Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Constanze

Nå begynner det å bli noen år siden jeg gikk på videregående, men jeg brukte ofte minst to timer på skolearbeidet, det husker jeg. For jeg var ikke fornøyd med "helt ok" karakterer, jeg ville ha gode karakterer. Det er nok ikke alltid så mye jobb med daglige lekser, men man har ofte prøver (med mange ulike fag blir det gjerne minst en prøve i uka), jeg hadde også fordypning i realfag, så det var mye rapportskriving. Stiler osv tok også mer enn en fritime å skrive... I tillegg drev jeg med hest, foreldrene mine betalte en ridetime i uka, ellers var jeg mye i stallen for å stelle og ri litt ekstra. Det blir vel en blanding av "jobb" og hobby som jeg vil tro mange aktive ungdommer kjenner seg igjen i (det er svært få aktiviteter hvor det bare er å møte opp på trening og dra hjem etterpå, ofte må man stille opp på ulike arrangementer, dugnader, bruke av helgene til konkurranser osv).

Jeg synes personlig det er merkbart mindre slitsomt å være i jobb enn å gå på skole og studere, og en ferie på tre uker kan for min del føles mer enn lang nok nå. Det har nok også å gjøre med at på skolen er det mange fag og oppgaver som føles som et pliktløp samtidig som man har prestasjonspress på mange fronter, men på jobben er noen av oss så heldige at vi jobber med noe vi er interessert i, slik at det er lettere å konsentrere seg, se resultater osv. Rett og slett trives.

Det at det var så greit for mine foreldre at vi barna også hadde lange sommerferier var kanskje litt fordi penger aldri har vært så veldig viktige for dem. De har alltid tjent lite og heller prioritert mer fri (mamma jobbet også hjemmefra i mange år slik at vi alltid hadde hele skoleferien sammen med henne, på hytta). Fordi de har lavt forbruk har det likevel alltid gått bra, og vi har lært mye om pengers verdi på den måten også... også at det å ha mest mulig penger til forbruk ikke nødvendigvis er bedre enn å ha fritid.

Jeg tror forsåvidt ikke det hadde vært negativt for meg å hatt en ekstrajobb ved siden av videregående, samtidig ville det tatt av annen tid. Slik jeg var på den tiden ville jeg antagelig nedprioritert hobbyen (hest) og brukt resterende tid på skole og jobb. Det går an å være FOR pliktoppfyllende i den alderen også, som voksen har jeg måttet avlære meg det verste alvoret faktisk...

Jeg har også sett ungdom som er lat og bortskjemt, og er helt enig i at disse hadde hatt godt av at foreldre satte foten ned. Men det er vel det som er problemet og paradokset da, at de ungdommene som er slik, har foreldre som ikke ser det samme som resten av oss.

Selvom dine foreldre hadde lavt forbruk og heller prioriterte fritid så blir det etter min vurdering feil å la barna få ha dyre hobbyer uten å måtte betale for dette selv. Synes det høres litt vanvittig ut at så mange her virker å gå gjennom hele videregående uten å jobbe ved siden av skolen.

Mange foreldre høres ut til å mene at bare de unge gjør det bra på skolen så skal foreldrene betale for dem. Jeg for min del syntes det var minst like viktig å la barna jobbe tidlig som å la dem gå utav skolen med toppkarakterer. Hadde jeg visst at de hadde gått ut av videregående med 5-ere om de ikke hadde jobbet så hadde jeg allikevel latt dem jobbe og heller gå utav skolen med dårligere karakterer. Den lærdommen de får av å jobbe er gull verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Vi som er ungdom som går på skole fortjener like mye ferie som dere voksne som jobber! Jeg går allmen og vi har innleveringer (både store og små) hver uke. Og for å ikke snakke om alle prøvene vi har. Er flere som har hoppet av pga de har synes det har vært for tøft. Etter skolen er det ikke å bare slenge seg ned på sofan. Nei da er det rett hjem å pugge på prøver og gjøre lekser. Ja det er sikkert de som går andre linjer som nesten ikke har lekser. Fint for de. Men jeg drukner i lekser. Så er det også de som ikke gidder å gjøre lekser, som bare gir en stor F. Men sånn er ikke jeg. Jeg jobber hardt med skole arbeidet og får gode karakterer. Jeg kan pugge opp til 2 timer mer enn en gang i uken for å si det sånn. Vi blir også slitene. Er ikke bare dere som jobber som blir slitene nei. Så vi fortjener ferie :) Noen vil ha sommerjobb, det er jo bra det, men er ikke noe must. Jeg ser ikke ned på de som ikke vil ha sommerjobb. Nå har jeg vært så heldig å få en sommerjobb hos min tante men er flere av mine venner som ikke har det. Hva er problemet??

