jolie Skrevet 3. mai 2004 #541 Skrevet 3. mai 2004 Jahaa.. Så lærte jeg noe nytt i dag og Jeg vil også ha cd :D Jeg er nemlig ikke så 'samfunnsbevisst'. Følger ikke med på nyheter etc. Sambo erter meg for det hver dag, så nå har vi inngått en avtale: jeg skal se på nyheter hver kveld vi begge er hjemme. I det minste kl 19 på nrk og kl 21 på tv2
lillen Skrevet 3. mai 2004 #542 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er heller ikke en ivrig nyhets-titter eller avis-leser, men jeg elsker jo reise-programmer...og det var slik jeg ble kjent med det begrepet. Ferie langs ondskapens akse... Hei, Havsulen! Supert barnerom dere planlegger! Jeg digger ideen om en turkis vegg! Gleder meg til mere lesestoff om syingen og rommet... :-D
havsulen Skrevet 3. mai 2004 Forfatter #544 Skrevet 3. mai 2004 Svangerskapskurs i kveld, om foreldrerollen, bekkenbunnsøvelser og hvordan ivareta kroppen under svangerskapet - og mennenes rolle i det hele. Jordmoren leste en fantastisk historie om to tvillinger som lå inne i livmoren og snakket til hverandre. Om hvordan det var å ligge der i vannet, om hvor fint de hadde det, om at de ikke ville ut, om at de lurte på hvordan verden utenfor ville være. Om at de begynte å lure på om verden utenfor virkelig fantes, eller om det bare var en fortelling de hadde konstruert for å trøste seg selv. Da begynte jeg å få tårer i øynene. Så snakket hun om at mennene kunne oppleve det vanskelig å se at deres kjære har det vondt under fødselen. Om at de gjorde en kjempejobb bare ved å være tilstede som støtte og trøst. Og da begynte jeg å tenke på hvor sterkt det vil være for oss begge, og da fikk jeg i hvert fall tårer i øynene. Og SÅ skulle vi se film om to fødsler, om hvordan mødrene slet og hylte i timesvis, før barnet kom og mødrenes ansikter... så ubeskrivelig lykkelige ut. DA kom tårene ut av øynene... Satt i møte hele dagen på jobb i dag. Etter tre timers sitting på kurset er jeg helt pumpet, selv om jeg hadde med Tempurputen min. Hvis jeg ikke skulle på ferie om en uke og en dag, hadde det føltes uutholdelig, tror jeg. Er så glad for den ferien! Takk for oppklaring om CD-en, Lillen! Den er fin! Takk for hilsener, jenter!
KalloRilla Skrevet 3. mai 2004 #545 Skrevet 3. mai 2004 Fikk jo nesten tårer i øynene her jeg sitter jeg og når jeg leste om jordmorens fortellinger Blir jo bare såååå verpesyk her Mulig du har fortalt det, men skal du bort i ferien din eller bare slappe av og styre hjemme? Blir sikkert deilig med noen dager å bruke på seg selv uansett :-)
meta Skrevet 5. mai 2004 #546 Skrevet 5. mai 2004 Åååå Er bare SÅ lei meg for at jeg ikke får gå på svangerskapskurs :cry: Barnerommet høres flott ut! "Alle" har jo gult barnerom..
havsulen Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #547 Skrevet 5. mai 2004 I går var jeg på møte i Landsforeningen for kvinner med bekkenløsnings Osloavdeling. Vi drakk te og spiste frukt og snakket masse. Jeg fikk mange gode tips fra dem, og ble glad over å skjønne at jeg heldigvis har gjort og tenkt endel riktig. For eksempel fikk jeg støtte på kjøpe Vippoppseng og vogn med svingbart forhjul. Jeg hadde også med meg Tempurputen til å sitte på og en annen pute til å ha bak ryggen, og det satt de med nesten alle! Det gjør meg tryggere på å fortsette å gjøre det som føles riktig. Men det var trist å se de som fortsatt var syke, flere år etter fødselen. En av dem fødte sist for 15 år siden! :o Hun har diagnose kronisk bekkenleddssyndrom. Jeg ble ikke redd for min egen del, vet jo at de aller fleste blir bra igjen etter fødselen, og har tro på at jeg også skal bli det, i og med at jeg fikk diagnose og kom til behandling så tidlig. Men det var trist å se de med så store plager så lang tid etter - det viser virkelig hvor mye forskning og oppmerksomhet som mangler om emnet! Har tatt kontakt med kommunenes ergoterapeut for å søke om en trykkavlastende pute, og krykker som jeg kan ha hjemme - i tilfelle. I dag var mannen og jeg hos jordmor. Mannen min har tatt på barnet vårt! Jordmora fant nemlig hodet da hun kjente på meg mens jeg lå på benken. Hun tok hånden hans og sammen beveget de babyens hodesakte fram og tilbake. Han fikk også høre fosterlyden for første gang! Alle mine prøver var fine, men jordmor sa at jeg burde kjenne etter om jeg fortsatt klarer å jobbe etter at jeg kommer hjem fra ferien. Er enig at jeg skal det. I morgen skal sjefen min ha intervjuer med mulige kandidater til stillingen min. Når den ansettelsen er i boks, og siste nummer er gjennomført (trykkes i neste uke), har jeg faktisk ikke så dårlig samvittighet for en eventuell sykemelding. Har jo jobbet 100 prosent helt siden jeg fikk diagnosen for tre og en halv måned siden. Så dro vi til en malingsbutikk - og barneromsmaling er herved innkjøpt! Ferien skal tilbringes i skyggen av et tre på Gran Kanaria, KalloRilla! Med en iskald ferskpresset appelsinjuice i hånden!
