automatgir, var det naturlig å slenge seg på kjøreskole for å unngå å stagnere i øvelseskjøringen, og slippe å surre med automatgiret til jeg ihvertfall blir trygg nok til å kjøre i trafikken uten ekstra pedalsett.

Første ti minuttene av første kjøretime gikk som det måtte gå, med panikkangstanfall over ny situasjon og et menneske jeg aldri hadde møtt før i setet ved siden av meg. Men det viste seg raskt at jeg hadde fått verdens beste kjørelærer som er rolig, avbalansert og veldig trygg, i tillegg til at han har opplevd mye rart, slik at han er forberedt på at jeg kan finne på rare ting..
Jeg klarte å roe meg ned og startet bilen til slutt uten problem og klarte til og med å kjøre ganske godt frem og tilbake i den veien vi var i, mye takket være kjørelærerens lynne.
Hver eneste kjøretime etterpå har læringskurven min holdt seg så bratt at den nesten står loddrett, og ved forrige kjøretime sa kjørelærer at jeg var dødsflink. :fnise: I følge ham så har jeg gjort mye riktig helt instinktivt uten at han har måttet snakke meg gjennom det først, og når han har snakket meg gjennom nye situasjoner en gang, så sier han ofte ingenting neste gang vi kommer i samme situasjon for å se hva jeg gjør. I de aller fleste tilfellene gjør jeg det nesten eller helt riktig. Og tanken slår meg; Hvorfor i heiteste helvete har jeg ikke gjort dette her før? :skratte:(dusteangsten :murvegg:)

Så da sitter jeg her da, leser teori, tar testprøver på teoritentamen.no og planlegger kjøring med lærer i flere måneder fremover, og kommer plutselig på noe jeg ikke har tenkt på - kan man ta teoriprøven lenge før man egentlig skal kjøre opp?
Etter noe googling kom jeg over et skriv fra Statens Vegvesen (eller hvem det nå var) at teoriprøven er gyldig i tre år når man har bestått den. I mitt hode betyr det da at jeg kan ta teoriprøva så snart jeg føler meg klar for den og har da i teorien tre år på meg på å bestå oppkjøring. Stemmer dette? Eller tenker jeg helt feil sånn i teorilesingkomaen min på en lørdagskveld? Jeg kan alltids spørre kjørelæreren min ved neste kjøretime på mandag, men jeg bare kom på det nå som jeg satt her.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg blir så glad når det er flere enn meg som ikke tok "den obligatoriske lappen på bursdagen sin da de ble 18år." :fnise: 

Jeg startet på lappen for halvannet år siden og har pr nå grunnkurset minus mørkekjøring og har kjørt 4-5ganger med pappa og nesten vært vitne til en front-mot-front ulykke pga en dust som prøvde å presse meg opp i fart, men som gav opp og kjørte forbi i en bratt oppoverbakke hvor man ikke har oversikt what so ever over veien.. 

Jeg er gira på å bli ferdig med den, men det er jo så dyrt når en ikke har ordentlig lønn! Tror prisen på mørkekjøringa her hvor jeg bor er på 2000kroner. :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg blir så glad når det er flere enn meg som ikke tok "den obligatoriske lappen på bursdagen sin da de ble 18år." :fnise: 

Jeg startet på lappen for halvannet år siden og har pr nå grunnkurset minus mørkekjøring og har kjørt 4-5ganger med pappa og nesten vært vitne til en front-mot-front ulykke pga en dust som prøvde å presse meg opp i fart, men som gav opp og kjørte forbi i en bratt oppoverbakke hvor man ikke har oversikt what so ever over veien.. 

Jeg er gira på å bli ferdig med den, men det er jo så dyrt når en ikke har ordentlig lønn! Tror prisen på mørkekjøringa her hvor jeg bor er på 2000kroner. :ohmy:

1600 her :o 

Heldigvis fikk vi teorien gratis i 10 klasse eller noe. Så slapp å spytte penger på den.

Men har fremdeles 37000 for kjøretimer og dette her er ikke akkurat billig det heller :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

1600 her :o 

Heldigvis fikk vi teorien gratis i 10 klasse eller noe. Så slapp å spytte penger på den.

Men har fremdeles 37000 for kjøretimer og dette her er ikke akkurat billig det heller :rolleyes:

 

Prisene er jo helt syke! :sjokk:
Har enda ikke fått tatt meg råd til mørkekjøringen pga jul og pga tannlegeregning :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene er jo helt syke! :sjokk:
Har enda ikke fått tatt meg råd til mørkekjøringen pga jul og pga tannlegeregning :P 

#Allepengapåkjøreskole. Ikke skikkelig lønn her heller.. :plystre:

#Dårligeprioriteringer. Eh ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket da jeg øvelsekjørte og hadde en L bakpå bilen at mange kjørte forbi meg :dry: Dette til tross for at jeg passet på å holde nøyaktig fartsgrense i rette strekninger. Da L'en var borte skjer dette aldri. Opplevde å bli tutet på viss jeg kvelte motoren eller ikke kjørte i en luke som så vidt hadde gått. Da ble jeg selvsagt enda mer stresset. 