Jeg drit lei voksene folk som bare skal syte og klage på oss. Som ser på oss som late,bortskjemte og udugelige bare fordi vi vil slappe av og nye ferien. Hva så om noen vil sove til 12 i ferien? Er også normalt at foreldrene forsørger barna sine. Gir de lommepenger når de har gjort husarbeid. Men kanskje ikke det var vanlig når dere var ungdom? Skjønner seriøst ikke hva noen her klager etter. Spesielt TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg forstår meg godt på ungdommen som ikke vil jobbe i ferien. Man har ett hardt skoleår, og da synes jeg at man fortjener å ha ferie - akkurat som de som er i jobb får ferieuker fordi de sliter å stresser med jobben sin.. Hvorfor skal ikke ungdommene få samme muligheten til å kunne slappe av å kose seg litt,etter å ha jobbet hardt for utdannelsen?

Selv er jeg atten år nå og har ikke hatt en eneste sommmerjobb. Men, jeg skal søke i år, fordi jeg er blitt vant til å ha noe å gå til og ikke føler for å sitte rett opp og ned på rumpen i to måneder. Pengene kommer også godt med.

Så jeg synes egentlig det er feil å si at ungdommen ikke skal få denne ferien, det er den man som elev ser frem til hele skoleåret, og gleder seg til. Man legger planer og vil ha en fin ferie, før man igjen går tilbake til skolebenken.

Det er heller ikke lett å få en jobb, spesielt ikke i storbyene. Selvfølgelig kan man ta seg jobb på sykehjemmene, men det er helt klart ikke en jobb som passer til alle.. Men når det gjelder det med at foreldrene gir ungdommen lønn, så synes jeg dette er rart. Jeg får penger av min mor, men da feriepenger, og ikke en så stor sum som det en lønn hadde vært om jeg hadde hatt en jobb.. men det er vel folk som får så mye som de ville fått i en jobb også. Men dette synes jeg er feil, skal man ha så mye penger, synes jeg man skal jobbe for de på skikkelig vis..

Så, kall meg gjerne en bortskjemt ungdom, men jeg synes ungdommene fortjener denne ferien, det er tross alt den de går å gleder seg til gjennom et tungt skoleår..

Dette må jeg si meg 100% enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig vanskelig å få seg sommerjobb! og som skoleelev selv synes jeg faktisk at man kan fortjene å ha litt ferie også. Alle ferier i løpet av året blir fylt med lekser, jeg har deltidsjobb etter skoletid og i helger, og eksamenstiden er GRUSOM med ekstremt mye jobb. SÅ ungdom som ikke har sommerjobb er ikke late, men kanskje hjelper til hjemme og tar seg litt fri!! Når man er i vanlig arbeid jobber man som regel fra 8-16, og etter det er an ferdig og noen ganger må man gjøre litt ekstra. Som skole elev er man på skolen fra 8-16, jobb fra 16-20 og lekser fra 20-22! DET ER SLITSOMT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er ungdom som går på skole fortjener like mye ferie som dere voksne som jobber! Jeg går allmen og vi har innleveringer (både store og små) hver uke. Og for å ikke snakke om alle prøvene vi har. Er flere som har hoppet av pga de har synes det har vært for tøft. Etter skolen er det ikke å bare slenge seg ned på sofan. Nei da er det rett hjem å pugge på prøver og gjøre lekser. Ja det er sikkert de som går andre linjer som nesten ikke har lekser. Fint for de. Men jeg drukner i lekser. Så er det også de som ikke gidder å gjøre lekser, som bare gir en stor F. Men sånn er ikke jeg. Jeg jobber hardt med skole arbeidet og får gode karakterer. Jeg kan pugge opp til 2 timer mer enn en gang i uken for å si det sånn. Vi blir også slitene. Er ikke bare dere som jobber som blir slitene nei. Så vi fortjener ferie :) Noen vil ha sommerjobb, det er jo bra det, men er ikke noe must. Jeg ser ikke ned på de som ikke vil ha sommerjobb. Nå har jeg vært så heldig å få en sommerjobb hos min tante men er flere av mine venner som ikke har det. Hva er problemet??

