Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #261 Skrevet 27. juni 2010 Det handler ikke om å finne den man vil gå til sengs med, men å finne den man vil våkne opp sammen med. Det handler heller ikke om å finne den man kan leve sammen med, men å finne den man ikke kan leve uten !!! For i verden er du bare noen, men for noen er du hele verden
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #262 Skrevet 27. juni 2010 Det handler ikke om å finne den man vil gå til sengs med, men å finne den man vil våkne opp sammen med. Det handler heller ikke om å finne den man kan leve sammen med, men å finne den man ikke kan leve uten !!! For i verden er du bare noen, men for noen er du hele verden Det finnes ingen jeg ikke kan leve uten.
Gjest Eurodice Skrevet 27. juni 2010 #263 Skrevet 27. juni 2010 Sakens kjerne var/er at kroppen til dama mi er for mine øyne. Jeg syns dette er en veldig viktig del av kjærligheten. Altså at hun er min. Men det betyr ikke at hun ikke skal få lov til noenting. Og når kjærligheten fungerer så blir dette ikke noe problem. Da viser man hverandre hensyn og omtanke. Jeg grøsser og føler meg hensatt til middelalderen når jeg leser slikt som den uthevede setningen. Skulle jeg som en voksen kvinne spørre min mann (om jeg hadde hatt en) om lov til å gjøre ting? Det sier seg selv at man viser alminnelig hensyn, men be om lov?
Gjest brutal_mann Skrevet 27. juni 2010 #264 Skrevet 27. juni 2010 Jeg grøsser og føler meg hensatt til middelalderen når jeg leser slikt som den uthevede setningen. Skulle jeg som en voksen kvinne spørre min mann (om jeg hadde hatt en) om lov til å gjøre ting? Det sier seg selv at man viser alminnelig hensyn, men be om lov? Nei klart du ikek skal be om lov! Forresten så sitter jeg og gutta i Køben og tar oss noen bayere. Var fantastisk å se Argentina på storskjerm her. Vi snakkes når jeg kommer hjem tirsdag eller onsdag. Hils ungene og husk at barnehagen har stengt i morgen. Eller noe slik...
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #265 Skrevet 27. juni 2010 Nei klart du ikek skal be om lov! Forresten så sitter jeg og gutta i Køben og tar oss noen bayere. Var fantastisk å se Argentina på storskjerm her. Vi snakkes når jeg kommer hjem tirsdag eller onsdag. Hils ungene og husk at barnehagen har stengt i morgen. Eller noe slik... Den er grei. Kos deg
Steinar40 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #266 Skrevet 28. juni 2010 Det handler ikke om å finne den man vil gå til sengs med, men å finne den man vil våkne opp sammen med. Det handler heller ikke om å finne den man kan leve sammen med, men å finne den man ikke kan leve uten !!! For i verden er du bare noen, men for noen er du hele verden En ekte romantiker
Steinar40 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #267 Skrevet 28. juni 2010 Det finnes ingen jeg ikke kan leve uten. Med andre ord, enten tror du ikke på kjærligheten, eller så har du ikke kjærligheten (nå).
