Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Hei jenter,

vet ikke hvor mye jeg rekker å skrive - har ei prinsesse som ikke liker å lige i lekegrinda si (selv om mamma har laget et fint rede til henne oppi der)...

Jeg har vært heldig å få til amminen fra dag en', og vil for alt i verden få til å fullamme. Men nå begynner disse såre brystvortene å ta knekken på meg. Jeg kan ikke komme borti dem engang, så vonde er de. Og på den ene har jeg fått et åpent sår (dette ser i grunnen værre ut enn det føles, men jeg tror jeg bør få legen til å se på det). Snuppa er konstant sugen på pupp, og jeg føler ikke jeg gjør annet enn å sitte og amme. Ikke sover hun noe særlig på dagtid heller (bortsett fra hvis vi kjører bil eller hvis vi går tur). Jeg har prøvd å følge med på tungen hennes, for å se om det er trøske (?) på den, men synes det er vanskelig å se om det bare er melk eller gulp...

En annen ting, er at snuppa har begynt å kave veldig av og til når vi ammer. Hun drar i puppen, krøker seg og armer og bein går i alle retninger. Jeg har lurt på om det kan være luft i magen, eller om det ikke kommer melk fort nok for henne. Noen som har erfaringer her?

Dere andre; sliter dere med det samme, og evt. når kan jeg forvente at denne sårheten går vekk? Av og til er det så vondt at jeg sitter og gråter mens jeg ammer :( Jeg vil jo ikke at snuppa skal se det, men det kjennes ut som når noen klyper deg hardt i brystvorta (og det er vondt, det!)

I morgen blir min første dag hjemme alene, siden mannen skal tilbake på jobb. Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvordan dette skal gå, men håper selvfølgelig at jeg skal klare det.

Ha en fin dag alle sammen :)

Det er ikke noe godt å være sår, det vet jeg alt om! Hadde også et skikkelig sår på den ene brystvorta en god stund.

Mine tips er:

- Bruker hun smokk? Hvis ikke, prøv å begynn med dette, så slipper hun å bruke deg som smokk! :)

- Smør brystvorten inn med melk etter amming, og la de lufttørke! Følte meg som en idiot som gikk med puppen ute dagen lang (når jeg var hjemme vel og merke :fnise:), men det er viktig med luft!

- Purelan krem var gull verdt på mine såre brystvorter, smurte etter hver amming.

- Hvis snuppa di har trøske, kan det jo hende du har sopp? Da blir man også veldig sår.

- Du er helt sikker på at hun har riktig tak på puppen?

Jeg vet det er en mager trøst akkurat nå, men det går over! :klemmer: Brystvortene blir herdet etterhvert :)

Når det gjelder kaving ved puppen; her kunne det være begge deler, altså enten luft eller at det gikk for tregt. Når hun begynner å kave, prøv å hold henne oppe en liten stund for å se om det kommer en rap eller to. Etterhvert begynte jeg å kjenne når melka kom under amming (nå kjennes det ut som om noen tar et stramt grep rundt puppen akkurat idet melka kommer), og da fant jeg ut at hun ofte var urolig før den kom, altså fordi det gikk for sent. Du kan, som GUNS nevnte, prøve Syntocinon spray for å se om det hjelper :)

Håper det går seg til etterhvert, det du beskriver er ihvertfall helt normale problemer, og etterhvert som du blir enda mer kjent med jenta di blir det litt lettere å finne ut av hva som er galt når hun klager og kaver :klemmer:

Lykke til alene hjemme imorgen :klem:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet leeeeeenge med såre brystvorter, men det bedret seg hos meg når tungebåndet ble klippet. Prøv å se etter om tungen hennes er spiss eller hjerteformet, om den er det siste kan det være en idé å få barnelege til å se på. Ellers signerer jeg Jesse, og kan også anbefale brystknoppbeskyttere som du får kjøpt på ammehjelpen.no, så du slipper at noe tøy eller ammeinnlegg gnisser mot. Av og til må man jo kle på seg. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillefot!

Kjenner til det der med såre brystvorter.. Hadde det den første uken og jeg brukte Medela brystskjold i ca 4 dager tror jeg det var, så ga det seg og nå har jeg absolutt ingen problemer. Jeg kjøpte mine på Babyshop, men jeg har sett de har det på apotek også.

Det gikk over etter som sagt 4 dagers tid, men så brukte jeg skjoldene på hver amming også tror jeg det var. Ingen problemer å avvenne her..

Kaving ved bryst funderte jeg også på en stund, men fant ut at det var luft i magen ja. Tidligere har det også vært at melken kom for fort og deretter for sakte (når formelken var "ferdig"), men nå er det stort sett luft i magen som plager han dersom han kaver. Det har gitt seg mer og mer da, for før var det skikkelig kaving ved hver amming omtrent.

Brukte også Purelan salve og en annen fra apoteket jeg ikke husker navnet på, men nå bruker jeg ingenting.

Det er skikkelig slitsomt når det står på, men uansett hvor kjipt det kanskje er, så går det faktisk bedre etterhvert! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jenter.

Tusen takk for mange gode svar.

Snuppa er lagt for kvelden, etter en koselig dag med min mamma på besøk. Vi har gått tur i det fine været, og snakket om løst og fast.

På sykehuset spurte jeg alle jordmødrene som var innom om snuppa hadde riktig sugeteknikk, noe alle svarte ja på. Selvfølgelig hender det at hun begynner feil, men da korrigerer jeg henne, eller kobler henne fra så hun må ta tak på nytt. Som oftest går selve smerten over etter kort tids amming - det er helst idet hun kobler seg på at det gjør skikkelig vondt. Men på nettene er det nesten vondt hele tiden, dette har sikkert noe med at det går lengre tid mellom hver amming da. Om morgenen (og hele dagen for den saks skyld) er det j*** vondt bare jeg kommer borti brystene med noe så lite som klær..

Jeg smører meg med Purelan hver morgen og kveld (MÅ ha det på brystvortene før jeg tar på ammeinnleggene, ellers sitter de fast :( ). Jeg lufttørker også brystene så og si hele dagen. Jeg har også kjøpt sånne silikoninnlegg fra Avent - men for noe dritt. De er jo alt for svære, snuppa klarer ikke å få de inn i munnen :( Skal se om jeg finner noen midre en eller annen plass.

Men jeg må nok komme meg til legen med det såret...hvordan i alle dager jeg skal få til det, gjenstår å se.

Snuppa har forresten hatt øyebetennelse siden hun ble født, så vi har vært både til legen og legevakta med henne pga det. De første øyedråpene vi fikk fungerte ikke, og nå har vi fått noe gele-aktige greier som nesten er umulig å få i øyet på en liten baby. Håper det hjelper snart, for det er så fælt å se det gjenklistrede øyet hennes hele tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at sugeteknikken kan være feil selv om det ser rett ut fra "utsiden". Hos oss også så det helt perfekt ut, men det var ikke det. Hvordan ser brystvorten ut etter amming? Er den på noe som helst vis annerledes i formen enn før amming?

Ang. øynene; har dere prøvd med helt vanlig saltvann? Vi prøvde masse greier fra lege, før en apotekdame sa jeg burde prøve saltvann, da forsvant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt saltvann på øynene til guttene med stort hell, de har også hatt puss og verk siden de ble født. Hs-legen sa det var pga litt tette tårekanaler, men ikke vet jeg.

Håper puppene snart blir bedre, kan ikke være godt å være så sår. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var suppa i seng for kvelden.

Vi fikk saltvann til øyet hennes på sykehuset, så det kan godt hende vi må gå tilbake til det igjen, ja. Nå har vi prøvd to forskjellige øyedråper, og det blir ikke noe bedre.

Snuppa har hatt skikkelig vondt i magen i dag, verre enn noen gang. Det er veldig tydelig at det er mageknip, så nå må jeg begynne å tenke nøye gjennom hva jeg spiser. Skal prøve å kutte ut lyst brød, for å se om det kan være hvetemel hun reagerer på. Da gjenstår det knekkebrød, så jeg håper jeg finner noen gode. Ellers spiser og drikker jeg ganske greit: vann, av og til saft, melk med o'boy, lyse rundstykker (disse skal kuttes ut) med salami eller røkt laks, kjøttdeig, biff, pizza (tok vekk løken og pepperonien, så får vi se hvordan dette går..) Noen som har noen tips om hva jeg bør holde meg unna av mat? Evt. hva som er lurt å spise?

I kveld pumpet jeg ut 60 ml mm for å se om snuppa tar flaske. Og gjett om hun gjorde! Det var borte på null komma niks, og jeg måtte amme henne i tre kvarter etterpå i tillegg. Hun er skikkelig matglad. I morgen skal svigermor passe henne, og jeg har pumpet ut ca 90 ml så hun kan gi henne flaske, men noe sier meg at jeg må pumpe mer i morgen tidlig. Mannen og jeg skal på NAF-kontroll med bilen, og tenkte det var en gylden anledning for at svigermor kunne prøve å ha henne alene. Kontrollen tar ca 2 timer, så jeg er ganske spent på hvordan snuppa er. Hun sovner nesten bare ved puppen, og vil helst ikke ligge i lekegrinda (våkner etter kort tid). Eneste hun liker, er å sove i vogna når vi er på tur (hun skjønner godt forskjell på det og når jeg prøver å legge henne i vogna på verandaen hjemme - det går ikke). Har noen forresten noen tips til hvordan jeg kan få henne til å ligge lengre i lekegrinda alene/sovne der? Vi har fått en uro med mange fine farger og lyd som hun er veldig opptatt av, men det varer ikke så lenge allikevel...

Mannen og jeg (og alle som har sett snuppa til nå) har begynt å lure veldig på hvor overtidig den snuppa vår egentlig var. Hun smilte (bevisst) og festet blikket for ca halvannen uke siden, hun holder hodet sitt veldig godt selv, og er kjempesterk i hele kroppen. Dessuten er hun utrolig våken og følger med på det som skjer rundt henne. Alle har sagt "dette skal ikke du kunne enda, du er alt for liten". Det er jo veldig gøy for oss at hun er såpass foran skjemaet, vi er så stolte av lille prinsessa vår :)

Jeg har forresten byttet fastlege i dag, så nå har alle tre samme lege. Tror det kan være greit, selv om den legen er et stykke unna. Mannen har hatt denne fastlegen i mange år, og synes han er veldig flink, så da prøver vi :) Jeg skal ringe og be om time både til 6 ukers-kontroll, samt om han kan se på såret på brystvorta mi og forhøre meg litt om denne ryggen min. I dag har vært helt jævlig i forhold til ryggen, og jeg kan jo ikke bare la snuppa ligge på en' og samme plass hele dagen heller. Men noe løfting av barnevogn, bilstol eller liknende, skjer ikke. Mannen skal heldigvis ha 1-2 dager hjemmekontor i uken fremover, så jeg håper han får mulighet til å hjelpe meg litt, ellers har vi ikke annet valg enn at jeg må sykemelde meg slik at han kan være hjemme. Det var ikke dette jeg så for meg da jeg gledet meg til permisjonen; jeg hadde aldri trodd at jeg skulle være såpass "invalid" som det jeg er. Det tærer veldig på humøret; jeg er depressiv, og føler ikke jeg kan gjøre alt jeg bør kunne for snuppa mi. Det sliter p åmammahjertet :( Dette er skikkelig tøft, og jeg gråter flere ganger om dagen. Jeg vil kun det beste for snuppa mi, og det er helt fælt å ikke kunne være i stand til det :(

Ha en fin kveld jenter, jeg skal snart legge meg etter en lang dag som "alenemamma".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner at du er sliten og lei av at kroppen din er sånn! :klemmer:

Jeg håper virkelig at det blir bedre for deg snart, og at du føler at ting blir lettere :kose:

Jeg hadde mer enn nok med alle forandringene og den fysiske påkjenningen på kroppen etter fødselen og med amming, og gråt dagen lang, og når du i tillegg har den vonde ryggen er det virkelig lov til å føle at alt er veldig vanskelig!

Men pass på at det ikke går for langt, jeg var selv på grensa til depresjon etter fødselen ser jeg nå i ettertid, og det er viktig at du får snakket med noen hvis du føler at alt bare er vanskelig!

