Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2010 #101 Skrevet 4. juni 2010 Dersom "homoeventyr" skal presenteres i barnehagene synes jeg også at barna skal få høre eventyr om mørkhudede prinser og prinsesser. I tillegg synes jeg at vi bør formidle eventyr der prinsen blir narkoman uteligger og der prinsessen blir gravid i ung alder og gifter seg med en voldsmann. Personlig synes jeg ikke det er nødvendig, hverken med "homoeventyr" eller "kinamanneventyr". Dette til tross for at jeg selv har opplevd som barn, i barnehage, å bli hengt ut som "ching-chong-kinamann" . (Jeg er usikker på hvordan "ching-chong" skrives.) Etter min mening er det ikke galt å være homomann, ikke er det galt å være kinamann heller. Selv er jeg hverken homomann eller kinamann, men hetero vietnamesermann. Jeg innser at jeg er en del av en minoritet og dermed unormal i det norske samfunn. På samme måte er nordmenn en minoritet i Vietnam og de fleste vil falle utenfor normen for hvordan mennesker flest ser ut og oppfører seg. Som barn kunne jeg synes at det var fælt å bli kalt for kinamann. Noen ganger hadde jeg også problemer med å identifisere meg med personer i fortellinger og eventyr, særlig de som ble fortalt utfra norsk kontekst. En sjelden gang slo jeg av da helten på TV var hvit og skurken enten var gul, svart eller maskert. Aldri har jeg tenkt tanken om at det bør innføres kinamanneventyr. For hvorfor skal det dét? Hvorfor skal en minoritet diktere hvordan våre eventyr skal endres? Og dersom det skal endres; hvorfor skal en minoritet prioriteres overfor en annen? Og hva er problematisk med å være unormal og minoritet? Det jeg fikk ut av eventyrene var glede over en god fortelling, bevissthet om at man skal etterstrebe gode gjerninger, frykt for troll og tjuvtriks for hvordan jeg kunne slippe unna middagsmaten. Jeg tror ikke jeg et sekund tenkte på om jeg skulle gifte meg med en prins eller prinsesse. Såvidt jeg husker syntes jeg det var en grusomt vemmelig tanke å måtte kysse noen i det hele tatt, det være seg prins, prinsesse eller frosk. Bra innlegg, enig med deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #102 Skrevet 4. juni 2010 Det er vel takket være sånne homser. Jeg prøver bare å bli kvitt dem Ikke den skarpeste kniven i skuffen skjønner jeg!
Berentsens Skrevet 4. juni 2010 #103 Skrevet 4. juni 2010 slik homoseksualitet Kom gjerne med eksempler. Foreløpig har du kommet med noe som helst som skulle tilsi at det handler om groteske saker.
Gjest annym Skrevet 4. juni 2010 #104 Skrevet 4. juni 2010 jeg syntes det er opp til foreldrene å lære barna og ikke barnehagen
Berentsens Skrevet 4. juni 2010 #105 Skrevet 4. juni 2010 jeg syntes det er opp til foreldrene å lære barna og ikke barnehagen Hadde nå bare foreldrene gjort det... Heldigvis får de som går i barnehagen underholdning og mulighet til lek, og også en historie om Per og Lars som er glad i hverandre, og mange historier om Eva og Thomas som er glad i hverandre.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. juni 2010 #106 Skrevet 5. juni 2010 Dersom "homoeventyr" skal presenteres i barnehagene synes jeg også at barna skal få høre eventyr om mørkhudede prinser og prinsesser. I tillegg synes jeg at vi bør formidle eventyr der prinsen blir narkoman uteligger og der prinsessen blir gravid i ung alder og gifter seg med en voldsmann. Personlig synes jeg ikke det er nødvendig, hverken med "homoeventyr" eller "kinamanneventyr". Dette til tross for at jeg selv har opplevd som barn, i barnehage, å bli hengt ut som "ching-chong-kinamann" . (Jeg er usikker på hvordan "ching-chong" skrives.) Etter min mening er det ikke galt å være homomann, ikke er det galt å være kinamann heller. Selv er jeg hverken homomann eller kinamann, men hetero vietnamesermann. Jeg innser at jeg er en del av en minoritet og dermed unormal i det norske samfunn. På samme måte er nordmenn en minoritet i Vietnam og de fleste vil falle utenfor normen for hvordan mennesker flest ser ut og oppfører seg. Som barn kunne jeg synes at det var fælt å bli kalt for kinamann. Noen ganger hadde jeg også problemer med å identifisere meg med personer i fortellinger og eventyr, særlig de som ble fortalt utfra norsk kontekst. En sjelden gang slo jeg av da helten på TV var hvit og skurken enten var gul, svart eller maskert. Aldri har jeg tenkt tanken om at det bør innføres kinamanneventyr. For hvorfor skal det dét? Hvorfor skal en minoritet diktere hvordan våre eventyr skal endres? Og dersom det skal endres; hvorfor skal en minoritet prioriteres overfor en annen? Og hva er problematisk med å være unormal og minoritet? Det jeg fikk ut av eventyrene var glede over en god fortelling, bevissthet om at man skal etterstrebe gode gjerninger, frykt for troll og tjuvtriks for hvordan jeg kunne slippe unna middagsmaten. Jeg tror ikke jeg et sekund tenkte på om jeg skulle gifte meg med en prins eller prinsesse. Såvidt jeg husker syntes jeg det var en grusomt vemmelig tanke å måtte kysse noen i det hele tatt, det være seg prins, prinsesse eller frosk. Jeg syns de kan lage eventyr om alle jeg uansett minoritet og legning og whatever. Skjønner ikke helt hvorfor de skal lage eventyr om narkomane og uteliggere da. Skjønner ikke hvorfor du drar disse inn i debatten. De har da virkelig ikke noe med saken å gjøre i og med at deres livssituasjon ofte er selvforskyldt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #107 Skrevet 5. juni 2010 Hvis jeg får barn synes jeg det er greit at de får vite om slikt fra en offentlig institusjon, og ikke bare fra meg. Mine eventuelle barn kommer uansett til å møte noen homofile onkler i familien, så jeg synes det bare er greit at de får vite om slikt fra andre steder enn bare familien.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #108 Skrevet 5. juni 2010 Hvis jeg får barn synes jeg det er greit at de får vite om slikt fra en offentlig institusjon, og ikke bare fra meg. Mine eventuelle barn kommer uansett til å møte noen homofile onkler i familien, så jeg synes det bare er greit at de får vite om slikt fra andre steder enn bare familien. Altså, jeg er ikke homo, men har homofile familiemedlemmer da... Så da blir forhåpentligvis forklaringsprosessen litt bedre backet om de har hørt om dette i barnehagen også...