Steinar40 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #268 Skrevet 28. juni 2010 Jeg grøsser og føler meg hensatt til middelalderen når jeg leser slikt som den uthevede setningen. Skulle jeg som en voksen kvinne spørre min mann (om jeg hadde hatt en) om lov til å gjøre ting? Det sier seg selv at man viser alminnelig hensyn, men be om lov? Det er ikke snakk om at dama mi skal måtte spørre meg om lov. Det dreier seg om at hun har så godt vett SELV at hun IKKE gjør noe som hun vet at jeg ikke ville like eller akseptere. Med andre ord, at hun handler i samsvar med hennes eget verdigrunnlag. Forutsatt at ikke hennes verdier er helt på jordet selvfølgelig, og det er der riskene ligger. Ulike folk kan ha veldig ulike verdigrunnlag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #269 Skrevet 28. juni 2010 Med andre ord, enten tror du ikke på kjærligheten, eller så har du ikke kjærligheten (nå). Nei, det betyr bare at jeg er i stand til både å klare meg selv, og å bli dumpet hvis jeg skulle ha trodd jeg fant mannen i mitt liv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #270 Skrevet 28. juni 2010 Det er ikke snakk om at dama mi skal måtte spørre meg om lov. Det dreier seg om at hun har så godt vett SELV at hun IKKE gjør noe som hun vet at jeg ikke ville like eller akseptere. Med andre ord, at hun handler i samsvar med hennes eget verdigrunnlag. Forutsatt at ikke hennes verdier er helt på jordet selvfølgelig, og det er der riskene ligger. Ulike folk kan ha veldig ulike verdigrunnlag. Du aksepterer jo ikke noe som helst. Det eneste som er tillatt er å sitte hjemme i sofaen med deg?? Får hun lov til å gå med julebord jobben? Eller må hun da komme hjem rett etter middagen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #271 Skrevet 28. juni 2010 Det er ikke snakk om at dama mi skal måtte spørre meg om lov. Det dreier seg om at hun har så godt vett SELV at hun IKKE gjør noe som hun vet at jeg ikke ville like eller akseptere. Med andre ord, at hun handler i samsvar med hennes eget verdigrunnlag. Her handler det jo ikke nødvendigvis at hun handler i samsvar med hennes eget verdigrunnlag, men at hun faktisk handler i samsvar med ditt verdigrunnlag. Jeg antar at man ikke blir kjæreste med noen som har et helt annet verdigrunnlag enn en selv, det er en fordel at man ser likt på enkelte ting. Og har man først valgt en kjæreste som har like verdier som en deg så er det jo heller ingen grunn til å mistenke at hun vil gjøre noe som du ikke ville like eller akseptere.
Gjest Eurodice Skrevet 28. juni 2010 #272 Skrevet 28. juni 2010 Det er ikke snakk om at dama mi skal måtte spørre meg om lov. Det dreier seg om at hun har så godt vett SELV at hun IKKE gjør noe som hun vet at jeg ikke ville like eller akseptere. Med andre ord, at hun handler i samsvar med hennes eget verdigrunnlag. Forutsatt at ikke hennes verdier er helt på jordet selvfølgelig, og det er der riskene ligger. Ulike folk kan ha veldig ulike verdigrunnlag. Les omigjen det innlegget jeg refererer til. Der skriver du blant annet: Men det betyr ikke at hun ikke skal få lov til noen ting.
Ella_Grey Skrevet 28. juni 2010 #273 Skrevet 28. juni 2010 Aller først - hva er (ekte) kjærlighet, mener du? Evnen til å gi slipp på noe man vil ha, for å glede den andre. Og at det føles fint, ikke som et tap. At begge tenker at de skal gi mer enn de får. Hva forventer du deg av kjærligheten egentlig? Samhørighet, tilhørighet, glede over å være sammen Og er kjærlighet nok? Nei. Hva skal til for at det blir et parforhold? Kjærlighet, respekt og evnen til å kunne leve sammen
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #274 Skrevet 28. juni 2010 Aller først - hva er (ekte) kjærlighet, mener du? Evnen til å gi slipp på noe man vil ha, for å glede den andre. Og at det føles fint, ikke som et tap. At begge tenker at de skal gi mer enn de får. Jeg tenker omvendt jeg. Kjærlighet er når begge får mer enn de gir. Når begge føler at de får veldig mye og at det koster veldig lite da kan man si det er et bra kjærlighetsforhold. Du mener vel ikke at det skal være sånn at begge ofrer mye, men ingen føler at de får noe tilbake?
Ella_Grey Skrevet 28. juni 2010 #275 Skrevet 28. juni 2010 Jeg tenker omvendt jeg. Kjærlighet er når begge får mer enn de gir. Når begge føler at de får veldig mye og at det koster veldig lite da kan man si det er et bra kjærlighetsforhold. Du mener vel ikke at det skal være sånn at begge ofrer mye, men ingen føler at de får noe tilbake? Nei, jeg mener absolutt ikke at man skal ofre en masse uten å få noe igjen. Men hvis begge derimot tenker jeg skal gi mest, vil begge også oppleve å få mye tilbake. Da gjengjelder man enhver god gjerning. Blir, i teorien, en positiv spiral ut av det. Og fungerer bare hvis det praktiseres av begge parter.
