Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pfft, jeg tror ikke du har det minste fuckings peiling på hva du snakker om.

Jeg er 22 år gammel, jeg har jobbet fulltid 2 år i alle slags drittjobber, når jeg gikk på skolen har jeg jobbet alle ferie alle år siden jeg var 14 utenom høstferiene da det skjelden er behov for ferievikarer.

FULLTID SKOLE + LEKSER

JOBBE FULLTID ALLE FERIE UTENOM HØSTFERIE

1 UKE FERIE I ÅRET, EN ENESTE UKE I ÅRET DE SISTE 8 ÅRENE PÅ RAD. + 1 måneds backpackingtur for 2 år siden rett før jul.

Så vennligst kjør hue ditt litt lengre inn i rævva og sånn at du slipper å puste og endelig kan holde kjeft. Jeg skulle gitt hva som helst for å ha muligheten til å ta så mye som 3 uker ferie i sommerferien, og veit du hva. Om foreldre er så greie at de faktisk har forståelse for at ungdom på lik linje med voksne har behov for både ferie og penger så gjør de absolutt det rette, for det er lite du lærer av de jobbene ungdommer faktisk kan få per i dag.

BINGO !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gloria

Skal ikke elever/ungdommer ha ferie i det hele tatt?

Flott at ungdom selv tar ansvar for å tjene penger selv, gjorde det samme jeg også. Men en må tenke på at skolegang fort kan bli en 100% stilling i seg selv, og når da sommeren kommer så er det like fortjent med noen uker fri som for en siviløkonmon e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dere som mener det er så lett å finne sommerjobber for de under 18 år, kan dere ikke gi eksempler på hvor de skal lete? Det er flere i tråden som har etterlyst dette.

Vet at mange bønder trenger folk hver sommer i slåttonn eller som avløsere i fjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne trådens tema og innledning generaliserer alt for mye. Og jeg tror det er et fåtall foreldre som betaler ungene for å gjøre ingenting.

Skolearbeid - spesielt hvis man har ambisjoner om å holde en viss standard og nivå - er ikke en bigesjeft, det er fulltidsstilling og vel så det. Når ferien kommer kan det klart være kjekt med noen uker med jobb, men det bør slett ikke være slik at de som ikke jobber blir stemplet som late av den grunn.

Enig Blondie! Der hvor vi bor er det neimen ikke lett å få seg sommerjobb. Min sønn, som fyller 18 i sommer, har vært ute på "det lokale markedet" siden november. Han har levert inn skriftlige søknader i det meste av butikker, kiosker etc - gjennom personlig oppmøte etc. Søknadene har vært bra skrevet - og det er kun 3 butikker som har tatt seg bryet med å svare ham skriftlig. Ny runde med søknader og oppmøte nå i mai ga endelig uttelling, og han har nå fått seg en sommerjobb/deltidsjobb ved siden av studier på vgs. Men kom ikke å si at det var enkelt å få seg en jobb når man ikke hadde bekjente etc.

JObben trengte han først og fremst fordi han skal være russ neste år, skal være med på russebuss etc og det koster penger. Det han ellers har hatt et "normalt" behov for av penger og klær, det får han av oss. Han trenger også ferie - akkurat som mannen min og jeg gjør!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skal ikke elever/ungdommer ha ferie i det hele tatt?

Flott at ungdom selv tar ansvar for å tjene penger selv, gjorde det samme jeg også. Men en må tenke på at skolegang fort kan bli en 100% stilling i seg selv, og når da sommeren kommer så er det like fortjent med noen uker fri som for en siviløkonmon e.l.

Det er da ingen som har sagt at ungdommer aldri skal ha fri? Det er en del som kommer i ekstrem forsvarsposisjon med en gang (f.eks toths innlegg), men da jeg gikk på skole var det ikke mange som jobbet i feriene. Jeg var en av de få som gjorde det. Ungdommer er like forskjellige som folk flest; noen er arbeidsomme og noen er late. Og noen av de arbeidsomme ungdommene tar det som personlig kritikk når de late kritiseres, av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har sagt at ungdommer aldri skal ha fri? Det er en del som kommer i ekstrem forsvarsposisjon med en gang (f.eks toths innlegg), men da jeg gikk på skole var det ikke mange som jobbet i feriene. Jeg var en av de få som gjorde det. Ungdommer er like forskjellige som folk flest; noen er arbeidsomme og noen er late. Og noen av de arbeidsomme ungdommene tar det som personlig kritikk når de late kritiseres, av en eller annen merkelig grunn.

