Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Mange jobber har 18 års grense, slik som sykehjem/sykehus, vet jeg. så de under 18 år, faller jo utenfor, med mindre de kjenner noen som kan gå god for dem.

De fleste vet vel ikke hvor de skal spørre heller,

Er det noen som vet hvor man kan se etter sommmerjobb???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

jeg skal ikke generalisere, men de ungdommene jeg vet av, inkludert min søster, er skikkelig late. De er vant til å få alt rett i hendene, foreldrene, inkludert mine foreldre, har sydd puter under armene deres og gjort dem en bjørnetjeneste spør du meg. Selv begynte jeg å jobbe når jeg var 14 år (vaskejobb hos min bestemor), får så å hatt ulike småjobber rundt omkring. Jeg fikk det jeg trengte hjemme, men skulle jeg ha noe utenom, så måtte jeg betale det selv. Jeg flyttet på hybel når jeg var 16 og fikk stipend, dette holdt selvfølgelig ikke, så jeg hadde helgajobb i tillegg. Det var aldri et problem for meg i allefall. Dessverre har mine foreldre for lengst gått over i besteforeldrerollen og helt glemt at de fortsatt har en tenåring i hus, som ikke en gang greier å bære ut søpla si fra rommet sitt.

Nå skal jeg ikke si at alle er som henne, da jeg mener hun er ekstrem. Men jeg ser jo bare hvilken retning min stesønn tar. Han er lat og gjør så lite som overhodet mulig. Men så lenge han har foreldre som ikke stiller krav, så skjønner jeg godt det blir sånn.

Sikkert mange som blir provosert av det jeg skriver, men dette er min oppfatning av ungdom jeg kjenner. Skjønner selvfølgelig at ikke alle er sånn, men alt for mange mener jeg. Og der syns jeg hovedansvaret ligger på foreldrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Her i byen knives det om de sommerjobbene som er, de revet bort før de såvidt er "annonsert".

Kjenner man ikke noen som kjenner noen som kjenner noen, så virker det vanskelig å få sommerjobb her.

Så jeg kan ikke si meg enig.

Men så kan jeg heller ikke uttale meg om forholdene der TS bor.

Slik er det der jeg kommer fra også. Selv hadde jeg ikke sommerjobb før jeg fylte atten. Ringte rundt og gikk innom MANGE butikker, men fikk ingenting. Første jobben fikk jeg også gjennom noen jeg kjente, og den gav meg gode referanser når jeg søkte videre. I dag er jeg glad jeg ikke måtte jobbe før jeg ble 18. Har jobbet mange sommre, og har ikke hatt sommerfri og ferie på 5 år... Slik er det å være student med ekstrajobb og sommerjobb. Har flere ganger vært nær å bli utbrent, og gleder meg masse til jeg er har kommet ordentlig ut i arbeidslivet og endelig kan ta meg ferie.

Har møtt mange som mener studentlivet er et latmannsliv, og som mener studenter skal jobbe ved siden av studiene. Skulle ønske de visste hvor hardt det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lett å få jobb her i byen med mindre man kjenner noen, spesielt gjelder det de som er under 18, men er heller ikke bare bare for de over 18. Tror mange flere ønsker å jobbe, men de får ikke jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her vi bor florerer det IKKE med sommerjobber for ungdom under 18. Jeg er selv sjef og det er begrenset hvor mange under 18 jeg har lov/bruk for å ta inn.

De fleste maskinene har 18 årsgrense og jeg har også lover og regler for hvor mange timer og dager jeg kan bruke ungdom under 18. I vår bedrift er arbeidet sesongbetont, og det er ett tempo som MÅ følges.

Ergo så søker jeg ikke etter folk til sommerjobber, men jeg vurderer de som kommer innom og spør, ser på søknader og ellers headhunter jeg ungdommer jeg kjenner.

Det er ett mareritt å skrive vaktlister, enkelte ungdommer bør ikke settes opp på samme vakt og aller værst er desverre jentene. De er mest opptatt av lønnen enn av jobben.

Derfor vil jeg helst ha voksne folk jeg kan bruke til de jobbene som trengs uten å måtte tenke på at oj den er ikke gammel nok til ditt og den er ikke gammel nok til datt.

Jeg har ingenting i mot ungdom, men de passer rett og slett ikke inn i min bedrift pga lover og regler.

Dessuten så har jeg truffet veldig få late og bortskjemte ungdommer. Jeg synes ungdommen i dag er flott jeg.

Jeg synes heller ikke det er alfa omega at ungdommer jobber i ferien. De har like stor rett på ferie de som vi voksne har.

Selv jobbet jeg fra jeg beynte på vgs, men har alltid vært skoleflink og lettlært så hadde ikke noe problem med å kombinere dem. For de som ikke er skoleflinke eller sliter med andre ting, synes jeg det er viktigere at de går 100% inn for skolen og blir flinke arbeidstakere etter skolen, enn at de blir middelmådige arbeidstakere med begrenset jobbmulighet pga dårlige karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Nå vet jeg ikke hvordan "ungdom" (=tenåring?) er i dag, men ordentlige sommerjobber kan være vanskelig å få før man fyller 18. Selv hadde jeg ikke min første "skikkelige" sommerjobb med kontrakt og fremmed arbeidsgiver før jeg var 18 og fikk jobb på et hotell, men så lenge jeg bodde hjemme var det greit å leve på det jeg fikk for å klippe plenen for naboen, hjelpe en venn med avisruten hans, litt ekstra for å hjelpe til å male hus/hagemøbler hjemme (hjalp selvsagt til med plenklipping/vasking/middag uansett) og lignende småting. Begynte vel med sånne betalte strøjobber når jeg var 12-13, gikk litt luftetur med hunder før det. Også betalte min onkel 2 kr pr meitemark når han skulle på fisketur når jeg var mindre - første egen inntekt til godteri ;)

Syns strengt tatt ikke ungdom i skolealder skal måtte jobbe i ferien, de er jo på skolen fem dager i uken resten av året, og tar sikkert ikke skade av ferie. Der i mot syns jeg nok de kan ha litt plikter i hjemmet, og kanskje gjøre noe ekstra om de vil ha penger til en tur med venner eller noe slikt. Men vet ikke om ungdom er latere enn før, og i såfall så er det gjerne foreldrene sin feil? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er utrolig mye norsk ungdom som får alt for mye penger av foreldrene. Men jeg skjønner så absolutt behovet om å få ha sommerferie også. Det er utrolig slitsomt å være på skolen hver dag, og samtidig må sitte med lekser/innleveringer/prøver/eksamenslesing utover kveldene. Da er det veldig godt å få ferie.

Etter at jeg begynte å studere, så jobber jeg hver eneste helg, og stort sett hver eneste dag i alle ferier for å få råd til det jeg har lyst på. Men kjenner at det tar på både psykisk og fysisk å konstant være opptatt med skole og jobb.

Sommerjobb er veldig lærerrikt, og de fleste jeg kjenner vil gjerne ha sommerjobb. Men det er rett og slett ikke nok jobber til oss alle. Så jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det er så mange ledige sommerjobber. Men jeg er veldig enig i at foreldrene ikke akkurat gjør det lettere for ungene sine senere i livet når de får betalt designervesker og 2000kroners jeans uten å gjøre noe.

Synes ungdommen må leve mens de kan, og at foreldrene kan slutte å skjemme bort ungene sine så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Mener dere virkelig at det er vanskelig å få jobb?? Det er mulig det er riktig det, men når jeg var ungdom, så måtte jeg selvfølgelig ta til takke med vaskejobbing og sånne drittjobber. Men det var alltids noe. Man kunne ikke være så veldig kravstor når det gjaldt jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ganske sikker på at du må være over 18 år for å arbeide et slikt sted. Utelukker jo en del ungdommer det.

Neida du må ikke være 18. Jeg jobber på sykehjem og vi har flere ekstravakter som er under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier at det slitsomt med skole bør ta en titt på hva de som går VGS driver med. De fleste jobber ikke spesielt mye med skole, har mye fritid og det er ikke spesielt vanskelig å få relativt gode karakterer. Jeg ble ferdig med VGS i fjor, og jeg har jobbet ved siden av siden jeg var 16, og har aldri hatt noen problemer med skolen av den grunn. Jeg gikk vel ut med et snitt på 4,6-7 om jeg ikke husker helt feil, og hadde en inntekt ved siden av på rundt 100-110 000 i året...

Jeg kjenner en del som går på VGS enda, og arbeidsmoralen rundt skolen er ikke spesielt høy, det er mest fokus på festing og fritid, lite på eksamen og læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Alle dere som sier at det slitsomt med skole bør ta en titt på hva de som går VGS driver med. De fleste jobber ikke spesielt mye med skole, har mye fritid og det er ikke spesielt vanskelig å få relativt gode karakterer. Jeg ble ferdig med VGS i fjor, og jeg har jobbet ved siden av siden jeg var 16, og har aldri hatt noen problemer med skolen av den grunn. Jeg gikk vel ut med et snitt på 4,6-7 om jeg ikke husker helt feil, og hadde en inntekt ved siden av på rundt 100-110 000 i året...

Jeg kjenner en del som går på VGS enda, og arbeidsmoralen rundt skolen er ikke spesielt høy, det er mest fokus på festing og fritid, lite på eksamen og læring.

Om det ikke var vanskelig for deg å få gode karakterer med minimal innsats, er ikke dette sannheten for alle andre.

Min datter er skoleflink, men hun jobber likevel med skolearbeid 2-3 timer hver eneste dag etter skoletid.

Nå skal det sies at hun behøver et vesentlig høyere snitt enn 4.6-4.7 for å komme inn på de studiene hun ønsker også, og da må hun lese.