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #109 Skrevet 5. juni 2010 Man oppnår ingenting positivt ved å skåne barn for virkeligheten. Religion finnes, homofili finnes, mørkhudede finnes, osv. Barn som innser dette fra ung alder av, er rimeligvis langt mindre utsatt for å ende opp som trangsynte, rasistiske homofober enn de som blir "skånet" og vokser opp i troen om at verden kun består av kristne, hvite kjernefamilier, og dermed blir redde for alt som avviker fra dette.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. juni 2010 #110 Skrevet 5. juni 2010 Hvis jeg får barn synes jeg det er greit at de får vite om slikt fra en offentlig institusjon, og ikke bare fra meg. Mine eventuelle barn kommer uansett til å møte noen homofile onkler i familien, så jeg synes det bare er greit at de får vite om slikt fra andre steder enn bare familien. Ja og så syns jeg at det er viktig at de lærer at homofili er helt normalt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #111 Skrevet 5. juni 2010 Denne fyren hadde kanskje hatt godt av å høre om homofili fra tidlig av. I stedet måtte han gjøre "selvstendig research" om homofili. Hva han oppdaget er mildt sagt hysterisk morsomt.
Berentsens Skrevet 5. juni 2010 #113 Skrevet 5. juni 2010 Glemte link Det tragiske med dette er at noen faktisk tror at dette er vanlige seksuelle handlinger blant homofile menn. Eat da poo poo
Gjest Bianca26 Skrevet 6. juni 2010 #114 Skrevet 6. juni 2010 Det tragiske med dette er at noen faktisk tror at dette er vanlige seksuelle handlinger blant homofile menn. Eat da poo poo hahah
Husfrua Skrevet 6. juni 2010 #115 Skrevet 6. juni 2010 Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal presenteres i eventyr jeg da, men samtidig så er det vel helt greit at de får høre om det på skolen/bhg..
Gjest Bianca26 Skrevet 6. juni 2010 #116 Skrevet 6. juni 2010 Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal presenteres i eventyr jeg da, men samtidig så er det vel helt greit at de får høre om det på skolen/bhg.. Hvorfor kan det ikke presenteres i eventyr?
Husfrua Skrevet 6. juni 2010 #117 Skrevet 6. juni 2010 Hvorfor kan det ikke presenteres i eventyr? Det er vel ikke akkurat sånn jeg ser for meg eventyr, altså hvor det er fokus på seksualitet.. Men det er mulig jeg har hørt andre eventyr Hvorfor skal det presenteres i eventyr, og ikke heller være en del av undervisningen på annen måte, sånn som seksualitet generelt??
Gjest Bianca26 Skrevet 6. juni 2010 #118 Skrevet 6. juni 2010 Det er vel ikke akkurat sånn jeg ser for meg eventyr, altså hvor det er fokus på seksualitet.. Men det er mulig jeg har hørt andre eventyr Hvorfor skal det presenteres i eventyr, og ikke heller være en del av undervisningen på annen måte, sånn som seksualitet generelt?? Men sex trenger jo ikke være et tema. Det handler ikke om sex når prinsessen gifter seg med prinsen. Trenger ikke å handle mer om sex om det er prinsen og prinsen liksom
Husfrua Skrevet 6. juni 2010 #119 Skrevet 6. juni 2010 Men sex trenger jo ikke være et tema. Det handler ikke om sex når prinsessen gifter seg med prinsen. Trenger ikke å handle mer om sex om det er prinsen og prinsen liksom Skjønner.. Hmm... nei, personlig blir vel dette kanksje litt rart for meg (har ingenting i mot homofili). Men samtidig så er jeg ikke i mot det.. Har ikke noe bedre svar enn det..
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #120 Skrevet 6. juni 2010 Men sex trenger jo ikke være et tema. Det handler ikke om sex når prinsessen gifter seg med prinsen. Trenger ikke å handle mer om sex om det er prinsen og prinsen liksom Nettopp. Prinsen puler ikke vettet ut av Tornerose eller Snøhvit eller noen av disse prinsessene, så hvorfor skulle det være noe annerledes når det gjelder prinsen og Erik?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå