Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine gutter har fått velge akkurat den utdannelsen de har ønsket seg, og har klart dette selvom de jobbet ved siden av.

Jeg kom meg også helskinnet gjennom 3-årig videregående, selvom jeg jobbet både ettermiddag og i alle ferier.

Men hva hvis de ikke hadde klart både jobbing ved siden av og skole, ville du da tvunget dem til å velge en annen utdannelse fremfor å kutte ned på jobbingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Helt enig Iril - problemet er nok at noen har svært lett for å ta ting og ikke ser at andre må jobbe MYE med selv noe så "basic" som videregående skolestoff. Jeg har selv lett for det i de fleste fag unntatt disse realfagene der jeg sliter uansett nivå. Skulle jeg gått det som den gangen het gymnas måtte jeg ha jobbet hardt i disse fagene og det betyr at det hadde blitt gjort mye ekstra oppgaver for å få det inn. Det ene året jeg hadde på VGS strøk jeg nesten på matten!

Jeg har alltid vært et skolelys, og har hatt alltid tatt alt av skoleting altfor lett. Jeg hadde ikke noe behov for å gjøre noe mer enn det som var påkrevd før 3.året på vgs, og da var det 3MX jeg måtte begynne å arbeide litt med. Resten gikk som en lek.

Problemet mitt er at når jeg da kom over på høgskolen, så hadde ikke jeg noe som kan kalles arbeidsvaner og tiltaket med å sette seg ned for faktisk å lese pensum var stort! Det er de tre siste årene at jeg har skjønt hva det vil si å ikke skjønne ting, og det er ikke noen god følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

I tillegg til at absolutt alle arbeidsgivere når du er ferdig med en utdannelse, gir lang f i om du jobbet på Shell i helgene når du gikk på vgs. eller ikke.

Jepp. Derimot så synes de det er veldig positivt at man har hatt en jobb ved siden av studiene, men det blir en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Jeg synes det blir for dumt å ikke ha forståelse for at det å gå på skole faktisk er "fulltidsjobb" for de unge. Hvor mange voksne hadde orket å jobbet fulltid, og så ha deltidsjobb ved siden av, med evt. fulltid i helger og ferier? Sannsynligvis ingen.

Støtter forøvrig de som sier at å være skoleelev er så utrolig mye mer slit enn å jobbe fulltid. Når jeg er ferdig på jobb, går jeg hjem og har fri. Når jeg er ferdig på skolen går jeg hjem og må lese til prøver, skrive innleveringer, forberede meg til neste skoledag osv. Kan ikke sammenliknes engang.

Vi har strenge regler for overtidsarbeid for ansatte i Norge, synes det er merkelig hvis ikke barn og unge skal ha de samme rettighetene på fritid og pauser.

Signerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

I tillegg til at absolutt alle arbeidsgivere når du er ferdig med en utdannelse, gir lang f i om du jobbet på Shell i helgene når du gikk på vgs. eller ikke.

Det er ikke sant. Jeg har vært med å ansette ei som ble foretrukket over ca likt stilte søkere på grunn av at hun hadde jobba som oppvaskhjelp i 3 år på videregående. Det viser at man er villig og i stand til til å ta i et tak, og det telte også positivt at hun hadde holdt på jobben så lenge. Nå var det selvsagt andre ting som gjorde henne kvalifisert for jobben, men vi hadde mange gode søkere, så denne oppvaskhjelpjobben vippa vektskålen det lille ekstra for hennes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Selvom dine foreldre hadde lavt forbruk og heller prioriterte fritid så blir det etter min vurdering feil å la barna få ha dyre hobbyer uten å måtte betale for dette selv. Synes det høres litt vanvittig ut at så mange her virker å gå gjennom hele videregående uten å jobbe ved siden av skolen.

Mange foreldre høres ut til å mene at bare de unge gjør det bra på skolen så skal foreldrene betale for dem. Jeg for min del syntes det var minst like viktig å la barna jobbe tidlig som å la dem gå utav skolen med toppkarakterer. Hadde jeg visst at de hadde gått ut av videregående med 5-ere om de ikke hadde jobbet så hadde jeg allikevel latt dem jobbe og heller gå utav skolen med dårligere karakterer. Den lærdommen de får av å jobbe er gull verd.