Steinar40 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #276 Skrevet 29. juni 2010 Nei, det betyr bare at jeg er i stand til både å klare meg selv, og å bli dumpet hvis jeg skulle ha trodd jeg fant mannen i mitt liv. Ja, det er jo bra det forsåvidt
Steinar40 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #277 Skrevet 29. juni 2010 Du aksepterer jo ikke noe som helst. Det eneste som er tillatt er å sitte hjemme i sofaen med deg?? Får hun lov til å gå med julebord jobben? Eller må hun da komme hjem rett etter middagen? Det er ikke sikkert det er så dumt for henne å sitte hjemme i sofaen med meg hehe Og det hadde sikkert gått an å blitt enige om julebord. Jeg er ikke så urimelig som mange tror her
Steinar40 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #278 Skrevet 29. juni 2010 Her handler det jo ikke nødvendigvis at hun handler i samsvar med hennes eget verdigrunnlag, men at hun faktisk handler i samsvar med ditt verdigrunnlag. Jeg antar at man ikke blir kjæreste med noen som har et helt annet verdigrunnlag enn en selv, det er en fordel at man ser likt på enkelte ting. Og har man først valgt en kjæreste som har like verdier som en deg så er det jo heller ingen grunn til å mistenke at hun vil gjøre noe som du ikke ville like eller akseptere. Du har skjønt det. Felles verdigrunnlag er altså ekstremt viktig å finne ut av. Ellers blir det bare problemer.
Steinar40 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #279 Skrevet 29. juni 2010 Nei, jeg mener absolutt ikke at man skal ofre en masse uten å få noe igjen. Men hvis begge derimot tenker jeg skal gi mest, vil begge også oppleve å få mye tilbake. Da gjengjelder man enhver god gjerning. Blir, i teorien, en positiv spiral ut av det. Og fungerer bare hvis det praktiseres av begge parter. Nettopp. Dette (uthevet over) er det STORE problemet i de fleste parforhold, tenker jeg. Begge parter er i utgangspunktet egoister. Det store problemet er altså å finne en partner som er villig til også gi. En som ikke bare krever selv. Som 'Anonym' skriver over her; "Når begge føler at de får veldig mye og at det koster veldig lite da kan man si det er et bra kjærlighetsforhold." Dette er den SÅÅÅÅÅ typiske egoistiske tankegangen. Vil denne fungere i lengden? Jeg tviler sterkt. Ikke er det ekte kjærlighet heller.
Bernina Skrevet 29. juni 2010 #280 Skrevet 29. juni 2010 Nettopp. Dette (uthevet over) er det STORE problemet i de fleste parforhold, tenker jeg. Begge parter er i utgangspunktet egoister. Det store problemet er altså å finne en partner som er villig til også gi. En som ikke bare krever selv. Som 'Anonym' skriver over her; "Når begge føler at de får veldig mye og at det koster veldig lite da kan man si det er et bra kjærlighetsforhold." Dette er den SÅÅÅÅÅ typiske egoistiske tankegangen. Vil denne fungere i lengden? Jeg tviler sterkt. Ikke er det ekte kjærlighet heller. I starten av et forhold er man veldig forelsket og da er det lett å gi veldig mye uten at det føles som om det koster noe. Etterhvert så betår et forhold av en drøss med kompromisser. Jeg er av typen som mener at man i et kjærlighetsforhold også kan gi masse frihet. Kjærligheten blir ikke målt på hvor mye man er sammen og gjør sammen. Man føler ikke noe mindre kjærlighet fordi om man også liker å være sammen med andre mennesker. Hvis man har en sosial natur så må man ha en livsledsager som aksepterer dette. Jeg er nylig blitt singel, men var i mange år sambo. Når det var julebord på jobben hos megså kom ikke jeg hjem og spurt om lov til å gå. Min sambo ville heller aldri sagt "vi får se hva vi blir enig om". Noen ting vil man alltid måtte kunne gjøre hver for seg, uten at det skal være grobunn for sjalusi og mistanke om uærlige hensikter. Hva er det å ikke like med at dama/mannen skal på julebord? Men er det slik at man ikke liker at partneren finner på slike ting så må man sørge for å ha en partner som finner seg i det. Og man må være en person som heller ikke selv har behov for å gå på arrangement uten kjæresten og akseptere at man selv også får et nei når man vil gjøre noe alene. Da er det i for seg greit. Men å bli nektet å gå på julebord (eller hva det måtte være) for å heller sitte hjemme i sofaen og se Gullrekka. Det blir for drøyt. Julebord er en gang i året. Sofaen, tv'n og armkroken er det året rundt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå