Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Gjest kenghuru

GOD JUL!! :nissevink:

Håper dere hadde en fin julegrøtkveld i går :)

Her MÅ jeg ha med meg både Grevinnen og hovmeseteren og 3 nøtter til Askepott...og dersom vi rekker det er også Donald et møst mens jeg pynter meg og gjør meg klar til å dra bort på middag og juleselskap :nisse:

Håper dere får en finfin feiring i dag.

Stor juleklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 uker :duskedame:

I dag skal jeg til svangerskapskontroll hos jordmor. Er veldig spent på om hun finner sukker i urinen, for dumme meg spiste litt mye dessert i går... Håper ellers at alt er som det skal.

Om mor:

Kroppen din gjør seg klar til amming. Du har kanskje merket at det kan komme litt råmelk ut av brystene. Noen lekker og må bruke ammeinnlegg, mens andre må klemme på brystvortene for å se melken.

For å herde brystvortene kan du gå uten bh en periode på dagen, eller klippe hull i en gammel for å la brystvortene strutte av seg selv og ikke bli klemt inne i bh-en.

Andre trimester er overstått. Anbefalt vektoppgang dette trimesteret er 5-7 kilo.

Venter du tvillinger eller flere, er det vanlig å bli sykemeldt i uke 29 og ut resten av svangerskapet. Dette er fordi sjansen for å føde for tidlig er mye større når det er flere barn inni magen. Men fordi man sykemelder mer nå enn tidligere går de aller fleste som venter tvillinger til termin.

Dersom du skulle være plaget med smerter i bekkenet bør du få en henvisning til fysioterapeut av legen din. Fysioterapeutene kan hjelpe deg både med behandling og råd for hvordan du skal bevege deg riktig og øvelser . En kiropraktor vil kunne si om det er en bekkenløsning eller en bekkenlåsning.

En del steder har de bading og bevegelse i vann for gravide med bekkenproblemer. Det finnes også en forening for dem som har det riktig ille, og de kan hjelpe deg å finne gode behandlere og gi deg gode råd.

Årsaken til bekkenløsning er at hormonet relaksin mykgjør brusken som binder bekkenbeinet sammen. Dette skal skje den siste måneden før fødselen hos alle, det er normalt. Men hos noen skjer det for tidlig.

Det kan også ha med tidligere ryggskader å gjøre.

Både homøopater, akupunktører og kiropraktorer har mye å fare med om du skulle være så uheldig å få bekkenløsning eller bekkenlåsning.

Om babyen:

Babyen er nå så stor at den har større og større mulighet for å overleve hvis den skulle bli født.

Det er vist at ufødte barn har hjernebølgeaktivitet i sovende tilstand.

Selv om vi ikke kan påvise at de egentlig drømmer i denne tilstanden, indikerer de likevel at de er mentalt aktive mens de sover.

Babyen er nå cirka 34 cm lang og veier 950 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapskontroll #1

hos: fastlegen

dato: 26.08.10

uke: 11+4

vekt: 60 kg

BT: 100/80

Hb: 14,0

Svangerskapskontroll #2

hos: jordmor

dato: 22.09.10

uke:15+1

vekt: 60,5 kg

BT: 100/75

Hb: -

Fosterlyd: 148

Svangerskapskontroll #3

dato: 15.10.10

uke: 18+1

vekt: 60 kg

BT: 140/80

Hb: 12,5

Svangerskapskontroll #4

dato: 11.11.10

uke: 21+2

vekt: 60,5 kg

BT: 115/65

Fosterlyd: 144

Svangerskapskontroll #5

dato: 10.12.10

uke: 25+4

vekt: 62

BT: 120/80

Hb: "helt greit"

Fosterlyd: 144

Urin: +2

Svangerskapskontroll #6

dato: 27.12.10

uke: 28+0

vekt: 61.9

BT: 110/65

Hb: ikke målt

Fosterlyd: 138

Urin: -

Sf-mål: 27 cm

Leie: SB (seteleie, bevegelig)

Kontrollen hos jordmor gikk veldig fint. Jeg hadde ingen sukker i urinen, og hun mente det var dårlig av legen min å ikke informere om sukkerbelastningsprøven man skal ta når man finner sukker i urinen. Hun synes det var bra at jeg hadde levert ny urinprøve på eget initiativ.