Skulle hun hatt en deltidsjobb ved siden av nå, hadde hun hatt en arbeidsuke på 50-60 timer.

(30 timer undervisning, 10-15 timer egeninnsats, 10 timer arbeid)

Så lenge hun satser på studier, og bruker mesteparten av fritiden sin på det, vil jeg ikke kreve at hun jobber ved siden av.

Hvis hun bruker lite tid på studier, og begynner å feste i stedet, vil jeg nok stille noen andre krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det de som bruker mye tid på studier og ikke har tid til jobb, det nekter jeg ikke for. Skal man ha noe særlig høyere snitt enn det jeg hadde så må man jobbe for det, det er jeg enig i. Jeg personlig gadd ikke å legge ned den ekstra innsatsen fordi jeg visste at det rett og slett ikke var noe særlig poeng, jeg kom inn på skoleplassen min uansett, hvor jeg forøvrig legger mye mer arbeid i studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ungdommen trenger jo ferie i likhet med arbeidstakere, men de trenger ikke to måneders sommerferie. De har også høstferie, lang juleferie, lang påskeferie og diverse fridager vi arbeidstakere bare kan drømme om.

Alt trenger ikke være enten eller; en ungdom kan fint ha noen uker sommerferie og jobbe noen uker for å tjene penger. Ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første sommerjobb sommeren jeg fylte 18, og siden det har jeg jobbet hver sommer, samt helgejobb hele året ved siden av studier. Hadde hverken behov eller særlig muligheter for sommerjobb før jeg ble 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det jeg merket da jeg jobbet i dagligvarebutikk var at 18åringene (som var født etter 88) ikke eide arbeidsmoral! Det var helt sykt! De ville alltid ta seg fri (det var jo tross alt en fest de måtte gå på i jobbehelgen deres. De spurte alltid om fri og ofte på samme dag!), de unnlot å komme på jobb uten å si ifra (sjefene måtte ringe de opp og spørre hvor i alle dager de ble av), ofte ringte foreldrene deres og sa i fra at: "H*n har vondt i magen/H*n har feber" etc. Ofte sluttet de uten å si i fra! Drittungene ga hvertfall et klart signal om at de dreit i jobben sin, og de respekterte verken kollegene eller sjefene. De fikk jo tydeligvis penger hjemmefra, så hvorfor jobbe?

Det var så tilfredsstillende en gang da den ene bimboen spurte meg (helt desperat) om få min vakt en lørdag vi var på jobb(hun jobbet til ni, jeg til seks), for hun var jo invitert på bursdagsfest samme kveld. Jeg sa: "Dessverre. Jeg har bestilt bord til klokken åtte. Man kan ikke alltid få det som man vil." Dere skulle sett trynet hennes! Situasjonen er fortsatt like ille der jeg jobbet har jeg hørt, og det kan jo ikke bare være at de er uheldige, for det har vært mange utskiftninger der. Virker som om ungene nå til dags er ekstremt bortskjemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan da vel jobbe før man fyller 18? Småjobber som gir litt ekstra penger i kassa; slik som hagearbeid, plenklipping, barnepass, hundepass, maling av hus, plukke jordbær, hjelpe til på gård (for de som bor utenfor byer), tilby vasking osv.

En del kommuner gir masse ungdom under 18 sommerjobb. En fin policy.

Det viktigste er at ungene lærer seg at penger må jobbes for.

Er forøvrig sjokkert over hvor bortskjemte en del ungdom er.

Andre er veldig arbeidssomme, og har skjønt poenget. Dette vil garantert gi de viktig ballast videre i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dere som mener det er så lett å finne sommerjobber for de under 18 år, kan dere ikke gi eksempler på hvor de skal lete? Det er flere i tråden som har etterlyst dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener det er så lett å finne sommerjobber for de under 18 år, kan dere ikke gi eksempler på hvor de skal lete? Det er flere i tråden som har etterlyst dette.

Kommuner som gir ungdom sommerjobb, annonserer dette i lokalavisene. Man kan ringe kommunen. Man kan selv ta kontakt med sykehjem, barnehager, butikker etc.

Når det gjelder småjobber kan man henge opp lapper på nærmeste butikk- mange butikker har tavler til dette.

Man kan spre budskapet om at man gjerne vil ta på seg oppdrag gjennom venner, slekt, foreldres kollegaer? Mange trenger dyrepass pga ferie, eller de vil ha malt huset sitt.

Dette fordrer selvsagt at den som ønsker jobb må stå på litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første sommerjobb da jeg var 13. Gjennom kommunen som organiserte at vi dro til eldre folk som trengte hjelp til gressklipping og litt enkel vask inne. Klippingen gikk dårlig, mange av gressklipperne var så tunge at pappa måtte være med og hjelpe meg! :ler:

Da jeg ble 14 var jeg så heldig og få butikk jobb som jeg hadde hver sommer, pluss deltid til jeg ble 24 og var ferdig som student.

Det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...