havsulen Skrevet 6. mai 2004 Forfatter #548 Skrevet 6. mai 2004 I går, da mannen hentet meg for å kjøre til jordmoren, og jeg stablet meg ut av kontoret med den store treningsbaggen min, veska og jakka på halv åtte og følte at jeg utrålte kaos, sa mannen min: Så fin du er! Jeg blir bare mer og mer forelsket i deg. Jeg har det ganske godt.
Kipa Skrevet 6. mai 2004 #550 Skrevet 6. mai 2004 en klem sånn i full fart.. - før jeg fyker over gulvene og fortsetter dagens rufs... - og ha en fiiin dag!
pondusa Skrevet 6. mai 2004 #551 Skrevet 6. mai 2004 For en omtenksom mann du har da! Det er slike kommentarer som får en gravid til å stråle!!
Jinx Skrevet 6. mai 2004 #552 Skrevet 6. mai 2004 Herlig å lese i Havsulens bok Åh for en herlig mann!!!! Takk for hyggelige ord på MSN! Neste gang skal jeg være mer delaktig i samtalen Jeg har forresten aldri vært på noe som helst møte i Landsforeningen for kvinner med bekkenløsning.. Kanskje jeg skulle blitt mer engasjert ? Alle kvinner får bekkenløsning i forbindelse m graviditet men det er heldigvis ikke alle som merker det.. Mamma plages med bekkenløsning enda stakkar.. Jeg trodde jeg var kvitt det, men neida.. Håper du er av de heldige som blir kvitt det så fort babyen er ute Jinx
magnhild Skrevet 6. mai 2004 #553 Skrevet 6. mai 2004 Håper du er av de heldige som blir kvitt det så fort babyen er ute :Nikke: En god helg til deg også!!
havsulen Skrevet 7. mai 2004 Forfatter #554 Skrevet 7. mai 2004 De tre hvite veggene i barnerommet er nå malt! Den siste er grunnet og vil trolig bli turkis i løpet av helgen. Jeg bare heier og lufter jeg altså, mannen maler. I dag skal vi på Ikea og kjøpe stoff til puter, gardiner etc. Lillen har vist meg masse flott på nettsiden deres, så jeg er inspirert og har Visakortet klart. I går hadde jeg kosekveld mens mannen var på bandøvelse. Spiste så mye daimiskake og chillinøtter at jeg er mett fortsatt! Nedtelling til ferie: 3 arbeidsdager igjen!
bizzy Skrevet 7. mai 2004 #555 Skrevet 7. mai 2004 Tusen takk for koselig hilsen i dagboken min Havsulen :klem2: Barnerommet deres høres kjempefint ut!!! Litt annerledes og flott God tur på ikea! Gleder meg til ikea her i bergen er ferdig med ombygging, da skal jeg nemlig ta et raid Tror jeg skal kopiere kosekvelden din i dag GOD HELG
Gjest Hulderjenta Skrevet 7. mai 2004 #556 Skrevet 7. mai 2004 Hei Havsulen! Er ikke helt sikker på om jeg skrevet her i dagboken din før... :oops: Men jeg har vært her mange ganger, tror jeg bare aldri har lagt igjen spor etter meg.. Men nå vil jeg gjerne ønske gooood helg! fra Hulderjenta
havsulen Skrevet 8. mai 2004 Forfatter #557 Skrevet 8. mai 2004 Åh - er det mulig? Jeg har sittet ute i hengestolen i hagen helt til nå - halv elleve - i en mild, myk sommerkveld selv om det er tidlig mai! I dag har vi kjøpt blomster til blomsterkassen og potta på forsiden av huset, sett på bil (Opel Zafira/Meriva) - OG, viktigst av alt: kjøpt barnevogn! Nemlig Urban Jungle fra One Three Hill. Jeg hadde sett den før, mannen så den for første gang. Vi prøvde flere andre fra Teutonia, og har sett på flere andre merker før, men ble raskt enige: lav vekt og svingbart forhjul gjorde utslaget. Så var det bare å ta en kaffe på kafé for å velge farger: det ble grå med rød pose. Pluss stelleveske, regntrekk, myggnetting og sittepute til sportsvogndelen. Dyrt, men må forsøke å tenke at vi mest sannsynlig skal bruke den hver dag i ...tre år? Utrolig gøy å bestille, skrive kontrakten - gleder meg så til den kommer og vi skal hente den! Og: mannen har malt den turkise baderomsveggen! Den ble så fin, heldigvis i den nyansen vi hadde håpet den skulle bli - det blir jo ofte så annerledes når man ser det på veggen enn på den bittelille prøven. Jeg er helt sjokkert over at rommet har kommet så langt! Det som er igjen nå, er å male vinduskarmen og legge golvet - så kan vi begynne å kjøpe møbler! Tusen takk for hilsner, Magnhild, Pondusa, Hulderjenta, Bizzy og Kipa ! Synes bare du skal bli aktiv i foreningen LKB hvis du selv føler at du kunne ha nytte av flere tips og råd, Jinx! Jeg synes det å skaffe meg mest mulig informasjon, er en måte å takle det på. På den måten vet jeg at jeg har gjort det jeg kan for å unngå å bli verre. Synd å høre om moren din, håper du blir kvitt plagene fort!