Blodtrykket mitt var greit, og alt så veldig bra ut. Hun målte babyen til å ligge i seteleie, og hun viste oss med en liten dukke (av et foster på 28 uker) nøyaktig hvordan babyen vår ligger.

Jeg fikk også beskjed om å prøve støttestrømper, pga. anfallene jeg har. Så nå har jeg kjøpt ett par, bare for å prøve. Det er jo uvant å ha på seg, men jeg blir nok vant til det etter hvert.

Fra nå av skal jeg bare gå til jordmor, og skal tilbake til henne i uke 32. Legen min har nesten ikke skrevet ned noenting fra forrige kontroll, og jordmor var ganske oppgitt. Hun synes også det var merkelig at jeg hadde et jernlager på 54 da jeg ble gravid, mens det var på 8 sist jeg var hos legen.

Håper alle har hatt en fin julefeiring, og at dere får en fin romjul :) Jeg er ganske fornøyd med gavene i år; må bare bytte to ting. Av mannen fikk jeg en skål i en serie jeg/vi samler på, pluss ett stoffhjerte det står god jul på. Jeg fikk også stempler som jeg har ønsket meg, og det beste av alt: en bok av Vibeke Manniche "Boken om barnet". Den anbefales på det sterkeste til dere alle :) Den omhandler alt fra før unnfangelse og frem til barnet er 6 år. Mannen hadde skrevet til mamma fra *** (navnet til Lille Lo) på til/fra lappen. Fikk tårer i øynene da jeg leste det :rødme:

Vi (ja, faktisk) fikk også en symaskin, som jeg har ønsket meg. Jeg ønsket meg en billig, gjerne brukt maskin, men vi fikk en helt ny maskin med sy/broderingsfunksjoner! Jeg var helt sjokkert da jeg åpnet pakken, for jeg turte ikke tenke på hva den må ha kostet. Snille mamma og onkelen min :rødme: Jeg måtte jo spørre om den kunne sy vanlig rett-frem-sting også, for den var så avansert :fnise: Det fulgte med et kurs på den, da; så jeg skal nok lære meg den etterhvert. Gleder meg til å kunne sy babytøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt tåkesyn av å lese om pakken til mamma fra den lille i mangen må jeg innrømme... Så søtt :rødme:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har mannen, svogeren min og jeg vært på bytte/shoppingrunde. Vi fant et veldig greit hverdagsservise vi likte, og jeg fant litt "nips" på Kid. Vi var også innom hobbybutikk så jeg fikk kjøpt blekk til de nye stemplene mine. De hadde dessverre ikke promarkerfarger, så det må jeg få tak i snart. Gleder meg til å begynne å scrappe igjen :)

Vi fikk også byttet mannens Devold-genser, da han gjerne ville ha den litt større. Kjøpte like godt en Devold-stillongs til ham i samme slengen, siden det er så kaldt ute nå :fryser:

Jeg registrerte meg for sånne gratispakker i går, så i dag har jeg vært på Barnas Hus og hentet meg en bleiebøtte, og på Apotek1 og hentet en BabyBox :) Gøy med alt som er gratis :Nikke: . Hvis noen vil anbefale andre gratispaker, så rop ut :ler:

Jeg vil gjerne ha en lekegrind i hus før snuppa kommer, en som bunnen kan heves på. Jeg har ei venninne som hadde en slik til sin sønn, og hun fikk gjort så mye mer enn hun ville fått gjort hvis hun skulle båret på ham hele tiden. Hvis noen av dere har en å anbefale, blir jeg glad for det :) Er litt usikker på om vi vil ha 1m x 1m eller 80cm x 80cm - har ikke så veldig stor plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Basson sin lekegrind, den er 90x90, og den tar i grunnen nok plass. Men det er sjelden han sover der da, så jeg ender med å bære rundt likevel.. :sjenert:

Rimi har forresten også en gratispakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lekegrind,men har brukt vippestolen masse! der har hun ligget/sittet siden hun var nyfødt,mens jeg har fått unna litt. så hvis dere har liten plass vet jeg ikke om jeg ville prioritert å ha lekegrind,det er mye annet som tar opp plass. Nå leker hun enten i babygymmen eller i stolen mens jeg får gjort litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha lekegrind, har mest med at vi har hund. Kan være greit at hun kan få ligge der og leke seg, evt duppe av litt, uten å måtte passe på iforhold til hunden. Tror ikke det blir noe problem med Brumm og lille M, men vi er innstilt på at det er kjekt å ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippestol er genialt! Vi har også god erfaring med sprinkelseng på stua. Den har mine sovet i på dagtid og lekt masse i. Matte på gulvet er greit når de blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig godt nyttår alle sammen

I kveld får vi gjester, og vi har handlet inn til koldtbord. Jeg bakte grovbrød i går kveld, og mannen lagde melon og spekemat-spyd. I dag skal jeg bake lyse rundstykker, pepperkaker og brownies, samt vaske badet (o joy :gjeiper:) Mannen mener at sistnevnte ikke trengs, men som jeg minner ham på: du er mann :gjeiper:

Mannen skal lage eggerøre, steke karbonader og løk, samt støvsuge stua. Tror det blir en grei arbeidsfordeling.

Jeg må ha mange pauser, så jeg må komme i gang snart. I løpet av de to siste dagene har magen min blitt merkverdig større, og jeg kjenner at det er blitt tyngre å bøye seg/komme seg rundt.

I går fikk vi forresten vite at min svigerinne venter gutt i mai, så det er jo ekstra stas at det blir en av hver :)

Ha en flott feiring i kveld, jenter; og takk for det gamle året.

Gleder meg til å følge dere videre i 2011 :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et SF mål på 27 i uke 33 :sjenert: Ikke rart Poppel var så liten, fikk jo ikke all næringen hun skulle ha.. men men nå er hun ute og alt er bra ;)

Som du styrer på, husk å ta godt vare på deg selv og den lille også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Godt Nytt år fra en snikleser som har fulgt dagboken din fra sidelinjen.

Har termin omtrent samtidig med deg.

Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere koste dere masse i går! :)

Godt nyttår!!

2011 blir et spennende år for mange av oss :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ang. lekegrind/vippestoler,

og :velkommen: til Smygel :)

Har lyst på en Baby Björn vippestol, og håper det kommer på salg nå i januar. Lekegrind vil jeg også ha, men har ikke funnet en jeg har falt for enda.

Nyttårsaften ble veldig hektisk for meg. Mannen måtte hjelpe meg med å bake rundstykkene, da jeg var helt gåen i beina og ryggen etter å ha stått hele dagen. Mannen styrte på, og hadde vel egentlig ikke pause i det hele tatt i løpet av dagen. Jeg er veldig glad for at han gjorde såpass mye som han gjorde, ellers tror jeg at jeg hadde vært helt knust før gjestene kom. Det ble en kjempekoselig kveld, og jeg holdt ut mye lengre enn jeg hadde trodd. Til slutt var jeg bare nødt til å legge meg før de siste gjestene hadde gått, men det tror jeg ikke de gjorde noe av. Håper dere andre hadde en fin nyttårsfeiring også :)

De siste dagene/uka, har jeg fått mer og mer vondt i ribbeina (jordmor sa at det er livmora som presser på brystbenet, fordi det begynner å bli dårlig plass inni magen). Det kjennes ut som det brenner i de øverste ribbeina, det klør og er egentlig veldig vondt. I natt hadde jeg vanvittig vondt i ryggen og bekkenet i tillegg, så jeg har sovet ganske dårlig. Måtte stå opp og gå rundt i huset, for jeg klarte ikke å ligge i senga. Da jeg fikk lagt meg igjen, ca kl. 9 i dag morges, merket jeg at jeg var kjempesulten, og kom ikke til å få sove mer før jeg hadde spist. Så da måtte jeg opp igjen, og spise litt frukt. Jeg var bedre da jeg stod opp i dag, men har fremdeles vondt i nyrene.

