Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg registrerer at det er mange ledige sommerjobber om dagen. Mange ungdommer går og slenger hele sommeren, og later til å være uinteressert i å tjene egne penger.

I dag fikk jeg høre om en ny "trend". Foreldrene betaler sine håpefulle "lønn" i sommerferien fordi de skal slippe å "slite seg ut". De mener skolegangen er så slitsom at de må ha fri i sommerferien for å ha krefter til et nytt skoleår.

Jeg lurer på hvordan disse ungdommene skal klare seg videre i livet når de til de grader får sydd puter oppunder armene på seg.

Jeg tror disse foreldrene avler opp sveklinger som i det voksne liv ikke vet hva det vil si å jobbe for pengene.

Hva mener dere? Er det "ut" å ha sommerjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke sommerjobb er strengt nødvendig for ungdom, men det er absolutt lærerikt og lurt mht senere deltidsjobbing osv. Syns forsåvidt ikke at foreldrene skal gi dem penger for at de skal slippe å ha jobb, om de vil ha penger må de forstå at de må jobbe for dem, slik som alle andre.

Hvor har du registrert alle disse ledige sommerjobbene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg syns ikke sommerjobb er strengt nødvendig for ungdom, men det er absolutt lærerikt og lurt mht senere deltidsjobbing osv. Syns forsåvidt ikke at foreldrene skal gi dem penger for at de skal slippe å ha jobb, om de vil ha penger må de forstå at de må jobbe for dem, slik som alle andre.

Hvor har du registrert alle disse ledige sommerjobbene?

Enig i dette, og lurer også på hvor alle ledige sommerjobber er... her er sommerjobbene besatt nesten før de blir utlyst, noe som gjør det veldig vanskelig for de som ikke har de rette kontaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da vell få være opp til den enkelte foreldre å bestemme. Men det blir litt å dra alle under en kam å si sånt, men ja, det er nok noen som gjør det. Men det får være opp til de. Det plager ingen, så hvorfor skal du bry deg om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å ha sommerjobb er greit, selv for skoleelever, men deltidsjobb i helger og ettermiddager kan fort bli for mye for skoleelever/studenter(de fleste studenter MÅ jo ha en deltidsjobb pga for lavt studielån), da å gå på skole er faktisk en fulltidsjobb. Man er på skolen hver dag, lange dager for de fleste.

De fleste jeg kjenner har ikke noe i mot å ha en sommerjobb, men jo, det er også en del som ikke "gidder" å gjøre noe annet enn å slappe av om sommeren, men jeg mener det er deres tap, vi som har hatt deltidsjobber/sommerjobber fra en relativt ung alder får mer arbeidserfaring og klarer å tilpasse oss lettere neste gang man får en ny jobb (noe som kommer godt med, da hvert arbeidssted har en annen jobbkultur enn den forrige jobben osv). I tillegg får vi jo selvfølgelig lønn for arbeidet, jeg vet ikke hva andre tenker om det, men når jeg klarte å betale for meg selv når jeg var 16-17 år så var det en ganske gøy opplevelse. Det å klare seg selv er veldig herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du registrert alle disse ledige sommerjobbene?

+1.

Jeg er student og betaler rådyr leie på leilighet i sommer fordi jeg ikke kan bo hjemme, men finner ikke en eneste jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg ville bare si: ikke generaliser!

jeg er 19 år, er i ferd med å fullføre allmenn (eksamener nå om dagen)

har jobbet 2 helger på, og 1 helg av, altså fri hver 20. dag siden jeg går på skolen, siden jeg var 14 år. (keitete skrevet, men..) og hver bidige sommer siden 13 årsdagen. På 18årsdagen tok jeg lappen, for egne penger. Minimalt med kjøretimer, men likevel kostet den 30.000 grunnet mye obligatorisk. Jeg har kjøpt meg bil, som jeg forsikrer for egne penger, noe som jeg trengte da mine foreldre FORVENTET dette (bor 1 mil utenfor sivilasjonen, og 6 mil fra kjæresten).

Jeg er ikke dritgod, men det finnes fremdeles oppegående ungdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvor alle disse ledige jobbene er. Da jeg var på den alderen måtte man ringe rundt til bedrifter eller få jobb gjennom noen som kjente noen som kjente noen, det var ekstremt få jobber som ble utlyst. Det samme er vel tilfelle for sommerjobber for studenter etc, veldig mye som ikke blir utlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i butikk, å vi får sjeldent inn ekstra hjelp til sommeren. Det tar for lang tid å ha opplæring osv på de nye for å bare ha de i 2 måneder maks. Istedet blir det forventet at vi andre skal jobbe ekstra om sommeren.

Jeg jobber vanligvis 2 kvelder i uken, mens om sommeren jobber jeg +/- 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva er det som er så galt med at noen ungdommer ikke vil ha sommerjobb?? Noen vil jobbe mens andre vil slappe av og ha det gøy for at man slipper lekser og innleveringer. Jeg har aldri vært borti at noen får penger av foreldrene sine for å ikke jobbe. Hvert fall ingen som jeg kjenner. Nei her jobber man selv for å få penger ellers får man ikke noe. Det er opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen knives det om de sommerjobbene som er, de revet bort før de såvidt er "annonsert".

Kjenner man ikke noen som kjenner noen som kjenner noen, så virker det vanskelig å få sommerjobb her.

Så jeg kan ikke si meg enig.

Men så kan jeg heller ikke uttale meg om forholdene der TS bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde min første jobb som 19-åring jeg, og jeg var ikke bortskjemt med penger hjemmefra... Jeg innrømmer gjerne at det var en stor glede å tjene sine egne penger og at jeg skulle ønske jeg hadde begynt å jobbe tidligere (for å få råderett over egne penger), men jeg hadde ikke noe problem med å tilpasse meg arbeidslivet. Feriene ble tilbrakt på hytta, så de kostet ikke mye. Å få lønn for å "slippe" å arbeide synes jeg høres feil ut, men å ikke begynne å jobbe som ungdomsskoleelev ser jeg heller ikke på som noen krise. Men det er kanskje noe foreldrene må se an litt, f eks hvis alternativet er å sove bort hele dagene og henge med tvilsomme folk har man gjerne veldig godt av en jobb. Og igjen: for min egen del hadde jeg gjerne begynt å jobbe tidligere hadde jeg visst hvor deilig det var med egne penger og hvor annerledes det er å mestre jobb en skolearbeid.

Det var forøvrig ganske få av mine jevnaldrende som hadde deltidsjobb mens vi gikk på videregående, unntatt de som gikk yrkesfag. Jeg vokste opp i drabantby i Oslo på 90-tallet, og det var ikke sånn at foreldrene finansierte champagne og mopeder for oss. Det har blitt arbeidsføre og utdanna folk av alle de jeg kommer på å sammenlikne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at det er mange ledige sommerjobber om dagen. Mange ungdommer går og slenger hele sommeren, og later til å være uinteressert i å tjene egne penger.

I dag fikk jeg høre om en ny "trend". Foreldrene betaler sine håpefulle "lønn" i sommerferien fordi de skal slippe å "slite seg ut". De mener skolegangen er så slitsom at de må ha fri i sommerferien for å ha krefter til et nytt skoleår.

Jeg lurer på hvordan disse ungdommene skal klare seg videre i livet når de til de grader får sydd puter oppunder armene på seg.

Jeg tror disse foreldrene avler opp sveklinger som i det voksne liv ikke vet hva det vil si å jobbe for pengene.

Hva mener dere? Er det "ut" å ha sommerjobb?

For det første: Hva legger du egentlig i ungdommer? Ungdomskoleelever får som oftest ikke noe sommerjobb, til det er de altfor unge både for foreldre, arbeidsgiver og for sin egen del.

Ungdommer på VGS kan jo gjerne få seg en sommerjobb, men de trenger det strengt tatt ikke. Og det å gå på skolen er faktisk ganske slitsomt for disse ungdommene, jeg vet hva jeg snakker om for jeg er der med dem og gir dem oppgaver og arbeid de skal gjøre.

Det er forresten ikke en ny trend at voksne betaler for ungdommene sine. Du skal veldig mange år tilbake for å finne ungdommer på 13-17-18 år som foreldrene ikke bruker penger på. Så vidt jeg vet så har en vel strengt tatt et forsørgeransvar frem til barnet er 18 år, eller ferdig med videregående opplæring (før fylte 20 år). Om du ikke tenker på 1930 tallet da mine besteforeldre vokste opp og måtte ta arbeid etter konfirmasjonen?

Er det galt å forsørge sine barn frem til de er 18, slik som du faktisk skal gjøre?

Jeg er enig i at det å bare dele ut penger, mye penger, er galt. Ukelønn uten noen plikter, er også galt. Klippe gresset er en fin ting ungdommen kan gjøre om sommeren for penger hjemme. Male hus, gjøre annet arbeid hjemme siden de har mye fri. Da kan en oppdra og samtidig lære dem å arbeide, dette kan en gjøre fra 13 år og oppover.