havsulen Skrevet 9. mai 2004 Forfatter #558 Skrevet 9. mai 2004 Jeg har sydd min første pute! Trolig en ganske dyr en hvis man skulle ha regnet inn timelønn (brukte noen timer, ja... :oops: ) Men i det inngikk lesing av bruksanvisning, innlæring av hvordan maskinen skulle tres, og utforsking av forskjellige stingtyper og -lengder etc - for det er det første jeg noen gang har laget på symaskinen. Debutarbeid på fremmed maskin, med andre ord. Gikk tur langs nabovannet sammen med vennepar L og S og deres tre og en halv måneder gamle sønn. Han sprellet og koste seg i varmen, og vi fikk prøvetrille vogna hans, som er nesten lik den vi har kjøpt. Spiste iskake i hagen, før vi fikk vi hjemmelagde boller av snille, søte Camelia, og masse fine klær som hennes prakteksemplar av noen barn har brukt... Så nå eier barnet vårt både vogn, klær og et malt rom
havsulen Skrevet 11. mai 2004 Forfatter #560 Skrevet 11. mai 2004 Svangerskapskurs i går, om tilknytning til barnet, mors kropp etter fødselen og amming. Helsesøster snakket om Marte meo-metoden om samspill mellom barn og foreldre med utgangspunkt i barnets egen kraft (marte meo betyr av egen kraft), og jeg synes metoden hørtes spennende, intuitivt forståelig og gjennomførbar ut! Må ved anledning lese mer om metoden her: http://www.stud.ntnu.no/~jansigu/martemeo/....php?do=hvahvem Helsesøsteren "snakket mitt språk" - jeg er superfornøyd med at hun er ansatt på helsestasjonen jeg skal gå på! Lærte mye om kvinners kropp etter fødsel som jeg ikke ante - for eksempel at man kan begynne å blø igjen 14 dager etter fødselen (når skorpen fra der morkaken satt fast i livmoren, faller av). Typisk eksempel på kunnskap som kan forhindre bekymring. Ammeundervisningen var konkret og basert på erfaring. Håper jeg får det til, er kjempemotivert for å prøve! Og det aller beste: i en av pausene kom det paret som jeg likte best av de som var der bort til oss og lurte på om de kunne få vårt telefonnummer så vi kunne snakkes! Hun ville gjerne gå på tur, og håpet vi kunne begynne allerede før fødselen! :hoppe: De bor ti minutter unna oss, har termin en måned før meg, hun skal være hjemme i ett år og han i et halvt etter det - akkurat slik vi har tenkt. Er det mulig? :-) Jeg måtte ringe til folk som ikke får jobb i går. Ikke gøy. Men å sjekke referanser på de to det sto mellom var morsomt! Og favoritten har takket ja til jobben! Det er en lettelse for meg å vite at det er i orden! Har begynt å pakke, må pakke ferdig i kveld, flyet går tidlig onsdags morgen. Til solen. Til stranda. Til bassenget, hvor jeg skal ha trene - fikk låne med en plastflytegreie som vi pleier å bruke på bassengtreningen, slik at jeg kan ha min egen treningsleir. Til appelsinjuicen. Til middager på restauranter. Til is midt på dagen. Til bokstunder i skyggen. Til tid sammen, bare oss to. EN arbeidsdag igjen, og nå bør vel den egentlig begynne...
Fremhevede innlegg