Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Ringte kjørelæreren og sa at jeg besto teoriprøven og spurte hva som skjedde fremover siden jeg er ferdig med alt det obligatoriske. Og han sa han skulle forsøke å bestille en førerprøve til meg. :D Skulle ta kontakt igjen så snart han hadde hørt noe. Han sa at det i hvertfall ikke er en ledig time før midten av august, men jeg det gjør meg ingenting, for jeg trodde at ventetiden var mye lengre. :)

Kommer til å bli nervøs som et helvete når jeg sitter i bilen under oppkjøringa. Er skikkelig redd for å gjøre dumme feil som jeg ellers aldri gjør pga. at jeg er nervøs. Jeg MÅ bestå første gangen, for jeg har lite lyst til å kaste 3000(?) kroner ut av vinduet, pluss vente enda et par måneder på neste oppkjøring. Var ikke noe krise da jeg strøk på teorien første gangen, men blir enda værre å stryke på oppkjøring. :sjokkert: Men må tenke positivt og tenke at jeg kan kjøre bil, og at det bare er en helt vanlig kjøretime så går det forhåpentligvis greit. :)

Bare å slappe av. 50% stryker på teorien og den har du jo greid. Kun 30% stryker på oppkjøringen så du har gode odds der. Så lenge du holder deg unna alvorlige vikepliktsfeil så går det greit.

Anonymous poster hash: 05b25...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tar jeg teoriprøven for førerkortklasse AM i overmorgen. Gruer meg litt :( Det siste jeg vil er å måtte vente 2 uker til.



Anonymous poster hash: 58aee...176
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å slappe av. 50% stryker på teorien og den har du jo greid. Kun 30% stryker på oppkjøringen så du har gode odds der. Så lenge du holder deg unna alvorlige vikepliktsfeil så går det greit.

Anonymous poster hash: 05b25...9df

Virker som kjørelæreren har glemt det, for han skulle bestille oppkjøring i dag og ringe meg når han har hørt noe. Men jeg har ikke hørt et pip. Det er ikke første gangen. Må konstant ringe kjøreskolen for å be dem gi beskjed til læreren om å ta kontakt med meg når han er ledig, for eksempel ved bestillinger av timer osv. (Jeg måtte alltid ringe han for å bestille kjøretimer). :glare:

Han forrige læreren min satt alltid opp kjøretimer rett etter kjøretimen, og det gjør alle andre sine lærere også, i hvertfall etter hva jeg har hørt. Jeg sendte han melding da jeg tok teoriprøven slik at han kunne bestille oppkjøring. Men han svarte ikke, så i går ringte jeg til skolen og spurte pent om læreren kunne ringe når han fikk tid. Ringte kort tid etter, og sa at han så meldingen men at han hadde glemt å svare. :/ Synes det er kleint å måtte sende melding til han igjen og spørre om han har hørt noe om oppkjøring. Føler at jeg maser. :ironi:

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått oppkjøring 25. august. Kjedelig ventetid, men slik er det bare. Er bare glad jeg endelig har fått en oppkjøring som jeg har venta så lenge på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått oppkjøring 25. august. Kjedelig ventetid, men slik er det bare. Er bare glad jeg endelig har fått en oppkjøring som jeg har venta så lenge på. :)

Lykke til! Jeg har oppkjøring 25. juni, men tør bare si det anonymt. Jeg vil ikke at noen skal vite det om jeg stryker. Da blir jeg bare enda mer stressa. Kjørelæreren tror jeg kan bli klar om jeg øver masse hjemme, og hvis jeg ikke føler meg klar, utsetter vi det bare.

Nå har jeg kjøretime om en time. Glattkjøring i morgen. I går kjørte jeg i Oslo sentrum og det gikk overraskende bra! Holdt meg rolig hele tiden, og gjorde ingen store feil. Det var likevel deilig at mamma var med og minte meg på hvilke veier som er stengt/enveiskjørt osv. da, men slike ting skal jeg også lære meg. Det er jo mange med førerkortet som også synes det er litt forvirrende å kjøre i Oslo.

Det eneste jeg er litt bekymret for nå er penger. Jeg hadde masse sparepenger å bruke på lappen, og det er mye igjen, men om jeg stryker første oppkjøring og må ha flere kjøretimer, må jeg nok låne penger av foreldre eller kjæreste. Det er noe dritt, men pengene forsvinner fort når man skal ta førerkort.

Anonymous poster hash: 227b3...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Jeg har oppkjøring 25. juni, men tør bare si det anonymt. Jeg vil ikke at noen skal vite det om jeg stryker. Da blir jeg bare enda mer stressa. Kjørelæreren tror jeg kan bli klar om jeg øver masse hjemme, og hvis jeg ikke føler meg klar, utsetter vi det bare.