I morgen begynner mannen på jobb igjen, og svogeren min har reist nå i kveld. Det kommer til å bli rart å være helt alene igjen, så jeg håper tiden går fort fremover. Nå fikk vi heldigvis symaskin til jul, så jeg skal få tak i stoff og oppskrifter, så jeg kan øve meg på å sy. Da har jeg i hvertfall noe å gjøre.

:klemmer: til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 uker :hoppe:

Barnet trykker på mellomgulvet, lever, magesekk, tarm og urinblære. Dette vil føre med seg en del ubehag som normalt er helt ufarlig.

Hyppig hodepine kan være tegn på at du drikker for lite, men også tegn på jernmangel . Det er også ganske normalt at hendene og føttene hovner opp. Vannet lagres i vevet og gir striper etter sokkene, og ringer blir trange.

Ta opp slike plager når du er på kontroll. Hormonene gjør at tarmene jobber tregere. Da hjelper det gjerne å spise fiberrik kost og drikke mye vann, og å gå en liten tur daglig.

Tredje trimester er i gang, og vi har gode nyheter: Nå kan du gjerne spise for to! Energibehovet ditt øker i takt med at barnet legger på seg. Hvis du ikke reduserer aktivitetsnivået ditt, trenger du cirka 350 kalorier ekstra hver dag.

Lungene er ferdige og barnet ligger og trener pustemusklene ved å trekke vann ned i lungene for å fylle dem. Når babyen fødes klemmes dette vannet ut av lungene ved at brystet presses ned gjennom bekkenet slik at vannet skvises ut av babyen - ganske fantastisk innrettet!

Når barnet fødes ved keisersnitt skjer ikke dette i like stor grad og derfor er keisersnitt barn mer utsatt for luftveiskomplikasjoner komplikasjoner rett etter fødselen. En grunn til å vurdere om man skal ønske seg keisersnitt eller ikke. Det er definitivt en økt belastning på kroppen både for mor og barn, men noen ganger den eneste utveien.

Er mor Rhesus negativ og far Rhesus positiv vil den andre blodprøve i svangerskapet tas i løpet av de nærmeste ukene når du er på neste kontroll.

Dette er for å sjekke at det ikke utvikles antistoffer mot barnets blod dersom det skulle vise seg å være positivt. Man tar alltid navlestrengsblod etter fødselen og sender dette til analyse for å finne ut av barnets blodtype i disse tilfellene.

Viser det seg at babyen har Rhesus positivt blod vil mor få en anti-D sprøyte innen 72 timer etter fødselen. Dette er for å forebygge dannelse av antistoffer i forhold til et nytt svangerskap hvor barnet eventuelt har forskjellig type Rhesus i forhold til mor.

Nå er barnet i uke 27.

Nok en pyton natt er overstått. Har nesten ikke sovet i natt heller, pga. vondt i ribbeina og nyrene. La meg vel rundt kl. 23, mannen la seg kl. 00.30, og jeg var våken lenge etter at han hadde sovnet. Snuppa i magen lå og hikket også; akkurat det var bare skjønt :rødme: Hun har faktisk gjort det de tre siste nettene. Stakkars liten; det må være slitsomt. Jeg prøvde å ligge med en pute mellom beina i natt, og det hjalp godt de gangene jeg lå på ryggen; da kjente jeg ikke noe til hverken vonde ribbein eller nyrer. Men da trykket livmora på noen nerver, så jeg klarte ikke å ligge sånn heller. Har vel i grunnen tilbragt natten ved å ligge å snu på meg hele tiden. Ingenting er behagelig lengre. Lurer på om dete skal vare lenge... :vetikke:

Ha en fin mandag, jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...