Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

To dager til oppkjøring! :bond: Er nervevrak allerede.. Jeg må bestå, det er for mange som vet datoen for oppkjøringa, så det blir for flaut å si at jeg strøyk.



Anonymous poster hash: f6d05...170
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Har fått oppkjøringsdato i juli! Det er så skummelt! Har lest til eksamen de siste par ukene nå, så har ikke fått øvd, og reiser bort mesteparten av juni, men kjørelæreren tror likevel vi skal få det til. Jeg har en kjempeflink kjørelærer da. Kunne ikke vært mer fornøyd, men jeg synes likevel det er litt skummelt å kjøre bil :(

Jeg snakker forresten også masse høyt med meg selv :) Det hjelper veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

To dager til oppkjøring! :bond: Er nervevrak allerede.. Jeg må bestå, det er for mange som vet datoen for oppkjøringa, så det blir for flaut å si at jeg strøyk.

Anonymous poster hash: f6d05...170

Dette er faktisk den dårligste begrunnelsen jeg har sett. Slike som deg og andre "nervevrak" som består førerprøven på hengende håret, er en potensiell livsfare i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk den dårligste begrunnelsen jeg har sett. Slike som deg og andre "nervevrak" som består førerprøven på hengende håret, er en potensiell livsfare i trafikken.

Så du er aldri nervøs før du skal utføre/gjøre noe viktig?

Jeg tipper 90% av de som kjører oppkjøringen kjører adskillig tryggere og bedre når de sitter alene i bilen uten en kritisk sensor ved sin side.

Men jeg er enig hvis man er like nervøs hver gang man skal ut å kjøre bil etter man har fått lappen...da bør man kanskje la bilen ligge.

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk den dårligste begrunnelsen jeg har sett. Slike som deg og andre "nervevrak" som består førerprøven på hengende håret, er en potensiell livsfare i trafikken.

Jeg er jo ikke nervevrak hver gang jeg kjører bil. Jeg vet at jeg kan kjøre, men blir nervøs når en sensor skal evaluere meg for å se om jeg er god nok. Men jeg har lett for å klumse det til og gjøre dumme feil når jeg er nervøs.

Anonymous poster hash: f6d05...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke nervevrak hver gang jeg kjører bil. Jeg vet at jeg kan kjøre, men blir nervøs når en sensor skal evaluere meg for å se om jeg er god nok. Men jeg har lett for å klumse det til og gjøre dumme feil når jeg er nervøs.

Anonymous poster hash: f6d05...170

Bare å slappe helt av. Personlig tar jeg en oppkjøring framfor eksamen om jeg hadde hatt mulighet. Folk tror det er sinnsykt skummelt, men stryker du får du vite nøyaktig hva du stryker på også. Teknisksett, det er en kjøretime med to utganger 1. Du er ferdig, du har fått lappen 2. Din dyreste kjøretime noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Dette er faktisk den dårligste begrunnelsen jeg har sett. Slike som deg og andre "nervevrak" som består førerprøven på hengende håret, er en potensiell livsfare i trafikken.

Jeg var også nerverak før oppkjøring,men jeg besto ikke på føreprøven på hengende håret.Hadde to små feil som sensor sa at selv den mest erfarne blifører kunne begå.Men jeg er jo ikke et nervevrak i trafikken nå. Det var kun fordi jeg følte det var så mye som sto på spill,og det at at noen skulle evaluere meg. Men som en annen sa så er det noe annet hvis man er et konstant nerverevrak hver gang man setter seg bak rattet etter å ha fått lappen.Da er jeg enig i at de ikke har noe bak et ratt å gjøre og er en potensiell livsfare i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også nerverak før oppkjøring,men jeg besto ikke på føreprøven på hengende håret.Hadde to små feil som sensor sa at selv den mest erfarne blifører kunne begå.Men jeg er jo ikke et nervevrak i trafikken nå. Det var kun fordi jeg følte det var så mye som sto på spill,og det at at noen skulle evaluere meg. Men som en annen sa så er det noe annet hvis man er et konstant nerverevrak hver gang man setter seg bak rattet etter å ha fått lappen.Da er jeg enig i at de ikke har noe bak et ratt å gjøre og er en potensiell livsfare i trafikken.

Nettopp. Jeg hadde selv veldig problemer med nerver. Følte det var utrolig vanskelig og gjør fortsatt, om jeg skal observeres/evalueres av andre mennesker. Når jeg jeg kjørte opp følte jeg igrunn jeg gjorde en dårlig oppkjøring. Grunnen til den dårlige kjøringen var fordi jeg var så nervøs. Men jeg hadde flaks med sensor som ga meg godkjent.