Nå har jeg kjøretime om en time. Glattkjøring i morgen. I går kjørte jeg i Oslo sentrum og det gikk overraskende bra! Holdt meg rolig hele tiden, og gjorde ingen store feil. Det var likevel deilig at mamma var med og minte meg på hvilke veier som er stengt/enveiskjørt osv. da, men slike ting skal jeg også lære meg. Det er jo mange med førerkortet som også synes det er litt forvirrende å kjøre i Oslo.

Det eneste jeg er litt bekymret for nå er penger. Jeg hadde masse sparepenger å bruke på lappen, og det er mye igjen, men om jeg stryker første oppkjøring og må ha flere kjøretimer, må jeg nok låne penger av foreldre eller kjæreste. Det er noe dritt, men pengene forsvinner fort når man skal ta førerkort.

Anonymous poster hash: 227b3...3b2

Mente 25. juli selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 227b3...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NÅ skal jeg begynne å pugge til teorien! Nå som jeg har ferie blir det intensiv øving. Hvor lenge brukte dere fra øvingen til dere var klare til prøven?



Anonymous poster hash: e8f43...ddf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg glattkjøring. Er nervøs selv om alle sier det er morsomt :/

Var ikke noe morsomt for meg, pga. kjørelæreren. Ropet og skrek i gjennom hele turen (ikke sånn på tull), og gjorde meg og han andre eleven nervøse i gjennom hele glattkjøringen. Byttet kjørelærer etterhvert, for han var ikke noe bedre ellers. Litt synd egentlig, for jeg hørte at glattkjøringa er det morsomste med hele opplæringen. Dessverre ble det ikke det for meg eller han andre (tror jeg), men det var kun pga. læreren jeg hadde. :)

NÅ skal jeg begynne å pugge til teorien! Nå som jeg har ferie blir det intensiv øving. Hvor lenge brukte dere fra øvingen til dere var klare til prøven?

Anonymous poster hash: e8f43...ddf

Jeg leste nesten ikke boka, tok kun prøver på nettet. Men det var på den måten jeg lærte best. Ikke fordi jeg er lat, men jeg husker nesten aldri det jeg har lest. Det festet seg utrolig nok i huet etter å ha tatt teoriprøven en del ganger på nettet. Anbefaler å kjøpe tilgang til teoritentamen.no. Er 50 kroner for en dag og 129 kroner for en uke tror jeg det er. Så jeg anbefaler å kjøpe for en uke. Måtte vel betale 20-30 kroner ekstra (?) for å få tilgang til forklaringer på de spørsmålene som du svarte feil på.

Tok teorien forrige torsdag etter to forsøk. ;) Var sikker på at jeg skulle bestå da jeg skulle ta den for første gang, men fikk 11 feil. Var sikker på at jeg skulle stryke på forsøk nummer 2, men fikk 5 feil.

Off-topic: Håper ikke jeg er den eneste gutten/mannen inne på dette forumet. :fnise:

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt første kjøretime, men har ingen å øvelseskjøre med før "jeg vet hva jeg driver med", også er jeg jo en gammel røy på over 30. Tror likevel dette her skal gå helt fint, men håper inderlig ikke kjøreegenskaper går i arv fra mor til datter, for da er det bare å kaste inn håndkleet først som sist.



Anonymous poster hash: 0d7e0...f06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Husker når jeg holdt på med lappen. Jeg fikk min på 18 års dagen den 17 Desember 2010. Gledes dag :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

NÅ skal jeg begynne å pugge til teorien! Nå som jeg har ferie blir det intensiv øving. Hvor lenge brukte dere fra øvingen til dere var klare til prøven?

Anonymous poster hash: e8f43...ddf

Tre dager på teoritentamen.no :) fikk 1 feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått ræva i gir og kjøpt meg en pakke hos wright med alt av det obligatoriske. Skal ha første kjøretime i morgen og gruer meg litt. Har heldigvis fått øvelselskjørt litt privat sånn at jeg ikke er heeelt grønn!
Hvordan foregår gjerne de første kjøretimene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg endelig fått ræva i gir og kjøpt meg en pakke hos wright med alt av det obligatoriske. Skal ha første kjøretime i morgen og gruer meg litt. Har heldigvis fått øvelselskjørt litt privat sånn at jeg ikke er heeelt grønn!

Hvordan foregår gjerne de første kjøretimene?

Hos meg så kjørte vi litt rundt for at kjørelærer skulle se hvilket "nivå" jeg lå på. Deretter startet vi med ganske enkle ting, kjørte rundt kvartalet og øvde på å ligge til godt til venstre/høyre når man skal svinge osv. Gikk veldig greit, men jeg var veldig fornøyd med min kjørelærer da.

Kan man ikke kjøre bil i det hele tatt så tilpasser jo kjørelærer undervisningen til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så kjørte vi litt rundt for at kjørelærer skulle se hvilket "nivå" jeg lå på. Deretter startet vi med ganske enkle ting, kjørte rundt kvartalet og øvde på å ligge til godt til venstre/høyre når man skal svinge osv. Gikk veldig greit, men jeg var veldig fornøyd med min kjørelærer da.

Kan man ikke kjøre bil i det hele tatt så tilpasser jo kjørelærer undervisningen til dette :)

Takk for svar! :biggrin:

Hørtes jo ganske greit ut det da. Selvom jeg merker jeg gruer meg litt likevel. Har heldigvis fått møte kjørelæreren min og han virka ålreit og veldig entusiatisk! :P

Det jeg er litt redd for er hvis jeg skal ta en kjørerunde for å vise hva jeg kan og at han liksom bare sier "bare kjør litt". For jeg kan kjøre og jeg kan gire å sånn, men trafikkregler er jeg helt grønn på og spesielt rundkjøringer er jeg usikker i. Også er jeg litt usikker på når jeg skal gire fra 2 til 3 f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :biggrin:

Hørtes jo ganske greit ut det da. Selvom jeg merker jeg gruer meg litt likevel. Har heldigvis fått møte kjørelæreren min og han virka ålreit og veldig entusiatisk! :P

Det jeg er litt redd for er hvis jeg skal ta en kjørerunde for å vise hva jeg kan og at han liksom bare sier "bare kjør litt". For jeg kan kjøre og jeg kan gire å sånn, men trafikkregler er jeg helt grønn på og spesielt rundkjøringer er jeg usikker i. Også er jeg litt usikker på når jeg skal gire fra 2 til 3 f.eks..

Bare si til han hva du er usikker på. Det er jo derfor du er der :Nikke: Så øver dere sikkert mer på det etterhvert.

Det med giring syns jeg også var veldig vanskelig, og det tok lang tid før jeg "skjønte" det. Jeg hatet når kjørelærer og pappa sa "hør på motoren så hører du når du skal gire" - for det syns jeg var et håpløst råd. Hva da høre etter du liksom...Men en dag våkner du, også går det på autopilot :fnise:

Bare tenk på at du må gire opp når du øker farten, og du merker at bilen blir "tung" (wow bra forklart.... :glare:) Men dere kommer sikkert til å kjøre litt i byen der man ikke trenger å kjøre så fort de første gangene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare si til han hva du er usikker på. Det er jo derfor du er der :Nikke: Så øver dere sikkert mer på det etterhvert.

Det med giring syns jeg også var veldig vanskelig, og det tok lang tid før jeg "skjønte" det. Jeg hatet når kjørelærer og pappa sa "hør på motoren så hører du når du skal gire" - for det syns jeg var et håpløst råd. Hva da høre etter du liksom...Men en dag våkner du, også går det på autopilot :fnise:

Bare tenk på at du må gire opp når du øker farten, og du merker at bilen blir "tung" (wow bra forklart.... :glare:) Men dere kommer sikkert til å kjøre litt i byen der man ikke trenger å kjøre så fort de første gangene:)

Haha, ja! Noen ganger hører jeg det liksom, men det er ikke ofte:P Også prøver samboeren min å gi meg et mer generelt råd om at når jeg kjører å så og så høy fart så kan jeg ligge i 3. gir, men så plutselig en annen dag så ber han meg ligge i 4. og da blir jeg forvirret og når jeg spørr HVORFOR så får jeg bare "Det bare er sånn" Haallo?! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja! Noen ganger hører jeg det liksom, men det er ikke ofte:P Også prøver samboeren min å gi meg et mer generelt råd om at når jeg kjører å så og så høy fart så kan jeg ligge i 3. gir, men så plutselig en annen dag så ber han meg ligge i 4. og da blir jeg forvirret og når jeg spørr HVORFOR så får jeg bare "Det bare er sånn" Haallo?! :fnise:

Med mindre man er veldig pedagogisk anlagt, så er "det bare er sånn" svaret på det meste som omhandler bil og giring :laugh: Vil anbefale deg å øvelseskjøre så ofte du har muligheten. Det sparer man penger på, og mengdetrening er det eneste som funker hvis man vil bli en god sjåfør som husker når man skal gire :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på Statens Vegvesen ser jeg at det er flere ledige timer i Juli. Jeg fikk derimot ikke oppkjøring før 25. august. Det er en ledig oppkjøringstime 23. juli, et par dager ut i ferien. Og det hadde jo passet perfekt! Men det kan jo hende jeg fikk oppkjøring så sent fordi han ikke har ledig bil før den dagen? Er det noen som har fått oppkjøring lenge før de egentlig skulle ha oppkjøring? Vet at jeg bare kan ringe læreren for å spørre, men han har glattkjøring i dag og vil ikke forstyrre han, så ringer han evt. i morgen for å høre. ;)

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...