Men, betyr det virkelig at man er lat fordi man som ungdom ikke jobber i feriene? Personlig synes jeg vel egentlig at man bør holde uttalene sine om seg selv og sine, framfor å dømme andre man ikke kjenner overhodet. Jeg f.eks var konkurranseaktiv ved siden av skolen da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, det vil si at jeg trente omkring 15-20 timer i uken + konkurranser. I tillegg hadde jeg faktisk en deltidsjobb innimellom der. Jeg synes ikke jeg var spesielt lat fordi jeg gledet meg til sommerferien og ikke jobbet de ukene vi først hadde fri. Uansett, fram til jeg var 18 år hadde jeg vanvittig mange aktiviterer jeg gjorde i sommerferiene, som f.eks at jeg dro på treningsleir, politisk leir, ferierte med familien til utlandet, ferierte en uke hos mine besteforeldre, alt sammen gjerne i løpet av én sommer. Så det ble lite tid til jobbing, men hva så? Det er da ingen andre enn meg selv det strengt tatt har gått utover.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Men, betyr det virkelig at man er lat fordi man som ungdom ikke jobber i feriene? Personlig synes jeg vel egentlig at man bør holde uttalene sine om seg selv og sine, framfor å dømme andre man ikke kjenner overhodet. Jeg f.eks var konkurranseaktiv ved siden av skolen da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, det vil si at jeg trente omkring 15-20 timer i uken + konkurranser. I tillegg hadde jeg faktisk en deltidsjobb innimellom der. Jeg synes ikke jeg var spesielt lat fordi jeg gledet meg til sommerferien og ikke jobbet de ukene vi først hadde fri. Uansett, fram til jeg var 18 år hadde jeg vanvittig mange aktiviterer jeg gjorde i sommerferiene, som f.eks at jeg dro på treningsleir, politisk leir, ferierte med familien til utlandet, ferierte en uke hos mine besteforeldre, alt sammen gjerne i løpet av én sommer. Så det ble lite tid til jobbing, men hva så? Det er da ingen andre enn meg selv det strengt tatt har gått utover.

Mvh Yvonne :heiajente:

Takk for at du bekrefter hva jeg nettopp skrev, Yvonne - at arbeidsomme ungdommer tar det som personlig kritikk når late ungdommer kritiseres.

Du har faktisk hatt en deltidsjobb, og trener hardt, så du er ikke lat. Late ungdommer, derimot, sitter 2 måneder inne på gutterommet, sover til 12 og maser på foreldrene for å få penger til pizza med kamerater.

Og nei, jeg holder ikke uttalelsene mine for meg selv. Vil ikke ungdommer arbeide, så legger ikke jeg meg opp i det. Men da trenger de heller ikke komme og syte over at de har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du bekrefter hva jeg nettopp skrev, Yvonne - at arbeidsomme ungdommer tar det som personlig kritikk når late ungdommer kritiseres.

Du har faktisk hatt en deltidsjobb, og trener hardt, så du er ikke lat. Late ungdommer, derimot, sitter 2 måneder inne på gutterommet, sover til 12 og maser på foreldrene for å få penger til pizza med kamerater.

Og nei, jeg holder ikke uttalelsene mine for meg selv. Vil ikke ungdommer arbeide, så legger ikke jeg meg opp i det. Men da trenger de heller ikke komme og syte over at de har dårlig råd.

Hehe, men i sommerferien så sov jeg gjerne til 12, faktisk også til tre om dagen (gid!), og gjorde vel egentlig særs lite om jeg ikke var bortreist. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agurkolat

Har tidlegare hatt jobb sidan eg var 15 år, var i jobb til eg fylte 17, for då flytta eg frå heimen til andre sida av landet, og hadde vansker med å få meg jobb dar, og gadd ikkje å stressa, sidan eg berre skulle bu dar eit år uansett.

Har vel hatt 5 jobber til no, sidan eg var 15, innan vasking, butikk, journalistikk og gjenvinning.

No er eg i min andre vaskejobb, noko som er utruleg slitsom, sidan da er ein 50% stilling, og da vert mykje med full skule på dagen. Så, tenkte eg skulle jobba ut juni, så vert da skikkeleg sumarferie på meg i år, da treng eg! Dessutan, har eg eit nytt kamera og leika med, som eg knapt har fått brukt, så da vert nok ikkje så mykje soving og lating :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Mine unger har jobbet mye mer i ungdommen enn hva jeg gjorde da jeg var i den alderen.

Min yngste har en 40 prosent stilling ved siden av skolen - og han jobber alle ferier, har kun to uker ferie på sommeren.

Mer enn det kan man ikke forlange, men jeg hadde heller ikke godtatt at de skulle gå hjemme og slenge hele sommeren .. Ingen friske ungdommer har behov for et par måneders sommerferie.

De er arbeidssomme og flinke, synes jeg, og det har jeg inntrykk av at de fleste vennene også er.

Endret av Constanze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg begynte å telle over hvor mange uker ferie skoleelever i VGS har, og kom frem til ca 14 uker i året, (1 uke vinter/høst, 2-3 uker jul/påske) og 8 uker sommer. Greit nok at det er travelt å gå på skole, men de trenger da vitterlig ikke nesten 3 ganger så mye ferie som de som jobber 37,5 timer uke. I tillegg kan jeg nevne at skoleukene på VGS såvidt jeg husker er 35+35+30 timer, altså mindre enn de som jobber, pluss selvsagt litt timebruk utenom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Helt enig. Jeg begynte å telle over hvor mange uker ferie skoleelever i VGS har, og kom frem til ca 14 uker i året, (1 uke vinter/høst, 2-3 uker jul/påske) og 8 uker sommer. Greit nok at det er travelt å gå på skole, men de trenger da vitterlig ikke nesten 3 ganger så mye ferie som de som jobber 37,5 timer uke. I tillegg kan jeg nevne at skoleukene på VGS såvidt jeg husker er 35+35+30 timer, altså mindre enn de som jobber, pluss selvsagt litt timebruk utenom...

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men når jeg går hjem fra jobb om dagen - enten klokken er 16, 18 eller kl 20 - de siste to er når jeg har arbeidet overtid - så er jeg ferdig med jobben for dagen. Dvs. at da trenger jeg ikke tenke mer jobb før neste dag.

Skoleelever/studenter derimot - kommer gjerne hjem kl 16, så er det 2-3 timer med skolearbeid - HVER DAG! Siden jeg nå i en lengre periode har jobbet svært mye overtid (der den vanlige tiden å komme hjem har vært et sted mellom 17-20 mesteparten av uken) så vet jeg hvor ufattelig sliten man blir av dette. Hadde jeg f.eks. hatt mulighet til å ta vinterferie i år hadde det vært for å sove lenge og ellers ikke gjøre noe. Og disse skoleelevene/studentene de har denne arbeidstiden i åresvis. Det er ikke det minste rart at de trenger feriene. Men til og med i disse feriene er det mange av dem som arbeider med pensum, enten i form av lesing til eksamen eller arbeid på innlevering/semesteroppgaver. Realiteten er at du har ALDRI helt fri mens du går på skole/er student fordi det alltid er en prøve eller innlevering i horisonten, unntatt om sommeren.

Jeg hører også at vi som blir "fornærmet" av generaliseringen blir det fordi vi er arbeidssomme. Nei ... det er ikke derfor. Det er fordi det er en vidtfavnene generalisering og mye av det som kommer frem vitner om misunnelse på lange skoleferier (noe lærere også blir møtt med) og en selektiv hukommelse på hvor mye arbeid det var å gå på skole/studere.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt har man en del skolearbeid som skal gjøres. Men fakta er at man også har en god del fritimer på skolen der man kan få gjort unna dette, iallefall når man kommer til 3-klasse. Da har man 30 timers uke, som betyr at man har 10 fritimer på skolen som kan brukes til å arbeide med lekser, innleveringer og prøver. For min egen del så fikk jeg gjort det meste som var nødvendig av lekser på denne tiden.

Når det gjelder lesing til prøver osv. i høst/vinterferie så kan jeg ikke se at det er noe som er aktuelt for veldig mange. De aller fleste skoler har jeg inntrykk av gjør ferdig prøver før ferien slik at man begynner på nytt pensum etter ferien. Det er lite ideelt å gå gjennom/teste pensum med en ferie midt inni. Det å måtte lese til prøver i en ferie er med andre ord ikke spesielt realistisk, og leksearbeid i disse feriene faller da også bort da man har fullført pensum frem til ferien og skal begynne på nytt etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår meg godt på ungdommen som ikke vil jobbe i ferien. Man har ett hardt skoleår, og da synes jeg at man fortjener å ha ferie - akkurat som de som er i jobb får ferieuker fordi de sliter å stresser med jobben sin.. Hvorfor skal ikke ungdommene få samme muligheten til å kunne slappe av å kose seg litt,etter å ha jobbet hardt for utdannelsen?

