Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere gravide medsøstre; skal dere til fotograf og ta proffesjonelle gravidebilder? Jeg sitter og vurderer det, men finner ikke prislister på sidene til de forskjellige.

Alternativet er at mannen min tar bilder av meg, da blir det jo en del billigere :Nikke:

Milla: jeg er også kjempeglad for at vi valgte 3d-ul, på tross av at det er dyrt. Det var virkelig verd det :)

Småkjekset: du må bare prøve deg frem - du er nok flinkere til å lage kort enn du tror :) Gøy er det også. Jeg lagde alle kortene til bryllupsinvitasjonene våre selv - det tok tid, med det var verd det :)

MonThe: håper du har hatt en fin onsdag også :) Jeg har pakket vekk siste rest av julen, og hørt på musikk mens jeg har danset med vesla i magen :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Milla~
Skrevet

Vi/Jeg skal ikke til noe profesjonell fotograf for å ta gravidbilder.. synes det holder de man tar selv privat :)

Skrevet

Hvis du får Gravid eller BAM på helsestasjonen (kan også kjøpes i butikk) Får man et gratis portrett til Famefotografene av seg selv med gravidmagen :Nikke:

Skrevet

Jeg har selv tenkt tanken at det kunne være kos med portrettbilde av gravidmagen - men tar heller noen ekstra bilder hjemme. Men som Icing skriver så fins det måter å få et gratis fotografering via Gravid eller Bam som vi får gratis på helsestasjonen.

Men skal definitivt til fotografen med den lille for å ta noen søte babybilder! Fin julegave til besteforeldrene det.

Skrevet (endret)

Takk for tips, jenter.

Har sett de gratisfotograferingene før, men Famefotografene finnes dessverre ikke her jeg bor :(

Men mannen er ganske god på å ta bilder, og vi har et ordentlig godt kamera, så tenker nok at han kan gjøre det. Vil jo helst ha bilder av hele meg, og ikke bare magen. Skal definitivt til fotografen etter at snuppa er født, ja :)

I dag håper jeg på å ha nok overskudd til å ommøblere litt i kommodene på soverommet, slik at snuppas klær får sin egen plass. Nå ligger de bare i poser foreløpig.

Dere som jobber: har dere på noen måte sagt ifra/levert søknad til jobben ang. permisjon? Jeg har ikke gjort det, og finner ikke noe standardskjema på det heller...

Endret av ~lillefot~
Skrevet

Det er koselig med fotograf bilder, men vil helst føle meg vel når jeg betaler i dyre dommer for det. :fnise: Føler meg som en hvalross, og det trenger jeg ikke bilde av.

Tror ikke det fins standardskjema for det. Jeg sier bare ifra muntlig på jobb.

Skrevet

Vi har egne skjema her på jobben min som må fylles ut. Jeg må i tillegg legge ved en kopi av søknaden som jeg sender inn til nav om foreldrepenger.

Tror kanskje det varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass egentlig.

Skrevet

31 uker :hoppe:

Om mor:

Leddbånd og sener blir mer tøyelige. Livmoren har strukket seg til et stykke over navlen, og den vil gjennom resten av svangerskapet ha sammentrekninger, kynnere eller falske rier .

Disse vil du kunne oppleve som varmefølelse, litt hurtig puls, og du vil ha vansker med å bevege deg.

Du kan få kynnere når du er i aktivitet, men noen får det når de er i ro. Noen kynnere i løpet av dagen er helt normalt, men hvis du synes at magen din strammer seg i tide og utide, bør du ta opp dette med jordmor/lege. Hvis stramningene roer seg i løpet av 30 minutter etter at du har endret aktivitet, er alt ok.

Nå når livmoren din midt mellom navlen og brystbeinet.

Svangerskapskløe er en ikke så vanlig plage, men plagsom. Man vet ikke hva det kommer av, men at man på noen kan finne forhøyede leverfunksjonsprøver, derfor bør du si fra til lege/jordmor dersom du er plaget. Slik at du kan få tatt leverfunksjonsprøver.

Har du herpesutbrudd i skjeden eller rett ved bør du si fra til jordmor eller lege nå slik at dere kan planlegge fødselen i forhold til dette.

Man ønsker å unngå utbrudd akkurat når du skal føde fordi du da kan gi smitten videre til babyen din.

Du blir derfor tilbudt en Zovirax kur de siste ukene før termin for å hindre et utbrudd. Du vil i tillegg bli sjekket når du kommer inn for å føde dersom det er den minste mistanke om utbrudd. De fleste steder gjør de keisersnitt dersom du har utbrudd når du skal føde for at fosteret ikke skal bli smittet fra deg.

Om barnet:

På grunn av plassmangel eksperimenterer barnet med forskjellige stillinger, og fasongen på magen din kan variere i løpet av dagen.

Barnet har tre hovedoppgaver: Det skal vokse, det skal utvikle sin muskelstyrke, og det skal trene på å trekke pusten. Hvis du føler en rytmisk banking i magen er forklaringen enkel: Barnet ligger der og hikker.

Nå har babyen din blitt cirka 37cm lang og veier cirka 1300g (Dette stemmer dårlig, må jeg si. I forrige uke veide jenta vår ca 1700g ifølge UL). Babyens hud er rosa og begynner å bli glattere fordi underhudsfettet har begynt å komme.

Pupillene reagerer på lys og babyen merker hvis det kommer sollys på mors mage.

Babyens hjerte slår med mellom 110 og 160 slag i minuttet. Takten kan variere kraftig og det er helt normalt når babyen er så liten som den er nå.