Når jeg hadde lappen i hånden slappet jeg heelt av. Er aldri nervøs for å kjøre bil nå. Men jeg er mitt ansvar bevisst og lærer av feil jeg gjør. Siden man de to første årene etter man får lappen har sertifikatet på prøve. Har jeg gjort noe feil evaluerer jeg det og sørger for at det ikke skjer igjen.

Feks i går gjorde jeg en feil. Kjørte fortsatt mer vinterdekk (piggfritt)... Men i en krapp sving kom jeg over i motsatt kjørebane. Fordi det er varmt og gummi i vinterdekk er myke og vil føre til mindre friksjon.. Det gjør jeg aldri igjen. Skiftet til sommerdekk i dag.

Anonymous poster hash: 05b25...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått langkjøring på torsdag og fredag. Kjenner jeg gruer meg veldig, for jeg har aldri likt kjøretimene. Ikke pga. selve kjøringen, for den går bra. Men blir ALLTID nervøs for kjøretimene. Kan være det er pga. sosialangst. Har kjørt lange strekninger mange ganger før så det bør gå bra. Gruer meg mest til kartkjøringen, for da sitter det en annen elev i bilen. Men satser på at det går bra. :) Den "vanlige" langkjøringen er det kun meg og lærer. Skal bli godt å bli ferdig med langkjøringen, er den jeg har gruet meg mest til. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som var "nervevrak" tidligere her, og idag hadde jeg oppkjøringa. Bestod! :danse: Var ikke noe særlig nervøs egentlig, så alt gikk helt fint! Hadde mest nerver i de to dagene før, var overraskende rolig morgenen og timene før oppkjøring :laugh:



Anonymous poster hash: f6d05...170
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strøket på teoriprøven to ganger. Har holdt på med lappen i OVER et år. Men hadde en pause på nesten et halvt år da, på grunn av depresjon og angst.

Gruer meg til å ta teoriprøven igjen. Jeg vet jeg kan det jeg skal. Det sier kjørerlæreren også. Men på grunn av depresjon så har jeg null konsentrasjon. Eller rettelse, konsentrasjonen er på minus. Også sliter jeg sånn med å stole på meg selv.

Skal ha Trinn 3 veiledningstimen i dag. Sist var jeg et total nervevrak, gjord noen små feil her og der, og kjørte som en nybegynner. Men etter 2 ekstra kjøretimer så skal jeg nå ha veiledningstimen igjen :)

Noen andre som sliter med å stole på seg selv? Jeg føler selv at jeg aldri er god nok. Og har en dum "stemme" i hodet som forteller meg at jeg er dum og ubrukelig, så sliter sånn med å ta i med ros og stole på meg selv. Utrolig slitsomt :(
Føler jeg aldri kommer til å få til lappen, på grunn av alt det psykiske.
Angsten har jeg en viss kontroll på nå, på grunn av medisiner. Får ikke panikk eller noe. Aldri fått panikk under kjøring eller da, men bedre å være føre var. Så når jeg har hatt en dårlig uke med mye panikkanfall og minimalt med søvn så har jeg avlyst kjøretimen. Men depresjonen er der, også er det alt det andre.

vil bare understreke at jeg utgjør ingen fare i trafikken. Psykolog, fastlege og kjørelærer er enig. Er flink til å avlyse kjøretimer dersom jeg selv føler at jeg ikke klarer å konsentrere meg. Eller har sovet for lite. Selv om at foreldrene mine blir sint på meg, de trur ikke at psyken er så ille som det er. Så de mener jeg burde være i stand til å ta kjøretimen, selv om at jeg har kun fått 4 timer med søvn på ei uke. -_-



Anonymous poster hash: fb87d...660
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker over meg, jeg føler akkurat det samme! Har holdt på med kjøretimer siden august i fjor og føler jeg aldri kommer til å få lappen, selv om jeg snart er ferdig med fase 4. Høres kanskje rart ut ja. Hadde langkjøring i dag og kjørte til Oslo. Jeg hater kjøretimer, så gruet meg ekstremt til langkjøring. Jeg liker å kjøre bil, men gruer meg alltid til kjøretimer. Med pappa går det greit, men kjørelæreren min gjør meg så utrolig stressa. Gjorde veldig mye rart på vei til Oslo, men gikk greit tilbake igjen. Kjørte på mange veier som jeg ikke hadde kjørt på før, og da ble jeg forvirra og usikker... Blir også for mye å tenke over når læreren sier hva jeg burde ha gjort da jeg gjorde sånn og sånn, samtidig som jeg konsentrerer meg om kjøringen. Men det er jo jobben hans, det skjønner jeg jo. Men føler meg som en elendig sjåfør når jeg kjører med lærer, men når jeg har kjørt med pappa føler jeg at jeg mestrer dette.

I morgen har jeg kartkjøring. Får ikke vite det før i morgen om hvor jeg skal kjøre hen. Trodde man skulle få beskjed om det noen dager i forveien? Ei jeg kjenner fikk i hvertfall det. Gruer meg til kartkjøringen, for jeg har null peiling på hvordan man leser kart. Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan deres kartkjøring gikk? :)

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker over meg, jeg føler akkurat det samme! Har holdt på med kjøretimer siden august i fjor og føler jeg aldri kommer til å få lappen, selv om jeg snart er ferdig med fase 4. Høres kanskje rart ut ja. Hadde langkjøring i dag og kjørte til Oslo. Jeg hater kjøretimer, så gruet meg ekstremt til langkjøring. Jeg liker å kjøre bil, men gruer meg alltid til kjøretimer. Med pappa går det greit, men kjørelæreren min gjør meg så utrolig stressa. Gjorde veldig mye rart på vei til Oslo, men gikk greit tilbake igjen. Kjørte på mange veier som jeg ikke hadde kjørt på før, og da ble jeg forvirra og usikker... Blir også for mye å tenke over når læreren sier hva jeg burde ha gjort da jeg gjorde sånn og sånn, samtidig som jeg konsentrerer meg om kjøringen. Men det er jo jobben hans, det skjønner jeg jo. Men føler meg som en elendig sjåfør når jeg kjører med lærer, men når jeg har kjørt med pappa føler jeg at jeg mestrer dette.

I morgen har jeg kartkjøring. Får ikke vite det før i morgen om hvor jeg skal kjøre hen. Trodde man skulle få beskjed om det noen dager i forveien? Ei jeg kjenner fikk i hvertfall det. Gruer meg til kartkjøringen, for jeg har null peiling på hvordan man leser kart. Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan deres kartkjøring gikk? :)

Min kartkjøring gikk litt ræva, hehe. Men få dager senere bestod jeg førerprøven :)

Jeg fikk en liste med steder hvor jeg fikk en halvtime til å planlegge hvilke ruter jeg måtte kjøre for å komme til stedene. Var ikke så kjent i området så jeg fikk litt hjelp av kjørelæreren min. Gjorde masse småfeil på turen, men tror det bare var nerver siden det var rett før oppkjøring.

Kjørelæreren satt med lappen jeg skrev på og sa hvor jeg skulle kjøre av og sånn ut ifra hva jeg hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er Anonym med psykiske problemer.
Håper du kan gi en liten rapport om hvordan kartkjøringen er?
Veiledningstimen min gikk fint, gjorde noen småfeil. Kjørte nesten på to sykkelister. Eller, DE kjørte på meg. Sånn er det når de kommer rundt i en sving og hiver seg ut i veien -_-
også holdt jeg på å kjøre over ei dame i et gangfelt, men det er ikke min skyld at hun var så lav og buskene så høye. Og oppi det så skal hun gå med tryne klint nedi mobilen!
Hater når slike feil skjer, feil jeg ikke kan kontrollere fordi andre er klin idioter -_-
Men kom meg videre til trinn 4 ihvertfall haha.

Har kartkjøring eller langkjøring neste uke. Har trinn 4 del 1 og 2. Det er vell teori først også kartkjøring? Samme det, får vite det når jeg kommer dit hahah.
Langkjøring går greit, men kartkjøring er veldig usikker på. og ønsker så mye informasjon som mulig. Anyone?

Jeg har det slik som deg "Anonym under min andre kommentar". Men jeg sliter med å kjøre med foreldrene mine. Har en veldig lett og ledig tone med kjørelæreren. vi tuller og har det artig, og selvfølgelig gjør det vi skal gjøre. Han presser meg når han må, men ikke så langt at jeg får panikk eller bryter sammen bak rattet. Foreldrene mine forstår ikke helt hvordan det er å slite psykisk. De skjønner ikke hvordan det er å være utrygg bak rattet.

Husker en av de første timene jeg hadde. Jeg var et totalt nervevrak, fordi jeg og mamma begynte å rope å kjefte under øving. Alt ble bare feil. Dagen etter hadde jeg kjøretime. Jeg gjorde mange små fille feil, småfeil som bare var helt tullete. Ble stresset over giret og fuglene i veibanen, alt var bare helt rævva rett og slett. Var nære på å stoppe bilen å ta bussen hjem.
Plutselig så ba kjørelæreren meg om å stoppe bilen å kom meg ut. Han sa det i en streng stemme. Også kom han rundt bilen, så ut som at han skulle kjefte og rope på meg. Han tok meg i hånden å dro meg foran bilen, Så sa han "nå legger du fra deg angsten ned foran bilen. Så går du inn i bilen, starter opp og kjører over den forbaskede angsten! Så fortsetter vi timen". Jeg viste ikke om jeg skulle le eller grine.
Men det funket! Resten av timen gikk som en drøm. Det var første timen som gikk bra. Første gangen jeg faktisk følte at jeg mestret det å kjøre. Selv om at det var litt av en tullete start på timen.

