Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke vanskeligå finne sommerjobb, det spørs bare hvor kresen man er.

På sykehjem får du sommer-og deltidsjobb på dagen omtrent.

Jeg er 17 år. Har snart fullført 1 år helse- og sosial.

Grunnet dette har jeg dette skoleåret vært utplassert tre forskjellige plasser innen helsesektoren. Jeg ble tilbudt sommerjobb på et sykehjem. Men da de hørte jeg ikke var fylt 18 fikk jeg den ikke!

Det er ikke bare bare å skaffe seg sommerjobb, og særlig ikke hvis man bor på en liten plass. Lik som jeg gjør.

Å gå skole er faktisk slitsomt. For de som ikke visste det, så er ikke skolen en plass vi "bare er på". Vi har masse arbeidsoppgaver, hver dag, hele året. Vi sitter inne hver dag i 6-8 timer forran en dataskjerm med oppgaver(vi MÅ bruke pc, alt er nettbassert. Får ikke skrive for hånd, noe jeg ønsker)

Man blir sliten. Sommerferien er høydepunktet i året, siden man kan slappe av og ikke tenke på skolen. Klart det er et pluss om man får seg sommerjobb noen uker. Men det er ikke så lett som enkelte skal ha det til! Føler seg at det er store krav til oss ungdommer uanset hvor vi snur oss. Og uansett hva vi gjør, så har noen noe negativt og komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Ja, endel ungdommer er late og jobber for lite, men da tenker jeg ikke på at de jobber for lite utenom skolen. De jobber for lite med skolearbeidet og gjør en for dårlig innsats hjemme.

I stedet for å kreve at ungdom skal ta lønnet arbeid, bør foreldre heller kreve god innsats med skolearbeidet og at de tar sin del av arbeidet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er enig med IDA over her. Jeg går første året på allmen og det er tøft! MYE lekser og prøver hele tiden. Jeg får så vidt tid til å møte venner siden jeg er så opptatt med skolearbeid også har jeg dansing 2 ganger i uken og har en hest jeg må ta vare på. Så når sommerferien kommer vil man kunne slappe av. For det er jo ferie. Selvfølgelig er det et pluss vis man får seg en sommerjobb men er faktisk ikke så forbanna lett som noen skal ha det til. her jeg bor er det vanskelig. Siden jeg verken er 18 eller har noe spesielt erfaring, så er det ikke lett. Jeg får ofte høre at nei vi trenger ikke noen nå og at jeg er for ung (jeg er 16) og i mange butikkjobber her så krever de at man har erfaring fra salg og kasse. Noe jeg ikke har. Er da mange voksene å som er like bortskjemte og late som det vi ungdommer tydeligvis er. Bare fordi vi ikke har en sommerjobb så er vi late og bortskjemte. Jeg jobber hardt med skolearbeidet og jeg er mye med hesten min som krever mye stell og har også mange danseshow jeg er med på. sitter også mye barnevakt for min lillesøster på 8 år og gjøre mye husarbeid. Kall meg gjerne lat siden jeg ikke har sommerjobb men jeg ser ikke på meg selv som lat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes denne trådens tema og innledning generaliserer alt for mye. Og jeg tror det er et fåtall foreldre som betaler ungene for å gjøre ingenting.

Skolearbeid - spesielt hvis man har ambisjoner om å holde en viss standard og nivå - er ikke en bigesjeft, det er fulltidsstilling og vel så det. Når ferien kommer kan det klart være kjekt med noen uker med jobb, men det bør slett ikke være slik at de som ikke jobber blir stemplet som late av den grunn.

Jeg har aldri hatt sommerjobb, men jeg gikk ut i full jobb da jeg var 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartless

Ungdommen trenger jo ferie i likhet med arbeidstakere, men de trenger ikke to måneders sommerferie. De har også høstferie, lang juleferie, lang påskeferie og diverse fridager vi arbeidstakere bare kan drømme om.

Alt trenger ikke være enten eller; en ungdom kan fint ha noen uker sommerferie og jobbe noen uker for å tjene penger. Ja takk, begge deler.