Det spørs hvor dyre hobbyer det er snakk om da. Foreldrene mine betalte én ridetime i uka, dvs 80-100 kr uka på den tiden. Resten "jobbet jeg inn" selv i stallen. Rideutstyr osv fikk jeg ikke mer enn nødvendig av og brukte av penger jeg fikk til bursdag og jul. Jeg hadde aldri i nærheten av egen hest. Vi fikk heller aldri merkeklær etc, og min første nye sykkel fikk jeg vel som 16-åring. Og jobbing i den alderen kan handle om mer enn å finanisere f eks en hobby - for lønna man får som mindreårig er også ofte langt under det arbeidsinnsatsen tilsier, samtidig som det på mange måter er et arbeid man nedlegger i hobbyen også, både selve det "faglige" og ved å hjelpe til med loppemarkeder, stevner, trening osv. Det å jobbe med skolearbeid er jo heller ikke bare noe latterlig streberaktig, å lære seg studieteknikker og få en god forståelse av fagene kan faktisk være nyttig dersom man velger å ta høyere utdanning. Jeg har i hvert fall hatt bruk for det (og for snittet mitt også). I verste fall vil man tape penger på å bruke flere år etter videregående på å ta opp fag for å komme inn på det man vil. Det krever også struktur og selvdisiplin å jobbe godt med skolearbeidet, noe som også kan være fint å ta med seg i arbeidslivet. Jeg har i hvert fall aldri hatt noe som helst problem med arbeidsmoralen, har tilpasset meg godt ulike slags jobber (også typisk sjauejobber) og fått veldig gode attester og tilbakemeldinger fra både kollegaer i ymse kategorier, og arbeidsgivere.

Å frata barna muligheten for å få gode karakterer fordi de skal jobbe 40% ved siden av høres ut som holdninger som mine arbeiderklassebesteforeldre var glad de kunne frigjøre seg fra... en ting er å måtte jobbe fordi man har dårlig økonomi, og dersom ungdommen selv ønsker et unødvendig høyt forbruk (f eks dyre merkeklær) er jeg også helt for at man må jobbe for det - selv om det går utover andre ting. Men det finnes andre tilnærminger til å utvikle sunn fornuft og arbeidsmoral også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine gutter har fått velge akkurat den utdannelsen de har ønsket seg, og har klart dette selvom de jobbet ved siden av.

Jeg kom meg også helskinnet gjennom 3-årig videregående, selvom jeg jobbet både ettermiddag og i alle ferier.

Den ene sønnen min ville også klart det, men ikke de to andre. Skulle jg da krevd at de valgte en annen utdannelsen enn de ville ha, bare fordi jeg mente at de skulle klare en jobb ved siden av? Barn er forskjellig, noen klarer det, mens andre vil aldri klare slike krav. og da å kreve samme fra alle, blir helt feil i mine øyner.

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Det er ikke sant. Jeg har vært med å ansette ei som ble foretrukket over ca likt stilte søkere på grunn av at hun hadde jobba som oppvaskhjelp i 3 år på videregående. Det viser at man er villig og i stand til til å ta i et tak, og det telte også positivt at hun hadde holdt på jobben så lenge. Nå var det selvsagt andre ting som gjorde henne kvalifisert for jobben, men vi hadde mange gode søkere, så denne oppvaskhjelpjobben vippa vektskålen det lille ekstra for hennes del.

Etter endte studier så bryr vanligvis ikke potensielle arbeidsgivere seg noe om hva man har gjort i løpet av vgs tiden, ei heller om man hadde jobb da. Derimot så teller det utelukkende positivt dersom man har hatt en jobb ved siden av i studietiden, og man kan komme unna med dårligere karakterer pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Å frata barna muligheten for å få gode karakterer fordi de skal jobbe 40% ved siden av høres ut som holdninger som mine arbeiderklassebesteforeldre var glad de kunne frigjøre seg fra... en ting er å måtte jobbe fordi man har dårlig økonomi, og dersom ungdommen selv ønsker et unødvendig høyt forbruk (f eks dyre merkeklær) er jeg også helt for at man må jobbe for det - selv om det går utover andre ting. Men det finnes andre tilnærminger til å utvikle sunn fornuft og arbeidsmoral også.

I tillegg til det jeg har sitert over skrev du veldig mye fint om å dyrke en hobby.

Det er min absolutte påstand at et barn/ungdom som får dyrke en hobby der det også kreves innsats for å tjene penger til laget/korpset/stallen/koret/bandet/whatever og kanskje organisering, regnskap og brevskriving - så er dette også svært verdifull trening til "det virkelige liv". Hvordan skal man få tid til dette dersom man skal jobbe flere ettermiddager og hver helg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Det spørs hvor dyre hobbyer det er snakk om da. Foreldrene mine betalte én ridetime i uka, dvs 80-100 kr uka på den tiden. Resten "jobbet jeg inn" selv i stallen. Rideutstyr osv fikk jeg ikke mer enn nødvendig av og brukte av penger jeg fikk til bursdag og jul. Jeg hadde aldri i nærheten av egen hest. Vi fikk heller aldri merkeklær etc, og min første nye sykkel fikk jeg vel som 16-åring. Og jobbing i den alderen kan handle om mer enn å finanisere f eks en hobby - for lønna man får som mindreårig er også ofte langt under det arbeidsinnsatsen tilsier, samtidig som det på mange måter er et arbeid man nedlegger i hobbyen også, både selve det "faglige" og ved å hjelpe til med loppemarkeder, stevner, trening osv. Det å jobbe med skolearbeid er jo heller ikke bare noe latterlig streberaktig, å lære seg studieteknikker og få en god forståelse av fagene kan faktisk være nyttig dersom man velger å ta høyere utdanning. Jeg har i hvert fall hatt bruk for det (og for snittet mitt også). I verste fall vil man tape penger på å bruke flere år etter videregående på å ta opp fag for å komme inn på det man vil. Det krever også struktur og selvdisiplin å jobbe godt med skolearbeidet, noe som også kan være fint å ta med seg i arbeidslivet. Jeg har i hvert fall aldri hatt noe som helst problem med arbeidsmoralen, har tilpasset meg godt ulike slags jobber (også typisk sjauejobber) og fått veldig gode attester og tilbakemeldinger fra både kollegaer i ymse kategorier, og arbeidsgivere.

Å frata barna muligheten for å få gode karakterer fordi de skal jobbe 40% ved siden av høres ut som holdninger som mine arbeiderklassebesteforeldre var glad de kunne frigjøre seg fra... en ting er å måtte jobbe fordi man har dårlig økonomi, og dersom ungdommen selv ønsker et unødvendig høyt forbruk (f eks dyre merkeklær) er jeg også helt for at man må jobbe for det - selv om det går utover andre ting. Men det finnes andre tilnærminger til å utvikle sunn fornuft og arbeidsmoral også.

Det du sier der vitner om stor uvitenhet, har du i det hele tatt sett på undersøkelser som er gjort med hensyn til ytelser hos unge som jobber kontra de som ikke gjør det?

At vi har god økonomi skal ikke frita ungene mine fra å måtte jobbe for pengene. Unge idag har et stort forbruk, mine unger har måttet kjøpe merkeklærne sine selv, samt penger til uteliv og bensin. De har begge dyre interesser som de selvsagt må betale det meste av selv ...

Til tross for alt dette så har eldstemann blitt ferdig med utdannelsen og kommet inn på akkurat den stien han ønsket.

Yngstemann er såvidt begynt på sin utdannelse - heller ikke han har tatt noen som helst skade av å bli satt krav til å tjene egne penger under skoletiden - tvert imot.

Eldstemann har en kamerat som kommer fra byens rikeste familie. Denne kompisen har jobbet mer enn de fleste andre gjennom hele videregående skole - det har aldri vært snakk om å snike seg unna og leve på mor og far sine penger. Og alle som blir kjent med ham snakker om hvor sympatisk han er - nettopp fordi foreldrene alltid har forlangt at han skulle tjene sine egne penger.

Så mange tror de gjør ungene en tjeneste ved å være "snille" å fø på dem mens de går på skolen - sannheten er at de ofte gjør ungene en "bjørnetjeneste" ... uten å helt forstå det.

Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen .. ut igjen i det fine været :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

I tillegg til det jeg har sitert over skrev du veldig mye fint om å dyrke en hobby.

Det er min absolutte påstand at et barn/ungdom som får dyrke en hobby der det også kreves innsats for å tjene penger til laget/korpset/stallen/koret/bandet/whatever og kanskje organisering, regnskap og brevskriving - så er dette også svært verdifull trening til "det virkelige liv". Hvordan skal man få tid til dette dersom man skal jobbe flere ettermiddager og hver helg?

Takk for det :)

Jeg vil bare legge til at dersom det er snakk om ungdom som faktisk IKKE engasjerer seg noe særlig i hobbyer og skolearbeid, så tror jeg absolutt det kan være veldig nyttig å jobbe, ved siden av skole eller i ferier eller begge deler. Jeg har hatt noen sommerjobber sammen med ungdom som definitivt ikke ville tatt seg til noe vettugt om de hadde gått hjemme, hvor jobben både holdt dem unna tvilsomme kamerater og bidro litt til oppdragelsen (var veldig varierende arbeidsmoral og forståelse hos noen av dem... mens en av de mest belastede ungdommene f eks var kjempeflink til å jobbe). Mange kan ha godt av den voksenkontakten som er annerledes enn foreldre/skole, og å mestre noe annet enn fag. Så jeg mener ikke å bare forsvare at man ikke jobber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Det du sier der vitner om stor uvitenhet, har du i det hele tatt sett på undersøkelser som er gjort med hensyn til ytelser hos unge som jobber kontra de som ikke gjør det?

At vi har god økonomi skal ikke frita ungene mine fra å måtte jobbe for pengene. Unge idag har et stort forbruk, mine unger har måttet kjøpe merkeklærne sine selv, samt penger til uteliv og bensin. De har begge dyre interesser som de selvsagt må betale det meste av selv ...