Jeg drit lei voksene folk som bare skal syte og klage på oss. Som ser på oss som late,bortskjemte og udugelige bare fordi vi vil slappe av og nye ferien. Hva så om noen vil sove til 12 i ferien? Er også normalt at foreldrene forsørger barna sine. Gir de lommepenger når de har gjort husarbeid. Men kanskje ikke det var vanlig når dere var ungdom? Skjønner seriøst ikke hva noen her klager etter. Spesielt TS.

Jeg skjønner ikke hvilke skoler dere går på, som har prøver og innleveringer hver eneste uke. Jeg ser det er flere som sier dette. Da jeg gikk på allmenn videregående, ferdig i fjor, hadde vi riktig nok en del lekser som burde gjøres, men vi hadde aldri noe særlig mye innleveringer og rapporter annet enn rundt feriene. Jeg skjønner at du kanskje synes det er slik nå, men tenk over hvor mange innleveringer du har hatt etter jul? Tipper de lander på de par-tre siste ukene før påske, og nå den siste måneden før sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvilke skoler dere går på, som har prøver og innleveringer hver eneste uke. Jeg ser det er flere som sier dette. Da jeg gikk på allmenn videregående, ferdig i fjor, hadde vi riktig nok en del lekser som burde gjøres, men vi hadde aldri noe særlig mye innleveringer og rapporter annet enn rundt feriene. Jeg skjønner at du kanskje synes det er slik nå, men tenk over hvor mange innleveringer du har hatt etter jul? Tipper de lander på de par-tre siste ukene før påske, og nå den siste måneden før sommeren...

Begynner å nærme seg 10 år siden jeg ble ferdig med vgs, men vi hadde da stort sett rapporter i alle realfagene som skulle føres inn hver uke. I tillegg kom prøver, alle fag hadde prøver ca en gang i måneden, som blir et par prøver i uka. I tillegg var det norskstiler, engelskstiler og liknende som tok tid. Nå var jeg en av de som ikke gadd å få 6 i snitt, men jeg har ingen problemer med å se for meg at de som skal inn på f.eks medisin må jobbe ganske hardt for å få det til.

Det er heller ikke veldig mange fritimer hvis man tar et par ekstra (minimum var 100 timer per uke fordelt på 3 år, jeg tror man kunne ha opptil 35-37 timer i uka hvis man valgte ekstra fag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Begynner å nærme seg 10 år siden jeg ble ferdig med vgs, men vi hadde da stort sett rapporter i alle realfagene som skulle føres inn hver uke. I tillegg kom prøver, alle fag hadde prøver ca en gang i måneden, som blir et par prøver i uka. I tillegg var det norskstiler, engelskstiler og liknende som tok tid. Nå var jeg en av de som ikke gadd å få 6 i snitt, men jeg har ingen problemer med å se for meg at de som skal inn på f.eks medisin må jobbe ganske hardt for å få det til.

Det er heller ikke veldig mange fritimer hvis man tar et par ekstra (minimum var 100 timer per uke fordelt på 3 år, jeg tror man kunne ha opptil 35-37 timer i uka hvis man valgte ekstra fag).

Men hvor mange er det egentlig som skal inn på medisin eller lignende? De jeg gikk på skolen med som endte opp som arkitekter og advokater var de som hadde gode karakterer fra før av og ingen av de hadde problemer med å jobbe ved siden av skolen.