Skoleungdom trenger ferie. Selv om det er høstferie, juleferie, vinterferie OG påskeferie, er dette ferier som mange elever bruker til å gjøre innleveringer eller forberedelser til prøver som skal leveres eller has rett etter ferien. Gjennom tre år på vgs, har jeg ikke èn gang hatt en av disse feriene som FERIE. Neida, det har gått til skolearbeid og atter skolearbeid.

Jeg er enig i at alt ikke trenger å være enten eller. Likevel burde det være et flertall av ferieuker, og ikke jobbing i eksempelvis syv av ni uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man trenger ferie, men hva gjør dere på i en ferie uten penger? Jeg kjedet meg iallefall halvt i hjel om sommeren når jeg ikke jobbet. For det første hadde jeg jo ikke penger så jeg kunne gjøre noe, for det andre er det jo faktisk veldig sosialt og kjekt om man har en jobb man trives sånn noenlunde i.

Jeg for min del som studerer nå på høyskole så er det ferie for meg å komme hjem, slappe av og jobbe en 6-7 uker i sommer. Jeg synes ikke det er noe stress som går utover mine prestasjoner i det kommende semester, langt derifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ungdom i alderen 13 til 17-18 år blir forsørget av sine foreldre. Jeg regner da med at denne forsørgerplikten også gjelder i ferien. Sånn var det i mitt barndomshjem i alle fall.

Siden jeg synes det var smått med penger og liten oppmuntring i form av støtte til videregående utdannelse valgte jeg yrkeslivet i en alder av 17 år. Og har siden jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sommerjobb som ungdom, men jeg gikk riktignok med reklame for Posten et av årene på ungdomsskolen. Mamma sa at jeg skulle nyte sommeren, slitet kommer fort nok. Og for å være ærlig: hva er problemet? Jeg fikk sommerferiepenger av mine foreldre, som jeg kunne bruke i løpet av ferien. Dette er ikke noe nytt, jeg opplevde at mange av mine venner hadde det slik, ingen ble tvunget ut i jobb. Jeg tror heller ingen av dem har blitt nevneverdig uselvstendige som voksne, de aller fleste av dem har flyttet hjemmefra for lengst og lever på studielån og jobber ved siden av. Realiteten kommer fort nok, jeg kan ikke fatte at man på død og liv skal ha en sommerjobb, men det er meg. Joda, det er flott å få arbeidserfaring, men synes det er feil å kalle 14-åringer som ikke jobber som bortskjemte. Jeg er glad jeg fikk bestemme selv hva jeg hadde lyst til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg er helt enig med Yvonne, du skriver akkurat det jeg tenkte å skrive mens jeg leste tråden.

Den voksne genererasjonen har alltid sett med bekymring på "den late ungdommen," og lurt på hvordan det skulle gå når de tar over styringen i samfunnet. Det har alltid gått greit. Den gangen bestefaren min begynte å arbeide fullt rett etter konfirmasjonen gikk det greit. Og det gikk greit med min generasjon (åttitallsungdommen) som ikke jobbet mye i ferier, men nøt en pengeløs sommerferie og ble med mor og far på tur. Som Blondie65 sier, foreldrenes forsørgerplikt overfor sine tenåringer tar ikke pause i ferien. De aller fleste blir voksne og ansvarsbevisste når det må bli det. Og samfunnshjulene triller ufortrødent videre, all vår generasjonskløftbekymring til tross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom i alderen 13 til 17-18 år blir forsørget av sine foreldre. Jeg regner da med at denne forsørgerplikten også gjelder i ferien. Sånn var det i mitt barndomshjem i alle fall.

Siden jeg synes det var smått med penger og liten oppmuntring i form av støtte til videregående utdannelse valgte jeg yrkeslivet i en alder av 17 år. Og har siden jobbet.