Til tross for alt dette så har eldstemann blitt ferdig med utdannelsen og kommet inn på akkurat den stien han ønsket.

Yngstemann er såvidt begynt på sin utdannelse - heller ikke han har tatt noen som helst skade av å bli satt krav til å tjene egne penger under skoletiden - tvert imot.

Eldstemann har en kamerat som kommer fra byens rikeste familie. Denne kompisen har jobbet mer enn de fleste andre gjennom hele videregående skole - det har aldri vært snakk om å snike seg unna og leve på mor og far sine penger. Og alle som blir kjent med ham snakker om hvor sympatisk han er - nettopp fordi foreldrene alltid har forlangt at han skulle tjene sine egne penger.

Så mange tror de gjør ungene en tjeneste ved å være "snille" å fø på dem mens de går på skolen - sannheten er at de ofte gjør ungene en "bjørnetjeneste" ... uten å helt forstå det.

Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen .. ut igjen i det fine været :ler:

Man klarer utmerket å bli sympatisk og arbeidsom uten at man blir tvunget til å jobbe ved siden av vgs. Så det du skriver her stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man klarer utmerket å bli sympatisk og arbeidsom uten at man blir tvunget til å jobbe ved siden av vgs. Så det du skriver her stemmer ikke.

Det er ikke så lett når verden er svart / hvit uten noen form for nyanser: my way or no way. ALL ungdom blir latsabber av å ikke jobbe - INGEN ungdom trenger så mye fritid - ALL ungdom klarer VGS i tillegg til eks antall timer jobb i uken - INGEN blir vettuge av å ikke ha sommerjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Det er ikke så lett når verden er svart / hvit uten noen form for nyanser: my way or no way. ALL ungdom blir latsabber av å ikke jobbe - INGEN ungdom trenger så mye fritid - ALL ungdom klarer VGS i tillegg til eks antall timer jobb i uken - INGEN blir vettuge av å ikke ha sommerjobb.

Nei, det stemmer det. For alle er jo like... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Glemte et poeng når jeg skrev innleggene mine.

Jeg har faktisk ikke hørt om ungdom på videregående som ikke har en ekstrajobb ved siden av skolen - hverken da jeg gikk der selv, fra mine barns venner, mine venninners barn eller kollegaene mine ... ALLE jobber ved siden av skolen - og jeg har heller ikke hørt at noen har 8 ukers sommerferie uten å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Glemte et poeng når jeg skrev innleggene mine.

Jeg har faktisk ikke hørt om ungdom på videregående som ikke har en ekstrajobb ved siden av skolen - hverken da jeg gikk der selv, fra mine barns venner, mine venninners barn eller kollegaene mine ... ALLE jobber ved siden av skolen - og jeg har heller ikke hørt at noen har 8 ukers sommerferie uten å jobbe.

Vel, jeg kjenner mange. Heller normen enn unntaket her jeg bor, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Glemte et poeng når jeg skrev innleggene mine.

Jeg har faktisk ikke hørt om ungdom på videregående som ikke har en ekstrajobb ved siden av skolen - hverken da jeg gikk der selv, fra mine barns venner, mine venninners barn eller kollegaene mine ... ALLE jobber ved siden av skolen - og jeg har heller ikke hørt at noen har 8 ukers sommerferie uten å jobbe.

Jeg vet om mange som ikke har jobb ved siden av skolen eller som ikke jobber i ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Glemte et poeng når jeg skrev innleggene mine.

Jeg har faktisk ikke hørt om ungdom på videregående som ikke har en ekstrajobb ved siden av skolen - hverken da jeg gikk der selv, fra mine barns venner, mine venninners barn eller kollegaene mine ... ALLE jobber ved siden av skolen - og jeg har heller ikke hørt at noen har 8 ukers sommerferie uten å jobbe.

Kan ikke folk få velge selv hva de vil ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Kan ikke folk få velge selv hva de vil ??

Ehh ... har jeg sagt noe annet? Til din informasjon så var det jeg som ble kalt dårlig mor av SmallTalk fordi jeg tok som en selvfølge at ungene mine skal jobbe ved siden av skolen og ikke ligge hjemme og sove 2 mnd i sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Ehh ... har jeg sagt noe annet? Til din informasjon så var det jeg som ble kalt dårlig mor av SmallTalk fordi jeg tok som en selvfølge at ungene mine skal jobbe ved siden av skolen og ikke ligge hjemme og sove 2 mnd i sommerferien.

Eh, nei. Jeg sa at du var en dårlig mor fordi du tvinger barna dine til å jobbe ved siden av skolen uten om ferier. Jeg sa ikke noe om at de ikke skulle ha sommerjobb.

Og du, sommerjobb er ikke det samme som å jobbe ved siden av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...