Skrevet

I går satte mannen sammen sprinkelsenga, og nå er første ladning med babykluter og sengetøy i maskinen :) Må jo re senga når den først står der :rødme:

Jeg har de siste dagene begynt å få dårlig-tid-syndromet, og stresser med å få ting klart til snuppa kommer. Mamma fødte alle sine barn for tidlig, og jeg vet ikke om det stemmer at man følger mødrene sine, men jeg vil i hvertfall få gjort ting så klart som mulig.

I går merket jeg for første gang hva hormoner er for noe: jeg satt og leste tråden jeg linket til litt lengre oppe, og lo så jeg grein. Tårene spratt, og det er jo ikke rart, for enkelte av historiene var sinnsykt morsomme. Mannen bare så rart på meg, og sa at jeg hadde vel begynt å grine bare noen sa "hei" til meg nå. Tror dere ikke jeg begynte å hylgrine? Veldig merkelig følelse, fra å le så jeg hikster, til å hylgrine. Mannen så enda rarere på meg, og lurte på om jeg synes synd på noen av damene fra historiene jeg leste. Neida, de var bare morsomme, de - dette tror jeg vi kan skrive på gravidehormon-kontoen... :fnise: Så begynte jeg å le igjen. Jeg holdt på sånn i hele går, jeg.

I morgen er det tid for fødselskurs; jeg gleder meg. Mannen skal være med (han har vært med på alt fra dag en'), synes han er ganske flink til å engasjere seg :)

De siste dagene har snuppa i magen blitt merkverdig sterkere. Jeg kan merke om det er et hode eller en fot som beveger seg (det har jeg kunnet en stund) - på utsiden. Etter jeg hadde lagt meg i går, lå hun med foten ut i siden min lenge, og jeg strøk og kilte litt på den. Men hun tok den ikke vekk. Kunne nesten holde rundt foten hennes - var helt merkelig :rødme:

Jeg skal til jordmor igjen om en' uke, og må spørre henne om dette ribbenet mitt. Jeg er ganske sikker på at jeg har bristet det, for det er så vondt. Jeg har bristet ribben flere ganger før, og dette kjennes akkurat likt ut. Fikk ikke sove før det var gått nærmere 2 timer i natt, og det er slitsomt. Vondt i ryggen har jeg også. Men det merkelige er at det blir borte når jeg ligger på ryggen (men dette kan jeg ikke gjøre mer enn max 10 min av gangen, for da klemmer livmora på noen nerver baki der).

Ha en fin dag videre, jenter; nå skal jeg snart henge opp første ladning med babykluter :)

Gjest kenghuru
Skrevet

Innom og oppdaterer meg :)

Så koselig når senga har kommet opp og ikke minst så er det så koselig å henge opp og brette sammen alt av disse små knøttsmåtingene:) Gleder meg også til å få redd opp senga her i huset også :rødme:

Skrevet

Så koselig med vasking av babytøy, og at senga er klar :rødme:

Begynner å nærme seg med stormskritt nå :jepp:

..når det jgelder latter-anfall som går over i gråting -- vet akkurat hva du mener! Kan begynne å le av noe morsomt, få skikkelig "latterkrampe", nesten så jeg føler meg litt "hysterisk", og så går det over i at jeg hylgriner :skratte:

:klemmer:

Skrevet

Innom med en tirsdagsklem :klemmer:

Gjest ~Milla~
Skrevet

Jeg koser meg sånn med babytøyvasking. Forberedelsene i ukene som kommer er herlige :rødme:

Skrevet

Så koselig med kommentarer fra dere, jenter :)

Fødselskurset i går var så som så. Lærte vel egentlig ikke noe nytt. Tror vi jenter i dag er ganske flinke til å skaffe oss informasjon selv, egentlig. Men neste gang handler det om amming og foreldrerollen, og der er jeg litt mer blank :gjeiper:

I dag skal jeg treffe min svigerinne i byen. Vi skal på cafe' og bare kose oss. Blir sikkert litt shopping også - føler for å få småting i hus som salver o.l til snuppa.

Jeg har hatt god bruk for støttestrømpene jeg kjøpte, og føler at de hjelper litt på anfallene mine. Likevel tør jeg ikke kjøre bil, eller dra noe sted alene. Veldig glad min svigerinne også er gravid, så jeg har noen å finne på sosiale ting med :)

Ha en flott dag alle sammen :)

Skrevet

Ønsker deg også en super dag!

Skrevet

Håper du har kost deg med cafebesøk og shopping! :Nikke:

Skrevet

Lærte ikke noe særlig av det kurset vi var på heller. Hadde mer nytte av samtalen med jordmor som mannen og jeg var på i dag :jepp:

Håper du har hatt en fin dag :klemmer:

Skrevet

Dagen i går var helt super. Det er så deilig vær her for tiden, at jeg føler jeg får ny energi :) Skikkelig vårfølelse :sol:

Jeg traff ei venninne jeg ikke har sett på 7-8 år - utrolig gøy :) Merkelig hvor fort tiden har gått etter videregående... Snart er jeg vel pensjonist :unsure:

Jeg fikk også melding fra ei jeg ikke har sett på snart ett år, så vi skal møtes til lørdag. Det er så deilig når man treffer folk igjen. Føler nesten jeg har vært innesperret i en halv evighet (ikke pga. graviditeten, men pga vinter og mørketid).

Min svigerinne og jeg var rundt over alt, og koset oss på cafe'. Eneste irriterende med denne byen jeg bor i, er mangel på offentlige toalett. Det er en' plass man kan gå på do uten å måtte betale for det, og det er en liten utfordring når man er gravid.

Jeg fant endelig en siklesmekke til snuppa som det står "mormors skatt" på - har lett etter det lenge, da jeg bare har funnet "farmors skatt" overalt. Jeg kjøpte også mer stoff, så nå skal jeg sy :)

Jeg skal også vaske litt babytøy i dag - gleder meg til å se det henge til tørk :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...