Ja, selvsagt har de forsørgeransvar, og en ferietur blir det jo alltids. Jeg personlig hadde aldri gått til mine foreldre for å få penger, det synes jeg bare blir for dumt, men det er mulig det er meg det er noe rart med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde aldri sommerjobb som ungdom, men jeg gikk riktignok med reklame for Posten et av årene på ungdomsskolen. Mamma sa at jeg skulle nyte sommeren, slitet kommer fort nok. Og for å være ærlig: hva er problemet? Jeg fikk sommerferiepenger av mine foreldre, som jeg kunne bruke i løpet av ferien. Dette er ikke noe nytt, jeg opplevde at mange av mine venner hadde det slik, ingen ble tvunget ut i jobb. Jeg tror heller ingen av dem har blitt nevneverdig uselvstendige som voksne, de aller fleste av dem har flyttet hjemmefra for lengst og lever på studielån og jobber ved siden av. Realiteten kommer fort nok, jeg kan ikke fatte at man på død og liv skal ha en sommerjobb, men det er meg. Joda, det er flott å få arbeidserfaring, men synes det er feil å kalle 14-åringer som ikke jobber som bortskjemte. Jeg er glad jeg fikk bestemme selv hva jeg hadde lyst til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Signerer denne! Veldig bra sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Mine foreldre har alltid latt meg velge selv om jeg ville jobbe eller ikke om sommeren.

Jeg hadde kun 5ere og 6ere på ungdomsskole og vidregående, og hadde ikke jobb før jeg fylte 18.

Jeg hadde IKKE problem med å få jobb selv om jeg manglet arbeidserfaring, fordi karakterene var så gode.

Jeg hadde heller ikke problem med å omstille meg fra skole til arbeid.

Jeg er takknemmelig for at foreldrene ga meg valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente1990:)

Skjønner ikke hva som er så galt med at foreldre gir penger til ungdom på 14-15 år. Det er da helt vanlig. Å si at ungdom som ikke har sommerjobb er late blir for dumt. Det er flott hvis de vil ha en sommerjobb men man må ikke på dø og liv ha det i en så ung alder. Da jeg var på den alderen så tvang ikke mine foreldre meg ut i jobb. Jeg er glad jeg fikk velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Ja, selvsagt har de forsørgeransvar, og en ferietur blir det jo alltids. Jeg personlig hadde aldri gått til mine foreldre for å få penger, det synes jeg bare blir for dumt, men det er mulig det er meg det er noe rart med...

Selvfølgelig er det ikke noe rart med deg, det er noen unge som tenker slik du gjorde. Jeg kan bare snakke for min generasjon, når vi fikk penger av foreldrene var det som regel ikke snakk om mye. Is, en tur på kino av og til osv. Med andre ord, at en ungdom vil forsørge sitt eget forbruk er helt greit, men det betyr ikke at det er galt å ikke forsørge seg selv som tenåring.

Hvis jeg skal være betenkt over noe, så synes jeg det ser ut som at mange ungdommer har mye penger mellom hendene i dag. Jeg ser ungdomsskoleelever kjøpe skolematen på Rema og i bakeriet (en pose boller, påsmurte baguetter + brus, en hel liter sjokolademelk, en eske Sandwich-is og sånt) hver eneste dag. Sånn var det definitivt ikke for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, selvsagt har de forsørgeransvar, og en ferietur blir det jo alltids. Jeg personlig hadde aldri gått til mine foreldre for å få penger, det synes jeg bare blir for dumt, men det er mulig det er meg det er noe rart med...

Er vel helt normalt at 14-15-16åringer får penger hjemmefra? Eller skal man være selvforsørgende fra man er 13 år nå ellers er man lat og ubrukelig? Fint for de som gidder å jobbe, absolutt, men å se ned på og rakke ned på de som er 14 år og har 8 uker sommerferie blir bare for dumt. Ikke rart det er så mange utbrente i dagens arbeidsliv hvis det er forventet at man skal ha deltidsjobb og 6-8 ukers sommmerjobb ved siden av skolen fra 13 års alder til man er 23 år og nyutdannet, og skal ut i arbeidslivet, og hvis man ikke gjør det er man lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange som gjør det ja, og selv om jeg ikke var en av dem, så hadde jeg relativt mye penger jeg også. Jeg satt en kveld og så på hva jeg hadde av penger i fjor, og jeg hadde mellom 7-9000 utbetalt hver måned. Utrolig behagelig, og nå idag er jeg svært glad for at jeg brukte mye penger på elektronikk som jeg overhodet ikke har råd til nå, som dSLR, datamaskiner, TV osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klat man ikke er nødt til å jobbe, og ja- foreldre har selvsagt forsørgelsesplikt. Og man skal ha ferie og fri også, og nyte det å være ung!