Når det gjelder magevondten, jeg har vel sagt det tidligere, men jeg ville ha tatt en sjekk hos manuellterapeut! I og med at det uansett er gratis er det virkelig verdt en sjekk! Husk at den lille kroppen hennes var gjennom en tøff fødsel, og det er lite som skal til for at det blir låsninger/stivhet.. :)

Hun høres jo helt herlig ut da, lille jenta di, så flink til å smile og greier :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ikke kommenterer i dagbøkene deres for tiden, men her flyr dagene, og vi har ikke kommet inn i noen ordentlige rutiner enda. Ikke at jeg regner med at det kommer til å bli noe særlig med rutiner med det første.

Det skjer ikke så veldig mye nytt her i gården, men jeg skal ringe en manuellterapeut på mandag for å høre om han kan se på snuppa og ryggen min. Er det gratis bare for henne, eller for meg også - noen som vet?

Jeg har også som sagt byttet fastlege, så jeg må ringe å bestille time til 6 ukers-kontroll til meg selv (hennes 6 ukers-kontroll; skjer det på helsestasjonen, eller skal hun være med til legen?) - vet ikke så mye om dette merker jeg... :P

I går kom jeg meg endelig ut en tur. Mamma var med å hjalp meg, for jeg klarer ikke å bære særlig tungt selv enda. Så først var vi på sykehuset så jeg fikk tatt CT av bekkenet (spent på hvor lang tid det tar før jeg får svar på det), så var vi i byen og shoppet litt. Snuppa sov nesten hele tiden vi var avgårde.

Nå vil snuppa ha oppmerksomhet her, så da er det bare å løpe :)

Ha en fin helg videre alle sammen!

(hvor er det blitt av smileyene mine? Har ikke sett noe til dem på over 3 uker...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-ukers kontrollen av de små skjer på helsestasjonen. Vi har allerede fått innkalling til den timen vi, selv om den ikke er før i juni.

Regner med det var godt å komme deg ut litt? Selv er jeg ikke super mobil selv om jeg er i god form etter keisersnittet, og setter stor pris på at mannen drar meg med ut litt på ettermiddagene og i helgene.

Blir spennende å se hva de sier om bekkenet ditt :jepp: har lurt litt på om det kan være årsaken til at alt stoppet opp med min fødsel også.

Ønsker deg en fin søndag!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bestille noe som heter MultiMam på nettet som skal være helt fantastisk for så såre brystvorter. Jeg fikk (heldigvis) aldri bruk for dem men har en venninne som var helt ødelagt og ikke får fullrost dem. Utrolig rask levering også! Tok to dager så var de i postkassen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk samtalen med manuellterapeuten?

Håper alt er bra med deg og LilleLo, og mannen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi vært på helsestasjonen; snuppa veier nå 4335 gram :)

Vi fikk fysioterapeuten der til å se på henne, og hun sa at snuppa nok hadde låsninger i nakken, og gav oss nummeret til en barnekiropraktor i byen (denne byen har ikke manuellterapeuter som er spesialister på barn, dessverre), i tillegg til å kontakte ham, skal vi få oppfølging av fysioterapeuten på HS. Håper ting ordner seg for snuppa.

Jeg fikk også JM til å se på såret på brystvorta mi, og hun anbefalte å smøre på med canesten, samt pensle tungen til snuppa med Farris - så da prøver vi det...håper virkelig det funker.

Snuppa skal også begynne med tran nå, det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det i morgen er 4 uker siden LilleLo kom til verden!! :hjerte:

Får håpe rådene om Canesten/Farris, samt kiropraktor vil fungere for dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper kiropraktoren finner ut av det da :jepp: synd at det ikke finnes manuellterapeuter som er flinke med barn der nede egentlig! Er noen ting jeg virkelig ser at den byen mangler etter å ha bodd i Oslo noen år nå!

Et lite tips, vask brystvortene dine med farris også, før du smører på canesten :) soppen forsvant veldig mye fortere her etter jeg begynte med det :)

Jeg ble kvitt soppen med bare disse to tingene, så det er håp! :jepp: husk å bytte ammeinnlegg ofte, og ikke ha ullinnlegg rett på brystvorta. Sopp elsker ull!

:klem:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Kan anbefale canesten og pensling av tungen til mini med farris, det har hjulpet på sårheten her :jepp:

Jeg har også hatt noe sårhet (ikke sopp) men det har absolutt hjulpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...