Folk hater virkelig øvelseskjørere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merket da jeg øvelsekjørte og hadde en L bakpå bilen at mange kjørte forbi meg :dry: Dette til tross for at jeg passet på å holde nøyaktig fartsgrense i rette strekninger. Da L'en var borte skjer dette aldri. Opplevde å bli tutet på viss jeg kvelte motoren eller ikke kjørte i en luke som så vidt hadde gått. Da ble jeg selvsagt enda mer stresset. 

Folk hater virkelig øvelseskjørere.

Har jeg merket også. Derfor når jeg ble litt mer erfaren bak rattet så forsvant den L'en rimelig fort.  Da fikk jeg fred, men man har alltid de som skal presse seg frem uansett, koste hva det koste vil. Av og til så kan det være gøy, husker engang så kjørte jeg i en kø, og idioten pressa seg frem, han måtte jo stå i samme kø likevel. :skratte: Da er man ikke særlig observant for å si det slik. Eller om man ligger i 80, gjerne noen km over, og de skal fremdeles presse seg helt opp i ræven.. Da blir jeg forbanna, er sånn at jeg vurderte å stå på bremsen enkelte ganger (hadde nok gjort det i mindre fart om det var min bil!).. minst 3 sek. avstand, takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg begynner på trafikalt grunnkurs i morgen. Er superspent! Fikk plutselig for meg at jeg ville ta lappen. Angsten har hindret meg fra å i det hele tatt tenke tanken før, men nå har jeg bestemt meg for at nok er nok, jeg er lei av å hele tiden være avhengig av at andre skal kjøre meg hit og dit, så da får det bare stå til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.12.2015 at 19.22, Minya skrev:


Så da sitter jeg her da, leser teori, tar testprøver på teoritentamen.no og planlegger kjøring med lærer i flere måneder fremover, og kommer plutselig på noe jeg ikke har tenkt på - kan man ta teoriprøven lenge før man egentlig skal kjøre opp?
Etter noe googling kom jeg over et skriv fra Statens Vegvesen (eller hvem det nå var) at teoriprøven er gyldig i tre år når man har bestått den. I mitt hode betyr det da at jeg kan ta teoriprøva så snart jeg føler meg klar for den og har da i teorien tre år på meg på å bestå oppkjøring. Stemmer dette? Eller tenker jeg helt feil sånn i teorilesingkomaen min på en lørdagskveld? Jeg kan alltids spørre kjørelæreren min ved neste kjøretime på mandag, men jeg bare kom på det nå som jeg satt her.
 

Jeg spurte kjøreskolen om akkurat dette, og der sa de at man må kjøre opp innen tre år etter at teorieksamen er bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trafikklærer
3 timer siden, Stueloff skrev:

Jeg spurte kjøreskolen om akkurat dette, og der sa de at man må kjøre opp innen tre år etter at teorieksamen er bestått.

Teoriprøven kan tidligst tas 6 mnd før man fyller 18 år, etter dette er teoriprøven gyldig i 3 år.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/01/2016 at 12.47, Stueloff skrev:

Jeg spurte kjøreskolen om akkurat dette, og der sa de at man må kjøre opp innen tre år etter at teorieksamen er bestått.

Det var det jeg også fikk beskjed om fra min kjørelærer. :)
Nå er for øvrig teoriprøven bestått med glans :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på her! :)

I alder av 28 skal jeg nå ta førerkort, først til snøskuter, og til sommeren for bil. Det er ingen kjøreskoler her jeg bor, så alt tas som intensivkurs. I slutten av februar tar jeg skuterkurset på ei helg, og uka etter reiser jeg for å ta teoriprøven på nærmeste trafikkstasjon. Da tenker jeg å ta begge teoriprøvene samme dag, for å slippe flere turer. 

Til sommeren må jeg være ca en uke der hvor kjøreskolen er, for å ta alt på kortest mulig tid. 

Jeg skal kjøpe 30-dages passet for billappen på teoritentamen.no, men ser at for at "bestått-garantien" skal gjelde må teoriprøven tas seinest 3 dager etter at passet er utløpt, derfor venter jeg bare nå med lengsel på at det skal gå noen dager slik at jeg jeg er "innafor" når jeg skal ta teorien. :ler:

Endret av Lemming
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...