Men da jeg var tenåring, så var det faktisk litt status å ha noe å gjøre på sommeren. Det var ikke snakk om 2 måneder med fulltidsjobb, langt der ifra- men småjobber som f.eks et par uker med jordbærplukking, eller et par timer om dagen i kassa på en butikk etc. Det var stas å ha tjent sine egne penger, og det ble sett på som kult i venneflokken. Man hadde råd til å kjøpe seg den fine jakka foreldrene blånektet å kjøpe, eller man kunne ta seg en shoppingtur til byen.

Jeg tror dette rett og slett handler om å bygge litt selvfølelse og mestringsfølelse.

(Og så var det jo forferdelig kjedelig den sommeren jeg ikke hadde noe å gjøre, og "alle andre" var flinke og jobbet, og jeg husket jeg var såå misunnelig for at de hadde noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg registrerer at det er mange ledige sommerjobber om dagen. Mange ungdommer går og slenger hele sommeren, og later til å være uinteressert i å tjene egne penger.

I dag fikk jeg høre om en ny "trend". Foreldrene betaler sine håpefulle "lønn" i sommerferien fordi de skal slippe å "slite seg ut". De mener skolegangen er så slitsom at de må ha fri i sommerferien for å ha krefter til et nytt skoleår.

Jeg lurer på hvordan disse ungdommene skal klare seg videre i livet når de til de grader får sydd puter oppunder armene på seg.

Jeg tror disse foreldrene avler opp sveklinger som i det voksne liv ikke vet hva det vil si å jobbe for pengene.

Hva mener dere? Er det "ut" å ha sommerjobb?

javel ???????

Har du snakket med noen ungdommer om dette eller?

Virker som om du bare tror det er sånn, eller at noen eller en du kjenner er sånn..

Du sier at foreldrene gir oss lønn... vet du at vi faktisk jobber for det?? Vi gjør husarbeid og diverse oppgaver, det er ikke alle ungdommer som får lønn engang, men alle vennene mine som får lønn, må jobbe for det.

Jeg sliter med å få sommerjobb, siden det egentlig er vanskelig for oss ungdommer.. men siden du sier det er så mange , kan du ikke gi meg info om di da? Eller kanskje en hjemmeside el. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at det er mange ledige sommerjobber om dagen. Mange ungdommer går og slenger hele sommeren, og later til å være uinteressert i å tjene egne penger.

I dag fikk jeg høre om en ny "trend". Foreldrene betaler sine håpefulle "lønn" i sommerferien fordi de skal slippe å "slite seg ut". De mener skolegangen er så slitsom at de må ha fri i sommerferien for å ha krefter til et nytt skoleår.

Jeg lurer på hvordan disse ungdommene skal klare seg videre i livet når de til de grader får sydd puter oppunder armene på seg.

Jeg tror disse foreldrene avler opp sveklinger som i det voksne liv ikke vet hva det vil si å jobbe for pengene.

Hva mener dere? Er det "ut" å ha sommerjobb?

Pfft, jeg tror ikke du har det minste fuckings peiling på hva du snakker om.

Jeg er 22 år gammel, jeg har jobbet fulltid 2 år i alle slags drittjobber, når jeg gikk på skolen har jeg jobbet alle ferie alle år siden jeg var 14 utenom høstferiene da det skjelden er behov for ferievikarer.

FULLTID SKOLE + LEKSER

JOBBE FULLTID ALLE FERIE UTENOM HØSTFERIE

1 UKE FERIE I ÅRET, EN ENESTE UKE I ÅRET DE SISTE 8 ÅRENE PÅ RAD. + 1 måneds backpackingtur for 2 år siden rett før jul.

Så vennligst kjør hue ditt litt lengre inn i rævva og sånn at du slipper å puste og endelig kan holde kjeft. Jeg skulle gitt hva som helst for å ha muligheten til å ta så mye som 3 uker ferie i sommerferien, og veit du hva. Om foreldre er så greie at de faktisk har forståelse for at ungdom på lik linje med voksne har behov for både ferie og penger så gjør de absolutt det rette, for det er lite du lærer av de jobbene ungdommer faktisk kan få per i dag.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg begynte med kvelds- helge- og feriejobbing da jeg var 14 år, i en dagligvarebutikk. Jeg hadde min første hele jule- og påskeferie i en alder av 24. Så ikke alle er så late!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...