Selv er jeg atten år nå og har ikke hatt en eneste sommmerjobb. Men, jeg skal søke i år, fordi jeg er blitt vant til å ha noe å gå til og ikke føler for å sitte rett opp og ned på rumpen i to måneder. Pengene kommer også godt med.

Så jeg synes egentlig det er feil å si at ungdommen ikke skal få denne ferien, det er den man som elev ser frem til hele skoleåret, og gleder seg til. Man legger planer og vil ha en fin ferie, før man igjen går tilbake til skolebenken.

Det er heller ikke lett å få en jobb, spesielt ikke i storbyene. Selvfølgelig kan man ta seg jobb på sykehjemmene, men det er helt klart ikke en jobb som passer til alle.. Men når det gjelder det med at foreldrene gir ungdommen lønn, så synes jeg dette er rart. Jeg får penger av min mor, men da feriepenger, og ikke en så stor sum som det en lønn hadde vært om jeg hadde hatt en jobb.. men det er vel folk som får så mye som de ville fått i en jobb også. Men dette synes jeg er feil, skal man ha så mye penger, synes jeg man skal jobbe for de på skikkelig vis..

Så, kall meg gjerne en bortskjemt ungdom, men jeg synes ungdommene fortjener denne ferien, det er tross alt den de går å gleder seg til gjennom et tungt skoleår..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg skjønner ut i fra svarene at det her snakkes om unge voksne, og ikke ungdommer.

(Ungdom er under 18 år)

En spesifisering av aldersgruppen som diskuteres hadde vært greit, siden jeg tidligere har svart i den tro at det her var snakk om ungdommer, altså alderen 13-18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg tror det er veldig stor forskjell på hva man har med seg hjemmefra. Jeg har alltid hatt jobb ved siden av skolen (siden 8. klasse), og har aldri syntes det var noe slitsomt. Samtidig var det mange av mine venner som uttalte seg om hvor slitsom hverdagen deres var og hvor mye de hadde å gjøre, enda de hadde ikke jobb en gang.

Jeg tror at hvis foreldrene sier "åh, nå må du ta deg fri, du som har vært så flnk og gått på den horribelt slitsomme skolen i hele tre måneder" får barn med mindre arbeidskapasitet enn dem som sier "nå blir det sikkert gøy med sommerjobb, en avveksling fra skolen". Hvis man får høre hjemmefra at man må slappe av fordi hverdagen er sånn et stort slit, så blir sikkert hverdagen et stort slit også.

Tror forøvrig ikke "ungdommen nå til dags" er noe verre enn da jeg var ung. Noen late og noen arbeidssomme var det da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Constanze

Blondi - hvor mange er det som sitter 2-3 timer med lekser hver dag på videregående? Jeg for min del har aldri hørt om det før nå, og jeg har 3-årig videregående selv med helt ok karakterer, samt som jeg har søsken, venner og nå etterhvert barn som er ferdige med 3-årig videregående. Har aldri hørt om noen som sitter med lekser 2-3 timer hver dag.

Og du som sier at ungdommen fortjener denne ferien .. hehe, vel, ingen ungdommer fortjener 12-ukers ferie i året mens foreldrene før på dem .. ærlig talt, høres helt vanvittig ut og hadde vært totalt uaktuelt i mitt hjem.

Har en svoger som driver en stor næringsvirksomhet i nærheten her og han er rett og slett sjokkert over hvor mye bortskjemt og late ungdommer det er. Flesteparten av de har får inn for å jobbe er omtrent ubrukelige - de er ikke istand til å innordne seg og bli stilt krav til - nettopp fordi de har blitt degget med av foreldrene i årevis.

Alle har godt av å jobbe - og begynne så tidlig som mulig.

Vi har veldig god økonomi og kunne glatt gitt ungene hva de vil omtrent - men de har alltid måttet jobbe for pengene.

Endret av Constanze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Blondi - hvor mange er det som sitter 2-3 timer med lekser hver dag på videregående? Jeg for min del har aldri hørt om det før nå, og jeg har 3-årig videregående selv med helt ok karakterer, samt som jeg har søsken, venner og nå etterhvert barn som er ferdige med 3-årig videregående. Har aldri hørt om noen som sitter med lekser 2-3 timer hver dag.