I min ungdom var det ingen som tok ferie hele sommerferien når de begynte på videregående .. helt utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå er det flere som har svart utmerket på dette allerede (ikke alle like skoleflinke, lærevansker, dysleksi, ønsker høyere snitt, etc).

Men en ting må jeg bare kommentere, og det er Constanze:

Du får gjøre de prioriteringer du vil med dine barn, og så får jeg inderlig håpe at det var rett.

Men jeg ville aldri ALDRI sagt til barn: det er ikke så viktig med høye karakterer, mye viktigere med arbeidserfaring. Dette er en generalisering som dessverre vil ødelegge enormt for det barnet som skal inn på en skole senere som krever høyt karaktergjennomsnitt.

Jeg mener heller ikke at ungdom (fra 15, under det er noe helt annet) har vondt av å jobbe. Tvert om. Dersom de kan finne en jobb som gir dem noe lommepenger og som også kan gi dem kunnskap om verdien av å jobbe for å tjene egne penger så er dette bare flott.

Flere i tråden her har foreslått helt lokalspesifikke ting: hjelpe til på gård, male naboenes hus og klippe deres plener - etc. Noen har til og med nevnt sykehjem.

Her i denne byen er nok det verken gårder eller malejobber å oppdrive. Det er mulig at man kan "tjene en liten formue" på å vanne naboens blomster når denne er på ferie - men dette er ikke det jeg kaller jobb.

Jeg sa at jeg ikke hadde sommerjobb - det er forsåvidt sant. Jeg var imidlertid barnevakt fra tid til annen og tjente en slant på det. Jeg passet også barn (ala trilling) og kan ha tjent penger på det og (husker faktisk ikke).

Men de jobbene som gjør at man kan forsørge et studium eller en ferie på egenhånd eksisterer ikke for ungdom under 18 år. Og DA må jeg også bare få si: en ungdom på ungdomsskole skal konsentrere seg om skolen og få gode grunnleggende kunnskaper og karakterer slik at de kan velge det yrket de skal ha senere.

En ungdom i videregående skole kan selvsagt muligens få seg noe jobb - men dette er slett ikke så selvfølgelig som dere skal ha det til. Men må eleven velge mellom gode karakterer og egen tjente penger ville mitt råd være både til foreldre og barn: karakterene først!

Jeg mener også at ungdom kan oppdras til å bli gode arbeidstakere ved at de gjør sin andel arbeid i hjemmet - med eller uten betaling for det. Henge opp/ta ned klær fra snor, legge sammen, tømme/fylle oppsvaskmaskin, støvsuge, rydde eget rom, gå ut med søppelet, delta i dugnad på eget hus eller i borettslaget - etc. Det er når de får drive dank gjennom hele ferien uten noen form for plikter man får late unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt skal man prioritere karakterene først. Det jeg har innsett er at dersom man synes videregående er stress, da sliter man virkelig når man kommer på høyskole/universitet. Det lille og relativt ukompliserte pensumet man hadde på videregående blir ganske latterlig når man sitter der med 3-4000 sider pensum på et halvår, hvorav kanskje 70% er på engelsk.

Det jeg mener er at det slett ikke er dumt å ha jobb i tillegg så man blir vant til et betydelig høyere tempo og større arbeidsmengde. Man har rett og slett ikke tid til å bruke like mye tid per pensumside senere i livet, og da er det kanskje like greit å venne seg til det på et litt lavere nivå før slike tabber faktisk begynner å koste 80 000 i lån per halvår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg mener likevel at det ikke er rett å kalle ungdom bortskjemt fordi om de velger å gjøre ting anderledes enn det trådstarter mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Ja, selvsagt skal man prioritere karakterene først. Det jeg har innsett er at dersom man synes videregående er stress, da sliter man virkelig når man kommer på høyskole/universitet. Det lille og relativt ukompliserte pensumet man hadde på videregående blir ganske latterlig når man sitter der med 3-4000 sider pensum på et halvår, hvorav kanskje 70% er på engelsk.

Det jeg mener er at det slett ikke er dumt å ha jobb i tillegg så man blir vant til et betydelig høyere tempo og større arbeidsmengde. Man har rett og slett ikke tid til å bruke like mye tid per pensumside senere i livet, og da er det kanskje like greit å venne seg til det på et litt lavere nivå før slike tabber faktisk begynner å koste 80 000 i lån per halvår...

Per år.

Forøvrig så lurer jeg på hvilken vgs du gikk på, for opplegget du har skissert her er mildt sagt slakt.

Jeg hadde ikke en eneste fritime i 3.klasse på vgs. Hadde undervisning 8-14 hver dag, og to langdager. Etter dette så var det å komme seg hjem. Hadde rapporter som skulle inn hver uke, stiler som skulle inn en gang i mnd, prøver i hvert fag en gang i mnd, samt en del prosjekter og særoppgaver. I tillegg til de vanlige leksene som også skulle gjøres. Sammenligner man dette med arbeidslivet, så er faktisk det en dans på roser i forhold.

Jeg er ferdig som student om under 20 dager, og jeg må si at jeg gleder meg villt til å komme meg ut i jobb. For jeg ser frem til å være ferdig med arbeidet i det jeg går ut døra på jobben, ha helt fri i helgene og ikke minst helt fri i feriene. Og å slippe unna eksamensstress, eksamensnerver og en deltidsjobb på toppen av det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har i voksen alder tatt deltids studier i tillegg til full jobb. Det er slik at alt er mulig hvis man bare vil sterkt nok og har et minimum av selvdisiplin.

Men det var en ting som jeg helt hadde glemt i forhold til den tiden jeg gikk på skolen og det var den evige "angsten" for karakterer og eksamen. Dette ligger hele tiden i bakgrunnen som en klam hånd og ingenting av det jeg har opplevd i min yrkeskarriere kan sammenlignes med det.

Så må jeg også så si at den vanvittige lettelsen etter at eksamensbesvarelsen er levert - altså de svevende skrittene ut av eksamenslokalene og den helt himmelske følelsen hver gang man med god samvittighet leser noe annet enn pensum de 3-4 første dagene ikke kan sammenlignes med noe.

Så dere som jogget gjennom videregående og syntes det var null problem å jobbe mange timer uke utenom dere har kanskje ikke opplevd denne skrekken i ryggmargen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ferdig som student om under 20 dager, og jeg må si at jeg gleder meg villt til å komme meg ut i jobb. For jeg ser frem til å være ferdig med arbeidet i det jeg går ut døra på jobben, ha helt fri i helgene og ikke minst helt fri i feriene. Og å slippe unna eksamensstress, eksamensnerver og en deltidsjobb på toppen av det hele.

Amen :)

Omsider kan man bruke desember til juleforberedelser, man slipper å jobbe 10+ timer om dagen uten å tjene noe særlig på det (skole + deltidsjobb) og ferien kan brukes til avslapning. *Gleder seg*

Forøvrig jobbet jeg ca halve sommeren de årene jeg gikk på vgs, og deltidsjobb hadde jeg ikke før jeg begynte å studere. Mamma og pappa betalte tilogmed fritidsaktiviteter for meg når jeg bodde hjemme, og ga meg lommepenger mot at jeg gjorde husarbeid (i motsetning til barna til enkelte som skriver i tråden). Og jeg vil da si det ble folk av meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom dine foreldre hadde lavt forbruk og heller prioriterte fritid så blir det etter min vurdering feil å la barna få ha dyre hobbyer uten å måtte betale for dette selv. Synes det høres litt vanvittig ut at så mange her virker å gå gjennom hele videregående uten å jobbe ved siden av skolen.

Mange foreldre høres ut til å mene at bare de unge gjør det bra på skolen så skal foreldrene betale for dem. Jeg for min del syntes det var minst like viktig å la barna jobbe tidlig som å la dem gå utav skolen med toppkarakterer. Hadde jeg visst at de hadde gått ut av videregående med 5-ere om de ikke hadde jobbet så hadde jeg allikevel latt dem jobbe og heller gå utav skolen med dårligere karakterer. Den lærdommen de får av å jobbe er gull verd.

Med dårligere karakterer, vil barna dine få færre valgfrihet i form av videreutdanning. Og da må de gjerne bruke ekstra tid på å ta opp igjen fagene, fordi du har forventet at de skulle jobbe. kan ikke akkurat kalle det gull verdt, for du ødelegger på en måte for barna dine også med en slik tankegang. Om du da ikke vet at de ikke ønsker noe særlig videreutdanning, for da spiller det liten rolle. Men de færreste i den alderen vet hva de vil bli, og da hadde jeg ikke ødelagt deres muligheter til å velge studier bare fordi du mener det er gull verdt å jobbe.

Derfor er jeg helt uanig i tankegangen din, siden det er ganske høye krav på enkelte studier i dag. Og de kravene vil ikke dine barn oppnå, bare fordi du mener at de skal jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Selvom dine foreldre hadde lavt forbruk og heller prioriterte fritid så blir det etter min vurdering feil å la barna få ha dyre hobbyer uten å måtte betale for dette selv. Synes det høres litt vanvittig ut at så mange her virker å gå gjennom hele videregående uten å jobbe ved siden av skolen.

Mange foreldre høres ut til å mene at bare de unge gjør det bra på skolen så skal foreldrene betale for dem. Jeg for min del syntes det var minst like viktig å la barna jobbe tidlig som å la dem gå utav skolen med toppkarakterer. Hadde jeg visst at de hadde gått ut av videregående med 5-ere om de ikke hadde jobbet så hadde jeg allikevel latt dem jobbe og heller gå utav skolen med dårligere karakterer. Den lærdommen de får av å jobbe er gull verd.

Sorry, men det her er det dummeste jeg har hørt! Du er altså villig til å drepe drømmene til barna dine ved å tvinge dem til å jobbe. Sorry, men du er faktisk en jævlig dårlig mor.

Du er direkte dum dersom du mener at en jobb ved siden av vgs teller mer positivt enn gode karakterer. På vgs så jobber man for å komme seg inn på det studiet man vil. Dersom man skal inn på f.eks NHH, siv.ing på NTNU eller medisinstudier så hjelper det ikke en døyt om man har jobbet ved siden av dersom snittet ikke er en 6'er. Og dersom man skal inn på studier med 5 i snitt, så hjelper heller ikke jobben noe dersom man ikke har klart å skaffe seg de karakterene som trengs. Og det blir ikke bedre av at du er av den oppfatningen at karakterer ikke er så viktig. Vel, det har faktisk alt å si på vgs, ettersom det er et mye større slit å ta opp fag senere.

Når man studerer så kan derimot en jobb ved siden av telle mye mer positivt enn gode karakterer, men dette er ikke vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Constanze

Jeg har i voksen alder tatt deltids studier i tillegg til full jobb. Det er slik at alt er mulig hvis man bare vil sterkt nok og har et minimum av selvdisiplin.

Men det var en ting som jeg helt hadde glemt i forhold til den tiden jeg gikk på skolen og det var den evige "angsten" for karakterer og eksamen. Dette ligger hele tiden i bakgrunnen som en klam hånd og ingenting av det jeg har opplevd i min yrkeskarriere kan sammenlignes med det.

Så må jeg også så si at den vanvittige lettelsen etter at eksamensbesvarelsen er levert - altså de svevende skrittene ut av eksamenslokalene og den helt himmelske følelsen hver gang man med god samvittighet leser noe annet enn pensum de 3-4 første dagene ikke kan sammenlignes med noe.

Så dere som jogget gjennom videregående og syntes det var null problem å jobbe mange timer uke utenom dere har kanskje ikke opplevd denne skrekken i ryggmargen hele tiden.

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til? Jeg har også tatt høyskoleutdanning i tillegg til full jobb - travelt, men fullt gjennomførbart. Jeg tok 20 vekttall i året i tillegg til full jobb og familie.

Vet at endel foreldre ber ungene satse på skolen fremfor å jobbe, det jeg vil fram til er at jeg tror ikke forskjellen når det gjelder karakterer er så veldig stor om de jobber eller ikke. Og den erfaringen de får ved å lære seg å tjene egene penger er uvurderlig, de lærer seg bla å ha ansvar for å komme seg på jobb i tide, ikke legge seg syk hvis de har litt vondt i hodet, etc ..