Anyways.

Går du igjennom ting imens du kjører? Hos meg så må jeg forklare ting høyt, altså.. si det jeg tenker høyt. Som for eksempel "Jeg har vikeplikt (ser skiltet), jeg sakker ned farten på grunn av dårlig sikt, kryper meg litt ut i krysset for å få til å se om det er fri vei.... det er en bil langt unna, jeg er ikke til hinder, nå kjører jeg".

Nå så behøver jeg ikke å si ting høyt, ikke så detaljert. Siden kjørelæreren ser jo hva jeg får med meg. Noen ganger så kan han spørre hvorfor jeg gjorde ditten og datten, så forklarer jeg hvorfor. Så kan han si "det er riktig" eller "det går bra å gjøre det slik, men det er kan være bedre å gjøre det sånn og sånn". Bare korte kommentarer. All pratingen tar vi til slutt når jeg har parkert bilen og timen er over. Blir alltid 15-20 min på overtid, fordi vi prater og tuller på slutten av timen haha. Under kjøring så blir det mest prating om andre ting egentlig, å plutselig så kan han si "du ser den rundkjøringen, den snakker vi om etterpå. - Ja han fyren bak der var jo kjekk, hvis jeg var dame så hadde jeg sett det så klart"
sånne ting liksom, helt randome samtaleemner.

Er det andre som gjøre det sånn også? Om jeg gjør en feil under kjøring så får jeg beskjed om å glemme det krysset jeg fucked opp i, og å se fremover. altså, move on.
Så går vi igjennom hva skjedde, hvorfor, hva kan jeg gjøre neste gang etc. helt på slutten av timen.



Anonymous poster hash: c4d0f...fd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nysgjerrig. Behøver vell ikke å lage ny tråd.
Men hvor mange kjøretimer har dere hatt så langt (hvor langt har dere kommet?) eller til sammen om dere er ferdig?

Har selv brukt 38 kjøretimer.
Skal starte på trinn 4 del 1.

- Pskyisk skadet bilist...



Anonymous poster hash: c4d0f...fd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som har en så dyktig pedagogisk lærer. Du burde gi den læreren en flaske vin når du står med lappen i hånda.

38 t er ikke så ille. Tatt din angst i betraktning. Statens Vegvesen anbefaler minst 140 t øvelseskjøring før du kjører opp. Dette inkluderer også de obligatoriske timene.



Anonymous poster hash: 05b25...9df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er heldig som har en så dyktig pedagogisk lærer. Du burde gi den læreren en flaske vin når du står med lappen i hånda.

38 t er ikke så ille. Tatt din angst i betraktning. Statens Vegvesen anbefaler minst 140 t øvelseskjøring før du kjører opp. Dette inkluderer også de obligatoriske timene.

Anonymous poster hash: 05b25...9df

Vin er kanskje litt malplassert i denne sammenhengen :fnise: .

Anonymous poster hash: 3ee2e...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller meg anonym1234.

Hadde oppkjøring idag, og det gikk skikkelig dårlig. Føler jeg bare vil gi opp.. Kjører bra ellers, de feilene jeg gjorde idag tror jeg at jeg aldri har gjort før. Alt gikk bare så dårlig, så flaut det var - og så nedtur.. Føler jeg ikke vil ha en oppkjøring igjen, vil bare gi opp..

Kan noen komme med noen tips?



Anonymous poster hash: a8635...9b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strøket 2 ganger. Første gangen gikk bra, men var for dårlig på parkering - derfor strøyk jeg. Andre gangen gikk til helvete med alt, jeg fikk ikke til noen ting nesten. Jeg var så nervøs, tårene rant hele tiden og hadde vanvittig prestasjonsangst. Skalv så i beina at jeg kunne så vidt kløtsje, hakkete kjøring. Det ironiske er at denne gangen hadde jeg ingen problemer med parkering. Er en ok sjåfør ellers, kjører forsiktig. To kjørelærere sier jeg er flink å kjøre, de forstår ikke hvorfor jeg stryker. Fikk skikkelig hakk i selvtilliten etter at jeg strøk første gang.

Har ny oppkjøring i neste uke, gruer meg helt forferdelig mye. Er redd for miste kontrollen over meg selv igjen. Har en angstlidelse, irriterende(!) som jeg ikke blir kvitt så lett, som kanskje kan ha bidratt til nervøsiteten min. Har så lyst å bare være chill å naile den lappen. Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 44174...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "kartkjøring" noe nytt som har kommet? Jeg starta med kjøretimer sommern 2008, fikk lappen i oktober 2008. Hadde aldri kartkjøring.



Anonymous poster hash: cef6d...6c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...