Jeg er ikke Blondie, men jeg ville svare på dette likevel.

Så heldig du er, som bare har ungdommer som er skoleflinke i din omgangskrets.

Ingen med generelle lærevansker, og ingen med spesifikke lærevansker (som dysleksi, dyskalkuli, konsentrasjonsvansker...mm)

Mange av dem må ofte jobbe ekstra hardt bare for å komme igjennom vgs uten å stryke, og mange av dem jobber ikke bare 2-3 timer hver dag, men til tider også enda mer.

Jeg har selv ett barn uten lærevansker, hun er skoleflink, men fordi det studiet hun ønsker å komme inn på krever høyt karaktergjennomsnitt, må hun lese mye. Og hun sitter 2-3 timer med lekser hver eneste dag, også i helgene når hun har prosjektoppgaver til innlevering, eller prøver.

Og hun er heller ikke den eneste. Alle hennes venner gjør det samme!

Alle i den omgangskretsen trenger et snitt på 5 eller mer for å komme inn på de studiene de ønsker, og de jobber hardt, hver eneste dag, for å oppnå det.

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det må litt jobbing til for å oppnå karakterer rundt 5 i snitt. Likevel er det ikke til å komme bort fra at alle prøver og innleveringer nesten utelukkende legges rundt feriene, så mesteparten av arbeidsmengden lander rett før høst, vinter, jule og sommerferie. Ellers i året er det ikke på langt nær like stressende og nødvendig med flere timer om dagen.

Det at enkelte har lære/lesevansker er selvsagt forståelig, men det er likevel ikke så fryktelig mange av dem. I løpet av mine 13 år i skolen har jeg enda ikke vært i klasse med en som har hatt noen av disse problemene, sett bort fra innvandrere som ikke kan norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå begynner det å bli noen år siden jeg gikk på videregående, men jeg brukte ofte minst to timer på skolearbeidet, det husker jeg. For jeg var ikke fornøyd med "helt ok" karakterer, jeg ville ha gode karakterer. Det er nok ikke alltid så mye jobb med daglige lekser, men man har ofte prøver (med mange ulike fag blir det gjerne minst en prøve i uka), jeg hadde også fordypning i realfag, så det var mye rapportskriving. Stiler osv tok også mer enn en fritime å skrive... I tillegg drev jeg med hest, foreldrene mine betalte en ridetime i uka, ellers var jeg mye i stallen for å stelle og ri litt ekstra. Det blir vel en blanding av "jobb" og hobby som jeg vil tro mange aktive ungdommer kjenner seg igjen i (det er svært få aktiviteter hvor det bare er å møte opp på trening og dra hjem etterpå, ofte må man stille opp på ulike arrangementer, dugnader, bruke av helgene til konkurranser osv).

Jeg synes personlig det er merkbart mindre slitsomt å være i jobb enn å gå på skole og studere, og en ferie på tre uker kan for min del føles mer enn lang nok nå. Det har nok også å gjøre med at på skolen er det mange fag og oppgaver som føles som et pliktløp samtidig som man har prestasjonspress på mange fronter, men på jobben er noen av oss så heldige at vi jobber med noe vi er interessert i, slik at det er lettere å konsentrere seg, se resultater osv. Rett og slett trives.

Det at det var så greit for mine foreldre at vi barna også hadde lange sommerferier var kanskje litt fordi penger aldri har vært så veldig viktige for dem. De har alltid tjent lite og heller prioritert mer fri (mamma jobbet også hjemmefra i mange år slik at vi alltid hadde hele skoleferien sammen med henne, på hytta). Fordi de har lavt forbruk har det likevel alltid gått bra, og vi har lært mye om pengers verdi på den måten også... også at det å ha mest mulig penger til forbruk ikke nødvendigvis er bedre enn å ha fritid.

Jeg tror forsåvidt ikke det hadde vært negativt for meg å hatt en ekstrajobb ved siden av videregående, samtidig ville det tatt av annen tid. Slik jeg var på den tiden ville jeg antagelig nedprioritert hobbyen (hest) og brukt resterende tid på skole og jobb. Det går an å være FOR pliktoppfyllende i den alderen også, som voksen har jeg måttet avlære meg det verste alvoret faktisk...

Jeg har også sett ungdom som er lat og bortskjemt, og er helt enig i at disse hadde hatt godt av at foreldre satte foten ned. Men det er vel det som er problemet og paradokset da, at de ungdommene som er slik, har foreldre som ikke ser det samme som resten av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...