Forøvrig er det usedvanlig vanskelig å få sommerjobb, de aller fleste steder i Norge. Mange sommerjobber i dag krever blant annet førerkort og utdanning eller fagbrev. Slike krav er mye mer vanlig i dag enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Det er ikke vanskeligå finne sommerjobb, det spørs bare hvor kresen man er.

På sykehjem får du sommer-og deltidsjobb på dagen omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskeligå finne sommerjobb, det spørs bare hvor kresen man er.

På sykehjem får du sommer-og deltidsjobb på dagen omtrent.

Ganske sikker på at du må være over 18 år for å arbeide et slikt sted. Utelukker jo en del ungdommer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men! Det finnes sånn ungdomssentral mange steder. Der ungdommer kan gjøre forskjellige ting, som male hus osv. Men der er det privat personer som legger inn forskjellige jobber. Ganske greit ordning! Men selvfølgelig det er sikkert ikke alle kommuner som har sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men! Det finnes sånn ungdomssentral mange steder. Der ungdommer kan gjøre forskjellige ting, som male hus osv. Men der er det privat personer som legger inn forskjellige jobber. Ganske greit ordning! Men selvfølgelig det er sikkert ikke alle kommuner som har sånt.

Problemet er ofte, i følge min erfaring, at når det kommer til slike "private" jobber så er det svart arbeid, og mange betaler veldig dårlig.

Gjorde selv mye slikt arbeid når jeg var ung, og det var rett og slett som å vinne i lotto om du fikk en oppgave du fikk betalt for.eks mer enn maks 30-40 kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som sagt, er det vanskelig for ungdomsskoleelever å få sommerjobb, også om de hadde ønsket det.

Det er veldig kjedelig.

For å få jobb, behøver ungdommene referanser og erfaring, og for å få referanser og erfaring, trenger de en jobb. Det er en vanskelig sirkel.

Mitt eldste barn har løst denne problematikken på en, etter mitt skjønn, utmerket måte.

Han har i flere år vært nabolagets "vaktmester".

Han har tatt inn posten deres og passet kjæledyrene deres mens de var på ferie.

Han har klippet gress og malet, vært barnevakt... kort sagt, han har vært en "potet" som har blitt brukt til det meste.

Han har tjent lite eller ingenting på det, men han har høstet mye velvilje, og da dagen kom da han kunne søke sommerjobb, hadde han et helt nabolag med referanser. :)

Nå venter vi spent på svar på søknaden. Tenk om han hadde fått sin første sommerjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tja, jeg er vel en av ungdommene som IKKE har sommerjobb i år, men jeg får ikke en krone av foreldrene mine alikevel.

Jeg hadde sommerjobb i fjor, der jeg jobbet 6 av 8 ferieuker. De siste to ukene av ferien - når jeg faktisk hadde fri - var jeg syk, også var det rett tilbake på skolebenken. Jeg hadde det IKKE bra, men jeg sleit meg gjennom det, fordi jeg måtte. Var til slutt helt utbrent. Var nok ikke på grunn av jobbing generelt, men fordi jeg følte at jeg ble litt "brukt" - jeg fikk de lengste vaktene, og jobbet 6 dager i uka, og noen ganger søndager også.. Det gav ikke et godt inntrykk av sommerjobber for min del. så jeg har lite lyst på det igjen (da vil jeg heller ha dårlig økonomi om sommeren, og etter hvert ha en vanlig stilling med mer kloke arbeidstider). Denne ferien har vi heldigvis økonomi nok til at jeg kan få meg en skikkelig ferie og det ser jeg veldig frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

når jeg var tenårig fikk jeg aldri sommerjobb, fordi jeg var så sjenert, og ingen ville ansette meg, og det var et mareritt å spørre om jobb. så jeg gikk alltid hjemme om sommrene og gjorde ingenting, og ventet på at jeg og familien skulle på ferie.

Da jeg var ferdig på videregående tok jeg meg et jobbeår, eneste grunn til at jeg fikk meg jobb, var pga mamma som ordnet det gjennom hennes jobb, og jeg jobbet et år innen helsevesenet.

Etter 1 år så begynte jeg å studere, og da gikk det greit å søke på andre jobber siden jeg hadde fått en fot innenfor, og hadde gode referanser.

Tror de fleste vil ha sommerjobb, hvem vil vel ikke tjene penger? Men det er vanskelig når man ikke vet hvor man skal lete etter ledige jobber, det er dårlig informasjon, egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...