Det er faktisk ikke sånn at alle som jobber ved i ferier og ved siden av skolen blir outsidere når det kommer til studier - tvert imot så har de lært seg å stå på fra tidlig av og i mange tilfeller tror jeg de vil bli langt bedre studenter enn de som ikke er blitt stilt så store krav til.

Og gjør jobben at de ikke kommer inn på noen studier så må de velge seg noen andre studier ... jobbe har de måttet gjøre uansett.

I min ungdom var det en selvfølge at vi skulle jobbe i alle sommerferier. Før vi fikk "skikkelige" jobber måtte vi plukke jordbær, og luke for bønder i nærheten.

Mine unger har gått til byens småjobbsentral hvor de har reist inn tidlig på morgenen og sittet til de fikk arbeid. Det å tjene penger var drivkraften deres og penger ble det av det.

Endret av Constanze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til? Jeg har også tatt høyskoleutdanning i tillegg til full jobb - travelt, men fullt gjennomførbart. Jeg tok 20 vekttall i året i tillegg til full jobb og familie.

DETTE:

Men det var en ting som jeg helt hadde glemt i forhold til den tiden jeg gikk på skolen og det var den evige "angsten" for karakterer og eksamen. Dette ligger hele tiden i bakgrunnen som en klam hånd og ingenting av det jeg har opplevd i min yrkeskarriere kan sammenlignes med det.

Så må jeg også så si at den vanvittige lettelsen etter at eksamensbesvarelsen er levert - altså de svevende skrittene ut av eksamenslokalene og den helt himmelske følelsen hver gang man med god samvittighet leser noe annet enn pensum de 3-4 første dagene ikke kan sammenlignes med noe.

Så dere som jogget gjennom videregående og syntes det var null problem å jobbe mange timer uke utenom dere har kanskje ikke opplevd denne skrekken i ryggmargen hele tiden.

var det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Sorry, men det her er det dummeste jeg har hørt! Du er altså villig til å drepe drømmene til barna dine ved å tvinge dem til å jobbe. Sorry, men du er faktisk en jævlig dårlig mor.Du er direkte dum dersom du mener at en jobb ved siden av vgs teller mer positivt enn gode karakterer. På vgs så jobber man for å komme seg inn på det studiet man vil. Dersom man skal inn på f.eks NHH, siv.ing på NTNU eller medisinstudier så hjelper det ikke en døyt om man har jobbet ved siden av dersom snittet ikke er en 6'er. Og dersom man skal inn på studier med 5 i snitt, så hjelper heller ikke jobben noe dersom man ikke har klart å skaffe seg de karakterene som trengs. Og det blir ikke bedre av at du er av den oppfatningen at karakterer ikke er så viktig. Vel, det har faktisk alt å si på vgs, ettersom det er et mye større slit å ta opp fag senere.

Når man studerer så kan derimot en jobb ved siden av telle mye mer positivt enn gode karakterer, men dette er ikke vgs.

Hva du mener om meg som mor bryr meg veldig lite. Måten du formulerer deg på gjør at jeg bryr meg enda mindre.

Hvis ungene mine ikke kommer inn på NHH eller legestudier ved å jobbe ved siden av skolen så møtte de selvsagt valgt noe annet.

Endret av Constanze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Forstår at endel foreldre ber ungene satse på skolen fremfor å jobbe, det jeg vil fram til er at jeg tror ikke forskjellen når det gjelder karakterer er så veldig stor om de jobber eller ikke. Og den erfaringen de får ved å lære seg å tjene egene penger, ha ansvar for å komme seg på jobb i tide, ikke legge seg syk hvis de har litt vondt i hodet, etc ..

Tror du har mye rett i dette. Jeg jobbet selv gjennom hele VGS og hadde snitt på over 5. En underskelse viser at studenter som jobber ikke bruker noe mindre tid på skole enn de som ikke jobber (link

).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...